gm perän ristikon henkselit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja pontiac safari, 9.4.2008.

  1. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    millaista tavaraa nuo henkselit on? eihän se mitään seostettua/lämpökäsiteltyä tavaraa ole?

    jos ei tunnu kiristävän tarpeeks niin voiko hitsata lisää ainetta alapuolella?
     
  2. OL

    OL Gearhead

    Vaihda UUSIIN jos ovat väsähtäneet, eivät ole kalliita . JÄLKIREMONTTI mahdollisen hajoamisen jälkeen moninkertainen.
     
  3. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mistäs johtuu väsähtäminen? onko näillä joku käyttöikä?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei tietenkään -ikuisesti auton voimansiirron osat kestävät! Kuten muutkin auton osat. :poff: Mitäs itse luulisit? :odroll:
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    Niin onko se sellainen peltilätkä johon hitsattu kierreosat päihin ja taivutettu U-muotoon.Jos näin on niin tuskin se mitään avaruusterästä lienee ,mutta luotettavuuden lisäämiseksi ,miten olisi irtotilkkeet väliin?
     
  6. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    just näin mä jo tein... arvaisko ne tilkkeet hepata kiinni niin ei luista?

    kokeilin kyllä roikkua kardaanissa eikä enää luistanut laakeriholkit kun oli tilkkeet välissä


    minkälaisia kokemuksia sitten teillä arvon harrastajat on ollu noista henkselien pettämisestä (silloin kun ne pultit on tiukassa)?
     
  7. voittol

    voittol 2nd gear

    Ei ole kokemuksia pettämisestä ,ihan tikkana orottelen että pääsee vielä kerran tekeen jotain kardaani virityksiä ,noihin tämän hetken kärryin ei tarvi sillai viritellä ,kun niihin saa osia kaupasta ja halvalla.Ainahan sitä voi tuollaisen henkseli osan ittetehden ylimitoittaa mahdollisuuksien mukaan!
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ettei sulla vaan olis sisäpuolisille lukituksille tarkoitetussa yokessa ulkolukitteinen ristinivel??

    Tosta tuli vaan mieleen tollanen mahdollisuus :odroll: .
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tommosta koskaan nähnykkään :eek: ?? Ei niihin mitään ole hitsattu ja peltilätkämallissa kierteet on yokessa (ja jos ei ole, niin kierteet on kiinni niissä U-pulteissa ja kiinnitys muttereilla ja yokessa vain kierteettömät reiät)!!

    Nimimerkki: just -80 Wagoneerin takakardaanin ja jakolaatikon yoken korjannut, kun oli tippunut kesken ajon!!! Ja Chevy vanin kardaanin just aamulla irrottanut!!
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    En tiedä miksi, mutta Chevyissä näkyy usein löysiä yokeja siten, että ristikon vakiomittaiset sisäpuoliset lukot eivät keskitä kuppeja.

    Joissain ristikoissa tulee mukana 2kpl paksumpia lukkoja, niillä usein keskittyy ko. periin.

    Käsittääkseni se "henkseli" ei keskitä kuppia millään tavalla päittäissuunnassa, pitää ainoastaan ristikon kupin hahlon pohjassa, sivusuunnassa lukot hoitavat keskittämisen (ja ettei ristikko lonksu).
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Ja jos rasvaa on liikaa niin voipi olla ettei laakerikupit ole täysin pohjassa jolloin saattaa se lukitus (sivusuunnan) olla liian ulkona ja jää kantamaan jolloin ei henseleitäkään saa istumaan oikein>>>väljää....
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, GM:ssä noin, panta pitää vain ristikon yoken pohjassa, vääntö kohdistuu yokeen ja ristikon lukkorengas keskittää! Jeepin tapauksessa yokessa on keskitysnastat kuppien ulkopuolella ja kardaanin puoleiset kupit lukittuu ulkopuolisilla lukkorenkailla!! Mutta Jeepissäkin panta vain pitää ristikon yokessa, vääntö kohdistuu yokeen...
     
  13. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mulla oli esim caminossa ristikossa sellaset seekerirenkaat laakerikuppien kumirenkaan puoleisessa päässä ja se ristikko ei mitenkään painunut kunnolla niihin perän puolen poteroihin jonka yli se henkseli tulee.otin seekerit pois ja hyvä tuli.

    eli se seekerirengas ei musta sovi olemaan siellä kunnolla, tosi epävarmalta näytti viritys kun seekerirengas oli laakerikupin ja sen poteron+henkselin välissä.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota kutsutaan sisäpuoleiseksi lukitukseksi. Miten luulet sen kartaanin keskittyvän ja pysyvän oikeassa paikassa ilman noita lukituksia??
     
  15. Qjet

    Qjet 1st gear

    Yhden sorttisia määrältään ja lajiltaan, sekin oli huono...
    Kardaani tippui takapäästään vauhdissa tantereeseen ja muotoili itsensä apinan ruoan muotoon pääasiallisen tekemisensä keskeydyttyä. Alkuperäismuotoonsa palauttaminen hoitui rahalla, h-tin paljon isommalla, kuin mitä ne henkselit maksoivat...

    Aika montaa asiaa ehtii siinä ajoneuvon alta kuuluvan kolinan räimeessä suorittaa : noitua porolappalaisen tavoin , seurata tiessä olevia potentiaalisia töks-kohtia , kehoitella takapenkkiläisiä nostelemaan kannat kattoon ihan vaan varmuuden vuoksi, miettimään kuroisiko edelleen veto-osaston kasaan vanhoilla osilla vai tekisikö sijoituksia uusiin...
     

Kerro tästä muillekin!