Fedex ja tullausmenettely?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja FeV-8, 4.9.2008.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tilasin cutlassiin peräkontin pohja pellit ja lattian alapuolella olevan keskiraudan. Kaikki meni hyvin, ja paketti on jo perillä.

    Ihmetystä aiheuttaa fedexin tullaus, tai siitä informointi. Sain Tiistaina kirjeen fedexiltä, jossa kerrottiin, että he tarvitsevat henkilötunnukseni, lähetyksen tilausvahvistuksen, sekä tiedon siitä maksanko tulli ja verokulut visalla, jolloin minun olisi pitänyt lähettää heille korttini numero ja voimassaoloaika.

    Jos taas haluaisin maksaa kulut heidän tililleen, he lähettäisivät tilitiedot. No, ilmoitin että maksan tullauksen heidän tililleen, ja lisäsin henkilötunnukseni ja tilausvahvistuksen. He lupasivat lähettää seuraavana päivänä tilinumeronsa.

    Tuli Keskiviikko eikä s. postiin kuulunut tilinumeroa. Kirjeessä mainittiin että elleivät he saa tarvittavia tietoja 5päivän kuluessa, lähtee paketti takaisin lähetysmaahan. Kirje oli päivätty 29,8, joten 5 päivän säilytysaika oli loppumassa. Soitin kirjeessä olevaan numeroon, ja langanpäässä ystävällinen naisihminen kysyi tilauksen viitenumeron. Kerroin sen ja nainen ilmoittaa että paketti on jo kuljetuksessa ja saapuu huomenna, torstaina. Ja kuinka ollakkaan iltapäivällä 5 hujakoilla ajoi rekka pihaan ja 2 laatikollista peltiä oli perillä.
    Tarkistin myöhemmin illalla s.postin, ja sinne oli tullut tällainen ilmoitus:

    Hei!



    Olemme tullaamassa lähetystänne AWB: 676329278836

    Tullin kulut ovat yhteensä EUR 80,43

    Tilinumeromme on

    313130-1107556



    VIESTI kenttään laitettava rahtikirjannumero AWB: 676329278836



    Ystävällisin Terveisin



    Mikko Kuronen

    Import Brokerage Agent
    Federal Express Corporation
    tel. +358 9 7742 7119
    fax.+358 9 7742 7135
    mikko.kuronen@fedex.com


    Onko muille sattunut tällaista, että tavara on ollut jo kotona vaikka tullimaksua ei ole vielä maksettu. Ilmeisesti tuo tullimaksu on oiken. Tavarat maksoi 193,9$ Rahti 235$ Yhteensä siis 429,4$
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    joka kerta tullaus on maksettu jälkeenpäin. FedExilä tosin ei ole mikään tullut..
     
  3. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    Ilmeisesti tuo tullimaksu on oiken.

    muuta tuo loppusumma 429,4$ euroiksi ja laske siitä n. 22-25 prosenttia. jos saat tuloksen joka on lähellä tuota EUR 80,43 niin silloin se on varmaankin oikein tai ainakin lähellä.

    Tullin kulut ovat yhteensä EUR 80,43 ei tulli mitään kuluja veloita vaan EU:lle meneviä tulleja ja Suomen valtiolle meneviä arvonlisäveroja.
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Tällä viikolla maanantaiaamuna joku nainen soitteli ja kertoi mulle olevan FedExin kuskaamana tulossa tavaraa ja kyseli maksanko tullauskulut luottokortilla vai tilille, pyysi sähköpostitse tilausvahvistusta jotta paketti saataisiin mulle mahdollisimman nopeasti. Antoi sähköpostiosoitteensa jonne sitten samantein lähetin RockAuton tilausvahvistuksen. Tiistaiaamuna aikaisin paketti tuotiin kotiin ilman mitään tiedustelua olenko kotona ja päivällä sitten tuli sähköpostiin lasku jossa oli tässä ketjun aloittajan mainitsema tilinumero ym tiedot. Summa oli se mitä ajattelinkin sen olevan eli 22% ALVia, ei muita kuluja. Mulla ainakin tuo FedExin toimitusvarmuus on ollut hyvä, joka kerta tullut ilmoitettuna päivänä ja heti aamusta, tosin koskaan ei ole tiedusteltu etukäteen puhelimitse onko ketään kotosalla ottamassa pakettia vastaan...
     
