Dodge Ram 1990 5.2?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja MadAri, 7.11.2003.

  1. MadAri

    MadAri 1st gear

    Isompaa pakua kiinnostaisi Astron jälkeen ja tuollainen voisi olla harkinnassa. Dodgesta ei oikeastaan mitään tietoa joten kaikki tieto tervetullut.

    Mitä eroa tuossa esim. Chevy Van 5.0 bensaan?

    Viekö soppaa enemmän kuin esim. tuo 5.0 Vani?
    Tuntuu että Ramia saisi paljon halvemmalla kuin Vania onko tähän joku erityinen syy? Kestävyysongelmia tai jotain?

    Tuossahan tuota jo tulikin.
    T:MadAri
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Se vanha vinkki, katso aiempia topikkeja ja laita yksityisviestejä dodge ramhepuille niinkuin minä siis KajS tai TeeTee, Matrix, Hanxi jne. No ainakin mulle, niin saat novellin koko hommasta.

    "Viekö soppaa enemmän kuin esim. tuo 5.0 Vani?" No varmaan vie, mulla keskikulutus 16 l/100 km enimmäkseen maantietä.

    Halpoja ne on varmaan siksi, kun joidenkin mielestä ne on ameriikan mosseja. Jotkut osat on paljonkin kalliimpia kuin geeämmiin. Ja se kuuluisa A-500 loota on varsin arvokas korjattava, jos loikkari leviää. Mutta sitä ei ole pakko rikkoa.

    Kiva auto, meidänkin piti ensin ostaa Astro, mutta dodgessa oli parempi kilohinta.

    Kestävyysongelmia tai jotain? No varmaan sitä jotain, oikein käytettynä kestää dodge ihan isältä pojalle.
     
  3. Matrix

    Matrix 1st gear

    Dodgen polttoaineen kulutukseta voin todeta samaa, kuin KajS, kulutus on tota 16l/100 km.
    Vaihdoin Ooppelin Dodgeen kesän lopulla, ja en ole vielä katunut :grin:
    Hinnoissa on eroja, mutta niin on autojen kunnoissakin. Sen tulin itse huomaamaan. Etsinnän varrelle osui vaikka millaista esitystä. Kanntattaa olla tarkkana, ja varsinkin toi KajS:n mainitseman lootan kunto kannattaa selvitellä hyvin.

    Mainio auto kaikin puolin ja Dodge on sitäpaitsi paremman näköinen kuin Chevy :grin:





    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Matrix 2003-11-07 12:09 ]</font>
     
  4. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Jepp, pikkukoneisen pätkävanin käyttäjänä joutuu toteamaan, että tuo 16l/100km pitää ainakin myös mun autossani hyvinkin paikkansa. Tosin keskikulutus on vaan lähtenyt putoamaan, mitä enemmän autolla on päässyt ajamaan. Paikat olleet tukossa tai jotain. :wink: Onhan tuolla jo yli 300tkm tuupattu, mutta eipä öljyäkään pahemmin vie.

    Muutenkaan ei isompaa valittamista. Ovien alareunat arkoja ruostepeikolle, samoin bensatankin pannat, tuulilasin reunat ja pohjapelti takapyörän koteloiden tuntumasta. Ovien saranat luonnollisesti väljistyy. Iskarit kulutustavaraa, samoin etukallistuksenvakaajan kumit. Niin ja lisäilmapumppu alkaa metelöidä, varsinkin jos ajetaan vähän. Maalipinta kova lohkeilemaan, varsinkin katosta.

    Sisustusratkaisut vaihtelee, kova lisäpenkki on harvoin samanlainen joka autossa, toisissa vaunuissa on väliseinä takapenkin takana, toisissa ei. Matrix on oikeassa, monenlaista rakennelmaa on tarjolla, samoin hintapyynnit heittelee laidasta laitaan kunnosta riippumatta. Kannattaa katsella useampaakin, ennenkuin tekee valintansa. Hyviäkin löytyy.

