Car Culture Online

Overdrive.fi


Vielä Kärrynvedosta

Sitä sun tätä harrasteautoiluun liittyvää keskustelua.

17 viestiä

1, 2 Seur.

Sivu 1/2

 

duramax03 15.05.2008 16:50 (Vielä Kärrynvedosta)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 27.02.2007 19:08, Viestit: 217

Tiedän että useampi topicci on kärryllä vetämisestä, mutta vielä yksi visainen kysymys, ja jos jollain on oikeaa tietoa olisin kiitollinen
tilanne: mersu, vetokyky 2200 jarrullisena + traileri max 2500 (otteessa, omapaino 700 kg)
mersun perässä siis tämä traileri + päällä auto paino 1000 kiloa ( rekisteriotteesta) poliisin puntarilla 1700 ( virallinen tulos)....onko yhdistelmä laiton.......huhua....., poliisin sakotusohjeen mukaan käytetään "heinäntekojärkeä" eikä kuljetus ole laiton.....toisaalta jos maalaispoliisi pysäyttää ja antaa sakon, maksettava on koska oikeudessakin pätee voimassa oleva tieliikennelain pykälä jonka mukaan katsotaan rekisteriotteiden massat. kaiken kukkuraksi katsastuskonttorikin kieltäytyy muuttamasta painoja kärrystä pienemmäksi koska rakenteellisia heikennyksiä kärryyn ei ole tehty......kokemuksia TIETOA......

cutlass cruiser 15.05.2008 17:39
Yliaktiivinen jäsen, 100kunta, Rekisteröitynyt: 14.02.2007 21:25, Viestit: 6093

Jos mä tosta nyt mitään ymmärsin, niin kyllä se laillinen kuljetus on.
Eli kuljetuksessa katsotaan sen todellisen kuorman massa + kärryn omamassa ja jos ne on alle sen mitä autolla saa vetää on homma kunnossa.
Mutta sitten pitää huomioida että ajokortin riittävyys lasketaankin vetoauton ja perävaunun kokonaismassan mukaan.
Eli vaikka vedät tyhjää kärryä, mutta yhdistelmän kokonaismassa(rekisteriotteista) on yli 3500kg tarvitset E-kortin.

Fiesta turbo don`t kick ass

audiq 15.05.2008 17:41
Yliaktiivinen jäsen, Järvenpää, Rekisteröitynyt: 12.10.2005 10:07, Viestit: 7093

Jos kortti riittää, niin ei kai tuossa mitään laitonta ole. Muutenhan ylikuormakin olisi sallittua, jos se on vain tarpeeksi pieneen kärryyn laitettu. Eli jos tuijotettaisiin rekisteriotetta, eikä oikeaa kuormaa.

Pienen een tuo esimerkkisi taitaa kuitenkin vaatia.

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur..." .

impala1968 15.05.2008 17:45
Yliaktiivinen jäsen, Hamina, Rekisteröitynyt: 18.10.2001 00:00, Viestit: 6645

Ei ole laiton. Jos autolla saa vetää 2200kg niin sen verran saa perässä olla, ihan sama miten se jakaantuu kärryn ja kuorman kesken kunhan puntari ei näytä enempää. Ja vaatii siis pikku-e:n tai saahan isokin E toki olla.

jankko 15.05.2008 20:57
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 24.06.2006 19:07, Viestit: 128

Jos vetoauto on kevytkuormaauto ja kortti C1e on laiton mutta jos kortti CE on laillinen.

RB-440 16.05.2008 08:20 (Re: Vielä Kärrynvedosta)
Yliaktiivinen jäsen, Järvenpää, Rekisteröitynyt: 23.01.2004 01:00, Viestit: 4262

Täähän oli hyvä keskustelu, ei tarvi itse alkaa selvittää samaa asiaa 8)

duramax03 kirjoitti:kaiken kukkuraksi katsastuskonttorikin kieltäytyy muuttamasta painoja kärrystä pienemmäksi koska rakenteellisia heikennyksiä kärryyn ei ole tehty......kokemuksia TIETOA......



Tää on kyllä hassu juttu. Sen mä ymmärrän hyvin, että minkään laitoksen kantavuutta ei voi nostaa ilman asianmukaisia vahvistuksia, mutta en todellakaan tajua sitä, että tässä Euvostoliiton Kekkoslandiassa traileri ei kestä valmistajan ilmoittamia painoja pienemmällä massoilla ajamista ilman rakenteen heikentämistä.

tha022 16.05.2008 09:16
Vakiokävijä, Vaasa, Rekisteröitynyt: 10.12.2003 01:00, Viestit: 720

jankko kirjoitti:Jos vetoauto on kevytkuormaauto ja kortti C1e on laiton mutta jos kortti CE on laillinen.


