6,2 D päästömittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raceman, 18.11.2007.

  1. raceman

    raceman Gearhead

    paljoko ne konttorilla huudattaa varveja ku ne mittaa päästöjä?
    oliko automaatilla varustettulla 6,2D jokku tietty sallittu max kierrosluku päästömittauksessa,oon jostain lukenu että ei sais huudattaa liikaa voi särkeä turbaanin tai jotain.meijän konttorilla ne ei tienny kierroksista mitää,pitäis tällä viikolla katsastaa.
     
  2. WBS

    WBS Gearhead

    Ei juuri ollenkaan

    Kävin äskettäin katsastamassa ton oman vanin ekaakertaa.
    Vuosiin en ollut käynyt konttorilla tiiseli autoa leimaamassa ja mullakin oli se muistikuva että sitä poletaan kuin" tulpatonta mopoa"
    Yllätys olikin suuri kun yksi pieni polkaisu riitti ja tuntu että kierrokset ei tässäkään noussu ku ehkä puoleen siitä mitä on maksimit.
    Tätä kun siinä ääneen ihmettelin,sano inssi että näkee sen jo tollaki että kunnossa on.
    Siinä inssinkanssa jutellessa ymmärsin että nykyaikaiset mittalaitteet ei enää vaadi sellasta huudatusta kun ennen.

    Tarkastus kortista ei kierroslukua löydy, vain savutus, k-arvo
    joka oli. mitattu 0,31 ja sallittu 2,50 1/m .
    Eli visiin savut ei ollu lähelläkään mitään hylkäys rajaa.
     
  3. orvivee

    orvivee 1st gear

    Taitaa olla kuorma-auto se sun vanis. Henkilö ja pakettiautoissa pitää vielä tietääkseni näkyä kierrosluku, mutta kuormurissa ei.

    2/3 maksimista on vissiin ohjeellinen automaattivaihteisiin. Eli kait about 3000rmp.
     
  4. ryti

    ryti Gearhead

    no mun entisessä paku vanissakaan ei kierrokset näkyneet kun savumittauksen teki tossa viikko sitten.
    3v sitten ku katsastin nii sillon se laitto jonku induktio tunnistimen ja rääkäs sen 4300 RPM,perkele ku sanoin et hulluko oot ja eiku udelleen samaa sitte sanoin että jos kerran vielä nii...
    nyt ku leimasin nii laitoin polkimen alle vaijerijukon ja jatkomutterit,hyvin toppas kierrokset johonkii 3000-3300 huitteille vaikka kuin polki lattiaan :wink: .
     
  5. raceman

    raceman Gearhead

    jep tänään kävin katsastamassa mutta kävin meijän lähikorjaamolla ottamassa päästötestin ei polkassu ku 3200kierrosta ja tulos näytti 0.30.
    eipä katsatussetä löytäny muuta vikaa kun väljän raidetangon nupin vaikka oliki maanantai :rotfl:
     
  6. orvivee

    orvivee 1st gear

    En minäkään oo koskaan mennyt automaattilootasen diisselin kanssa katsastukseen ettei ois pakokaasuja etukäteen mitattu jossain muualla. Päästömittaus kun tehdään katsastuksessa ensimmäiseksi niin ei viitti siinä vaiheessa alkaa kauheesti neuvomaan. :rotfl: Saattaa löytyä ylimääräisiäkin vikoja. Tietysti voihan sitä kysyä ohimennen että paljonkos tälläsestä automaattilootasesta diisselistä uskaltaa kierroksia ottaa irti ennen ku loota hajoo. :odroll:
     
