th2004r/th700 modaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja saresks, 27.10.2008.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Tietääkö joku miten em. vaihteistot saisi vaihtamaan ylivaihteen hieman myöhempään ilman TV kaapelin kiristämistä?
    Nyt ainakin vakiossa kakssatkussa pintakaasulla menee nelonen päälle n. 50 km/h:ssa-> alkaa korkeampistallinen turbiini vatkaamaan ja meno hyytyyyy ...

    Olen suunnitellut TV-vaijerin vipusuhteen modifiointia ärhäkämmäksi siten, että pintakaasulla paineet samat kuin vakiosuhteella ja täydet kireydet olisivat jo n. 3/4kaasulla ja siitä eteenpäin jousisysteemi antaisi periksi täyteen kaasuun saakka. Ja tulisi progressiivisemmaksi myös vipukulman muutoksen myötä eli ei paljon mitään tapahtuisi kaasuläpän viimeisellä neljänneksellä.

    Tämä vaan ei auta nelosen aikaiseen kytkeytymiseen pintakaasulla.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Olisko keveemmät governorin painot ratkaisu?
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Ymmärrykseni mukaan ei kuvernöörin rukkaus vaikuta kuin täysillä linjapaineilla eli täyskaasuvaihtohetkiin.

    Epäilen, että salaisuus piilee venttiilikoneistossa.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kuvernööri tunnistelee kardaanin pyörimisnopeutta jonka mukaan vaihtohetket,ei täysikaasuvaihtohetkiä.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt kyllä ymmärrä mikä tässä on murheena :eek: . Korkeampistallinen limppu toimii just paremmin noinpäin ja mitä tarkoitat tolla vatkaamisella ja hyytymisellä??
    Emännän puikissa nelonen menee myös jossain noillakohtia päälle ja vetää silti ihan hyvin ja kun tarjoaa pikkasen kaasua niin se osaa hakea pienempää.

    Epäilen kyllä että tarkoitat turbiinin lukkoa ja jos niin pistä siihen katkaisija väliin jotta saat sen pois silloin kun et halua sen toimivan. Tolla sun progressiivisella viputsydeemillä saat sen aikaan että nelonen ei juuri enää mene päälle.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    "Murheena" on edelleen se, miten kys. laatikoihin saa nostettua nelosvaihteen kytkeytymishetkeä aivan pintakaasulla ilman tv-vaijerin kiristämistä.

    Autossa on 307, joka hieman paranneltuna (nokka, puristukset, kannet, ajoituskäyrät ym.) tykkäisi vetää hieman korkeammalla kierroslukualueella. Käytännössä tämä tuntuu siten, että liikkeelle lähtiessä isolla deellä kiihtyvyys tyssää nelosen kytkeytyessä ja vauhdinkasvattaminen vaatii reilumpaa pedaalin painamista. Varsinkin loivissa ylämäissä.
    Miettikääpä manuaaliaskeja. Ei niitäkään vedätetä isoilla vaihteilla. Ja vaikka turbiini kuinka muuntaa momenttia ei se sitä ilmaiseksi tee vaan hyötysuhde on sitä huonompi mitä enemmän luistaa. Tosiasia vain nyt on, että 0,67:1 välitys on silmässä jo 50 km/h:ssa. Yrittäkää siinä nyt hieman kierrosherkempää konetta käskien saada painava lossi taloudellisesti jolkottamaan.

    Olen jopa testaillut prommeja polttelemalla, kuinka turbiinilukon saisi pienillä kierroksilla/vauhdilla/vaihteilla kytkeytymään samakaltaisesti kuin manuaalilla. Efekti on se, että samalla kaasuläpän asennolla turbiinin lukittuessa kulku paranee pintakaasulla huomattavasti perstuntumalla/fiiliksien mukaan/takapenkin lasten ja kissojen mukaan. Sitä itse asiassa olen hakemassakin, kuitenkin nelosen aikainen kytkeytyminen pilaa enemmän jalostuksen.
    Taisin edellä mainita, että yritän saada vivustosta progressiivista. Siis sopivasti, hakemalla ja yrittämällä saada koneen muuttuneet ominaisuudet ja laatikon toiminta natsaamaan ehkä paremmin tai ainakin omien mieltymysteni mukaisesti.

