abs-jarrut mistä vuodesta pakolliset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja CC, 22.4.2008.

  1. CC

    CC 1st gear

    niin kuten otsikossa kysyin niin koska abs:it tuli henkilöautoon pakolliseksi.
    siis nyt ei ole kyse jarrujen poistosta vaan pakollisesta varusteesta.
    aken sivut on senverran sekavat että sieltä tiedon löytö on suht sama kun etteis neulaa heinäkasasta.
     
  2. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    onko ne pakolliset??
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Minusta ne on pakolliset jos kaikissa mallisarjan autoissa on ne olleet vakiona. Jos ei kaikissa ollut, ei siis olis pakolliset. Mutta tää on mutua...
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei koskaan, ei ne ole pakolliset.
    Mutta sellaisissa autoissa joissa ne on, niiden on toimittava.
    Ja jos jostain syystä ne haluaa poistaa, se on mahdollista ainoastaan silloin kun on ollut samaa mallia saatavilla ilman ABS jarruja ja kun se poistaminen tehdään valmistajan ohjeen mukaan.
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mun mielestä mun Scorpiossa ne ei ole aina toimineet katastuksessa ja leima on tullu silti. Ne tahtoo välillä olla pois pelistä. Tai sitten on vaan käyny tuuri ja absit ovat sattuneet juuri silloin toimia.
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse en ole varma asiasta, mutta on jotkut kiinalaisilla ajavat kertoneet että absien toiminta katsotaan katsastuksessa siitä tietotekniikkaan liittyvästä pistokkeesta, ja silloin on sen näytettävä että toimii...
    Vai itäisikö muka jotenkin siinä jarru-koneessa mittarin täristä?
    No ei ne apsit ainakaan minulla Vanissa toimi (mikäli se etujarruihin menevä katkennut johto niihin liittyy)... Mutta eipä ole katsastuksessa tunkenut töpseliään rasiaani.... :rotfl: :rotfl:
     
  7. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    abs-jarrut tuli pakollisiksi uutena myytäviin henkilö ja pakettiautoihin 2006 ja kuormureihin 2001...eli enää ei saa uutta autoa ilman absia vaikka olisi minkä merkkinen.


    edit: saapas ainakin ladaa :oops:
     
  8. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    No mites tuota?
    Lada Niva.
    ABS jarruja et taida saada edes tehtaalta tilaamalla ja puhun nyt ihan suomesta ostettavissa olevasta 2008 mallista...
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    Ei katsota, ainoastaan eobd- mittauksen vaativat autot käy pistokkeessa ja katotaan vain moottorinohjauksen toiminta, eli päästöihin vaikuttavat viat, sehän se on todellinen turvallisuusriski liikenteessä...
    Abs toiminta katotaan yleensä vain merkkivalon toiminnan perusteella.
     
  10. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    osuit asian ytimeen :oops: poikkeuslupakohan ?
    mun tieto perustuu vuonna 2006 auton vaihdon yhteydessä myyjän puheisiin...keleen koijari :mad: onkohan vielä muitakin auto merkkejä ?

    vai liittyköhän se EU maissa valmistettuihin autoihin ? paree kun ei sano mitään.
     
  11. xp

    xp Gearhead

    ABS ei ole henkilöautosa pakollinen vieläkään. Ilman sitä olevia ei kyllä juuri löydy, mutta se on valmistajan / maahantuojan valinta.
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mä kävin koe ajamassa uuden nivan,ei ollut abseista tietoakaan :rotfl: :lol: Ai mikskö kokeilin?Kaikkea pitää koettaa paitsi sukurutsaa ja tanhuja :lol:
     

Kerro tästä muillekin!