th-350 kummin päin öljypumpun rattaat??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja pokkelo, 31.3.2008.

  1. pokkelo

    pokkelo 1st gear

    hei miten päin toi öljypumpun ratas pitää olla?kumpaa suuntaa noi "ajoitus" pisteet vai mitkä ne on.ku iteltä purin th-350 ja siit on turbiini melkein hakannu ne kaks hammasta melkein kokonaa poikki ja mietin et onko noi öljypumpun rattaat laitettu väärin päin ku miten noi mul oli nii turbiini ei ota ku n.4-5mm matkalta siihen pumpun rattaasee ja jos toisin päin kävis nii ne hampaat tulis kokonaa sen turbiinin lovii.siis mul oli ne öljypumpun rattaa taakse päin ne kaks hammasta mitä tulee turbiinii ja "ajoitus"merkit.ei noist kuvis saanu ihan selvää kumminpäin sen pitää olla.tai mitä löysin täältä.APUWA??
     
  2. OL

    OL Gearhead

    pisteet kohdalleen niin oikein päin tulee jos rattaan hahloissa halkeemia
    tai muuten kuluneet ,vaihtoon.kaikista TH-350 laatikoista pitäs käydä
    rattaat keskenään tai hanki automaattivaihteisto korjaamoista uusi ratas
    pari ja samalla saat varmasti asennus ohjeenkin.
     
  3. härpätin

    härpätin 1st gear

    Ei käy, niitä on useita eri paksuisia.Erot mitoissa eivät kyllä ole suuria. Mittaa vanhat vaikka mikrometrillä ja hae/tilaa sen mukaan uudet.
    Ne merkit kuuluu yleensä jäädä näkyviin kun laittaa rattaat pumpun pesään. Sillä ei ole väliä onko ne kohdakkain, kun kierrät pumppua kierroksen niin ne on aina eri paikoissa. Taikuutta :D
     
  4. OL

    OL Gearhead

    no joo se paksuus unohtui mainitsematta, mutta tarkoitin että samat muuten, onko chevy va bop servicenä saa paksumpaa ja ohkasempaa
    Tosiaan ne dotit kasauksessa näkyvälle puolelle
    tyypillistä että että turbiinin hahlo just ylettää pumpulle
    siks varuiks ainakin 1,5mm prikka turbiinin tassun ja vetolevyn väliin
    turbiinille jää vielä päittäis välystä ja ei tule pilotti liikaa ulos
    kampiakselista.
     
  5. härpätin

    härpätin 1st gear

    Juurikin näin, ja jos turbiinin kaula on paljon kulunut pumpun rattaan kohdalta niin myös turbiini vaihtoon.
     
  6. pokkelo

    pokkelo 1st gear

    juu hyvä ny selvis mut aika jännä ku mitä mittailin nii niiden perusteella se pumpun ratas kävis toisinki päin eli ne pisteet turbiininpäin jolloin myös ne hampat tulis kokonaan sen turbiinin loviin...no tosin eihän siin suurta rasitusta ole ku sehän vain pyörittää sitä pumppua kokoaja tasasesti.

    onko muuten kellää tietoo minkähintaiset on noi pumpun rattaaat ja mistä niit saa??ja mis hinnois on uus turbiini?laatikos todennäköisesti lukko mut ei autosta mene piuhaa siihe pistokkeelle.tosi voi olla et kokeilen viel hitsata ne kuluneet kohat täytee ku ei muuten näyttäs oleva mitää vikaa niis eikä ole turbiinia hakannu mut tosin siit turbiinista meni boorit sielt sisältä siks meno loppu ja ton laatikon otin pois ja huomasin noi et on hampaat kuluneet melkein poikki nii tietty pitää samal laittaa toi pumppu
     
  7. Sambo

    Sambo 1st gear

    Öljypumpun rattaat

    Lainaus v:lta 2008

    Löysin tämmösen vanhan kysymyksen kun jo luulin ettei kukaan muu ole tuota ihmetellyt.
    Mulla on sama tilanne eli epäselvää vielä kummin päin sisäratas pitää laittaa.Uudessa kiekossa ei ole merkkiä mutta laitoin sen niinpäin että käpälät ottaa koko matkalta turbiinin haloihin,eli ovat ensimmäisenä vastassa kun turbiini työnnetään sisään..Toisinpäin jos rattaan pistää,vaikuttaa huonommalta..Ja on siinä rattaassa muutakin eroa kun katsoo tarkkaan.Sisähalkaisija toisessa päässä pienempi sekä nyt olettamassani etupäässä selvä viiste joka auttaa turbiinin asennusta.