    Eli kaikki toimii ja murheita ei ole, vain ilo yrittää jalostaa hyvästä vieläkin parempi. Tässä tuli liikaakin pohjustusta, jokaisella on omat perversiot joten jos joku tietää vastauksen kysymykseeni, niin laittaa tulemaan.[/b]
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Testasin tota emännän puikkia silleen että vedin kikkarivaijerin vähän "turhan" piukalle!! Tulos oli sellainen että vaihtaa terävämmin kun kiihdyttelee mutta pintakaasulla ihan sopivasti muuten mutta nelkku menee päälle karvan alle 80 kun pikkasen löysää kaasua. Tulos oli siis se mitä haluat mutta en edelleenkään ymmärrä miksi sen pitäis muuttua ilman että kiristää vaijeria eli nostaa paineita.?? Jos konetta piristää niin lootaakin pitää piristää ja toi vaijerin säätö on helpoin tapa nostaa toosan paineita.
    Toinen vaihtoehto on ostaa laadukas shif-kit.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Jepjep, asentelin jo taannoin TransGo:n kitin tähän. Oli muuten vakiona vaihdot huomattavasti mukavampia vaikka ohjeen mukaisia reikiä porailinkin. No nyt varmaan kestää paremmin, mutta TV jo ohjeen mukaisesti säädettynä nykäisee vaihdon lähes tyhjäkäynniltä lähtiessä vähän kuin innostuneen mummun kepittämänä. Ja on kokeiltu kaikki naksut tv-säädöstä.

    Tuosta mudracerin buikkikokeilusta lisää intoa saaneena teen sen progegeometrisen vipusysteemin. Autocadilla ja kunnollisella mittapiirustuksella aiheesta osuu jo kerralla lähemmäksi ...

    Jos ideaa otsikon kysymykseen vielä jollain löytyy, saa valaista tietämätöntä!
     
  9. JKF

    JKF Gearhead

  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    TOlla säädetään vipusuhdetta pelkästään. Progressiivisia kikkaritsydeemejä löytyy joistain ZF ja Borg-Warner toosista. Toi olis yksinkertaisin toteuttaa siinä vivussa joka on lootan sisällä!! Muuten joutuu työstämään isohkon palikan kaasarin läppien keskilinjaan. Siihen ura vaijeria varten ja muoto vähän niinkuin hollikan kiihdytyspumpun muovinpalassa esim!!
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Rustailin CADilla vivustot uuteen uskoon. Pidensin läppäakselin ja tv-kaapelin kiinnityspisteen sädettä maltilliset 5,7 mm ja muutin vipukulmaa siten, että kaasu kiinni läppäakseli ja tv-kiinnityspiste ovat samalla pystysuoralla.
    Käppyrät kuvaavat mitä niissä lukee, paitsi osaamattomuuttani vaaka-akselilla pitäisi olla asteikko 0-100%, 10% jaolla. Taitavat käppyrät kuvata myös paineennousua laatikossa/kaasuläpän asentomuutos.
    Eli paineennousu on nopeampaa muutetulla vivustolla aina vähän yli kaasun puolivälin, siitä sitten tasoittuu hiukan korkeampaan 'tappiin' asti. Juuri sen verran korkeammalle, että voin löysätä yhden naksun ja aikaansaada pehmeämmän lipumisnopeusvaihdon.
    Tv-kaapelin pituusero alkuperäiseen on suurimmillaan 50% kaasulla. Orkkiksella vivustolla 50% kaasu vastaa muutetulla reilun 40% kaasua. Ja perstuntumalla vakio vaihtaa noin kaasun puolivälissä 4:lta 3:lle eli makuuni turhan raskaalla jalalla. Tämä seikka paranisi jo havaittavasti.

    Jos ei riitä, lisää vipua vain.
    Näin siis teoriassa :rotfl:


    [​IMG]
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko se ihan oikeasti niin, että TH200 4R:n keskipakosäädin ei vaikuta mitään vaihtoihin kaasu pohjassa vedätettäessä?

    Itse ainakin "luulen muistaneeni" siten, että keveämpipunttinen keskipakosäädin muutti ihan olleellisesti vaihtokohtia myös reilulla kaasulla ajettaessa. Saatan toki olla väärässäkin, auton perävälitystäkin rukattiin samoihin aikoihin (liian monta muuttujaa kerralla).
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Oma kokemus: Poistelin governorin painavammasta limpusta n. 1/4 tavaraa pois. Vaikutus: TÄYSkaasuvaihtohetki 2-3 n100km/h -> n.120km/h. En havainnut tuolla mitään vaikutusta osakaasuvaihtohetkiin.

