Chrysler Lebaron 89, projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LeBaronTbo, 10.1.2010.

  1. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Elikkä tarkotus olisi ruveta tuota baroonia kattelemaan kuosiin, kun melkein harrasteautonahan tuo on, seisonut taas melkein pari viikkoa :D

    Tarkoitus olisi kohentaa kuntoa ja toisaalta kutitella pikkusen lisää potkua irti tosta masiinasta.

    Ensin vikoja/puutteita/ongelmia:

    -Pyöränkulmat ilmeisen päin persettä, söi viime kesänä sisäreunat etusista. Ohjaus ei tunnu pahalta.

    korjauksia, mm. vakaajatangon kumit uusittava, 4kpl se alin tanko etu akselistossa, muita pahempia väljyyksiä siellä ei näkyny. Tietty nivelet rasvata. Sitten suuntaukseen?


    -Lämmityslaite/ilmastointi puhaltaa vaan kuumaa, vian selvitys jäänee siihen kun ilmat lämpenee ja alkaa vituttaa
    :lol:

    ja sillon helpompi myös testata ku pakkasilla... Budjetista riippuen ilmastointilaitteen täyttö/huolto, ei prioriteetti 1 kumminkaan.


    -hälytin, entisen tilalle..

    -pakoputki. Tällä hetkellä vain katti vaimentimena, ja putki loppuu taka-akselin taakse. Yksi läpivirtaava pönttö ja katsastuksen jälkeen katti poikkeen?


    -Alipaine putkisto on syytä uusia kokonaan tästä, onko olemassa valmista bolt-on sarjaa, ettei tarviis kuristimia yms liimailla vai miten ootte toteuttaneet? putkitusten vedolla/paksuudella miten suuri tarkkuus?


    Ekana tarkoitus olisi siis leimakuntoon laittaa tämä, ja leiman jälkeen ruveta leikkimään :D

    Mitä olen lukenut, ahtoja voinee nostaa n. 1Bar, jolloin tietokone, bensansaanti yms pysyy mukana?

    Onko hölmö suunnitelma ekassa vaiheessa nostaa jollain Boost Tee tyyppisellä ratkaisulla paineita sijoittamalla tuo hukkaportin alipainelinjaan?

    Boost teestä kokemuksia? hinta ei ole este, jos tuo on toimiva.


    Mikäs on seuraava vaihe, 1Bar jälkeen, miten saan tietokoneen jekutettua, ja miten lisätään bensansaantia, riittääkö vakio pumppu miten kauas ja onko millaisia paineensäätösysteemejä käytössä/hyväksihavaittu?

    onko isommasta välijäähystä/ilmanoton muokkauksesta hyötyä missä vaiheessa? Keulassa on tilaa, ainaki vissiin, jos ei oo tehään :p

    Tietokoneeseen uusi ohjelma/lastu?

    MAP?

    En ole ihan täysin sujut FI virittämisestä, mutta lontooksi on tosi paljon hyvää tavaraa, ja jonkun verran sitä ymmärtääkin.

    Ennen ahtopaineen nostoa syytä varmasti hankkia kunnon seosmittari sekä teollisuuskäyttöön tarkoitettu ahtopainemittari, lienee vakiota tarkempi :p Ainaki noin meinasin.


    Ideoita, kokemuksia saa viskoa. Halli rajoitetusti (kallis) käytössä, ja jonkun verran rahaakin, ja aikaakin, ja ehkä motivaatiotakin :D


    Myös mahdollisia osia saa tarjota vaikka yv.


    kiitoksia etukäteen
     
  2. 370

    370 Gearhead

    Caster saattaa muuttua, jos ei ole vedetty momenttiin.
    Jos puhaltaa vaan kuumaa, niin kato alipaineohjattu venttiili konehuoneen puolelta tulipellistä (meno/paluu sisätilanlämppärille), varsinkin alipaineletku saattaa olla hapertunut.
    Muusta osaa sanoa, ku on ollu vaan vapareita.
     
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Hälyttimeksi laiton itse Laserline 210:n, ei varmaan huippu mutta jämyn oloiset kaket ja toimiva. Jos k-lukkoon kytket niin kuin järkevää, kannattaa tutustua "reverse polarity" -kaavioon kun tuo lukitus on silleen toteutettu, joutuu ostaa lisäreleitä. Eli lukkoa ei saa auki vain syöttämällä + tai - "oikeaan" piuhaan, kärvähtää sulake...