  5. jontsa

    jontsa Gearhead

    Tuli pari päivää kanssa sitten ensimmäistä kertaa Fedexin kautta tavaraa ja vaikka vähän kalliiks tuli niin kyllä toimi hyvin. Paketti lähti jenkeistä ja oli kotiovella 6 päivän kuluessa. Sitä ennen soittivat että miten maksan ja olenko kotosalla milloin.
    Minulla meni vain juuri toisin päin eli kun kaikki oli maksettu ja tavarat saapuneet niin tuli kirjeessä fedexin lapun jossa ilmoitettiin saapuneesta paketista, kyseltiin hetua ja miten maksan :)
     
  6. rammi

    rammi 3rd gear

    Pari kertaa tullut roinaa fedex:llä ja toiminta on juuri noin, että tavara on jo kotimaan toimituksessa ennen kuin on ehtinyt tullimaksuja maksaa. Ensimmäisellä kerralla tosin meinas mennä munilleen, kun kuskille ei oltu annettu puhelinnumeroa eikä löytänyt perille. Itellä kun on firman liittymä niin nimen ja osoitetiedon perusteella ei löytänyt numerohausta. Noheva kuski keksi kysellä toimitusosoitteessa asuvia muita henkilöitä ja sai sitä kautta paketin toimitettua.. siitä pojot rekkapekalle.
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Hyvin toimi minunkin kohdalla tuo toimitus. Tilasin tavarat viimeviikolla ja eilen toi rekkamies paketit. Tosin mitään tiedustelua milloin olen kotona, ei kuulunut. Lähinnä tuo vero homma jäi askarruttamaan, mutta selvisihän sekin.
     
  8. PK

    PK 1st gear

    Ihan pikkasen ihmetyttää mitä fedex tekee hetulla. Minulta ei sitä ole koskaan kyllä kyselleet, enkä kyllä antaisikaan. Ei kasittääkseni kuulu heille yhtään.
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    Tuo itseänikin ihmetytti kun maksoin tilille enkä kyllä laittanut hetua ja kaikki hoitui ihan mallikkaasti.... oisko sitten eri juttu jos VISAA vinguttaa...
     
  10. -vellu

    -vellu Gearhead

    Minusta yksityishenkilön ollessa asiakkaana tarvitaan tullille hetu. Näin ainakin postitullissa ja siis myös FedExillä käytäntönä.
     
  11. 61 chevy

    61 chevy Gearhead

    mulle tuli juuri tuollainen tekstiviesti:

    hei! teille on saapumassa lähetys AWB:*** tullausta varten tarvitsemme henkilötunnuksenne, kauppalaskun sekä tiedon miten maksatte tullauskulut meille: luottokortti (visa/mastercard):tarvitsemme korttinne numero ja voimassaoloajan tai tilisiirto (lasku tulee sähköpostitse, 10päivää maksuaikaa) mikä on toimitusosoite klo 8-16? lähettäkää tiedot osoitteeseen ninni.gyllenberg2fedex.com kiitos! fedex tuontihuolinta

    tuli vaan mieleen onko tää uus tapa markkinoida kotiin kuljetusta? ei oo kyl aiemmin tullut fedex:in kautta mitään, vain ilmotus kotia että paketti noudettavissa tullipostista.

