Automaatin luisto maantieajossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Holley, 14.3.2008.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Jostain luin, että automaatti luistaa aina vähintään 3%, mutta mitäs se normaalisti luistaa? Tossa kun nopeustolppiin ajelen, niin jossain 10-15 prosentin välillä on luisto. Mielestäni se on tosi paljon, sillä manuaaliaskillahan välitys voisi olla pykälää tiuhempi ja silti mentäis samoilla kierroksilla. Vaihteisto sinänsä toimii erittäin hyvin edelleen eikä luistoa mitenkään sen toiminnassa näe ja öljytkin on punaiset ja vaihdettukin säännöllisesti.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai sitten se onkin turbiini joka luistaa paitsi taas lukkoturbiini ei luista pätkääkään :odroll: .
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Sehän menee rikki automaattilaatikko pian jos se luistelee koko ajan. Vaihtojen yhteydessä pienen aikaa luistoa tapahtuu mutta muuten se on pahasta, mutta luistosta pittää huolen turbiini, joka taasen luistaa enemmän ja vähemmän. Stall-speediksi sanotun kierrosluvun alla luistoo on enemmän ja yläpuolella vähemmän, sitten jos siinä turbiinissa on lukko ja se toimii eli kytkeytyy sopivassa tilanteessa niin sitten ei turbiinikaan luista.

    Tämän vuoksi automaattiloora saattaa olla niinkin pätevä kampe että kulutuslukemat on melkein samat kuin manuaalillakin. Ja helevatin paljon vaivattomampi.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead


    Anteeks maalaisuuteni kun en ymmärrä, mut miten nopeustolpasta näkee laatikon luiston? :eek: Eikä se laatikon sisään-ja ulostuloakselien välinen nopeusero oo välttämättä luistoa, vaan momentinmuuntimen normaalia toimintaa. Silloin kun se suurentaa momenttia, niin ulos tuleva kierrosluku on pienempi kuin sisään menevä.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    No kai se sitten on, mutta kun kuvittelin, että lootassa on välityssuhteet 1:1 1:52 ja 2:52 joten esim. 82 km/h nopeustaulun mukaan 195/70(tai vähän alle, kuluneet) x 14" renkailla olis jotain 3% luistoa ja siten kierroksia alle 1800. Vaan nytpä menee 1900 rpm eli vastaisi 2.65 välitystä, siis 2,41 todelliseen perävälitykseen verrattuna turbiinissa/lootassa missä lie on yli 10% heittoa. Ei ole turbiinissa lukkoa. Asia vaan on siksi mulla tapetilla, kun olen ajatellut tiuhentaa välitystä. Jos laitan tohon 3,08-välityksen, niin mulla on kohta yli 3000rpm jo satasessa. 150 km/h on jo 4500rpm. Autolla pääsee häthätää kahtasataa. Ajaako ihmiset oikeesti noilla 4:11-perävälityksillä muualla kuin varttimaililla? Tähän asti ollut kaksi jenkkiä manuaaliaskilla ja varmaan joskus on kolmaskin, viisilovinen manuaali pitäis olla. Vaste kaasunpolkaisuun kun on välitön. Kaks automaattia on hajonnutkin, vaikka on öljyt vaihdettu ja kickdown-vaijerit kiinni.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :rotfl: 4.1välitys+OD loota niin nelonen vastaa 2.8:1 ruuvia :rotfl: eli ajaa!!
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Joo, od-lootapa hyvinkin, mutta v8 oli täynnä esittelyjä autoista yli 4:n perillä jo '80-luvulla, kun od-lootia oli korkeintaan uusissa autoissa ja onhan noita TH400- ja TF727, C6-lootaisia autoja edelleen lehdissäkin. Mielestäni turbiinilla ei ole normaalissa maantieajossa 80 lasissa paljoa tarvetta muunnella mitään momentteja, noin 15-20hv teho riittää tasaisen vauhdin ylläpitoon, eikö totta? Onko kukaan koskaan laskenut välityksiä ja katsonut paljonko noi kierrokset heittää suhteessa välityssuhteisiin. Johan tosta 2,8:stakin tulee pitkälti yli 3. Kun mulla oli 1:1 manuaalissa ja 3.08-perä, maantievauhdin kierrokset olivat jees, mutta näillä "muunnoilla" tai "luistoilla" - oli ne nyt sitten missä tahansa kohtaa vetolevyn ja kardaanin välillä - saankin samat kierrokset noin 2.73 -perävälityksellä!! Ei ihme, että ajellessani joillakin piilofarmareilla turbiinin lukon nykäisy on kuin olisi vaihdetta vaihtanut.
     
  8. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Momentinmuuntimen "luisto" riippuu kierroksista ja välitettävästä momentista. Matalilla kierroksilla (=alle tai jokseenkin tartuntanopeuden tuntumasssa) momentinmuunnin muuntaa momenttia, oli auton nopeus mitä tahansa. Jos kuormitus on mitätön, niin kierroslukuerokin on pieni. Kuormituksen kasvaessa, esim tultaessa ylämäkeen, muunto kasvaa ja vauhti hidastuu, mikäli moottorin kierroksia ei lisätä.