  7. chevy 455

    chevy 455 Gearhead

    käytin -84 diesel vanin katsastuksessa ja katsuri sano että moottori tuntuu hyvältä 0,46...polkas kerran ja sievästi...sano vaan että eipä tunnu savuttavan...ja näissähän saa olla savuarvo 7,0!!!!?????tä?se sano että jo useamman vuoden on ollu ohjeet jenkkidieselin pakokaasumittausesta..en ollut ite kyllä kuullu tuosta ja aikasemmista autoista testi on tehty 2,5:n mukaan.eli ENNEN vuotta -89 käyttöön otettu dieselkäyttöinen amerikkalainen auto: savutusarvo saa olla 7,0...kuulemma?????näin oulussa.tutkikaa ja kyselkää ihmeessä jutusta..saattaa säästää monelta murheelta...ja savu saa olla aika sakeaa siihen 7,0arvoon..ite ainakin käytän tulevaisuudessa aina samalla (valtion)asemalla ja samalla katsastusmiehellä.
    Vois muuten seuraavaan katsastukseen lisätä syöttöä vähän reiluummin :D
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi on kyllä ihan puppua.
    Jotenkin epäilen että kyseessä on joidenkin mittarien antama erilainen mittausarvo.
    Ja jos lukema on yli 4.0 annetaan jo ajokielto.
     
  9. Lento71

    Lento71 1st gear

    Kyllä täällä E-pohjanmaalla ainaki nuo katsurit on aika pimeitä eikä riipu et onko valtion-tai yksityinen konttori. Ei täällä oo ainakaan kuultukaa mistään autom/diesel 2/3osaa kierroksista lämä tiskiin vaan :mad: ja katotaan paljoko kiekasee. Kaveri kävi justiin katsastamas dieseli mese /autom ja kun sai mittaukset suoritettua edellä mainitulla tavalla rupes hieno varaisesti kyseleen tota mittausta niin inssi meinas saada paskahalavauksen että kuinkas sitä muuten voi mitata :argue:
     
  10. chevy 455

    chevy 455 Gearhead

    ei se täysin puppua ole....ainakin oulussa valtionkonttorilla on kirja erilaisten diesel autojen päästöarvoista ja rajoista..esim.sisun cumminssilla muistaakseni 5...ja diesel automaatti volvoissa jotain muuta kuin 2,5 tai 3,0(turbo).ite tarkistin asian vielä viime viikolla samalta katsurilta kun katsastin scanian.kateltiin kirjaa ja mieleen jäi esim bedford blitz jossa raja 4,0 eli on siinä jotain perää.itsekin olen luullut että rajat on 2,5 (vapari) ja 3,0turbo)..jos jollakulla oululaisella kiinnostaa tarkistaa asia
    käykää konetien valtion konttorilla kyselemässä..
     
  11. diiseli

    diiseli 1st gear

    mulla paikallinen diesel "specialisti" veti lapun lattiaan kesällä, ja valitteli ettei riitä, kun puhalsi yli 2,5.


    kävin ajamassa karstoja poies vajaan tunnin ja tulin takasin.
    ukko otti kolme vetoo lappu lattiassa, ja keskiarvo jäi nippa nappa alle rajan.
    vedot oli kaikki yli 4000 kiekan(=lappu lattiassa, ja huolella. pannu mylvi armoa...turhaan). onneks oli vasta tehty kone ja loota remppa.

    ens kerralla vien suoraan konttorille mitattavaksi... siellä kun inssikin taivasteli miten oli kierrätetty vanhusta (-86)
     
  12. WBS

    WBS Gearhead

    Paku

    Kyllä se pakettiauto on, 89 mallin G20 starcraft
    Tässä lapussa mikä katsastukksesta sain ei ole mitään kierroslukua merkitty pelkästään noi edellämainitut savu arvot
     
  13. GhostGalaxie

    GhostGalaxie 1st gear

    Minä käytin n.4 vuotta sitten omaa sen aikaista -89 GMC pikappiani leimalla aika huonolla menestyksellä. Autolle annettin noin 10 kertaa ihan kaikki mitä koneesta irtosi ja irtosihan siitä nimittäin kampiakseli kahteen kappaleeseen elikkäs poikki. Silloin ei päästömittauksessa ainakaan tunnettu minkäänlaisia kierroslukuja muutakuin maksimit. Touhu tuntui aivan järjettömältä särkemiseltä. Ilman tuota repimistä ko. moottori olisi varmasti kestänyt vielä monia vuosia normaalissa käytössä, vaikkei se enää uusi ollutkaan.
    Hirveän tappelun jälkeen sain AKE:lta kertakorvauksena n. kolmasosan käytetyn hyväkuntoisen vaihtomoottoin hinnasta.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On se, kaikilla konttoreilla on paperilla poikkeavat savuarvot.
    Ja niitä poikkeuksia on kyllä aika moneenkin diisseliin ja ne ovat valmistajien ilmoittamia arvoja.
    Mutta vielä ei ole missään nähty 5,7 tai 6,2 litrasiin minkäänlaisia poikkeavia arvoja, jotka olisi virallisesti maahantuojan ilmoittamia ja AKE:n hyväksymiä.
    Ainoat ilmoitetut arvot on maksimitehon kierrosnopeus. Ei muita.
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    6.2D syöttöpumppu alkaa sekoilemaan kovilla kierroksilla, maksimi kierrosluvulle on ohjeistus, olikohan et mitattava yli 4600rpm? Mulla just kikkailtiin yhden letukan kanssa. 4700rpm savuarvo oli yhden pintaan, 4900rpm mentiin kasin paikeilla.
     