    Vanha ratas oli toisinpäin(vissiinkin piste ulospäin!) ja hakkaantunut käpälistä sekä sisäkehältä.Tuli mieleen että se oli laitettu joskus väärinpäin?
    Myyjä sanoi että ulkorattaan voi laittaa mitenpäin vaan mutta pitäs selvittää tuo ennenkuin kiristän pumpun kuoret.

    Tässä toinen vanha juttu,voisko joku joka rassaa näitä useammin kuin kerran elämässä-vahvistaa asian että kummin päin se on laitettava?
    Ja mitä toi äijä hakkaa rasvaa vasaralla tonne kanavaan.Mä vaan vedin ne painepesurilla/ilmalla auki ja Däts It.
    Tuossa viimeisessä kuvassa lukee että "tang" up eli ylöspäin,juuri kai toisinpäin kun luulin..ehkä siinä on idea jättää liikkumavaraa ettei turbiinin kaula mene paskaksi.Hölmöä vaan jos se sitten hakkaa ittensä kipeeksi siinä.
    Ja mun tietääkseni "tang" on ns. naisen sukupuolielin Englanniksi että mitenköhän ne Gm pojat on meinannu :wink:
     
  8. tha022

    tha022 Gearhead

    Mittaa turbiinin välys eka ennenkuin laitat prikkoja. Kurja paikka jos menee liian tiukaksi.
    Tosin, mun piti laittaa prikkoja että sai välyksen kohdalle. Oliskohan Joella hieman lipsahtanut kun tassuja plaanas? :rotfl:
     
  9. Sambo

    Sambo 1st gear

    Eikö se oo hankala mitata etukäteen kun laatikko on kaukana autosta :-?
    Ja eilen sain jo postista Gm pultit joissa ei yhtään ylimääräistä pituutta.Ne on jo vähän virityksia ne prikat,se pitäs kyllä käydä sellasenaan-uskoisin että on tarkoitettu niin.

    Mä en muuten kässää sitäkään miks sanotaan että siinä pitää olla vähän liikkumavaraa-mikä siellä niinkuin laajenee tms ajon aikana?
    Vanha turbiini oli silleen just sopivasti,vähän hipsutteli vetolevyyn kun sitä pyöritteli ilman pultteja.Tosin siinä nyt oli erilainen kiinnitys ja ö.pumpun ratas hakkaantunu keskiöstään/käpälistä.
    Uskon kyllä sen että rikki voi jotain mennä jos ahistaa liikaa,mut silti..

    PS.Sitten vielä sellainen huomio että jos asennan rattaan ns.ohjeen mukaan oikeinpäin,turbiinin kaula työntyy öljypumpun pohjaa vasten.Toisinpäin ratas niin jää muutama milli tyhjää pumpun pohjan ja kaulan väliin mikä luulis olevan tarkoituskin.Asia on helppo todeta kun lykkää pelkän rattaan turbiinin kaulalle ja kokeilee sitä eri asennoissa.Siks just ihmettelenkin olisko joku ratas joskus ollu Kiinalaista tekoa ja piste melkeinpä tahallaan vikapuolella :p
     
  10. Sambo

    Sambo 1st gear

    Soutaa,huopaa :)
    Juttelin taas kauppiaan kanssa muista asioista ja tuli puhetta tästä rattaasta.Oltiin vähän eri aaltopituuksilla joten annoin olla..
    Kumminkin,nyt löysin paremman lähikuvan(csc wiki)pumpusta avattuna ja siinä korostettiin että käpälät ylöspäin,ja niinhän se on tuossa "sb838" postaamassa kopiossakin esitetty.Olin varmasti niin unenpöpperössä jo yöllä kun kirjoittelin etten ymmärtänyt.

