Kokeiltiinpa kuivajääpuhallusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja essexcountycoroner, 1.1.2008.

  1. Halipatsuippaa... Tuli sitten kokeiltua miten tuo kuiva- tai hiilihappojääpuhallus soveltuu näihin ns. ei ammatillisiin sovelluksiin. Heitin tuossa taannoin tuttavalleni kommentin mahdollisesta koeluontoisesta hommasta, jossa puhallettaisiin vanhat massat pois tuollaisen 50- luvun amerikanauton ovien sisäpuolelta. Parin viikon kuluttua puhelin pärähti ja kaveri kertoi, että hänelle oli jäänyt jääkontin pohjalle kuivaa jäätä, ja hän voisi vähän näyttää miten puhallus toimii harrastusympyröissä ( asiaa auttoi tietysti, että kaveri on itse pitkänlinjan autoharrastaja). Ei muutakuin tuumasta toimeen. Pihaan ilmestyi kuorma-auto, jonka perässä oli kohtuullisen kokoinen kompressori paineilman tuottamista varten. Yllätyksenä itselle tulikin lähinnä nuo ilmamäärät. joita tuossa käytetään.
    Niistä johtuen hommasta syntyy aivan Helv.... meteli, joten naapurisovun säilyttämiseksi kannattaa ainakin kysyä onko jollakulla lähikortteleissa puutarhajuhlia etc ennen kuin tilaa puhalluskalustoa pihaan.

    Kuivajää tulee sellaisissa n. puolen kuution muovikonteissa ja se säilyy käyttökelpoisena noin 4 vuorokautta. Käyttämämme jää oli elämänsä ehtoo puolella, joten sen vuoksi käytettiin vielä kovempia puhalluspaineita. Ilmiö on sama kuin jos saa osuman päähänsä jääpallosta tai nuoskalumisesta vastaavasta. Tuore/ kova jää siis puhdistaa paremmin. Jääkontti maksaa about jotain 500 € ja se riittänee ehkä 2-3 (normi) auton puhallukseen. Voihan sen tietty painaa menemään yhteekin kärryyn. Heppu kertoi teollisuuteen tehtävän puhalluksen olevan jotain noin 300 + alv / tunti. Tämä sisältää kaluston jään ja pari miestä. Saimme kokeiluissa tuhottua noin 60 kg jäätä / kontti painaa noin 400 kg

    Puhallus tehtiin sisätiloissa ja siinä tavallaankin on ehkä merkittävin puoli tuossa lystissä ( hyvän masan irroituskyvyn lisäksi ) Ovien sisältä irtosi helposti kaikki ylimääräinen tavara. Tämä täysin kuiva puru oli sitten helposti harjattavissa/ imuroitavissa. Ajoneuvon pohjan voi siis hyvin puhaltaa vaikka omassa pihassa ilman esim hiekkapuhalluksessa syntyviä hiekkavuoria tai vesipesussa syntyviä rapakoita. Puhalluksesta ei synny mitään muuta kuin irronnut aines. Kaikki muu muuttuu hiilidioksidiksi auts

    Puhallus irroittaa erityisen hyvin juuri massan tyyppisiä aineita. Mielenkiinoiseksi sen tekee se, että massan alla oleva " terve " maalipinta ei kärsi yhtään. Tämäkään puhdistusmuoto ei kuitenkaan ole ihmeitä tekevä, eikä se sisällä peltiä parantavia ominaisuuksia. Pintaruostetta tuo puhallus ei irroita kovin hyvin. Voi siis olla, että joissakin kohteissa pitää joitan kohtia paikkailla vielä hiekalla.

    Katselin jälkikäteen ks. yrityksen nettisivuja www.coldblasters.net , joissa oli mielenkiintoista video ym materiaalia. Taitaapa siellä esiintyä se sama kuplakin, joka toimi mannekiinina taannoisessa moblan artikkelissa ks. asiasta. Retrolehden toimittajakin muuten poikkesi katsomassa touhuiluamme ja kirjoittanee asiasta johonkin tulevista numeroista. Olettaisin, että hän on onkinut lisätietoa aiheesta joten pitäkää silmällä lehtihyllyjä ruoka ostoksilla käydessänne..


    ps. Puhaltelimme sitten myös kaikenlaisia muitakin esineitä ihan lapsenomaista uteliaisuuttamme tyydyttääksemme. Kohteina oli esim alumiininen " hengetön " kynnyslista , kaasuttimen kylki ,maski etc etc ... koneen osien puhdistukseen tuo on ehkä vähän haaskausta. Periaatteessa kaikki sähkölaitteet ja johdot voi puhaltaa yli. Google kertoi että menetelmää käytetään myös kirjan kansien konservoinnissa tulipalojen jäljiltä ... ehkä kuitenkin piiiiiiikkasen pienemmillä paineilla.