  16. skotikka

    skotikka 3rd gear

    mä kaa käytin omani kuukausi sit katsastuksessa.. auto seissyt 3 vuotta.
    samalla asemalla aina käyttäny,ekaa kertaa lukuunottamatta ja luotin tälläkin kertaa et kiekat pidetään siel kuunneltavissa rajoissa.

    katsuripa otti ja pölläytti heti eka polkasulla kunnolla jenkaa ja savut putkista.. :eek: minä jo sydän kurkussa pomppasin kuskin ovee kohti et meen suomentaan.. selitti sit itte katsuri et aikaa kun käyny tällanen auto ja piti kokeilla missä rajotin et osaa heti tehdä kerralla nätin mittauksen. ja tässä pumppumallissa kun ei passaa rääkästä ja sit löysätä kerralla, vaan tehtävä hitaasti.

    kun sit kuuntelin tarkasti ni ei ne kiekat hirveesti yli 3000 käyny.. huudatin itte nimittäin just aiemmin koululla ku yritin saada tollasta päästölappua, mut olikohan mittarista kalibroinnit persheellään ku arvo oli koko ajan 0,02. :odroll: :lol: .. oikeet 0,78

    koulullakin (ingenjör opisto) opettajat sanoo, et tolla nykysellä dieselin päästömittauksella ei oo mitään tekemistä päästömittauksen kaa.. turhan päivästä huurattamista. :mad: komppaan kyl täysillä..
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ton dieselin päästömittauksen suoritustavasta varmaan ketää asiantuntijaa olekkaan "kuultu" kun se on keksitty vaan se on todennäköisesti jonkun virkavirheen omaa keksintöä. Se huudattaminen kuulemma vastaa moottoritieajoa ja vanhalla pakulla se tarkoittaa huimaa 80km/h vauhtia!!
    Konttorissa jota käytän ei tota jenkamäärää näy aina lapussa ja siellä porukka osaa käyttää myös järkeä tossa testaamisessa. Kerran kuitenkin kävi niin huono tsäkä kun menin katsastamaan 5.7 koneista hylsyä niin "oma" ukko oli joutunu johonkin kurssille ja sitä tuuramaan oli tullu kommunistiaikainen gestapon inssi ja se piti laattaa lattiassa ihan surutta ja ihmetteli että koneessa on jotain vikaa kun se meni rajoittajalle ja rupes nikottelemaan ja savua tuli niin maan perkeleesti :rotfl: . Huusin sille ukolle koneen kanssa kilpaa mutta ei sille mennyt jakeluun :mad: .
     
  18. miksihän se tehdas on sen rajoittimen laittanut niin ylös ? Kuullosti kyllä reteältä kun 62 naukaisi +4000 leimalla.
     
  19. pas2

    pas2 Gearhead

    Äly hoi, me sinne Aken konttoriin Helsingforssiin huutamaan jos haluat dieselmittauksesta huutaa. Perseestä mikä perseestä, lappu lattiassa ne päästöt mitataan ja kyllä jopa ehjä 5,7 konekkin sen kestää.
     
  20. carbonhammer

    carbonhammer 3rd gear

    Kyllä 5.7 kestää. Juuri viime pe kävin katsastuksessa ja 5 kertaa polkas 4500rpm että meni läpi.
     

Kerro tästä muillekin!