kuinka vikaan voi mennä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 18.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos "arvaan" sytytyksen ajoituksen kääntämällä virranjakajaa koneen käydessä, ja sitten lukitsen sen asentoon missä kone käy kovimmilla kierroksilla?
    Tilanne on sellainen ettei pääse ajoitus-lamppuun käsiksi, mutta ajaa pitäisi. Auto (60-luvun caddy) käy tasaisemmin kuin koskaan mun aikana, liikkuu ripeämmin, ja vaikuttaa taloudellsemmalta. Itestään tuntuu että vaikka pääsisinkin tsekkaamaan sytytyksen lampun kanssa, tekisi mieli jättää jakaja tähän "arvattuun" asentoon näitten ed.mainittujen etujen vuoksi.
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    On olemassa sanonta "run it where it likes to run". Oikea sytytysennakko riippuu usein olosuhteista eikä aina ole parhaimmillaan säätöarvojen mukaan laitettuna. Jos kone ei nakuta kuormitettaessa ja lähtee hyvin käyntiin, niin siitä vaan.
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se pitää vetää skidisti taaksepäin siitä, millon se kiertää parhaiten. Mä en ainakaan käytä noita lamppuja oikeestaan ikinä. Joskus oon koklannu, mutta oon saattanu myöhemmin muuttaa vielä ajoitusta, kun oon ajanu jonkun kilometrin koeajoa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Herrakani: Mä vedinkin just skidisti taaksepäin siitä kohdasta missä kone kävi kovimilla kierroksilla; ihan vaan vaisto sanoi mulle et niin pitäis tehdä, koskaan en ollut kuullutkaan moisesta. Hyvä homma.

    3 vuotta sitten säädätin sytkän huoltamolla tehtaan arvojen mukaan, sen jälkeen tehot laski, bensaa kului enemmän ja se paukahteli putkissa, vaikka asteet olivatkin kohdallaan... et sillee.
     
  5. IGT

    IGT 1st gear

    Joo, yli 20 vuotta olen säätänyt sytytyksen korvakuulolta. En ole koskaan edes kokeillut lamppua.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kertokaapa aloittelijalle.

    Sytytyksen säätö ei ole mulle tuttua. Tossa ekassa viestissä sanottiin, että "käänsin virranjakajaa koneen käydessä.." jne.

    Siis käännettiinkö jakajan kantta, vai mitä?

    --------------------

    Tyhmä kysymys, mutta eipä sitä kysymättäkään opi :smile:
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    ei kantta vaan käännetään koko jakajaa, se on yleensä kiristetty yhdellä pultilla jonku "latanpalasen" avulla. eli ensin löysätään se, sit vaan kone käymään ja hitäästi kääntään, riippuen pyörimissuunnasta sit vaan joko käännetään "aikaisemmalle" tai myöhäsemmälle"---> siis jakajan pyörimissuuntaan kääntö vie myöh, ja vastasuunta aikaistaa...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    ... ja sitten pultti tiukalle kun kone käy "hyvin" korva kuulolta.
    Mutta kuten Herrakani sanoi, kun olet löytänyt kohdan josa kierrokset on kovimmillaan, käännä hiukan jakajaa siihen suuntaan joka laskee kierroksia -ja se on siinä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sama pätee joissakin brittiprätkissäkin. Säädä virranjakajan sytytyskärkien pohjalevy (autossa: koko virranjakaja) ihan näppituntumalla siihen asentoon, missä moottori käy nätteimmillään. Se on siinä.

    T: Masa
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kärkivälikin on muuten hyvä säätää samanlaisella systeemillä.
    Avataan 1/4 osakierroksin niin kauan, että alkaa pätkimään, ja sit puoli kierrosta taaksepäin. Siinä on hyvä.
     