    Allpar:n mukaan alkuperäistä alipaineputkistoa ei ole enää saatavilla. Itse uusin kumiletkustolla + normi haaroituspaloilla, mutta kannattanee käyttää silikoniletkua varmistamaan lämmönkesto. Muutama metri 2 eri kokoista letkua tuonne mulle meni mutta en uusinut ihan kaikkea. Ne kuristimet (=orifice) on kätevä laittaa siihen haaroituspalan/letkun liitoskohtaan. Imusarjasta lähtee yks paksu alipaineletku jonka päässä on muovinen jakorasia, tätä en itse uusinut ja voi porsia joskus jatkossa ongelmia. Tuohon kohtaan kannattaisi tehdä kunnon jakotukki vaikka alumiinista josta vetäis kaikki alipainelähdöt. Allpar:n foorumilla tästä oli kuvia, vai oisko ollut Turbododge.com... Ja itsellä ainakin löytyi letkuston kaavio konepellistä josta voi olla hyötyä kun letkut ja kuristimet on sekaisin. Tietääkseni letkujen sisähalkaisijoiden kans ei ole niin tarkkaa.

    Edit: tuolla yks esimerkki uusitusta alipainelinjastosta:
    http://www.turbododge.com/forums/f4/f17 ... block.html
     
  4. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Kiitoksia, hyviä neuvoja heti alkuun.

    kelit lämpisi, mutta kuski sairaana ja menee kaikki energia kun jaksanu töissä käyvä...

    ok, eikun siis letkus ostoon. Pitää rakennella kerralla hyvä, tai ainaki yrittää :D

    Tuo venttiili pitää tarkastaa, ei mikää ihme vaikka jtn alipaine vikaa siinäki...

    Itellä joku nimetön häly, oli edellisessä autossa kiinni, mutta siinäkin jämäkät VAG tyyliset kaukarit, stiletti avaimella (hyödytön)

    Tossa baronissa on jo häly, mutta a) se on paska b) hukkasin sen ainoan kauko-ohjaimen joka siihen oli :D
     
  5. 370

    370 Gearhead

    Vielä alipaineletkuista: Kun tein kansiremppaa (joka on sullakin vastassa, jos ei ole juuri tehty) jouduin uusimaan lähes kaikki alipainelähdöt ja jakotukit. Kovin olivat hapertuneet 20:ssä vuodessa.
     
  6. virta

    virta Gearhead

    Walker ei enää valmistais pakoputkea,enkä mistään enää sellaista löytänyt vaikka kaivelin Saksasta asti.USAsta ei mielestäni kannattanut painavaa putkea tilata maksaa liikaa.Joten itte oli tehtävä.
     
  7. DD6

    DD6 Gearhead

    Korjasin tässä kerran Paronia, joka puhalsi vain kylmää:
    Sähkömoottorilla ajettava hana jumitti, sijaitsi aika tarkkaan keskellä kojelautaa alareunassa, pieni terävä potku sai sen toimimaan (ei olisi tarvinnut paria tuntia käyttää purkamiseen).
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kasasitko ihan ite paloista, millainen tuli, mitkä saundit? Mikä on putken halkaisija? Oon itse suunnitellut tarvikevaimenninta taimmaisen tilalle...
     
  9. virta

    virta Gearhead

    Katsastukessa ainaski sit kelpasi,sellainen tuli :) Käyrät ja osat ja kiinnikkeet Motonetista ,biltemasta.Kannattaa mittailla mikä sinne sopii.Itsellä ei ollut migiä joten se asetti kovasti rajoituksia,putkikoko alkuperäinen tästä johtuen.Tahnaa liitoksiin.

    Valmiista osista ihan sai valmistettua,mutta kyllä auton alla mittailessa meni aikaa luvattoman kauan.migin kanssa ois voinut laittaa poikki jaa vääntää mut kun ei.

    Erityisen kätevänä/edullisena jäi mieleen bilteman pakoputkenkannake jolla saa joustavan kiinnityksen lähes mihin paikkaan vaan.

    Tais olla entiset äänet paremmat kun sisuskalut ruostuneet pois :) Nyt kuuluu vaan turbon ujellus kun ajelee,tiedä sit oisko turbosta joku siipi huonossa hapessa kun ujeltaa.
     
