Ovenkahvojen parranajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Olds-homo, 27.11.2003.

  1. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Lakiteksti sanoo suunnilleen: Kuljettajan ja matkustajien käytössä olevien ovien on oltava sisältä ja ulkoa mekaanisesti avattavissa.
    Tulkinnan varaa on. Eli esim. takaoven avaus ulkoapäin mekaanisesti: etuovi ensin auki, sitten takaovi sisäkahvasta auki astumatta autoon sisälle. OK??
    Kysyn kuitenkin konttorilta ainakin ennen pintamaalausta, mutta olisi kiva kuulla mitä kikkoja muut on käyttäneet. tiedän nimittäin autoja jotka menee vuodesta toiseen läpi katsastuksesta pelkällä kuskin oven kahvalla, taas toisilta on vaadittu kaikkiin oviin kahvat.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Painonappi, joka avaa lukon mekaanisesti yleensä riittää. Eikä tarvitse olla ovessa. Ryypyn vaijerista saa kyhättyä vaikka mitä.
     
  3. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Joo kyllä ne ratkaisut aina keksitään, etuoville on jo, takaovet ei onnistu yhtä "hienolla" systeemillä. Ja tietenkin olis "siistimpi" ja ainakin helpompi jos ei takaoville tekis mitään virityksiä. Ne kun sitten käytännössä kuitenkin voi avata sisältä kun on ittensä taistellu autoon sisälle.
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kattooks katsastussetä sinne?
    Ei mulla oo ikinä ainakaan kattonu. Tietysti, kuten sanoit, olishan se hyvä tehdä sääntöjen mukaan, ettei tartte valmista muuttaa enää. :smile:

    Mut mun mielestä kukaan ei sun takaovia kattele, että pääseekö sinne eli ei.
     
  5. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    HAH- arvaa tiesinkö otsikosta, kuka oli aiheen aloittanut?

    Ainakin muuan mies (se-jota-kerran-kehuttiin-pienten-rakojen-Tulkiksi...) oli joutunut virittämään ulkoavausmekanismit custominsa takaoviin ja uusintanäyttämään värkkinsä tarkistajalle uudelleen. Saattoipa olla kyyllä se uusi omistajakin, mutta ei sen niin väliä, asiahan pysyy samana.

    Takaovien kanssa ei onnistukaan kikkailemaan samalla tavalla kuin muuan toinen mies, jonka hyvin tunnen tekee 2d:nsä parrattomalle apukuskinovelle: menee aurinkoisena syyspäivänä konttorille vuositarkistukseen, veivaa ikkunat auki, menee avaamaan katsastajalle kuskinoven, joka jää haavi auki ihmettelemään outoa, muutettua yli 50-vuotiasta kulkuneuvoa. Tällä välin Muuan Mies kiertää lyhyillä takajaloillaan töpöttäen apukuskin puolelle ja sujauttaa maahan yltävän sormin varustetun raajansa kabiiniin samalla avaten oven. Kohta 10 vuotta tuo kumijalkainen paheiden pesä on katsastettu, eikä apukuskin ovenkahvan puuttumista ole huomattu- milloinkahan Ossia sattuu leukaan?
     
  6. petu54

    petu54 2nd gear

    se aken mies haminan kats.konttorin keskustelutilaisuudessa kerto, että vuodesta 98 lähtien ovissa täytyy olla jonkunlaiset kahvat ulkopuolella mistä saa otteen. mutta jos on ollu kahvat pois aikasemmin, ni ei niitä takasinkaan tarvi laittaa. ja milläs kukaan sen todistaa, millo muutos on tehty.
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Ja vanha tapa on tehdä jotta käyttää nykyaikaisia lukkoja, audi, opel jne, ja laittaa sydeemin toimiin väärin päin eli lukkotappi oveen ja mekanismi tolppaan ...

    Takapaksi tavallisella avaimella toimivaksi ja sieltä vaijereilla tai tangoilla ovet auki mikäli on ongelmia, täyttää katsastus vaatimukset ja normaali käyttö tietysti kaukosäätimellä, sydeemi vaatii jonkin sortin popparit jotta ovi aukee sen verran solenoidilla jotta saa auki ...

    :-o :-o :-o
     
  8. Tapsa112

    Tapsa112 1st gear

    Juttelin tuossa yhden palomiehen kanssa tästä keskustelunaiheesta.

    Arvaatte varmaan, mikä oli kanta kahvattomiin oviin, ja toisaalta sen ymmärtääkin...
     