  11. whiic

    whiic 1st gear

    Jos tuolla tavalla säätää (ja tuolla tavalla olen suunnilleen itsekin säätänyt) niin voiko siihen kuitenkaan luottaa, kun säädön on kuitenkin tehnyt ilman kuormaa ja moottorin käydessä alle 1000 rpm tyhjäkäynnillä? Eli eikö sitä täytyisi kiertää aikalaillakin myöhäisemmälle parhaasta käymisestä, koska tyhjäkäynnillä ei alipaine-ennakkokaan toimi (vaikka se kieltämättä alipaine-ennakkoa tarvitsisi optimaalisen käynnin kannalta, mutta sitä ei voida sille antaa, jotta moottori lähtisi käyntiin)? Vai olenko täysin metsässä?

    Ja se, että moottori käynnistyy OK ja toimii nakuttamatta pätee ehkä puristussuhteille yli 10. Jos esim. ajaa korkeaoktaanisella 8,5 puristuksilla niin saattaa olla sikapaljon liikaa ennakkoa ilman että kone koskaan nakuttaa => ylikuumenemista voi silti esiintyä (jos on onnekas!) tai voi löytää reiän männästä jonakin kauniina päivänä. Luonnollisesti siirtyminen matalaoktaaniseen auttaisi, ja saatan itsekin siirtyä, ihan vain varmuuden vuoksi, koska ennakot on täysin korvakuulolla.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainoa varma keino löytää oikea ennakko on kokeilla. Mikään ei takaa ettei ajoitusmerkki ole vuosien mittaa liikkunut damperissa eli kumiointi antanut hieman periksi. Tai jospa nokka on joskus vaihtunut ja eipäs alkuperäinen ennakko enää olekaan se paras.
    Mä kyllä katson lampulla mutta vasta sen jälkeen kun olen kokeilemalla löytänyt sen parhaalta tuntuvan asennon. Siitä voi sitten ruuvata pari astetta suuntaan tai toiseen ja taas kokeilla.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä olen toi alkuperäinen viestin aloittaja: vaikka saisinkin lampun käsiini taas joku päivä, en mä muuta mun kuulonperusteella "arvattua" sytytystä mihinkään, kyllä käkkylä vaan pelittää niin harvinaisen hyvin. Enään ei huomaa mitään aikaisempia koneen tärinöitä/käy todella tasaisesti, ja sisällä kun istuu ja kääntää myllyn käyntiin ei oikeastaan edes huomaa että kone on käynnissä -ennen nimittäin "pärähti" käyntiin aika kuuluvasti vaikka caddy onkin. Ja kaiken lisäksi ekan kerran bensamittari ei liiku silmissä.
    Ihmeen paljon auto voi parantua tuollaisella kahden minuutin toimenpiteellä kuten virranjakajan kääntäminen.
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Lampulla säätämisestä pakko sanoa sen verran, että taannoin säätelin Moparin kutosta lampun kanssa ja ihmettelin, että perhana kun ei tahdo käydä.

    Soitin slanttiin perehtyneelle kaverille ja hän totesi, että nakkaa se lamppu menemään ja säädä "niinkuin aina on tehty" eli korvakuulolta. Niissä koneissa kun saattaa vanhemmiten olla se merkki siirtynnä ihan mihin sattuu.

    Ei noissa museopeleissä kannata lamppua käyttää.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käytän kyllä lamppua säätämiseen, mutta ajoitus haetaan seuraavasti

    ennakkoa, ei kilinää vedätettäessä pienillä kierroksilla,
    lisää ennakkoa, ei kilinää,
    lisää ennakkoa, kilinää,
    pari astetta perusennakkoa pois.

    Tyhjäkäynnillä säätäessä pikkulohkoFordi kävi niin kauniisti 25 asteen ennakolla (ja merkki on kohdallaan), mutta ei sitä nyt siihen tietysti voinnut jättää, kun mekaanista tulee 24 astetta ja 36 on turvallinen kokonaisennakko. Joten perusennakko on nyt vain 16. Tehtaan arvo 6, hehheh.
     
  16. 68corvette

    68corvette Gearhead

    sama homma ku nimettömällä yläpuolella..

    kannattaa vaan tarkistaa ajotus sitten kun on saanut kohilleen niin ei tartte joka kerta arpoa.
     

Kerro tästä muillekin!