Apuva Powerglide-asiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LS454, 12.5.2008.

  1. LS454

    LS454 1st gear

    Kulkeeko öljy turbiinille venttiilikoneiston kautta ja olisko kellään kaaviokuvaa pg.n öljynkierrosta etenkin venttiilikoneiston osalta. Tai nettisivua ym..
    Onko kellään kyseistä kirjaa jota Alfamer myy.Carl H. Munroe
    Powerglide Transmission Handbook
    Josko siinä on laatikon öljynkierto kuvaa??
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Pumppu painaa linjapaineensäätimen(main pressure regulator valve) kautta
    turbiinille. Mikäs mahtaa olla ongelma? Älä vaan sano ettei lähde liikkelle...
    Mulla ois GM:n omat öljynkierron kaaviokuvat Oldsin jetaway vaihteistosta, joka lienee lähes identtinen PG:n kanssa . Minulla olevissa letukan omissa shop manuaaleissa gliden ja muidenkaan komponenttien toiminta ei ole selitetty jostain syystä niin perusteellisesti kuin Oldsin vastaavissa.
    En vaan tiedä kuinka kuvatuksia saisin toimitettua nähtäville.
     
  3. LS454

    LS454 1st gear

    Lähtee kyllä liikkeelle , mutta vähän turhan verkkaisesti. 60ft 4sek :rotfl:
    Ajatus olis säätää turbiinille menevän öljyn virtausta hetkellisesti pienentää ,jolloin kone ehtis kelata kierroksia.En ole kuulemma ainoa joka on törmännyt hengettömällä turbokoneella tähän ongelmaan :lol: :lol:
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Milläs meinaat tyhjentää sen turbiinin tarkotusta varten aina tarvittaessa, ja sit saada just oikeella hetkellä se täytettyä, ja samalla pidettyä lämmöt sun muut hallinnassa ? Väittäisin, et on aika kuolleena syntynyt ajatus. Turbiini pitäis olla oikeenlainen, toi on hyvin vaativaa turbiinille, kun pitäis hengettömällä motilla saada kierrokset ylös, ja sitten kun tulee ahtoa ja väännöt tuplaantuu, pitäiskin yhtäkkiä pitää. Samaten, kun nostat ahtoa tms., tahtoo kaikki taas mennä tollakin saralla uusiks. Mut mahdollista sen aika hyvin kohalleen saaminen on kuitenkin, vaikkakin voi olla vaikeeta.
     
  6. LS454

    LS454 1st gear

    Tarkoitus ei ole tyhjentää turbiinia vaan laskea painetta turbiinille.Sai kuvan toimivasta sydeemistä , mutta se oli tehty öljypumpunlaipalle mulla ei ole sielä tilaa. Ei varmaan helppoa muutenhan näitä olis joka autossa. :D
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    No joo, onnea vaan. Mun mielestä paitsi, ettei varmaan helppoa, ei myöskään tarpeellista. Tosin, ei se välttämättä niin helppoa eikä halpaa oo noi turbiinisessiotkaan.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos rajoitat turbiinin öljynkiertoa ja samalla huudatat konetta breikkiä vasten niin sulla on sellainen sulanut epämääräinen metallinpala siellä sen jälkeen.

    Stallia sun kone kaipaa turbiinilta lisää mutta saa sitä vissiin noinkin koittaa :eek: . En kyllä oikeastaan edes ymmärtänyt mitä haet tolla öljynkierron tai paineen rajoittamisella?
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Täytyy myöntää, etten kyllä minäkään. Ei turbiinin stalli mun mielestä millään lailla ole sidoksissa siihen öljynpaineeseen, ainoo millä mun käsittääkseni saa sitä muutettua on öljyn määrällä, mut se aiheuttaa varmasti muita komplikaatioita, vaahtoontumista ja muuta niin, et piisaa. Missä on tollanen systeemi käytössä?
     
  10. LS454

    LS454 1st gear

    Esim . Timo Lahden 127 fiiussa on ollut, sain jopa kuvan sydeemistä.
    Ei ole tarkoitus huudattaa venttiili auki vaan "heilauttaa kone kierroksille" 1-2sek
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, lykkyä tykö vaan, toivottavasti saa toimivaks. Ite vaan nään ain noissa sellasia "vaaroja", ensinnäkin meillä tulee aika vähän tota ajelua, niin niitä kaikkii ei viittis käyttää pellepeloton testailuun. Oon yrittänyt pitäytyä perinteessä, ja luottanut siihen, että muut on kyllä kokeilleet aikalailla kaikkee mitä ihminen voi keksii, ja sitten ne toimivammat ratakisut vallanneet sen alansa. Toinen on sitte toi kustannuspuoli, toi testaus- ja kehittelyhomma saattaa välillä tulla yllättävänkin kalliiksi jos jotain komplikaatioita ilmenee. Ja resusrssit harvoin antaa myöten ainakaan sitten vertailevaan tutkimukseen muiden vaihtoehtojen välillä, voi vielä saada jonkun kyhäelmän toimimaan, mut toimiiks se huonommin vai paremmin kun joku muu? Ja kolmas on tietty se, ettei meillä oo ollut tollaseen ainakaan vielä mitään tarvetta, vaikka turbiini olikin aika hilkulla jo viime kesänä. Sitä ei tosin oo kertaakaan säädetty, on "suoraan paketista", ja jonkinverran sitä kai pystyy tuomaan alaspäin "John Deere" öljykikkailuilla. Sitä olis tarkotus kokeilla.
     
