Kiertokangen laakeriliuskoista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GARAGE_INC, 23.12.2007.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Miksi uusissa hankkimissani laakeriliuskoissa ei ole sitä öljyreijän puolikasta kummassakaan, /ainokaisessakaan?

    Vai eikö aftermarket kamassa kuulukaan olla? Kyllähän vanhoissa org. liuskoissa oli ja kulkee jokin kanavakin kiertokangen pultin "läpi".
    Onko tuo katsottu tarpeettomaksi?

    Liuskat sopivat muuten komeasti paikalleen.
     
  2. stw307

    stw307 1st gear

    Männäntappia voipi öljytä monella tavalla. Esimerkiks just laakerin läpi, eli öljy kulkee kampura -> laakeri -> veivin sisus -> männäntappi. Jenkit puhuu osuvasti "thru-rod-oiling"ista. Ne laakerit jossa ei ole reikää, on luultavasti tarkoitettu käytettäväks kanavattoman veivin kanssa, mut sellasessa saattaa olla ylhäällä reikä, josta menee loiskeöljyä sisään tai sitten ei... Sillä on jotain tekemistä kelluvien männäntappien kanssa mut en vaan muista mitä. :-?
     
  3. stw307

    stw307 1st gear

    No tarkistin sitten oikein kirjasta... Kelluva männäntappi vaatii öljyä juu. Esim poraamalla reikä veivin "katolle". Ja lisäks huomasin että se laakerin reikä saattaa olla myös veivissä olevaa laakerin kohdistustappia varten. Viisammat lisätköön jos oon unohtanu jotain.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    360 koneessa ei ole uivaa männätappia. Eli onko tuo pieni kanava veivissä " jäännöstä" jostain toisesta konevalusta vaan...? itse tulkitsin kyllä että tuo kanava johtaa öljyä kiertokangen laakerille, mutta uusista laakereista tuo kanava puuttuu joten jääkö nyt öljynsaanti pienemmäksi( liiankin pieneksi? Onhan tuossa kanmpiakseli kauloissa toki reijät, joista ilmeisesti lakrut saa voitelua kuitenkin...?
     
  5. BDF

    BDF 1st gear

    tuon alkuperäinen tarkoitus on suihkuttaa öljyä vastakaisen puolen männän alle öljyä joka parantaa männän jäähdytystä/voitelua jos nyt oikein muistan
     
  6. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Noin mäkin oon ton ymmärtäny. Kiertokangen lakerithan saa öljyn sieltä kampuran porauksesta. Itse tein viilalla noi "lovet" Cleviten laakereihin..
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Puhummeko samasta kanavasta... eli tarkoitatte että öljy suihku kulkeekin laakerinliuskan läpi ensin, sitten vasta kangen ja ruiskuaa sitten sylinterin seinämään tms? öh? Tuo kanavahan on siis aika kaukana männästä, tarkemmin sanottuna aivan toisessa päässä kiertokankea..

    Vai missasinkö nyt jotain pahasti...

    Edit : Nyt ymmärsinkin. Se suihkuttaa öljyä eri puolelle konetta eli siihen mainittuun vastakkaiseen mäntään.. noniin. Uskaltaako noihin liuskoihin mennä kajoamaan, siis snurraamaan sitä lovea....? vai voiko liuska heikentyä kun siihen tehdään oiva alku halkeamalle....?(Ok, onhan originaaleissakin tuo lovi mutta valmistusmeneteltäkin on ollut toinen..)
     
  8. human62

    human62 1st gear

    Kyllä mun mielestä uskaltaa, isoisän aikaisiin autoihin viilattiin tai kalvaimella tehtiin laakeritkin sopiviksi ja sivuventtiilikoneissa venttiilivälystä pystyi vain viilaamalla säätään tai jos meni liikaa välystä sai venttiiliä hiomalla seetistä tai venttiilin päästä jälleen välystä lisää.
    Ajomäärät noilla tosin ei ollut kuin murto-osa nykyajan vaatimuksista.
    Epäilen ettei näillä harrasteautoillakaan ajeta keskimäärin kuin 2500-5000 km max / vuosi riippuen montako omistaa. Eli 20 vuodessa ajat 100000 km jonka toiset ajavat käyttöpeleillä 1-3 vuodessa...että kyllä se sun asennus kestää melkein kuinka päin vaan asennettuna :lol:

    Paras ratkaisu Kopioimalla alkuperäisen laakerin malli ja asentamalla samaan asentoon. :) eli tekemällä tuo voitelulovi.
     
