Kardaanin mutteri ei irtoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja pulaaho, 15.3.2008.

  1. pulaaho

    pulaaho 1st gear

    Pitäs vaihtaa perään tiiviste mutta ku kardaanin mutteri ei irtoa millään.On lämmitetty,väännetty,rukoiltu ja käytetty irrotus öljyä mutta ei auta. miten sen mutterin saa halkaistua? Kiitos etukäteen.
     
  2. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Ollaan joskus isolla pulttipyssyllä pärryytetty noita auki...ovat komiassa momentissa, moparilla esim. 32 kiloo....
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olisi hyvä pitää siitä ristikon haarukasta jollain, vaikka tarkoitusta varten itse tehdyllä, vehkeellä kiinni samalla kun metrin lisävarrella kääntää sitä mutteria, ettei kaikki rasitus kohdistu perän hampaisiin. Ei siis yleensä mikään pihalla tunkin päällä tehtävä homma.
     
  4. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Ite vaihdoin tällä viikolla sen stefan. Avasin mutterin ihan sellaisella pultti pyssyllä jossa on puolen tuuman pää. Ei muuta ku voimahylsy päähän ja auki se siita lähti aika helposti.. Vissii kiristin sen liian piukkaan ku annoin mennä pyssyllä kinni. melko piukkaan se vissii kiristi sen laakerin ku nyt perästä kuulluu ihan helvetilliste ääntä.. Onko mutterilla joku tietty kiristysmomentti???
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

     
  6. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    mahtaako olla letukan 10 bolt olla sama??
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pinionin laakereista löysät pois ja jos tasauspyörästö on irti, niin vierintävastuksen (tehdasarvot) voi tarkastaa tarkkuusmomenttiavaimella.

    Taisi tulla aiheutettua tuho vähintään pinionin laakereille. Ei tullut etukäteen mieleen selvittää että miten kuuluu pinionin mutteri kiristää? Vähän sama kun vetäisisit etupyörän laakerit pulttipyssyllä kiinni, paitsi että vahinko on silloin todennäköisesti pienempi.
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää yritin ko. mutteria irrottaa aspenin rikkinäisestä perästä että olis saanu talteen sen yoken vai mikä se on mihin se kardaani kiinnitetään. Ei lähteny se mutteri auki, mutta enpä tiedä olisinko sillä osallakaan mitään tehny.....
     
  9. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    No voi perkele.. Omaa tyhmyyttäni kysyin vaan yhdeltä joka on joskus muinoin avannu/kiinnittänyt sen mutterin.. Nyt ei auta ku hakea uus laakeri ja laittaa sit se mutteri kai siihen 32 kiloon..?
     
  10. Impala SS

    Impala SS 1st gear

    Kulmahiokonella auki, ja uusi osa tilalle. US parts, Skinnars......

    toinen keino mutterihalkaisutyökalulla, Biltema.....

    Mutta jos olet lämmitelly U rauta, niin ostaisi uusi varmuuden vuoksi.

    Olen kuullut kun raceporukka on hitsannut U raudan pultit kiinni, ja radalla on kardaani ja vaidhelaatikko räjähtynyt. kallis hitsaus.
    Tämä tarina on totta. :(
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Laakereita ei saa vaihdettua kuin koko perän purkamalla. Mutteria ei kiristetä mihinkään tiettyyn momenttiin, vaan niin pitkälle, että uusi krymppiholkki puristuu sen verran kasaan, että laakereille tulee sopiva esijännitys. Työläs ja tarkkuutta sekä tietämystäkin vaativa homma on laakerien vaihto. Ainakin jos on tarkoitus saada perä kestämään.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Perissä missä on krymppihela laakereiden välissä (tai sormus mainen krymppihela etummaisen laakerin ja pinioni akselin olakkeen välillä, kuten GM 10 pulttiset 7,5" ja 8,5") EI OLE pinionin mutterille KIRISTYSMOMENTTIA.
    Vaan mutterilla kiristetään pinionin laakeroinnin esijännitystä.
    Sitä on oltava ja se vaihtelee onko uudet vai vanhat laakerit. Yleisesti henkilöautoissa se on vanhoilla laakereilla 10-15 in/lbs ja uusilla laakereilla 20-25in/lbs. Tämä on siis laakeroinnin (pinionin ilman muita perän osia) pyörittämiseen tarvitta momentti. Siis momentti jonka verran laakerit on kiristetty "nahkeaksi". Tämän saavuttamiseen sitten tarvitaan joku voima, mutta "se ei pinionia kiinnosta".