  10. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Muistatko siis minkä kokoinen se alkup putki on halkaisijaltaan?
    Vapaavirtausvaimennin kai siihen viimeiseksi pitäisi laittaa, ihan Civikin kuuloinen kun tuo orggis vaimentaa liiaksikin :) Oli mielessä sellainen halpa rosteripönttö tuplaulostulolla niin kuin varmaan olette nähneet jossain motonetissä. Laitas virta sinäkin lisää kuvia noista virityksistäsi, tuohan on komea peli tuossa sigussa.
    Itse olen kuullut sen turbon vinkuvan vain siinä vaiheessa kun ahdot alkaa, eli suunnilleen siinä kun imusarjan alipaine on vaihtumassa ahdoksi. Vinkuu sen verran vähän että matkustaja tuskin huomaa jos ei osaa erikseen kuulostella...
     
  11. virta

    virta Gearhead

    Joo,ei se paljon mitään vaimennusta tarvi tohon viimeiseen pönttöön,vähempi on parempi.

    Eiköhän tuo ole 2" eli 52mm putkea.
     
  12. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Hienoa, että parooni herättää keskustelua :p

    RaiRai, takavalot tulivat, kunto luvattu, kiitoksia paljon :p

    Itellä kanssa pakoputken rakentelu ihan osista ja jatkoista, ei käytössä hitsiä (kai) eikä sitä taitoa taida olla ainakaa :D

    mutta jatkoja, putkea, rälläkkä ja tahnaa, siitä soppa saadaan aikaan. Motonetistä katellu tota taka-akselin ylitystä, se oikeestaan se pahin osa... Toi kun on haperoa oikeestaan 50cm ennen taka-akselia jo...

    Baroni on vielki lumihangen alla, yli 2 viikkoo seissy kylmissään :(

    mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! :D


    Edit. itellä ei yhtään vaimenninta putkistossa, pelkkä katti, ja putki loppuu tohon taka-akselin taakse pohjan alle, JA ÄÄNET SOPIVAT. Ite suunnittelin tollasen kromipöntön laittaa, missä suora reikä sisällä (oisko 3") eli läpi näkee aika hyvin...

    En itekkään oikeestaan tohon vaimennusta halua, mutta jos katin ottaa viel pois niin vaimennin lienee tarpeen putken päähän, tai no.... :D
     
  13. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Kansiremppa tehty papereitten mukaan n. 185tkm kohalla, autolla ajettu nyt muistaakseni rapiat 240tkm... eli en toivo ihan heti tota kohalle.. toivottavasti olisi älytty laittaa joku hyvä tiiviste, ainakin rapakon toisella puolella vakiotiiviste rankataan aika suoraan alimpaan helvettiin....
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Se motonetin tai bilteman ylitys/mutka sopii siihen suoraan,kääntelee sitä vaa jotta saa seuraavan vaimentajan lähtemään sopivassa asennossa.En n yt muista kummasta ostin sen ylityksen,luulisin että ovat samanlaisia kuitenkin.
    Luulen että monessa lebaronissa alkaa takapönttö olla hapero eikä uusia saa,käytettykin kannattaa jemmata jos kohtuukuntoisen jostain saa.Niin ja kyllä joku oli Marteliuksellakin putken tohon teettänyt ja eikös PK seudulla ole joku tiittanen joka tekee.

    Kansipahveja sanovat menevän 200 tkm välein,noin,ainakin tuota alkuperäistä joka ei vissiin kovin hyvä ole.

    Oletteko vilkaissut muuten tekniikkaa altapäin?Ihmettelin vaan kun taitaa tämä olla niitä ainoita jenkkejä minulla jossa vaihteisto ja motti pölykuivia ja alkuperäiskunnossa.Yleensä taitaa falskata siitä vaihteiston moottorin välistä(stefasta) jos vähänkin enempi ajettu,tai taitaa jo 200tkm:kin jo riittää.
     
  15. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Tuo oli hyvä tieto, silmämääräisesti mätänetissä kahtelin että voisi mennä, pitääpä ostoo päräyttee se ja ruveta kahtomaan...

    Tänään voisi herätellä ruususen uniltaan, saa nähdä protestoiko talviloman puolesta, ei tee hyvää kyllä autolle seisottaa ulkona tolleen :(
     
  16. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    its alive! Siellä se pihalla pyörii :p

    :D

    Pikkunen röhähti tulille ekalla, ja kone käy ku kello. Sen sijaan ohjauksessa tuntu outo klappi pihalla... nooh, koeajulle...

