Kardaanin pidennys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Savis, 25.10.2008.

  1. Savis

    Savis Gearhead

    Onko järkevää pidentää kardaania? Vai olisiko varminta hankkia pidempi kardaani ja lyhentää se sitten sopivan mittaiseksi?
     
  2. kiima

    kiima 1st gear

    eikö se ole periaatteessa ihan sama kumminko sitä tekee? jos vaan osaa hyvin sen pidennyksen tehdä ja on vehkeet siihen :wink:
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mun mieslestä ainoo tapa olis pidemmästä lyhentää, ei tota oikein jatkettua saa kelvollisesti.
    Vai miten sä sen tekisit?
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    riippuu siitä miten paljon tarviaa olla pitempi ja millaset päät putkessa on.
     
  5. rodhot

    rodhot Gearhead

    Sorvissa päät irti ja uus putki väliin. Tunnin homma ja hyvä tulee.
     
  6. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    tollee ainaki KO-MET:in heppu sano et tulee hyvä ja kestävä ja taitaa olla nopeinkin laittaa uusi putki väliin
     
  7. tst

    tst Gearhead

    Miten nuo yleensä saadaan hitsattua niin ettei vemppaa?Sorvissa jos olisi pakka molemmissa päissä niin siinähän sen varmaan saisi pyöritellessä hitsattua suoraan :odroll:
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Ainaki GM:n pinion yokeissa on ollut valmis keskitys "reikä" kärkipylkälle. Siitä sitä on helppo pyöritellä.
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mul on ainakin jatkettu 15cm ei vemppaa ja toimii... ja on kestänyt
     
  10. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    sorvissa poikki tasottaa sisältä ja tappi sisään ja jatko kans sisältä mittaan ja pätkät yhteen ilmarako jättäen ja hitsillä kii.niin mä yrittäsin jos ei oo uutta putkee
     
  11. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    kartaani

    mä hitsasin kahden kulmaraudan välissä. eli eka tarvii saada suaraan poikki. si päät vastakkain. ja kulmarauta kummallekkin puolle puristimilla kiini. tuli kyl ihan hyvä vaikkei sorvia oo ollenka. siinä se vaan on et se vetelee ku hitsaa. mu jos laittaa sen kulmarautojen väliin tiukasti ja hitsaa kahdelta puolta eka. ni ei pääse juurikaan veteleen. :pinup:
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    niin ja sehän tossa on myös tärkeää että, laittaa ristikot samassa linjassa ja samanlailla kun olikin.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Putki vaihtamalla noi pajat pidennyksen suorittaa. Mut minkä takia tarvii pidentää ja kuinka paljon? Periaatteessa oikee mitta olis niin, että auton ollessa jousituksen varassa jää karadaanille matkaa mennä sissänpäin vielä n. kaks senttiä, eli auto pukeille akselista tuettua, kardaani irti ja kattoo kuinka paljon syvemmälle se menee et pohjaa. Ei se oo milleistä, eikä ihan sentistäkään kiinni, pohjaaminen on vaarallisempaa kun liian "lyhyt" kardaani.
     
  14. Savis

    Savis Gearhead

    Etupää yokenssa on entinen "kulumajälki" mihin asti se on mennyt ennen. Jälkeä on ulkona 70-80mm ja siihen vielä 40-50mm jossa ei ole jäänyt jälkeä ennen ristikkoa. Minusta jää semmoinen tuntuma, että joke ei ole sisällä kuin joitakin kymmenniä millejä? Se "heiluu" epällyttävästi. Auto on etupäästä pukeilla, takapyörät maassa.
    Toivottavasti selostukseni on ymmärreettävää?
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Lootan takapään kstefoja on erilaisia, pölysuojallisia ja suojaamattomia, joista jää erilainen jälki. Suosittelen, että avaat ne takaristikon lenksut ja kokeilet paljonko kardaanilla on varaa mennä sisäänpäin, ja myös sen, paljonko sillä on varaa tulla ulospäin ennenkuin "lähtee rihloilta". Kokeile myös onko lonksuna erilaista silloin kun kardaanin joukki on oikeessa kohdassa, eli sen pari senttiä pohjasta.
     

Kerro tästä muillekin!