    Omakohtaisia kokemuksia: TH-350C ja 3.08 perä 185/70-14 renkailla. Lukolla ei mitään vaikutusta noin 80 vauhdissa, jolloin kierrokset ovat noin pari tonnia. Stallspeed tuossa on 1400 luokkaa heikolla moottorilla. Kun vaihdoin tämän laatikon toiseen autoon, jossa oli voimakkaampi moottori, mutta sama perävälitys, jätin lukon kytkemättä kokonaan tarpeettomana. Hyötyä olisi ollut vain alle 60 nopeuksissa ja siellä ajovastukset ovat niin pieniä, ettei muuntoa juurikaan tapahdu tasaisella ajettaessa.

    TH-350 TCI streetfighter 10" limpulla, 3.08 ja 205/60-15. Kevyessä matka-ajossa ei luistoa juuri huomaa, varmasti kierrokset ovat korkeammalla, kuin vakioturbiinilla, mutta en ole mitannut, paljonko. Yllättävää kyllä, kulutuksessa ei huomannut mitään, ainakaan merkittävää eroa lukkoturbiinin ja virimallin välillä. Täytyy siis uskoa, ettei limppu varsinaisesti luista, vaan suurin osa kierroslukuerosta menee momentinmuuntoon. Sitten, kun koneelle antaa kaasua, kierrokset nousevat heti noin 3500-4000 kierrokseen ja yleensä maantiellä ohittamiseen ei tarvita kickdownia tai keppikakkosta, ellei sitten halua huvittaa itseään normaalia enemmän.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Itellä kokemus vakion ja 10" välillä maantievauhdista, eroa parisataa rundia tasasella nopeudella tasamaalla satkun vauhdissa vielä toista tonnia stall speedin alla olevilla kierroksilla. Ite oon ytkännyt tosta vaihtoehdosta enempi, pitkä perä ja korkee stallinen turbiini, kuin päinvastaisesta. Pitää vaan lootaöljyn jäähdytyksestä pitää huoli.
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Noniin, nyt alkaa tulla siis vastauksia kysymykseeni! Mulla kun on vakioturbiini, jonka stall speed on ymmärtääkseni noin 1500 rpm. Nopeustolpatkaan eivät ikinä ole missään mäessä eikä tässäkään tapauksessa, vaan ihan tasamaalla. Siksi kummastelen tätä eroa. Eihän noin 150-200 rpm 80 vauhdissa mikään älytön ero ole, mutta jossain moottoritiellä 130-140 lasissa ero on jo tuntuva ja varsinkin jos tiuhennan välitystä, niin äkkiä yks 10-15% onkin 500 rpm! Kiitos vastauksista. Näin gps-aikakaudellahan ei tarttis edes noita nopeustolppia. Kierrosmittarikin on mulla ollut vasta tämän vuoden alusta, joten en osaa sanoa mitä moottori vakiona ja varsinkaan toi loota silloin kun sen rempattuna sain oikein piti kierroksia. Korvakuulo ei ole kovin tarkka mittari.
     
  11. ihmeen vähän teillä luistaa. Itellä on tua turbiinilukkovikainen pickuppi ja luistaa aivan homona matka-ajossa. Kärry perässä luonnollisesti vielä enempi. Tuntuu että ajaminen on välillä ihan kuminauhaa, joskus on vähän tunnokkaampi.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Stall speedin yläpuolella ei hyvä turbiini sais luistaa täyskaasulla just sellasta 5% enempää.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jotenkin olen ymmärtänyt niinkuten vipottaja kirjoitti että on olemassa "hyviä turbiineja" maantiekäyttäöön ja sitten "ei ihan niin hyviä".

    Oma kokemus JN Tradingin 2050 "corvette" turbiinista th200 4R:n jatkona on:

    3.08 perävälitys ja noin 170hp kaasutinturbomoottori ja 1600kg auto. Kun ajaa siten että kierrosalue on joissain 1300-1800rpm niin luistaa (juosto) ihan selvästi kun kaasua lisää/vähentää. Kun laittaa lukon (testikäytössä yhä sähkökytkimellä) päälle ko. kierroksilla niin kierrokset putoaa jonkn 200-300 rpm.

    Jos ajaa siten että kierrokset on yli 2100rpm, niin luisto (jousto) on selvästi pienempi, kun lukon panee päällee, niin kierrokset putoaa jotain 100-200rpm.

    Eli toimii niinkuin turbiinin pitääkin. Luistaa (lisää momenttia) ajettaessa alle stall-speedin pienillä kierroksilla ja ei luista juurikaan isommilla kierroksilla. Lukon kanssa ei luista yhtään.

    En vaihtaisi manuaaliin ainakaan turbiinista johtuen.
     
  14. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Taitaa luistaa jotakin muutakin turbiinin ohella?
     
  15. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Se turbiinin "luistaminen" tai oikeammin momentin muuntaminen ei ole lineaarista. Kun tiukennat perävälitystä tarvittava kardaanin pyöritys momentti pienenee - turbiinin ei tarvitse muuntaan niin paljon momenttia kuin pidemmällä välityksellä.

    Eli kuvainnoillisesti mitä löysempää välitystä vastaan kone vääntään turbiinin kautta, sitä enemmän turbiilla joudutaan lisäämään vääntöä. Eli syntyy sitä mitä sinä kutsut luistamiseksi ( suurin osa tarkoittaa tuolla luistamisella eri asiaa, elilaatikon pantojen periksiantamista) eli turbiinin pyörimisero kasvaa ja syntyy ekstralämpöä.

    Eli aavikkoperällä tietyissä matalemmissa nopeuksissa luisto on suurempi kuin tiukemmalla perällä. Varsinkin jos sulla on joku 2.41 ruuvi, jota vastaan loota taistelee 80 km vauhdissa...
     

Kerro tästä muillekin!