    Missäs jarrut, tuli alamäessä mieleen :lol: Talavilomalla... noh, siinä aikani pumpattua sain kuskin etusen toimimaan, sit vaan kylän raittia ees taas, ja viimein irtos muutki...

    Woimaa on ku pienessä kylässä, ja lisääkö vielä... no tietysti!

    Laturin hihnan käyn ostaa huomenna, se on vinkunu kesästä asti vaan on kehtuuttanu :oops:

    edes osa ylimääräisistä äänistä lakkais.. mut on tää vehje!


    ps. allekiroittanut ajelee päivät pitkät firman VAG konsernin vm. 2009 2.0 TDi autolla, jolla ajettu 25tkm ja jossa laatikkona 6pykäläinen DSG, ja silti chrysleri on herkkua, ei se ihan huono voi olla :lol:
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mulla se laturin hihna vaikeni kun vähän kiristi, tosin uusin sitten kyllä kaikki hihnat... Kireys vaikutti ihan ok mutta vähän kun kiri lisää niin vaikeni. Vähän hankalassa kohtaa muuten tuo kiristin mutta kyllä sen siitä venkslaamalla saa.

    Etkö malta olla kasvattamatta ahtoja ;) Musta tuntuu että näissä nämä huhujen mukaiset kansiviat astuu peliin vasta silloin kun ryhtyy sitä turboruuvia kirimään. Kun pelaat niiden alipaineletkujen kanssa niin voit kokeilla jotain kuristinta sinne hukkaportin letkuun, yks testausjippo vois olla lukkopihdit tms. Mulla ainakin ahtomittari meni selvästi yli asteikon ennen kuin MAF-sensori päätti katkaista syötön, tämä siis kun alipainelinja hukkaportille oli rikki... Niin siis ruuvaa sinä vaan, minä en uskalla ;)

    Virta:lle lisäkommenttina että kyllä mullakin alta on ihan kuiva, ei vuoda laatikko eikä kone. Yleisin vuotokohde näissä kuulostais olevan venakopan tiiviste, joka sitten aikaa myöten tietysti näkyy myös alta.
     
  18. 370

    370 Gearhead

    Vielä asiasta, tosin poiketen:
    Mulla on ollu pari vastaavaa, gts ja saratoga. Maahantuoja ei ollut massauttanut pohjia ja tulokset näkyivät.
    Hitsaustalkoita on riittänyt. Suosittelen massausta tai öljyä pohjaan reilusti, sitte paremmilla keleillä.
     
  19. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Joo, pohjasta sen kyllä näki, tosin ei ollut mtn isompia niin meni ihan "siistimällä" leimalle, muutama pikku reikä oli, tosin tökin koko pohjan cm/cm talttaruuvarilla, ettei inssi vaan löydä ainakaan mtn mikä multa ois jääny :p

    Kyllä kai niitä ahtoja on pakko kokeilla nostaa, siihen n. 1bar minkä vakiorensselit antaa periksi. Mutta eka ku ton rohjakkeen leimalle vien ja nuo alipaineet yms kuosiin..


    Laturin hihnasta puuttuu palasia jo sivusta, eli uusille meni :D :D Tosin sukkahousuja jos mukana kulettas nii vieläköhä toi kirimällä xD

    Tässä muistaakseni on koneen/lootan pohja öljyssä, mittarissa 243tkm.

    Onko joku muuten näistä konetiloja pessy, kestääkö?

    Ps. RaiRai, lähetän postikortin sit kun ahdot tapissa ja kone laulaa(laukee) :lol:
     
  20. virta

    virta Gearhead


    No Saksastahan tuon auton toin ja reissuillani olen siellä käynyt katsomassa useita.Käytännössä ovat lähes ruosteettomia,mitä nyt joissain huonommin pidetyissä sade ruostuttaa ovien alareunat ja yleensä siten näkyy vain sisäpuolelta katsomalla.Monessa alusta on massattu ja hyvässä kunnossa,tuota olen ihmetellyt ehkä Saksassakin sitten jossain vaiheessa laitettiin massaa alustoihin.Muuten ovat tietysti huoltamattomia ja laiminlyötyjä kun ei niillä mitään rahallista arvoa juuri ole ja katot on melkein aina rikki tai aurinko korventanut niin korpuksi ettei saa päälle vedettyä enää kunnolla.
     

Kerro tästä muillekin!