Eikös tuo C1e justiin ole siihen että vaihdetaan tuo mersu esim. suburbaniksi tai isoksi vaniksi niin siloin pitää olla C1e kunhan yhdistelmän kokonais paino on alle 12t.

Kävin kysäsemäs Vaasan liikuvanpoliisi komisariolta että miten hitos nuo kortti hommat menee niin joutu herra ittekkin kattoon papereista kun ei tiennyt.
pikku e = vetoauto B-kortin auto saat vetää auton maksimin, 3500kg raja ei päde.
C1e = vetoauto C-kortin kevyt kuorma-auto saat vetää auton maksimin, 12t raja pätee.

esim. mulla on ABe-kortti ja lauantaina mennään poriin yhdistelmällä ford explorer (2350kg) peräs traileri (450kg) jonka päällä camaro (n. 1500kg)=4300kg ja täysin laillinen yhdistelmä
On muuten varooksi komissaarin printtaama ja alle kirjottama prosyyri mukana autos jos tulee virkavallan kans riita tien päällä

http://kuvablogi.com/blog/10132/1/
-79 Camaro
-82 Oldsmobile Custom Cruiser
-92 Ford Explorer

jankko 16.05.2008 12:32
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 24.06.2006 19:07, Viestit: 128

tha022 kirjoitti:
jankko kirjoitti:Jos vetoauto on kevytkuormaauto ja kortti C1e on laiton mutta jos kortti CE on laillinen.


Eikös tuo C1e justiin ole siihen että vaihdetaan tuo mersu esim. suburbaniksi tai isoksi vaniksi niin siloin pitää olla C1e kunhan yhdistelmän kokonais paino on alle 12t.

Kävin kysäsemäs Vaasan liikuvanpoliisi komisariolta että miten hitos nuo kortti hommat menee niin joutu herra ittekkin kattoon papereista kun ei tiennyt.
pikku e = vetoauto B-kortin auto saat vetää auton maksimin, 3500kg raja ei päde.
C1e = vetoauto C-kortin kevyt kuorma-auto saat vetää auton maksimin, 12t raja pätee.

esim. mulla on ABe-kortti ja lauantaina mennään poriin yhdistelmällä ford explorer (2350kg) peräs traileri (450kg) jonka päällä camaro (n. 1500kg)=4300kg ja täysin laillinen yhdistelmä
On muuten varooksi komissaarin printtaama ja alle kirjottama prosyyri mukana autos jos tulee virkavallan kans riita tien päällä


Jos auto on kevytkuorma-auto ja kortti C1e ei kärryn papereissa oleva kokonaispaino saa olla yli mitä koukussa sanotaan, mut jos on CE kortti niin sitten kärryn papereissa kokonaispaino saa ylittää auton vetopainon, punnittu ei tässäkään tapauksessa saa ylittyä.

Tomaso 16.05.2008 13:00
Yliaktiivinen jäsen, Hyvinkää, Rekisteröitynyt: 18.11.2003 01:00, Viestit: 4231

jankko kirjoitti:
tha022 kirjoitti:
jankko kirjoitti:Jos vetoauto on kevytkuormaauto ja kortti C1e on laiton mutta jos kortti CE on laillinen.


Eikös tuo C1e justiin ole siihen että vaihdetaan tuo mersu esim. suburbaniksi tai isoksi vaniksi niin siloin pitää olla C1e kunhan yhdistelmän kokonais paino on alle 12t.

Kävin kysäsemäs Vaasan liikuvanpoliisi komisariolta että miten hitos nuo kortti hommat menee niin joutu herra ittekkin kattoon papereista kun ei tiennyt.
pikku e = vetoauto B-kortin auto saat vetää auton maksimin, 3500kg raja ei päde.
C1e = vetoauto C-kortin kevyt kuorma-auto saat vetää auton maksimin, 12t raja pätee.

esim. mulla on ABe-kortti ja lauantaina mennään poriin yhdistelmällä ford explorer (2350kg) peräs traileri (450kg) jonka päällä camaro (n. 1500kg)=4300kg ja täysin laillinen yhdistelmä
On muuten varooksi komissaarin printtaama ja alle kirjottama prosyyri mukana autos jos tulee virkavallan kans riita tien päällä


Jos auto on kevytkuorma-auto ja kortti C1e ei kärryn papereissa oleva kokonaispaino saa olla yli mitä koukussa sanotaan, mut jos on CE kortti niin sitten kärryn papereissa kokonaispaino saa ylittää auton vetopainon, punnittu ei tässäkään tapauksessa saa ylittyä.