    mut niin saakos noikin käydä ite hakemassa tullipostista ja tullata itse? ei viittis maksaa tullauksesta ja kotiakuljetuksesta, kun koko paketin arvokin on alle satasen. (pieni noin kilon paketti/kirje)
    tosin ei mulla oo edes tilausvahvistusta tai laskua tai mitään.. eclerssiltä ei vastattu enää mihinkään kyselyihin sen jälkeen kun erehdyin laittamaan luottokortin numerot ja tilauksen sisään. todellisista lähetys ja käsittely kuluistakaan ei ole hajua. ainoastaan ennen tilausta eclerssiltä tullut arvio ja sen mukaan paketti olisi lähetetty usps:llä...
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No kas kummaa, tullausilmoituksessa pitää ilmoittaa henkilötunnus.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tai Ly-tunnus
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita tilauslomakkeesta kopio fedille,laita maksu vaikka laskulla,tulee kotiovelle.eivät ota tullauksesta eri maksua.just tänään tuli paketit kotiin.fed on h-tin hieno juttu.neljäs kerta ja joka kerta kaksi pvää kun tilattu niin koti ovella on kuski paketit sylissä.ei ole itellasta tähän.
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    fedexistä tulee sähköpostiin kyselyä silloin kun paketti on saapumassa, nytkin laitoin sinne vain sähköpostilla rockauton tilausvahvistuksen kun kyselivät, lähetys ilmoitusta eikä seurantakoodeja ole vielä rockautosta tullut kun maanatai-iltana osat tilasin ja lähetyspäiväksi piti olla 30.09, muuta sieltä ei sitte kuulukkaan yleensä ennen kun että kuski soittaa ja kertoo laittaneensa paketit mun pihavarastoon :), se oli tänään.

    mahdolliset tullit velottavat sitten luottokortilta...

    on toiminta mm. itellaan verrattuna vähän eri planeetalta...
     
  16. rasse

    rasse 1st gear

    Tänään tuli kännyyn viesti : (Fonecta Finder)
    Teille on saapumassa paketti AWB: xxxxxxxxxxxx
    Tullausta varten tarvitsemme tilausvahvistuksen sekä tiedon miten maksatte tullauskulut meille.
    Luottokortti jolloin tarvitsemme korttinne numeron ja voimassaoloajan tai tilisiirto (lasku tulee sähköpostitse 10 pvä maksuaikaa)
    Mikä on toimitusosoite klo 8-16 ?
    Lähettäkää tiedot osoiteeseen figts@corp.ds.fedex.com


    No lähettelin tiedot mutta ei mene sähköposti perille jostain syystä...
    Paiskaa takaisin ja ilmoittelee että lähetys uudestaan 48h kuluttua.

    Katellaan miten käy tällä kertaa...
    Ei se osoite tunnu vaan pelaavan joten paiskasin saman tuonne mikko.kuronen@fedex.com osoiteeseen....
     
  17. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Sama juttu täällä. Perjantaina jo ilmoitti ettei menny meili perille ja tänään tuli uusi ilmoitus. Kokeilin lähettää toisesta osoitteesta eikä ainakaan heti tullut takaisin.
    Edit: Eipä menny vieläkään...
     
  18. rasse

    rasse 1st gear

    No nyt on tullattu kaikki ja vastaanottopäivätkin piti kutinsa.
    Lamda tuli sitten erikseen eikä tullia, katti etuputkineen tuli maksamaan tullaukseen 52 ekua lisää.
    Näköjään auttoi kun pistin suoraan tuohon em. sähköpostiosoiteeseen juttua.
    Mitään soittoa eikä yhteyden ottoa ei ole muuta tullut kuin se että tavarat tulattu ja tiedot mihin maksaa...
    Joustavammin meni kuin 1,5 vuotta sitten.... 8)
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuin myös on tulossa jostain ihme syystä fed-exillä yks paketti. Tekstarilla siinä kyseltiin mun mielestä aivan tarpeettomia ja tyhmiä kysymyksiä. Olen maksanut rahdin etukäteen perille asti ja ajattelin sen tullata ihan ite enkä maksaa yhtään ylimääräistä paskaa, tietoliikennekulut, tarminaalimaksu, tullauspalkkio jne rahastusta.

    TOssa viestin sisältöä.
    Siis mitä vittua noi kalastaa??
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noille mä oon vaan laittanut s-postiin laskun ja visa numeron ja paketti putkahtaa kotiin. Aika helppoo.
     

Kerro tästä muillekin!