Katkeaako lautaspyörän pultit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja PauliP, 22.8.2008.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko minkälaisia kokemuksia lautaspyörän pulttien mahdollisesta katkeamisesta kiihdytyskäytössä?
    Joudun tekemään sellaisen "toistaiseksi" -ratkaisun Buickin 8,2 tasauspyörästön kanssa, että vähän arveluttaa.

    Eli lukkomurikkaan tulee noin 10mm paksu välikappale lautaspyörän ja murikan väliin. Ongelma on se, että Oldsin lautaspyörässä joka siihen tulee on 3/8" kierteet ja murikassa on alkuperäisenä isommat reiät paksumpia pultteja varten. Pultit on grade 8, eli jotain 10,4 (?) kovuutta eurooppalaisittain.

    Reiät tilkitään kohtalaisen tiukoiksi, mutta yhä vähän epäilyttää tuo mahdollinen epätasainen pulttien kuormittuminen sivusuunnassa.

    Ja homma on "toistaiseksi", joskus pitää hankkia lukollinen tasauspyörästö johon sopii tiukka välitys suoraan.

    Onko katkeillut lautaspyörän pultteja?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kerran olen nähnyt kun vanhan X-luokan ilokaasuisolohkosta meni pultit poikki.

    Kannattaa laittaa laakerilukitetta reilusti pulttien ja sen sovitepalan reikiin ja joka väliin niin eiköhän se pikkasen tehoja kestä.
     
  3. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kannattaa harkita SPOOLIA suoraanajoon, jos on tehoa ja pitoa.

    Itellä tossa tehottomassa Oldsissa kestänyt hyvin Karpiolan vetareilla.

    Meillä ei ole kuin 405 hp @ 4600 rpm ja 508 lb.ft. @ 3200 rpm ja autokin painaa kuskin kanssa 1531 kg sekä renkaissakin DOT-merkintä ja vaan 12,5" leveyttä.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laitettiin murikka ja alautaspyörä toisiinsa kiinni holkittamalla ruuvinreiät pulteille sopiviksi. Oli sellainen puolen päivän käsityösessio viilailun ja tuurnalla pakottamisen tiimoilta, ei ollut sorvia käytössä. Lopputulemana oli kuitenkin, että pultit mahtui nihkeästi rei'istä läpi ja sivuttaisuunnassa pitäisi olla hyvä tuki.

    Mutta saatiin tuo Buickin '68 akseli vihdoinkin kokoon ja shimmailtua. Tähän ei saa jälkituotantovälityksiä ja siitä syystä "käsityö". Toivottavasti kestää.

    Opittua ja vinkkinä kiinnostuneille.
    Buickin 64-72 8,2" 10bolt -perään voi laittaa Chevy-murikan ('68 on toinen poskilaakeri suurempi, vaatii soviterenkaan), vetarit sopii ristiin vaikkei C-sokkaa perässä olekaan. Pinionin sisempi laakeri on suurempi (myös kuoren aukko), vaatii soviterenkaan. Oldsin/Buickin välityksen pinionissa on paksumpi yoken liitäntä ja suurempi boorimäärä kuin Cheyn välityksessä.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oli harkinnassa, mutta kun on toiveena että autolla voi ajaa kadullakin. Ja kone on aikalailla vakio ja auton vakiopaino on kyydissä.
     

Kerro tästä muillekin!