GM perä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja perzza, 24.12.2007.

  1. perzza

    perzza 3rd gear

    Onkos -73 Chevellen perä saman levyinen ja käykös kiinnikkeet -72 Cutlassiin ...
     
  2. Impala76

    Impala76 Gearhead

    todennäköisesti on sama perä.
     
  3. 383

    383 Gearhead

    ei käy sori kiinikeet ei sovi
     
  4. idiot

    idiot Gearhead

    lainaan kyseistä topiccia, itellä 1976 sedan caprice (2. sukupolvi 1971 - 1976)
    eli suuuuuuri koppainen. No tässä tapauksessa on perä laulettu lähes hajalle.
    vetareissa klappia varmaan 50mm suuntaansa ja kaikki laakerit sorvaantunu.

    Mulle on tullu kaikenlaista ehdotusta tuosta perästä, että mikä se nyt olis ?!
    jako tuossa on 5x5 ja 10 pulttinen luukku.

    Lähinnä tietoa olisin vaille, että käykö jostain toisesta tuohon perä suoraan
    ilman suurempia muutoksia. tukivarret menee melkein samalla vaihtoon,
    kun ovat lähes ruostuneet poikki :poff:

    Kiitos ja anteeksi.
     
  5. perzza

    perzza 3rd gear

    Millainen on ero kiinnikkeissä. Onko onkelmana se, että ne ylemmät eli vinotukivarret on eri leveydellä noissa kyseisissä laitteissa ...

    Ja kaikin mokomin samaan topikkiin sopii muitakin kysymyksiä ...
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Taitaa olla capricessa leveämmällä yläkiinnikkeet!

    Tuossa ´76 capricessa on varmaan ihan normaali 8,5" 10bolt,vaan 5" jaolla eli jotkuthan kutsuu tuollaista perää ns."poliisioptioksi" ja samaa jakoa on tainnut olla takseiksikin tarkoitetuissa hd-alustalla olevissa?
     
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    ei sitä pysty tarkkaan sanomaan, koska ainakin itettä on seuraavanlaisia kokemuksia:
    itellä on alkper.suomiauto impala72 jossa on ns.bop perä eli luukku on 10 pultilla mutta lautasratas taaseen on 12pultilla, eli perä on silti 12pulttinen vaikka luukku onkin 10 pultilla. perä on lukollinen ja alkuperäinen, jako 5 tuumaa.
    muijalla on caprice convertible 74 (tuontiauto) jossa on 8,5 tuuman 10 pulttinen lukkoperä 5 tuuman jaolla.
    itellä on myös 76 impala wagon eli sellanen "lasiperämalli". siinä taaseen on ihan 12 pultilla peränluukku ja lautasratas eli se on ihan normaali 12 pultinen mutta vetarit ovatkin 31 poorisia... ei ollut tullut sellaisiakaan aikaisemmin vastaan... 12 pulttisethan ovat 99%sesti 30 poorisilla vetareilla.
     
  8. perzza

    perzza 3rd gear

    Tarkoitin tuossa ylempänä tuota omaa kysymystäni jatkaa eli -73 Chevellen ja -72 Cutlassin kiinnike eroa eli onks ne leveemmällä toisessa mallissa vai millasia eroja ...
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Samaa mieltä kuin Kime2, ylätukivarsien kiinnitysreiät murikassa on leveämmällä kuin 64-72 -malleissa. Eli ei käsittääkseni sovi oikein korissa olevien ylätukivarsien kiinnityspisteiden kanssa. Jos sulla on 72 Oldsin perä (tai tiedossa) voisin olla halukas ostamaan.

    http://www.oldsmobility.com/10bolt-tech.htm
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Perä on c-klipillinen Pontiac 12 bolt , joko 9.375 tai 8.875 lautaspyörällä. Noita on ollut tuolloin vakioperinä GM täyskoppaisissa farkuissa sekä sedaneissa "tow kit"-option mukana. Sekä Gran Prixeissä.

    Oppi tuli, kun löysin moisen omasta suomi-auto 1980 Custom Cruiserista, jossa moista ei olisi pitänyt olla - mutta myöhemmän selvityksen mukaan on voinut olla erikois HD/ Tow set-optiona..

    Vastaavia on tämän palstan mukaan löytynyt myös 1977> korisista suomi-sedaneista mm. Capricesta..

    Eli lautaspyörä on perässä 12 bolt, jompaa kumpaa kokoa 9.375 tai 8.875, luukku on 10-bolt, mutta pikkaisen isompi, joten 8,5" 10 bolt tiiviste ei sovi.

    Ulkoa näyttää kuitenkin erehdyttävästi tavalliselta GM Corporate 10-bolt perältä. Yksi tuntomerkki lie täyttöproppu oikealla, kuten 10-bolt, mutta vaakavahvikkeen alla, kun tavan 10-bolt se on sen vahvikkeen päällä..

    Välitykset ja osat ovat ko. perään kiven alla. Ehjänä kuitenkin huollon kanssa , tahallaan rikkomatta aika bullet proof.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Heavy duty
     
  12. idiot

    idiot Gearhead

    Missäs kaikissa noita sitte olis jos joskus kävelis vastaan.
     

Kerro tästä muillekin!