    Kumma vaan että näkee myös toisenlaista informaatiota,esim truckinweb.com sivulla niin asiallisen näköinen korjaamopäällikkö pitelee ratasta kourassaan,ja senhän näkee kulumisjäljistä että ollut nurinpäin.Ja ikäänkuin samalla vihjaa että vaurio johtuu asennusvirheestä vetolevy/turbiini.No onhan se niinkin,jos turbiinia vedetään liikaa ulos pulteilla..mutta minusta auttaa jos ratas on edes järkevästi päin asennettu.
    Aion vetää pumpun kiinni nyt näillä,sanokoot ohjeet ristiin mun puolesta.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos käpälät on väärään suuntaan niin öölipumppu on sökö heti ekan käynnistyksen jälkeen!! Niitten "tappien" ei kuulu pohjata turbaanin hahloon koska turbiini elää aika paljon pituussuunnassa.
     
  12. El 60

    El 60 Gearhead

    ^Näin päätty mun eka oma tomaatti remppa :oops:
    Oppirahat tuli maksettua ja lootakin saatiin pelaamaan tokalla yrityksellä.
     
  13. Sambo

    Sambo 1st gear

    Pakko oli antaa periksi :)
    Tein mittaukset etukäteen auton alla sekä turbiini laatikkoon pudotettuna.Välykseksi jäi n. -2mm eli ei olis ikinä mahtunu paikalleen.
    Nyt käänsin rattaan toistepäin ja välys 4mm.Tämä siis laskettu välys,ei auton alla käytännössä kokeiltu.
    Edelleen ihmettelen miksi helkkarissa löytyy kahdenlaista ohjetta.!
    Otin vielä kuvat todisteeksi ainakin itselleni,miten siinä käy kummassakin eri tilanteessa.

    Tottakai jos sen väärin päin onnistuu väkisin vaikkapa moottoriin kiinnityspulteilla kuromaan umpeen,heikoin lenkki pettää.Onko se yleensä ollu turbiinin kaula vai öljypumpun sisäratas halki?Pumppuhan on vahvaa valurautaa..

    Esim tuossa,ohje on sitten näköjään virheellinen:
    http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/File:T-350_pump_half.jpg
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siis tossa kuvassa ratas on oikein.
    [​IMG]
     
  15. Sambo

    Sambo 1st gear

    No perr...le! Niinhän näkyy olevan kun nyt kattoo niin helposti huomaa:kas kun edellisellä kerralla minusta se näytti olevan väärinpäin.Täytyy kyl tunnustaa että jouduin zoomaamaan kuvaa,sen verran on näkö huono välillä että nytkään en olis ehkä saanu selvää muuten.
    Eli "turbiini tulee alhaalta päin".Siinäpä kuva jos joku muukin joskus tulevaisuudessa ihmettelee :)

    Muuten-minkähän verran tommonen dieselin turbaanits vois venyä lämmöstä pituussuunnassa?
    Kun mulla jää nyt automaattisesti n. 4mm ehkä liikevaraa niin kai ne on laskenu aikoinaan et se riittää.Sitähän ei voi suuremmaksi säätää,pienemmäksi kyllä jotkut on kai joutuneet säätämään,vai miksi muuten prikkoja..Ja kuis lämpöseksi voi öljy tulla normaaliajossa ilman isompaa vetoa?
    Siis tämmönen tapaus kun on vaihteiston lämmönvaihdin sijoitettu syylarin sisälle,alatankissa kai se on..ja koneen lämpö on aina 93 oC.Aattelin että jos en saa l.vaihdinta nyt huuhdottua kunnolla turbiinin moskasta-jättäskö sen kesäksi pois kierrosta jos kone kumminkin on lämpösempi kuin normi vaiht.öljy niin siitä ei ole kuin haittaa kesällä.
    Meni vähän offiksi sori :oops:
     

Kerro tästä muillekin!