Autotuotteiden osto eBayn kautta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BLLand, 20.6.2008.

  1. BLLand

    BLLand 1st gear

    Kertokaapa kokemuksistanne eBayn kautta ostetuista tuotteista.
    Millä tavoin kannattaa esim. hoitaa maksusuoritus?
     
  2. jaketin

    jaketin Gearhead

    paypallin olen todennut hyvin toimivaksi 8)
     
  3. -vellu

    -vellu Gearhead

    Tästä on ollut paljon kirjoituksia aiemminkin.

    Tarkista myyjän tausta (tehdyt kaupat ja hyvä Feedback). Varmista, että myyjä ylipäätään lähettää Suomeen/ maailmalle, Ships to: Worldwide (jos haluat tavarat suoraan tänne). Turvallisin maksusuoritus on Pay Palin kautta (katso onnistuuko maksu tällä). Pienten osien lähettäminen esim. USPS:llä (jenkkien postilaitos) usein kohtuu hinnoissa verrattuna DHL:llään tai UPS:ään / vast.

    Lisäksi loppukustannukseen tulee sitten rahti, tulli ja alv sekä mahdolliset käsittely ja huolintakustannukset jos et itse tullaa.

    Lisää aiheesta hakutoiminnoilla...
     
  4. BLLand

    BLLand 1st gear

    Nyt on tilanne se, että olen ostanut (buy it now) tuotteen Isosta-Britanniasta ja kaikki on muuten OK, mutta minulla ei ole muita kortteja kuin Visa Electron.

    Olisiko siis järkevää postittaa rahat tai shekki kirjattuna kirjeenä?
     
  5. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mä ainakin sain luotua itselleni PayPal-tilin pelkällä Visa electronilla. Tosin en ole sitä kautta vielä mitään ostanut, mutta on noin niinkuin valmiina jos jotain löytyy eBaysta tai muualta. Tuo PayPal on kuulemma hyvä tapa maksella ostoksiaan jos myyjäkin hyväksyy sen vaihtoehdoksi.

    Tuo, että postittaisi rahat tai shekin kirjeessä on omasta mielestä vähän riskaapelia. Iso-Britanniahan kuuluu Euroopan Unioniin joten sinne pitäisi pystyä maksamaan omasta nettipankistaan kunhan tietää vastaanottajan IBAN- ja SWIFT ym tilinumerojutut. Jonkun pienen välityspalkkion pankki saattaa ottaa koska ne eivät siellä saarivaltiossa käytä euroja vaan summa pitää muuttaa punniksi.
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    Ei ole järkevää

    Jos kerran myyjä on EU maassa, pyydät häneltä IBAN ja SWIFT koodit (tilinumerot). Näillä pystyt maksamaan esim verkkopankissa rahat suoraan myyjän tilille ilman mitään kuluja. (maksut ulkomaille).
    Rahat hänen tilillään muutamassa pankkipäivässä.
     
  7. BLLand

    BLLand 1st gear

    Tässä myyjän ilmoitus maksutapavaihtoehdoista:

    You can pay me securely with any major credit card through PayPal.
    I accept the following payment methods: PayPal; personal check; money order

    En täysin hahmota, mitä nuo käytännössä tarkoittavat.
     
  8. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mistäs pankista sulla on tuo Visa Electron? Nettipankissa sen voi aktivoida nettimaksamiseen ja sitä kautta ruveta luomaan tiliä tuonne PayPalliin. Se olis halvin tapa, mutta vie muutaman päivän se tilin luominenkin sinne. Muistaakseni PayPal teki 1,5 euron veloituksen tililtäni ja antoi siinä nelinumeroisen koodin jolla taas saa siellä niiden sivuilla homman toiminaan eli ne tietää, että tilin omistaja on se joka sinne PayPalliin haluaa rekisteröityä. Sen 1,5€ saa takaisin sinne PayPal-tililleen joten se on käytettävissä ostoksiin sitten.

    Nää muut vaihtoehdot on sitten jo sellaisia, että niistä aiheutuu sulle kustannuksia kun käyt pankissa asioimassa tai jos nettipankin kautta onnistuu, shekistä pankki jonkun palvelumaksun ottaa. Joku toinen saa selittää paremmin miten tuo money order tarkoittaa, se mainitaan maksuvaihtoehdoksi monesti myös jenkkiläisissä kaupoissa. Suosittelen tuota PayPallia jos jatkossakin meinaat ostella ulkomailta.
     
  9. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

  10. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Pay-Pal on ehdottomasti kaikkein katevin maksutapa.
     
