GM 10 bolt pyöränlaakerin välys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja JS63, 19.12.2008.

  1. JS63

    JS63 3rd gear

    Ootteko muut törmänneet tällaiseen asiaan:

    Letukan 10 pultti perä, vakiomitoilla olevat uudet vetarit, uudet laakerit (Torrington GXX USA DB-67309), vetarin laakerikaula 1,400" ja perässä laakeripaikan poraus 2,25", siis ihan perus sisäkoolittomat pyöränlaakerit.
    Pujotin irtolaakerin irtovetariin, heittokello vetariin kiinni, laakerista pystysuunnassa heiluttaen kello näyttää 0,008" klappia!

    Eli kysymys kuuluu että nipotanko turhasta, onks toi OK välys vai onko se kenties liian suuri (itsestäni tuntuu aikamoiselta klapilta)??
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän tollanen parikymppiä tuntuu paljolta, mutta kun huitaiset sen laakeriin paikkaansa niin se menee inan läjään.
     
  3. JS63

    JS63 3rd gear

    Ei antanut luonto periksi laittaa perää läjään noilla välyksillä, joten kun en muuta keksinyt ni tilasin toisen merkkiset lakrut (USA F67147 INA 5707, Federal Mogul). Samaa luokkaa on välys näissäkin. Välys löytyy sekä letukan orgis vetariin sovitettaessa että Moserin vetariin sovittaessa, joten ei pitäis myöskään olla kiinni mittatarkkuudesta Moserilla.

    Oisko se sitten kasattava näillä rojuilla ja välyksillä?
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Ajossa perä lämpenee jonkin verran ja laakerivälykset pienenee.
    Uskon että tuo välys on sallitun rajoissa ja käytössä pienempi. Laakereille menvä peräöljy pyörii mukana ja täyttää myös "välyksiä".

    Kertokaa jos jollaibn parempaa tietoa.

    "mikä ihmeen välys, kun pyörä irtosi"
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sellaista laakeria taida ollakkaan joka ei olisi "kuivana" ja asentamattomana väljä? Onhan noissakin joku oil clearence vai mikä se nyt oli.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Kasaan vaan!
     
  7. chevrod

    chevrod 1st gear

    Tuota onkohan tossa 0,008" pilkkuvirhe, jos ei niin ei tossa ainakaan oo liikaa välystä :eek:
     
  8. JS63

    JS63 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista. Ei ole pilkkuvirheestä kysymys; 0,008" tai noin 0,2 mm on välys. Lisääkin saa kommentoida jos siltä tuntuu...
     
  9. Ridge

    Ridge 1st gear

    Omakohtaisena kokemuksena kertoisin että ei väljän voittanutta! :rotfl:

    Yhden kerran on mulle käyny niin et oli laakerivälys tiukalla ja jumiinhan se meni! Yks takapyöränlaakeri hajos alta 30tkm mut sen saattoi aiheuttaa myös kiero vetoakseli. (ainakin sen jälkeen se oli kiero) :odroll: :rotfl:
     
  10. ripee

    ripee Gearhead

    pointsit kans tolle et kyllä se lämmöstä vähä laajenee ja peräölppä täyttää loput..

    nippuun vaan
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aikanaan tsiikailin heittokellolla tota samaa asiaa kun mittasin että paljonko vetari on kierossa. Tai se pystyheitto löytyi siinä samalla, ikäänkuin bonuksena :rotfl:
    Vaihdoin suoran vakiovetarin silloin ja siinäkin oli sama klappi pystysuunnassa uudellakin laakerilla, n.0,15mm. Ajelin kyllä ilman ongelmia senkin jälkeen joten sanoisin kans että läjään.....
     
  12. chevrod

    chevrod 1st gear

    Joo ei ollu pilkkuvirhe, ajatus pätkii :oops:
     
  13. JS63

    JS63 3rd gear

    No nyt ois perä kasattu!

    Laakerit meni napakasti paikalleen (laitoin varmuudeksi hieman liimaa ulkokooliin), stefat perässä putken päihin ja akselit sisään.

    Mittasin välykseksi n. 0,005" eli kyllä se vissiin vähän pieneni (tosin näissä laakereissa oli jotain paksua vasukkaa valmiina sisällä, jätin sen sinne voiteeksi). Ei se vetari nyt paikallaan ollessa niin mahdottomasti enää lonksu, eli eiköhän se sit hetken aikaa läjässä kestä.

    Kiitokset vastanneille neuvoista ja ohjeista!
     

Kerro tästä muillekin!