    Uutta osaa sentään saa hyvin maahantuojan pisteistä tai vaikka South West Tradesta... Ja peltiä Rautaruukilta... :grin:
     
  5. MadAri

    MadAri 1st gear

    Kiitokset kaikille vastanneille. Juuri kyseisessä autossa on loikkari hajonnut ja koko laatikko on uusittu ja sillä on ajettu senjälkeen 44.000km. Luulisi sen kestävän. Hintakin on mielestäni kohdalla.

    Ainut mikä nyt herättää kummastusta on että rekisteriotteen mukaan saa vetää ainoastaan 1100kg jarrullisena.

    Meikäläinen kun on caravaanari ja nykyinenkin vaunu painaa 1400 kg niin eihän onnistukkaan.

    Onko spekulointeja miksi saa vetää noin vähän? Voisiko vetokoukkua vaihtamalla saada lisää vetokykyä. 1500-1600kg riittäisi tällähetkellä.

    Mitäs muitten Ramien rekisterotteessa lukee vetopaino?

    T:MadAri
     
  6. raymond

    raymond 1st gear

    Dodge ram B350 -88:ssa lukee ainakin 1500kg
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla ei lue otteessa mitään, koska itse asensin koukun viime vuonna. Mutta koukussa (ruåzalainen SIARR) lukee max släpvagnsvikt 3000 kg!! Jåå, laittaa vaan 3000 kg mökin perään, niin kyllä A-500 tykkää :grin: :grin:

    Jos jotain kärryä rupeaa vetämään, niin suotavaa on asentaa transmission oil cooler. Ja vaikkei vetäisikään, niin silti, A-500 tykkää viileämmistä öljyistä.
     
  8. MadAri

    MadAri 1st gear

    Mites toi A-500 laatikko kestää vetoa, esim TH-700 verrattuna?

    Mitenkä tuo A-500 toimii. Siinähän on käsittääkseni 3-vaihteinen loota + sähköinen ylivaihde?

    T:MadAri
     
  9. Matrix

    Matrix 1st gear

    Tuohon kestävyys vartailuun en ota kantaa, kun ei ole kokemuksia.
    A-500 on nimenomaan 3-vaihteinen loota jossa on sähköinen ylivaihde. Ylivaihde on todella ylivaihde, itse en aja sillä juurikaan. Vain moottoritiellä nopeuksilla 90+km/h.
    Ja varsinkin jos vetohommia ajattelee, niin silloin varsinkin kannattaa ajaa vain 3-vaihteisena.
    Ja näillä normaalinopeuksilla ei vaikuta juuri edes kulutukseen, onko OD ON vai OFF asennossa.
     
  10. Swinger

    Swinger Gearhead

    hmm... tosta kulutus jutusta hieman... mun 230tkm ajettu dodgen vani kulutti maantie ajossa n.11-12litraa sataselle kun ajeli 100km/h. kaupungissa kulutus oli minimissä 17l/100, mutta normaalisti se pyöri siellä lähemmäs 20L/100km.
    Mutta pelkän maantie ajon kulutus ei normaalisti pitäs nousta yli 13litran. autossa ei ollut juuri mitään vikoja kun heti ostaessaan vaihtaa kaikki sytkä vehkeet ja öljyt joka paikkaan ja muistaa vielä rasvata nivelet...
    Loikkaria voi mun mielestä käyttää 80km/h tuntivauhdissa hienosti jos vain maasto on tasaista ja pääsee ajelemaan pinta kaasulla.
    Ram on helvetin lämmin talviauto... :smile:siis oikeasti.
     
  11. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Nostinpa aiheen esille kun ei oikeen viimeaikoina näköjään ollut juttua näistä MoParin Vaneista.
    Mikäs näissä on se "heikoin lenkki"?
    Onko se 500-laatikko niin huono kuin mitä puhutaan?

    Missä vaiheessa tuli näihin EFI?

    Miten näissä Vaneissa menee noi perät ja pulttijako; eikö uudemmissa oo 5X5,5" ? Mitkä on perän normivällärit?

