Chevy Silverado 1988 rattiputki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja karvomv, 30.12.2007.

  1. karvomv

    karvomv 1st gear

    Onko tietoa? Sopiiko tuohon pickuppiin jonkun muun mallin rattiputki? Oma heiluu hervottomasti enkä viitsisi purkaa ja varsinkaan kasata.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taitaa kokonaisuutena kuitenkin olla helpompaa kiriä lukkoliiman kanssa
    ne oman putken tiltin ruuvit, kuin vaihtaa koko putki. Onhan siinä kyllä
    purkamista, mutta se kasaaminen onkin jo helpompaa.
     
  3. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Mua mietityttää vähän samat asiat niin kysytäämpäs tässä, eli mulla heiluu toi ruori kans kun hullun mulkku. Vika ei oo tuo tyypillinen löystyneet pultit vaan sieltä on laakerit paskana ja tais toinen puuttuakkin (alempi).
    Onko kukaan samanlaisen ongelman kans paininu?
    En nyt oikeen tiiä mitä tuon kanssa tekis. Sellanen firma kun JMT jyväskylässä oli sitä mieltä et tuota laakeria ei saa mistään ja melkeempä suositteli koittamaan ettiä koko rattiputken jostain ja vaihtaa kokonaisena,

    oisko ehotuksia,vinkkejä,rattiputkia,tietoo noiden laakereiden mitoista?

    Chevy Fleetside Silverado 6.2D 4X4 -89 manuaali
     
  4. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Mulla olis -83 blazer tarkotus purkaa ja vois olla toi rattiputki joutilas, tosin sekin kyl heiluu, mut myyjän mukaan sen saa kiristettyä.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Muutaman putken purkaneena ja kasanneena voin sanoa ettei se laakeri hajoa.
    Siellä on jousi joka pitää sen laakerin koko ajan kireällä.
    Ne tiltin ruuvit sieltä pyörii auki (kuvassa vas alanurkassa) eikä siinä auta muu kuin kiristää lukitteen kanssa ne kuten aiemmin on jo sanottu. Kaikissa putkissa on pituus ja tulipellin läpivienti erilaisia. Vuosimalleissakin on eroja eli jos et löydä saman auton putkea niin vähissä on vaihtoehdot.

    - Jani -
     
  6. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Käytin tuota tuolla JMT:llä huollossa kun en saanu tuota ongelmaa perinteisin kiristyksin fiksattua, siellä sanovat et alempi laakeri puuttuu kokonaan,päässy vissiin putoomaan koska sieltä puuttuu joku jouskin?
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Joo se on pelkkä valkoinen muoviholkki konehuoneen puolella joka keskittää akselin (osat 38-41 kuvassa).

    [​IMG]
    Tulee jousiklipsillä kiinni mutta ei se sieltä pääse putoamaan jossei sitä simpukalta tulevaa nivelakselia ota ensin irti. Sen pitäisi olla sama kaikissa GM:n putkissa.
    On vissiin joku jo aikaisemmin purkanut jotain vai onko auto ollut kolarissa?

    - Jani -
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jospa kysyjä tarkoittaa tiltin ylemmän akselinpätkän alempaa laakeria?
    Se ei kyllä katoa sieltä, kuin kasausvirheen seurauksena. Tai no, kai siitä
    pitimestä saa ne kuulat tippumaan, kun löysällä olevaa akselia oikein pieksää.

    Etsisin jonkun GMn tilttiputken ja ottaisin sen laakerin siitä siihen omaan
    putkeen. Se on luultavasti sama, vaikka mitat muuten voivat olla ihan jotain
    muuta (lisäksi varmaan saatavilla olevat putket on valtaosin automaateille).
     
  9. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Juurikin just sitä..

    Taidampa purkaa koko tilttihässäkän ja kattoo voiko sille mitään tehä vai löytyykö sieltä vaikka joku akseli mikä on jämäkkä ja siihen sit hitsata tilttaamatonta rautaa ruoriin asti =) ohan tuossa ihan selvästi turhan monta osaa kun räjäytyskuvaakin kattoo..
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jaa no siinä tapauksessa se peltinen "sisäskooli" jota se jousi painaa sinne laakerin väliin voi myös puuttua tai olla väärin asennettu. Se taaempi laakeri on siinä valuosassa kyllä aika tukevasti kiinni ja sitä vasten koko paketti kiristyy kyseisellä jousella.
    Eikö ole aina järkevintä vaihtaa vioittuneet tai puuttuvat osat kuin mennä ryssimään koko putkea. Mulla on varmaan 8 rattiputkea purettuna omiksi tarpeiksi ja vain jotkut tiltiputken perusosat ei käy tiltittömään mutta suurin osa käy.
    Osta vaikka jostain purkufarmarista tilttiputki ja siirrä siitä ehjät osat omaasi.
    Saat harjoitella purkuakin ennen kuin tarvii koskea autosi putkeen.

    - Jani -
     
  11. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Purin koko tilttaavan osan ja löysin kaikki laakereiden kuulat irrallaan sisältä ja osa oli tallessa ihan vaan kuskin jalkotilassa,asettelin kuulat ja skoolit paikalleen ja kasasin takas niin johan asettu..mut ei ihan täydelliseks ennenkun korvasin sen koko paketin tiukalla pitävän jousen alla olevan peltisen "kupin" sopivalla putkenpätkällä ja prikalla kun se ei oikeen tahtonu asettua sen laakerin päälle tukevasti, eli tää putkenpätkä ja prikka painattaa nyt sen jousen avustuksella laakereista väljät pois..
    Mut nyt jokatapauksessa on kun tehtaan jäliltä..

    Hauskaa et vein auton ton vian takia oikeen merkkiliikkeeseen kun ei ite jaksanu ja kerenny perehtyy,sit kun liike ei mahtanu asialle mitään niin oli pakko ja eipä menny koko hommassa kun kaks tuntia,enemmän ne liikkeessä multa laskutti tunteja siitä kun yrittivät
     

Kerro tästä muillekin!