    Perissä missä on "jäykkä hela" tai pelkkä shimmi(esim. mopar 8-3/4" #742) haetaan helan/shimmin pituus sellaiseksi, että em. vierintä vastuksen arvo toteutuu.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei noin. Osta sekä pinionin ulompi että sisempi laakeri, rymppirengas sekä uusi stefa. Pura tasauspyörästö irti ja vedä pinioni ulos taaksepäin. Vaihda laakerit sopivalla ulosvetäjällä (länkimalli) yms. työkaluilla. Muista asentaa takaisin pinionin shimmilevy. Sitten lopulta laakereita kiristäessä, kiristä niin kauan että väljä poistuu (rymppirengas painuu kasaan). Kun väljä on juuri ja juuri poistunut, mittaa vierintävastus tarkkuusmomenttiavaimella. Tai luota siihen että kun väljä poistui, kartiolaakereiden välinen pänninki on oikea. Ja rymppirengasta kiristäessä, voimaa tarvii todella paljon. Ja sillä näppärällä pulttipyssyllä saa sen rymppirenkaan helposti liian kasaan, ja sitten homma alkaa alusta. Paitsi että laakereita ei tarvi vaihtaa, ainoastaan uusi rymppirengas.

    Pinionin mutteriin ei ole mitään ilmoitettua momenttia. Pinionin laakereiden pänningin aiheuttamaan vierintävastukseen on.

    Siis GM:n vakiomallliseen taka-akseliin. Ja se kaveri varmaan auttaa hommassa, kun sillä kokemustakin varmaan asiasta on. :poff:
     
  14. kingrat

    kingrat Gearhead

    Kukahan mahtaa Lahden seudulla tehdä hyvin ja kohtuuhinnalla :eek:
    Tähän ikään pikkuhiljaa oppinut, ettei ole ihan pakko harjotella kantapään kautta kaikkee :D
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä en oo vielä(kään) tota juttua oppinut. Mun pitää saada pilata kaikki osat niin monta kertaa, että varmasti tiedän, miten ei pidä tehdä.

    Heinolassa on joku Kettunen, joka kuulemma periäkin on rempannut.
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näin jälkeenpäin vois vaikka kertoa miten pinionin stefa (vain stefa) vaihdetaan oikeaoppisesti.

    -Merkitään yoken, mutterin ja pinionin pään asennot toisiinsa nähden. Piirtopuikoll, pisteillä tai tussilla.
    -Avataan mutteri ja pidetään yokesta kiinni esim lattaraudasta hitsatulla "häkillä" missä varsi. Hyvin kiinni pideltynä pyssyäkin voi käyttää.
    -Kaivetaan stefa pois.
    -Putsataan stefan paikat
    -Naputetaan sopivalla paksuseinämäisestä putkesta tehdyllä holkilla uus stefa paikoilleen.
    -Puhdistetaan yokesta stefan liukupinta, vaikka sorvissa teräs villalla kiillottaen.
    -Yoke paikoilleen, merkit kohdillee ja rihlojen väliin kuivumatonta liimaa.
    -Prikka ja mutteri paikoilleen. Mutteriin on hyvä laittaa lukko liimaa, koska se on jo käytetty ja pidätysvoima heikentynyt.
    -Mutteriin nyt 1/12 - 1/6 kierrosta ekstra kiristystä. Tarkistetaan niistä merkeistä. Ei enempää.
    -Tämä ei siis onnistu uudella mutterilla, koska siinä ei voi olla oikeita merkkejä ja siten joudutaan tekemään koko homma pidemmän kautta ja päästän mittaamaan niitä vierintä vastuksia.
     
  17. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Pitää kai kans käyttää jossain ku ei ole kokemusta lainkaan perän avaamisesta tai jostain shimmi hommista.. Haluisin kyllä olla mukana siinä hommassa et osais joskus tehdä sen.. mahtaako olla tietoa onko raumalla päin mitään paikkaa jossa saa teetettyä sen?? Pakko se tehdä on maksoi mitä maksoi.. pitää myöntää et olen vielä aloitteleva amerikanautoilija enkä näköjään opi ku kantapään kautta kaikki asiat..
    Mutta iso kiitos kaikille jotka ovat jo neuvoneet ja tulevat neuvomaan näissä kaikissa remontti asioissa..
    US CENTER nettikauppa myy tällaista sarjaa.. Vissii sopii mun GMC Sierraan vm.85

    TAKA-AKSELIN LAAKERISARJA
    Laakerisarja sisältää 2 paria poskilaakereita, pinionin ulomman ja sisemmän
    laakerin, pinionin stefan ja mutterin
    Taka-akselin laakerisarja 8,5'' perään, C10 '80-'91 177.20 €
     
  18. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Onkohan pajeron perä samanlaisella systeemillä? Tuli mieleen että jos ton toisen tosta fiksailen niin se stefan vaihto on edessä.....
     
  19. pulaaho

    pulaaho 1st gear

    kardaanin mutteri

    Pitääkö mutteri merkitä ennen aukaisua ja laskia kierrokset ja laittaa suurin piirtein samoilla kierroksilla takas ku stefa on vaihettu?
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Re: kardaanin mutteri

    Kierroksia ei tarvitse laskea, koska se mutteri kyllä toppaa jokseenkin samaan kohtaan uudelleen. Merkeillä tarkennetaan vain se kohta sillä nimenomaisella kierroksella.
    Tämä toimii siis vain, kun krymppihelaa EI vaihdeta.
     

Kerro tästä muillekin!