    Tuossa vielä joku kuvatus http://s224.photobucket.com/albums/dd218/essexcountycoroner/carboniceblasting/
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Hieno raportti, kiitos siitä.
    Hyvää työtä se tuo yhtiökumppani taas tehnyt.
    Mainitaan nyt sen verran vielä, että kyseessä on tosiaan hiomaton pintapuhdistusmenetelmä.
    Eli rautaa ei kuivajää kuluta. Irtoruoste ja huonosti kiinni oleva maali lentää heti pois.
    Massat + rasvat ym. pas*at lähtevät myös ihan nätisti.
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos ! Tälläistä tietoa ja raportointia ei voi olla liikaa. Todella mielenkiintoinen vaihtoehto vaijeasti puhdistettaville osille ja pinoille.
     
  4. el_loco

    el_loco Gearhead

    Meillä käy töissä (painotalo)kerran vuodessa kuivajääukko puhaltamassa mm. liimasidontalinjan kuumaliimapadat jotka ei lähde puhtaaksi muuten oikein mitenkään!Erittäin hyvä puhdistusmenetelmä,taitaapa käydä rotaatiopainokoneitakin putsaamassa meillä muistaakseni.Olikohan firman nimi Covex jos oikein muistan..?Chevy-kaapilla kaveri liikkuu rek.no ENS-10.(Mr Itkosen ex-rekkari)Kieltämättä tullut mieleen pitäiskö ujuttaa auton osia sekaan joskus kun tää mies vierailee firmassa...
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Tuli syyskuussa puhallutettua Mercuryn pohja sekä pyöränkotelot.
    Kuva pohjasta: http://public.fotki.com/66Merc/sekalais ... ck582.html
    Varmasti voi olla montaa mieltä onko hommassa mitään järkeä, koska todella kallista se on!!! Joka tapauksessa itsellä on aikomus pitää autoa ja tarvittaessa ajaa loka-marraskuussa tai maalis-huhtikuussakin eikä jatkuvien A4-kokoisten paikkojen pohjaan kuulu suunnitelmiin eikä into eikä aika riittänyt pohjan putsaukseen (ajokuntoinen auto). Maalaukseenkin meni useita päiviä (viikonloppuja). Ajattelin putsauksen, maalauksen sekä massauksen pitävän ruosteen loitommalla kohtuullisen pitkäänkin. Jos tuommoista käsittelyä miettii, kannattaa miettiä kaksi kertaa minkälaista aihiota sinne vie. Käsittely kun maksaa omaisuuden ja jos aihiosta ei jääkään kuin reikiä jäljelle, varmasti masentaa. Mercury on HT-Kuivajäällä Lahden lähellä teetetty, Mobilistissa oli 6/2006(muistaakseni) juttua aiheesta.
     
  6. No H2O

    No H2O Gearhead

    Itse olen sitä mieltä että tämä kuivajääpuhallus sopii kaikkein parhaiten jo ennestään hyvä kuntoisten autojen putsailuun.

    Ei ole mitään järkeä lähteä kuivajääpuhaltamaan semmoista paskaa josta ei jää kuin kaunis muisto jäljelle mätähommien edetessä, edelleenkin näihin totaaliprojekteihin kaikkein sopivin on hiekkapuhallus. Hiekkapuhallus kun paljastaa yleensä ne heikotkin paikat joita ei välttämättä muuten tule huomattua. Vettä en menisi hiekan sekaan sotkemaan ensinkään... :wc:

    Kerrankin kaveri oli tehnyt peltihommat "valmiiksi" ja ajatteli kruunata koko hommelin ja tulevan maalin pysymisen hiekkapuhalluksella. Lopputulos oli että peltihommiin piti alkaa uudestaan kun puhallus paljasti uusia reikiä :eek: No lopputulos oli hyvä elikkä reikiä nolla mutta eikös se olisi ollut helpompi puhaltaa tuo koppa jo ennen peltitöiden alkamista?

    Jälkiviisaus on sitä parhainta viisautta :rotfl:

    Mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen puhdistus tekniikka, pitää pitää mielessä mikäli joskus tulen omistamaan jonkun semmoisen "projektin" joka kannattaa kuivajääpuhaltaa.
     
  7. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Saattaa vain tulla äitimuoria ikävä, jos/kun ei operaation jälkeen ole muodoista jäljellä kuin muistot :rotfl:
     
  8. No H2O

    No H2O Gearhead

    Kyllä olisi äiti poikansa pois hakenut, jos olisi tietänyt mihin oli silloin joutunut kun kuusen alta kaivetusta pikku lavasuskasta eräälle firmalle mainosautoa tekemään "joutui", no se tarina ei tähän ketjuun kuulu...
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    tätä samaa yritin kaverillekin sanoa kun rupes autoaan tekemään, ei uskonut mutta onneks into loppui kesken ja meni paaliin loppu kori... (onneksko vai eikö onneks??? jenkki kuitenkin)
     

Kerro tästä muillekin!