    Katsokaa kuvia ss chevyn/buick GN governorista > paljon vähemmän limpuissa painoa, jousi puuttuu keveyemmältä puolelta ja laatikoiden vaihtohetket tunnetusti yli 4500 - 5200. On niissä venttiilikoneistoissakin eroja, mutta lukemani ja kokemani mukaan Governori säätää vain täyskaasuvaihtohetket ylöspäin, tv-kaapeli suurinpiirtein kaiken muun.
     
  14. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    ite vaan funtsin seku vaan mikis nuita tehtaan hommia pitää olla aina muuttamassa :odroll:
     
  15. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Jos se on sitä harrastamista :odroll:
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Harrastamistapa hyvinkin.

    Omassa ruoskassa pienellä hienosäädöllä varttimailin aika puolittui mutta kulutus ei silti tuplaantunut,
    kärryhän on siis taloudellisempi kuin tehtaan jäljiltä. :lol:
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ajaa D:llä siihen asti että on tarpeeks vauhtia laittaa OD. Mulla meni Fleetsidessa pintakaasulla 40km/h ylivaihde päälle, joten D oli aina päällä kunnes katsoin passeliksi laittaa OD:n, samalla säästyy vapaakytkinkin, jos sattui tekemään mieli potkaista kikkaria (kolmoselta kakkoselle oli just sopiva 80:ssä tai vähän alle) ohittaissa.
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Vaikka niin, OD:lle kun mennään maantienopeuksia.

    Mutta täytyy pitää 'toimitusjohtaja' tyytyväisenä ja mainostaa ajamisen helppoutta. Muuten kasvaa paineet siirtyä perheessä plug and drive -nykykalustoon.
    Ja muutenkin, tämähän on automaattivaihteisto!!
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Vähän yhteenvetoa topicin tiimoilta:

    Toteutin käytännössä tuon aiemmin kuvailemani vipusuhteeltaan muutetun kaasarin tv-vivun.
    Muutin kiinnityspisteen 10 mm isommalle säteelle läppäakselin keskiöstä. Muutin vipukulmaa myös 30 astetta myötäpäivään alkuperäisestä.

    Huomioita:
    -Tila uuden kiinnityspisteen ja imusarjan välillä käy liian ahtaaksi. Laitoin kaksi yhteenliimattua paksua tiivistettä kaasarin ja imusarjan väliin, ratkaisi mahtumisen.
    -Kaasupoljin muuttui tuntuvasti raskaammaksi painaa, tuntui aika tunnottomalta möhkäleeltä näin äkkiseltään.
    -Kaasu jäi moottorin ollessa käynnissä välillä palautumatta täysin tyhjäkäyntiasentoonsa, liekö johtunut kulahtaneesta kokeiluläppärungosta tai sitten muuttunut momentti häiritsee toimintaa.
    -Laatikon toiminta muuttui kivasti. Nyt löytyy pehmeitä lipumisvaihtoja tai sitten myöhäistettyjä vaihtoja kun antaa hiukan voimaa pedaalilla. Myös maantiellä vaihtaa herkemmin 4:lta 3:lle, ei tarvi kevyissä ohituksissa painaa kaasua niin syvälle.

    Ja sitten omakohtainen kokemus governorin rukkaamisesta. Kun otin raskaammasta painosta jousen pois, muuttuivat vaihtohetket PINTAKAASULLA epämiellyttävän korkeiksi! Eli olen itse ollut väärässä, kyllä governorin modifiointi vaikuttaa muihinkin kuin täyskaasuvaihtohetkiin. Tutkimustyö tässä on kesken ...
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    No olisihan se aika outoa jos keskipakosäädin ei vaikuttaisi täyskaasulla vaihtamispaikkoihin mitenkään. Silloinhan vaihdot tapahtuisvat ainoastaan moottorin kerrosluvun perusteella. Miten hydraulinen laatikko sen tunnistaa? No tietysi lootan öljypumppu ja turbiini jne. mutta enpä oikein usko että pelkästään tällä tiedolla vaihtaa täyskaasulla.

    Kyllä minulla ainakin erilaiset keskipakosäätimet ovat vaikuttaneet sekä välikaasu että täyskaasuvaihtoihin. Nyrkkisääntönä pidän, että keskipakosäätimellä haetaan se kohta jossa kaasuasentovaijerin säätö asettuu vaijerion "säätöhaarukkaan". Jos esim. perävälitys vaihdetaan.
     

Kerro tästä muillekin!