    Ostin tuossa eilen `89 Ram Vanin. Merkillinen vika ja merkillinen tapa millä sen saa kuitattua: Eli välillä auto sammuu yllättäen, kojelautaan on asennettu katkaisin mitä rämpyttämällä (ihan sama mihin asentoon jättää kunhan rämpyttää auto taas lähtee käyntiin. Liittynee bensapumppuun? Mikä lie tuossa ajatuksena...pitää tutkia kunhan ilmasto lämpenee...

    Auto on kuin pakastin. Onkohan kenno tukossa? Toisaalta lämmötkään ei mittarin mukaan noussut kuin 1/5 asteikolla. No, olihan tota varmaan se -25`C pakkastakin.
     
  12. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    89 suomi vanissa on melko varmasti 3,55 välitys
     
  13. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    jos kustom stw:llä on jotain kysyttävää niin kysy vaan, on näitten vanien kanssa tullu veivattua jo jonkin aikaa
     
  14. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Taisin noista uutena maahantuotujen Dodge-pakujen kummallisista vetopainoista joskus aiemmin kirjoitella, laitetaan uusiksi.

    Monessa vehkeessä on ensirekisteröinnissä vetomassa keksitty sieltä mistä helpoimmalla saatu, esimerkiksi takapuskurin tekstistä jos puskurissa on ollut vetokuulalle reikä. Useimmista tuo stanssi on jo ruostunut pois eikä tietoa ole näkyvissä. Mulla oli -89 Dakotassa otteeseen merkitty 1200kg, vuosikatsastuksessa pyysin poistamaan tiedon kokonaan. "Tyhjällä" otteella sai sitten vetää aikakauden salliman 3500kg. Ram Vanilla ei vetotavan vuoksi ihan samoihin massoihin pääse mutta vastaavia virheitä löytyy niidenkin papereista.

    Perusteena merkinnän poistolle oli se, ettei tyyppikatsastustodistuksesta löytynyt vetomassaa rajoittavia tekijöitä jolloin valmistajan sallima suurin massa on voimassa. Typpikatsastustodistuksesta (Uudemmissa tyyppihyväksyntätodistus) saa ostaa kopion TraFista. Tuossa lapussa ei siis aina lue vetomassaa vaan sitä rajoittavat poikkeukset, esimerkiksi tietty voimansiirron komponentti tai muut optiot. Suurin massa on selvitettävä valmistajan edustajalta, niidenkin väittämien suhteen on syytä olla tarkka ettei kyselijää vedetä nenästä pelkän muistikuvan perusteella.

    Noita ostellessa on hyvä myös varmistaa todellinen vuosimalli VINistä, samalla selviää ainakin tehtaalla asennetut optiot. Autoja seisoi 89...91 maahantuojan varastossa kilvettömänä parikin vuotta jolloin myynti-ilmoituksen vuosimalliksi helposti "lipsahtaa" ensirekisteröintiajankohta eikä valmistusvuosi.
     
  15. tb60

    tb60 3rd gear

    Itse löysin viime kesänä Urjalan suunnalta varsinaisen helmen. Mukaan tuli paksu kansio, jossa kaikki mahdolliset kuitit ja selonteot mitä autolle on alusta asti tehty. Kaikki alkuperäiset kirjaset ja dokumentit luonnollisesti tallella.
    Paras mielestäni on, kun Rami on viety Tampereen Autokeskukseen huoltoon. Huoltolaskuun on naitettu bussiliput Autokeskus-koti-Autokeskus.
    Huolettomia kilometrejä on tullut jo kymppitonni.
    Perinteet velvoittaa, joten olen jatkanut pikkutarkkaa kirjanpitoa mukana tulleeseen huoltovihkoon.
     
  16. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    onko tämä auto punainen
     
  17. tb60

    tb60 3rd gear

    Joo, punainen/musta. Olosuhteiden pakosta joutuu ajamaan tällä työmatkat Lahteen. Vähän säälittää, kun kesäkruisailuun alunperin hankittiin.
     
  18. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

  19. T.N.T

    T.N.T 1st gear

  20. Toke

    Toke Gearhead

    tolla vanilla on ollu useempi omistajaa tai ainaki useemmassa paikassa sitä on kaupattu tässä vähän ajan sisällä
     

Kerro tästä muillekin!