  9. JouniK

    JouniK Gearhead

    Et Tapsa kysynyt montako kahvatonta kustomia oli palomiehen eteen sattunut :wink:;)
     
  10. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Mutta kuitenkaan edes palomiehillä ei ole asiaa vieraitten ihmisten autoihin, vai kuinka? Ellei tietysti ole hätätilanne. Mutta sitä vartenhan niillä on ne vehkeet millä saa katon pois niinkuin säilykepurkista kannen. Ja mun auton tapauksessa (43v vanha 4D ht)jo ikkunoita venyttämällä pääsee sisälle vaikka ei olis mitään kahvoja ulkopuolella.
    Mahtaako tuo onnettomuustilanne olla tosiaan se perustelu, miks kahvat pitäis olla?
    Entäs joku uus mersu missä ovet menee lukkoon kun vauhti ylittää jotain km/h? Ja kun ajaa kolarin ja kaikki menee paskaks ja syttyy palamaan, voiko tekniikkaan luottaa että ne ovet varmasti aukee??
    Karva: Tuo sun ajatus peräkontissa olevista avausvaijereista on kai lain kannalta sama kuin tuo minun etuovi ensin auki, sitten takaovi sisäkahvasta.
    Mun kahvakeksintö (on kai semmosen joku ennenkin keksiny en vaan muista nähneeni vastaavaa, tosin en kyllä muutenkaan yleensä muista mitään) etuoviin on parempi ja helponpi käyttää kuin esim Fiat Unossa, lähes näkymätönkin vielä. Mutta sitä ei (ainakaan helpolla) saa takaoviin toteutettua. Noh, kyllä sitä aina jotain keksitään.
     
  11. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Eräs harrastaja lähellä napapiiriä kertoi toissa kesänä ottaneensa selvää asiasta, ja tulos oli että ulkopuolella ei tarvitse olla mitään aukaisu-vipstaakeja. Konttorilla kerrottiin että kyllä ne ovet tai katon saa auki niillä palomiesten vehkeillä jos on tarvis. Auto on chopattu 4d, ja ikkunan joutuu aina jättää auki että pääsee sisään. Kaverin motto on: Käytännöllisyys vittuun, tyyli kärsii.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No tästä oli joo Haminassa juttua ja kuulemma kanta on se että pitää olla joku "kahva" josta saa tukevan otteen. Paavola itse myönsi olevansa eri mieltä mutta pykälät on pykälät.
    Keskusteltiin tuosta onnettomuusjutustakin, silloinhan on aika usein ikkunat rikki yms ja kait siitä ovesta saa silloin aika hyvän otteen mutta ei se sitä tosiasiaa muuta että pykälät vaatii kahvat. Eri juttu tietysti on mitä katsurit hyväksyvät kahvaksi.
     
  13. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    "The Body has been shaved more than a full time Pornstar", Car Culture De Luxe, viimeisin numero -61 Chrysler customin kuvateksti...

    Sepäs tässä onkin: ihmiset, niin katsastusmiehet kuin palomiehetkin ovat erilaisia ja heillä on erilaisia näkemyksiä asioista. Kaverini, joka itsekin harrastaa muutettuja ajoneuvoja, on palomies ja on kommentoinut kahvattomuutta:" Uusiin ja kalliisiinkin autoihin mennään uhkaavissa tilanteissa esim. umpioiden läpi rautakangella konehuoneeseen tai sirkkelillä pellin läpi ohjaamoon."

    Tämä muuan mm. kahvattoman apukuskin oven omistava tuttuni voi ainakin todistaa valokuvilla yms. lukkomekanismin olleen samanlainen vuosikausia, jos viranomaisia täytyy joskus rauhoitella. Uusien customien rakentamisessa ongelma on olemassa. Ainakin itse tekisin jonkinlaiset ulkoavausmekanismit joka oveen.
     
  14. teppo

    teppo Gearhead

    Uudessa Alfa Romeossa, ainakin 156:ssa, on tyylikkäästi piilotettu takaoven kahvat.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Riittää ku rautalankaan solmitut avaimenperän lenkit tulee ikkunalinjan ulkopuolelle. 5 kertaa oon katsastanu 4 eri konttorilla. Nehän saa sitte tarvittaessa pois. Parin metrin päähän siirretyt kahvat ei kelvannu.
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Rautalankapa kuulostaa hyvältä idealta. Sen saa jemmattua sisään, kun ei tarvii, ja saa käyttöön nopeasti.
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Lähinnä tarkotin, että rautalangan voi jemmata tallin hyllyyn 364:s päiväks vuodesta.
     
  18. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Perskeles kun näitä juttuja lukee nii mulla on käyny kyllä kerrankin tuuri konttorilla. Mun japsipakun ovet on auennu jo vuodesta 96 sähkösolenoidella, eikä konttorisedät ole siitä pahemmin valitelleet. No nyt en ole sitä kyllä reiluun vuoteen leimannut, joten en tiedä vaikka olis konttorisedät tulleet tarkemmiksi vai tutkitaanko rakenneltu amerikkalainen ajopeli vaan tarkemmin.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    ..sitä omalla kylällä niin väliä..
     
  20. Batman

    Batman Gearhead

    Tais mullaki käydä vaan tuuri kun käyttölintta capricessa ei toimi kun kuskin oven kahava oikeepuoli on rikki ja taakse en oo "ehtiny" asentaa kahvoja ollenkaa. Silti meni rekisteröinti ja muutos(dieselöinti) katsastuksesta ekalla läpi.
     

Kerro tästä muillekin!