  9. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Kyllä sen loven voi tehdä vaikka dremelillä tai hienolla viilalla. Itte tein ihan varmuuden vuoks, vaikka öljyä siellä lentää kuulemma muutenki ihan riittämiin. Aftermarket veiveissä sitä kanavaa ei ole eikä siten liuskoissakaan kaikissa ainakaan nykysin.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    cleviten 77 lakruissa tota lovea ei ollut, hätäseen sit rälläkkä käteen ja pieni lovi laakeriin. puukolla ja viilalla sit viimeistelin, enempi varmaan on pelkoa tossa noitten tekemisessä siitä että vääntyvät muodottomiksi jos viilan kanssa tuhertaa. rälläkällä sai nätisti pienen palan pois ja ei ollut pelkoa vääntymisestä. kesän on jo toiminut joten onnistuin ilmeisesti, varttimailin aika tosin huononi puolella sekalla... johtuikohan se sit noista laakereista :lol:
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Isolohko moparissa on ainaki tuollainen systeemi, Clevite muutti tota laakeria jokunen vuosi sitten. Ennen siinä oli pieni kolo tuota öljy hommaa varten, mutta jättivät sen pois. Yksissäkkän aftermarket veiveissä ei tota öljyn roiskinta uraa oo, eli se löytyy ainoastaan vaki veiveistä. Luulisi tota öljyä siellä muutenkin tarpeeksi lentävän. Jos siitä jotain ropleemia olis tulle, olisi se kyllä jo tullut päivän valoon, niin paljon aftermarket veivejä on laittetu ja muutama vuosi näitä laakereita ilma koloa. Itse en näkisi mitään epäilystä kasata ilman kolo laakerissa.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kiertokangen laakeriliuskoista

    jokunen vuosi sitten avasin yhden 440:sen huomasin että nokka oli kulunut muodottomaksi mootorin takapäästä etenkin kasi pytyn imu lobesta oli ainetta lähtenyt huomattavasti ja nostaja lähes puhki kulunut moottoria lisää purkiessani hokasin että 8:n veivin öljy ura oli tehty aivan sivuun viilalla sen oikaisin en tiedä oliko tällä sitten yhteyttä kulumiseen jos nokka vaurioituu sisäänajossa ei sitä öljyn roiskinta varmaan enään pelasta
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ok. jätänpä urat ajamatta omassa tapauksessa eli lyön paikoilleen ihan sellaisenaa.
     
  14. dalton

    dalton Gearhead

    lainataas vanhaa topiccia. kyseessä fordin 351c. uusista liuskoista puuttuu kolo liuskan päästä josta öljy pakenee nokalle ja toisen puolen männän alle. tehtaalla laitetussa fm:n liuskasta se löytyy kaikista. eli kangen pesässä on ura laakerikannessa.

    olikohan tarpeeks epäselvästi :poff:

    uudet lakrut on cleviten cb927p std. tekiskö viilaten uusiin koloset.

    nimimerkillä uudesta nokka-akselista pari nokkaa pyöristäny :odroll:
     
  15. artz

    artz Gearhead

    Vanha aihe osui moottoreiden sielunelämää opiskellessa silmiin. Nyt jäi kiinnostamaan nuo kk laakerit jossa ei ole öljyuraa. Jos jollain on laakerit ilman öljyuria niin voisi kertoa miten on kestäneet?
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Japsi prätkissä harvemmin on kiertokangen laakereissa öljyuraa ja hyvin nuo tuntuu kestävän...
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Joissaan japsi prätkissä on taas öljysuihkut mäntien alla voiteluun/ jäähdytykseen
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Puhutaanko nyt siitä laakeripinnassa olevasti urasta, vai laakerin päässä olevasta kolosta?
     
  19. artz

    artz Gearhead

    Mä puhuin ainakin siitä urasta, mutta kyllä siitä kolostakin voi kokemuksia kertoa. <snip> Jossain japsipyörissä voi olla sitäsuntätä erilaista voitelua, mutta mieluiten kokemuksia ihan perinteisissä jenkkimyllyissä.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko kuvaa noista koloista, kun jos nyky pykälillä ois varaa leimata fööniä koneen kylkeen niin männille kait sais olla voitelu-jäähdytystäkin ja jos jenkeissä riittää kolo laakeriin niin hittoako suutimille reikiä porailemaan ja asentelemaan moisia
     

Kerro tästä muillekin!