Dollyn rakennusohjeita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja pas2, 3.12.2003.

  1. pas2

    pas2 Gearhead

    Mietiskelin tuossa kaikenlaista sellaisen rakentamista, siitä oli täällä jo juttua, mutta ei silloin vielä löytynyt selkeitä ohjeita.

    Seikkoja jotka mietityttää:

    1) Saako millään tehtyä tarpeeksi jäykkää niin, että sen voisi kuitenkin 2 normaalivoimin varustettua nostaa lavalle kyytiin? Palasiksi menevän tietty vois tehdä silleen, että alustan ja "pöydän", tietty rampit ja mahd. vinssin sais helposti erilleen
    Syy: ei viittis millään ajella molempiin suuntiin 60 km/h (pykälien mukaan kun mennään)

    2) Käytettävät pyörännavat - pitää olla ainakin sellaiset, että saa riittävän kantavat renkaat alle, muuta?

    3) rampit + auton kiinnitys - ideoita?

    4) Leveydeksi tulee aika huima, kun päälle pitää mahtua fullsize jenkkikin tarvittaessa -> vetoauton leveyden pitää riittää...

    5) Valoiksihan riittää Bilhelveten tms magneettikiinnitteiset rimpulat
     
  2. toomass

    toomass 1st gear

    Myö meinattiin kaverin kaa ottaa jonkun härvelin etu akselisto ja leventää sitä. samalla saa pyörät kääntyviksi. tarpeeksi vaan kiinnitys lenkkejä että saa eri leveyksisiä autoja kiinni alatukivarsista. irto rampit ja vinssi. painoo kyllä tulee varmaan liikaa kahelle nostettavaksi vaikka sais puominkin irti. katastus aseman boss sano että valot ja heijastimet pitää olla niin ku normi kärryssä, mutta takavalot voi olla siirrettävät hinattavan auto persuukseen. suosittelivat jopa tuota. lokasuojat pitää ylettää navan alapuolelle. tuosta leveydestä en oo ihan varma, mutta kutina on ettei hinattavassa laitteessa leveydellä ole niin merkitystä kuhan on valot ja heijastimet. jotain muutakin muttei muistu nyt mieleen. kirjaan tänne ku muistan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: toomass 2003-12-04 11:33 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    4) Leveydeksi tulee aika huima, kun päälle pitää mahtua fullsize jenkkikin tarvittaessa -> vetoauton leveyden pitää riittää...


    kyselin asiaa suikkalakilta ja sain kuulla että vetoauton leveydellä ei ole merkitystä, vaan jos kärry on leveämpi kun vetoauto,niin veturissa pitää olla ns. karavaanari peilit. eli peilinvarteen jatketta että voi kuikuilla takana kärkkyviä polliisia tms.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    höh, tuo edellinen olin siis minä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs noi navat ja vetopää saako ne olla jarruttomat vai pitääkö olla jarrulliset?
     
  6. Tapsa112

    Tapsa112 1st gear

    Jarrujen tarpeellisuus riippuu painoista.


    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä,

    32 §:

    Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot

    1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.

    32 a §:

    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

    b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

    c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

    d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

    e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;


    Hinattavia ajoneuvojahan ovat perävaunu ja hinattava laite

    Siitä ei minulla ole tarkkaa tietoa, mikä tuollaisen dollyn kokonaismassa virallisesti on. Omamassa + "kyydissä" olevan ajoneuvon massa? Todellinen kokonaismassa? Jos joku tietää tarkkaan niin varmaan kertoo...
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ei taida ka-tyyppinen dolly toimia, nestejarrujen kanssa vaikeaa.. Jarruttomana max 750kg, eli lähinnä terveisiä sillä ajellaan. Ongelma on myös, jos oikein kunnon kantavuus tehdään, pitäisi olla (väh) teli.
     
  8. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseessähän ei ole "oikea" raskaan kaluston dolly vaan sitä muistuttava rakennelma. Maailmalla tunnetaan nimikkeellä town dolly. Omaan vekottimeen meinasin laittaa jarrullisen kärryn vetokidan ja kytkeä sen johonkin ykspiiri jarrupääsylinteriin. Jonkun tarpeeksi jäykän auton etuakselisto levennettynä. Näin olis jarrutkin valmiina.
     