  11. el_TinDe

    el_TinDe 1st gear

    Näin on.
    Oman kortin tiedot eivät mene PayPalilta maksunsaajalle.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    PayPal hyväksyy Visa Electron kortit. Saattaa tosin vaatia kortin nettikäytön aktivoinnin verkkopankissa/pankissa.

    Mulla on sekä electron että luottokortti mutta electron on toiminut ebay ostoissa hyvin. No problem at all.
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kuinkas pian muuten tuollainen about isoon kirjekuoreen mahtuvat jutut (kevyet myös) on tullut perille, kuinka monta päivää lähetyspäivästä?
     
  14. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Parhaimmillaan on tullut neljässä vuorokaudessa jenkeistä (en aikaeroa ole ottanut sen kummemmin huomioon tuossa laskutoimituksessa). Mutta siitä päivämäärästä kun myyjä laittoi sähköpostia, että kirje lähti, niin neljä päivää myöhemmin oli paketti postilaatikossa. Ja nyt oli kyseessä ihan laatikko, ei kirjekuori. Riippuu varmasti niin monesta asiasta, onhan se sen verran iso kylä. Parhaimmillaan taas saa odottaa viikkotolkulla. Jos kaikki muu menee hyvin, niin itella hoitaa pointsit viimeistään kotiin.

    EDIT: Suht tarkka logi aikajanasta: 16.6. maanantaiaamuna klo 1.37 Suomen aikaa tuli lähettäjältä sähköposti, että paketti lähtee maanantaina. 19.6. klo 17.44 laitoin lähettäjälle sähköpostia ja kiitin nopeasta toimituksesta. Tuosta voi vähän ynnäillä, mihin parhaimmillaan onnistuu paketin toimitus. USPS:llä siis. Paketin lähtöpaikka Rocky Point, Ny.
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ok. No mulla on tehny n. viikon matkaa nuo kamppeet , oletan ettei ole kovin kummoisia laatikoita kun on ihan lituskaa tavaraa... Kaksi erillistä ostosta, toinen ilmoitti että lähetti samana päivänä ja toinen ilmoitti laittaneensa tulemaan siitä seuraavana päivänä..
     
  16. Quest

    Quest Gearhead

    Pikkuisen tuppaa vaikuttamaan kummalta rannikolta tai minkä kaupungin läheltä tulossa. Mulla kestäny 5 päivästä reiluun kahteen viikkoon.
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No ainakin tämä toinen lähti Floridasta? Onkos se nyt sitten lähempänä , vai...?

    Heh, ja just tarkistin, toinen lähtee just sitten toiselta puolelta maata, eli länsi rannikolta. torrance , california...

    Eli tää jälkimmäinen tulee ilmeisesti myöhemmin...
     
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itse olen tilannut kymmenisen kertaa Ebaysta käytettyjä autonosia, jne. ja Paypalin kautta maksamalla homma onnistuu kivuttomasti ja turvallisesti.

    Lähes joka kerralla tuotteiden kohdalla on lukenut "only to USA", mutta useimmiten myyjä suostuu lähettämään myös tänne peräpohjolaan. Luonnollisesti rahtikulut on syytä tiedustella ennen huutamista, jottei tule yllätyksiä. Enimmäkseen olen tilannut pieniä ostoksia (alle 50e), jolloin ne ovat saapuneet suoraan lähimpään Postiin.
    Joka kerralla tuotteet ovat olleet myös sitä mitä olen tilannut, eli ikäviä yllätyksiä ei ole paketeista löytynyt.

    Arvokkaampien (€€?) ostosten kanssa saattaa tulla reissu Tulliin.

    Lisäsinkin tämän ketjun osaksi Auton ja tavaran tuonti USA:sta -tietopakettia
     
  19. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Olen tilannut vuosien varrella eBay:stä tavaraa n. vajaa 400 kertaa, ja useimmiten maksanut PayPal:lla, koska on osoittautunut turvalliseksi tavaksi. Jos myyjä on ollut kuitenkin epärehellinen, huolimatta jopa yli 2000 posit. palautteen jälkeen (!!!) , niin olen saanut reklamaation kautta saanut rahat rakaisin.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo elikä mulle tuli eilen ja tänään paketit. On tilattukin vastaavasti päivän verran peräjälkeen ja vaikka tämä jälkimmäinen tuli kauempaa, tuli yhtä nopiaan. Kyllä vaikuttaa homma toimivan helposti.
     

Kerro tästä muillekin!