  12. LS454

    LS454 1st gear

    Joo , en epäile etteikö jo kaikkea oo kerran ainakin kokeiltu :lol:
    V8 koneella ei tuu tämmösiä ongelmia , se runttaa aina kierroksille.
    Tollanen 2litranen turbo on aika kuollut alle 3000rpm. Autoa on säädetty penkissä 2päivää , bensoilla sytyllä ja nokalla ei saatu nousemaan kierroksille . Helpointa olis tietenkin vaihtaa turbiini, mutta viikko sitten just tämä aukaistiin ja otettiin staattori pois . stallspeed n. 5000.
    Nyt ei ole vaan varaa ostaa taas 1000euron turbiinia.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Näin se menee, Dartissa joskus aikoinaan jo viides turbiini toimi niinku piti. Se oli kiva aina heittää se tonni pöytään, josko nyt vaikka tärppäis. :rotfl: Mut neljä kymppii lähti sit ajasta kun se osu, vaparilla.
    Pienessä koneessa, ja isolla ahdolla toi on tosiaan vielä reilusti hankalampaa, isommassa motissa on aina kuitenkin jonkinverran perusväätnöä, jolla päästään liikkeelle ilman ahtoakin. Mut ei noi turbiinivaivat oo mitenkäään tuntemattomia isommissakaan turbovadeissa.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Otettiin staattori pois :eek: . Tolla on todella iso vaikutus stalliin ja toi pikkanen konekin varmaan tykkää sen tuomasta väännön lisäyksestä. Ilman staattoria oleva turbiini on pelkkä nestekytkin.
    Tarkoitat varmaan tolla sun sydeemillä sellaista että koko öljynpaine päästetään karkuun helkeksi taiaisin ö-pohjaan vai?? Öljypumpussa on sellainen by-bass sydeemi alunperin joka päästää liian paineet karkuun ja siihen tollasen vois ehkä saada kyhättyä?
    Tollanen pannu tarvii kyllä yli 6000rpm limpun jotta sillä mihinkään pääsee.
     
  15. LS454

    LS454 1st gear

    Kyllä , just ja öljypohjaan .Heti kun kierrokset nousee sen verra että jaksaa vetää ylöspäin ,elekroniikka ohjaa magnetti/neulaventtiilin kiinni ja systeemi jää transbraken varaan jolla lähdetään liikkeelle. Noin ehkä 1000 kierroksen lisä auttaa koneen heräämään ja vielä ei olla stallpeedillä. Tarkkaa stallpeediä ei edes vielä tiedetä ennekuin kone vetää sinne asti.
    Tama on tasa vielä terorian asteella, turbiini menee varmaan vaihtoon ens talvena , mutta pääsis ny edes vähä alle 4sek 60ft :lol: :lol:
    Ja onneks on sentään omia vehkeitä joita rikon :D
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En noteerannutkaan tota staattorin poistamista. Se staattori on tosiaan se laitos, mikä tekee tosta laitteesta "momentinmuuntimen", ilman sitä jää momentit muuttamatta. Yleensähän automaatin suorituskyky on manuaaliin verrattuna suurista tehohukista huolimatta oikeella turbiinilla samaa luokkaa kuin manuaalilla, ja se on suurelti just ton staattorin ansiota. Noissa lootissa kun tahtoo olla vielä tuhottoma pitkät ykkösen välitykset, toi staattorin pois jättäminen ei vaikuta kauheen hyvältä vedolta. Mut jotainhan on kokeiltava.
    Kyllähän se tarkka stallikin on tiedossa siinä vaiheessa kun auto alkaa ahtaa, kai se sen jossain vaiheessa tekee? Et mihin asti rundit sitten nousee kun rupee paineet olee alueella? Jos se ei siiinä vaiheessa enää nosta vaan menee kokoajan kiinteenä "vaihdetta vasten", niin sitten tarvii korkeemmalle vielä se stalli.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt rupeen saamaan jo pikkasen otetta kärryn takalaidasta :rotfl: . Viehän se öölipumppu tehoja, mutta se on niin pienellä kehällä että paineenpoiston hyöty ei kovin kummallinen taida olla. Toi staattorin poistaminen on kyllä niin tollo peloton keksintö että miten se tulee jollain edes mieleen, vai oisko kuitenkin niin että se vapaakytkin on poistettu toiminnasta?? Jos on niin sillä ei taas ole stalliin mitään vaikutusta.
     
  18. LS454

    LS454 1st gear

    Lähtee 3500 jälkeen ylös päin , mutta täys tohina on päällä 5000 ylöspäin.
    Staattorin (vapaakytkimen lukitus ) oli turbiinin korjaajan idea ,sen hyvyydestä en osaa sanoa, mutta kuten sanoit jotain pitää yrittää.Kokeillaan nyt parit vippaskonstit ja asennetaan lopuksi manuaaliaski :eek:
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuleehan tähänkin jotain järkeä pikkuhiljaa :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!