:soosoo: C1E kortilla "kevytkuorma-autolla" (= C! ajoneuvo jonka kokonaispaino on yli 3500 kg mutta alle 7500 kg) perävannun kokonaispaino ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Perävaunun kokonaispaino ei saa ylittää missään vaiheessa koukun lujuuteen perustuvaa suurinta teknisesti sallittua hinattavaa massaa. Perävannun kokonaispaino ei saa ylittää missään vaiheessa 3500 kg (siis kuulapääkoukulla vedettäessä).

edit: oikeat termit

duramax03 16.05.2008 16:57
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 27.02.2007 19:08, Viestit: 217

no nyt meni aiheesta ohi, kysymys ei koske mitenkään korttijuttua, ne asiat on aivan selviä pykäliä ja moneen kertaan keskusteltuja, vaan henkilömese jolla vetokyky jarruin 2200 kiloa, ja viranomaisten kanta että vielä on voimassa säädös jonka mukaan trailerin paino otetaan rekisteriotteen maksimin mukaan, oli jos trailerin maximi on 2500 kiloa pykälien mukaan on veto laiton vaikka punnitsemalla poliisin vaaka näyttäisikin alle 2200 kiloa. ja tosiaan mihin perustuu se ettei katsastusmies lakse kärryn kantavuutta jos vetopää antaa myöden.......

Masa71 16.05.2008 17:37
Satunnainen kävijä, Mikkeli, Rekisteröitynyt: 23.08.2004 11:25, Viestit: 244

Siis korttijutut menee papereissa olevien painojen mukaan mutta eikös auto+kärri- tsydeemin laillisuus katota vaaoilla?

Kun jossain kauppakassi-kinnereissä voi olla jarruttoman kärrin maksimi esim. 450 kg ja uudet peräkärrit on aikas järestään sen 750kg niin riittävän pienen kok.painon omaavan kärrin löytäminen on melko mahdotonta??

Tomaso 16.05.2008 19:16
Yliaktiivinen jäsen, Hyvinkää, Rekisteröitynyt: 18.11.2003 01:00, Viestit: 4231

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

2 § (11.7.1997/670)
Määritelmiä
1. Ajoneuvojen, ajoneuvoluokkien sekä ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelyyn sovelletaan, mitä ajoneuvolaissa ja sen nojalla säädetään. (19.12.2002/1243)

3. Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa.


32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.




Ja vielä mustaa valkoisella C1E ajokorttiluokasta jonka tha022 voi linkittää komisariolle.... :D

tha022 kirjoitti:...
Kävin kysäsemäs Vaasan liikuvanpoliisi komisariolta että miten hitos nuo kortti hommat menee niin joutu herra ittekkin kattoon papereista kun ei tiennyt.
pikku e = vetoauto B-kortin auto saat vetää auton maksimin, 3500kg raja ei päde.
C1e = vetoauto C-kortin kevyt kuorma-auto saat vetää auton maksimin, 12t raja pätee.
...


Ajokorttiasetus 7.9.1990/845

5 § (5.1.1996/2)
Ajokorttiluokat
Ajokorttiluokat ovat:
...
C1-luokka: kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;
...
Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
...

Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo.


Lainaukset ja linkit: FINLEX ® - Valtion säädöstietopankki

impala1968 16.05.2008 21:16
Yliaktiivinen jäsen, Hamina, Rekisteröitynyt: 18.10.2001 00:00, Viestit: 6645

duramax03 kirjoitti:no nyt meni aiheesta ohi, kysymys ei koske mitenkään korttijuttua, ne asiat on aivan selviä pykäliä ja moneen kertaan keskusteltuja, vaan henkilömese jolla vetokyky jarruin 2200 kiloa, ja viranomaisten kanta että vielä on voimassa säädös jonka mukaan trailerin paino otetaan rekisteriotteen maksimin mukaan, oli jos trailerin maximi on 2500 kiloa pykälien mukaan on veto laiton vaikka punnitsemalla poliisin vaaka näyttäisikin alle 2200 kiloa.


Toi on paskaa. Nykyään on sellainen käsite kuin kytkentämassa ja se on ainoa joka merkkaa. Ja sitä ei pysty toteamaan ilman vaakaa. Toi papereiden tuijottelu on ollut historiaa jo vuosia mut vieläkään jotkut jälkeenjääneet tinanapit ei tuota tajua.

Jukka 17.05.2008 08:58
Aktiivijäsen, Tre, Rekisteröitynyt: 10.08.2002 00:00, Viestit: 1457

Mitäs saa vetää pelkällä B-kortilla tai ABC-kortilla ilman minkäänlaista numeroita tai E-merkintää?

tst 17.05.2008 13:13
Vakiokävijä, E-P, Rekisteröitynyt: 31.12.2005 22:35, Viestit: 721

B tai ABC-kortilla henkilö tai pakettiautolla max 3500 kg yhdistelmää.
ABC-kortilla kuorma-autolla max 750 kg kärryjä.

17 viestiä
  1, 2   Seur.

Sivu 1/2

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi