Nopeusmittarin vaijeriongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Bronto, 8.7.2008.

  1. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Mitenkä vaijerin saa kunnolla nopeusmittariin kiinni? Mittari rupeaa vipottamaan kahdeksankympin kohdalla.

    Vaijerinkuori on kunnolla mittarissa kiinni, mutta vaijeri ei kai tartu mittariin kaikesta huolimatta kiinni. :cry:
     
  2. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    varmaan auttais vastaamista vähä jos kertoisit mikä auto ja vuosimalli
     
  3. Jasca

    Jasca 1st gear

    Oiskoha vaan kuiva vaijeri. Eli vaijeri veks kuoresta, liukkaripesu ja sit kunnon vaseliinikylpy. Useimmat vipottamiset loppuu tolleen.
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Voi se vika olla (todennäköisemmin onkin) muualla kuin vaijerin kiinnityksessä...
    Koita alkuun vaikka uudella vaijerilla, ja jos ei se auta, niin veikkaisin että mittarin purku ja puhdistus voi auttaa.
    Eihän yleensäkkään vaijeri tule muuten kiinni kuin siihen reikään joka on siinä osasessa joka pyörittää mittarin rattaita.
    Niin ja tietysti siitä kuoresta...
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai sitten on jo vaijeri poikki ja rispaantunut pää ottaa kuoreen kiinni kerran kierroksessa ja vapautuessaan heilauttaa viisaria enemmän kuin pitäis....
     
  6. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Mittarinvaijeri

    Kiitos hyvistä neuvoista! Toi vaijerihomma on sinänsä pikkujuttu, mutta häiritsee, kun on koko ajan käkättimen edessä.

    Niin juu auto -76 Dodge Aspen kustomi kaikilla kromilistoilla ja paneeleilla.

    Mittari lähtee suht helposti irti ja mikä vielä tärkeämpää menee myös helposti kasaan. :D
     
  7. F-body

    F-body Gearhead

    Valianteissa on tullut vastaan kuluneita nopeusmittareita, joissa viisarin akseli on loppuun ajettu. Magneetti pääsee ottamaan kiinni aiheuttaen viisarin hyppimistä ylöspäin ja "pärisevää" ääntä. Purku, puhdistus ja vaseliini akselin laakeripisteissä auttaa jokusen vuoden kerrallaan. Aspenissa saa nopeusmittarin vaijerin vedettyä yläkautta kuorestaan tarkistusta ja rasvausta varten. Pelkkää sisäosaa ainakin on ollut myytävänä, jolloin se on paljon halvempi kuin koko vaijeri.
     
  8. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Vaijeri

    No niin. Purkamisen jälkeen vielä onnistunut kasaus ja toimii taas. :D

    Mittari tuntui todellakin aika jähmeeltä. Vaijeri joutuu tekemään todellakin töitä pyörittääkseen mittarimekanismia. Rasvasin vaijerin vaseliinilla ja laitoin mittarin päähän CRC:tä ja vaseliinia. Aluksi viisari heilui niin kuin mitään muutosta parempaan päin ei olisi tapahtunut, mutta yhtäkkiä jokin haki paikkansa, tai lakkasi kanittamasta... :-?
     

Kerro tästä muillekin!