  10. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Voisihan tuo toimiakin!
     
  11. Tapsa112

    Tapsa112 1st gear

    Kyllähän noilla työntöjarruilla saa vähän enemmän kokonaispainoa, jos veturina on raskaammanpuoleinen ajokki. Tai sitten oikea ja järeä nelikko... (M1G/N1G)
     
  12. DslCat

    DslCat Gearhead

    Muistaakseni työntöjarrullisen jarru pitää olla mekaaninen (O2-luokan kärry) + mek. seisontajarru, ja nykyisin akselisto pitää olla jarruiltaan tehdasvalmisteinen siihen tarkoitukseen, eikä autojen akselistot enää kelpaa...

    Käytännössähän ei hlö- tai pakettiautolla voi laillisesti jarruttomalla 'dollyllä' mitää hinata. Pitää olla kuorma-auto veturina (Vani, Subi, P/U)...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2003-12-15 22:25 ]</font>
     
  13. toomass

    toomass 1st gear

    Akselistolla ei oo merkitystä kun sitä ei tarvii katsastaa. Hinattavalaite on se koodisana. Konttorilla ei johtaja puhunut mitään kantavuuksista. Eikä hinurista sanonu muuta kun peilien pitää ulottua hinattavanlaitteen ulkopuolelle, eli käytännössä tuommoset karavaanaripeilit. Jos jollakulla on epäilyksiä jostain niin rohkeasti vaan konttorilta kyselemään. Sielä tietävät varmasti eikä jää mitään huhupuheiden varaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä Dollyn voi rakentaa nestejarruilla kuten tehtiin ennen paljonkin jarrullisia perävaunuja. Meinaan vaan että kun valmistuspäivää ei merkitä mihinkään, niin eipä se ole silloin todettavissakaan.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tätä dollyahan ei koske samat vaatimukset/säädökset mitä normi peräkärryjä???? ainakin niin ite sen oon käsittäny. eli se olisi rinnastettavissa toisen auton hinaukseen? eikä kärryn vetoon.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    ...niin koska esim. matkavauhti on 60 km/h.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    ... ja silloin "hinattavalla" ajoneuvolla pitää olla myös vakuutus voimassa. Ainakin If:ltä sanottiin näin: "Jos ajoneuvon pyörät koskettavat maata hinattaessa, siinä täytyy olla liikennevakuutus voimassa"
     
  18. KST2

    KST2 3rd gear

    Häh! Eikös se vetoauton vakuutus hoida tuon vakuutusturvapuolen. ainakin ennen on saanu vetää kilvettömiä vehkeitä, kuhan valot ja jarrut toimii.
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin minäkin luulin, mutta joku väitti toista. Niinpä kun vakuutusyhtiöstä kysyin tarvitseeko vakuutusta vai ei, niin mimmi sanoi soittavansa kohta takaisin. Kysyi neuvoa viisaammalta, joka oli vastannut "Jos ajoneuvon pyörät koskettavat maata hinattaessa, siinä työtyy olla vakuutus voimassa". Niinpä sitten keskeytettiin Capricen vakuutuksen seisonta-aika hinauspäiväksi.

    Niin ja kilvettömiinkin saa vakuutuksia mm. juuri em. syystä. (edit)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-12-16 22:05 ]</font>
     
  20. dianoff

    dianoff Gearhead

    Älkää hyvänen aika sekoittako pikkudollyä isoon dollyyn, raskaan kaluston vehkeet on täysin eri asia. Pikkudolly ei ole perävaunu, se on hinausköysi! Lakitekstissä pikkudolly on hinaukseen käytettävä apuvaunu. Jarruja ei saa tietääkseni olla, kaikki jarrulliset laitteethan tulee aina katsastaa, eikö? Painoista sanovat vaan poliisi ja katsuri että "Järkeä saa käyttää" Eli hinattava massa pienempi kuin vetoautolla.
     

Kerro tästä muillekin!