Suomen Harrasteajoneuvoliitto 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja VANIKKA 62, 23.1.2010.

  1. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Jokos kohta alkais olee aika perustaa harrasteautoilijoille oma kattojärjestö, näitähän autoharrastukseen sekä moottoripyöräilyyn tavalla tai toisella liittyviä kerhoja ja niiden myötä jäseniä olis jo sen verran että pitäisi niiden yhteisen äänen alkaa jo kuulua tuonne norsunluutorniinkin. Yhteisestä kassasta palkkaa henkilön joka ei pelkää poliittisia eikä muitakaan haasteita.
     
  2. spinneri

    spinneri Gearhead

    Onhan maassamme jo parikin tuollaista, FHRA ry ja SHAL ry.

    Ensin mainittu on omakohtaisen mutun mukaan enemmän jenkkiharrastastajille suunnattu järjestö, ellei peräti Finnish Drag Racing Association. Jälkimmäinen taas lähinnä mobilistien etuja ajava taho, jonka toiminta viime vuosina on ollut kaiken kaikkiaan varsin vaisua.

    Olisi kyllä hyvä, jos Suomeen saataisiin yhteisesti kaikkien harrasteautoilijoiden etuja ajava järjestö. Syntyisi se sitten tyhjästä tai nykyisestä muokkaamalla. Harrasteautoilu kun on paljon muutakin kuin jenkkirautoja. Yksi tärkeä tehtävä järjestöllä olisikin pyrkiä yhtenäistämään kenttää, nythän suomalaiset harrasteautoilijat ovat jakaantuneet selkeästi omiin ryhmiinsä. Vaikka joukossamme on paljon niitä, jotka katsovat alaa nykyaikaisesti laajalla skaalalla. Ja jotka siksi uskaltavat lukea ... jopa tilata Spinneriä ;-)


    Aurinkoista viikonloppua kaikille

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ehdottomasti.
    Olis pitänyt perustaa jo kauan sitte. Niin kauan kuin kymmenet tuhannet harrastajat on hajallaan ja riitelevät keskenään , valtiovalta ja muut pyyhkii meillä pöytää.
    Kunnon organisaatio jossa ammaittilaiset hoitaa pr-jutut ja keulakuvaks joku positiivisen imagon omaava autoharrastaja niin siitä se lähtis...
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    "Olisi pitänyt perustaa jo kauan sitten"???
    Onko 1990 tarpeeksi kauan sitten??

    http://www.shal.fi

    [​IMG]
    Suomen Harrasteajoneuvoliitto - Finlands Hobbyfordonsförbund (SHAL) on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on edistää kotimaan harrasteajoneuvokulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia, valvoa harrasteajoneuvoyhdistysten ja ajoneuvoharrastajien etua mm. toimimalla yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa harrasteajoneuvoja koskevissa asioissa.
    http://www.overdrive.fi/tapahtumat/tapahtuma.php?id=14
    :odroll:
    - Jani -
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Joo, shal, fhra, autoliitto, akk...
    Onhan näitä, kaikki on tehnyt työtä OMALLA sarallaan .
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Autotuojat RY:n toimitusjohtajahan ei ole virkamies, vaan yhdistyksen palkkalistoilla. Mutta ainahan sitä voi saunottaa tullin / verottajan PÄÄTTÄVIÄ virkamiehiä. Tämähän saattaa olla sitä "asiantuntijuutta" jota autontuojat ry haluaa antaa päättäjille.
    Pidetään tuontipelit kalliina niin ei kukaan hypi nenille ja oma monopoli säilyy...
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nyt en ymmärrä, täällä ollaan sitä mieltä että pitäisi perustaa HARRASTEAJONEUVOILLE oma järjestö mutta tuo SHAL on ainoa harrasteajoneuvoille perustettu järjestö jonka omaa sarkaa on harrasteajoneuvot??? Ei FHRA, Autoliitto tai AKK ole mitään harrasteautoilijoiden edustajia. Ei se ongelma ole järjestön puute vaan talkoohengen puute eikä siihen auta vaikka perustettaisiin 10 uutta järjestöä keulakuvineen.
    Suomen kansa on perseestä ja sitä ei voi vaihtaa. Siksi päättäjien korviin puputtaa kaiken maailman idiootit jotka hakee vaan omaa etuaan. :-?

    Takaisin aiheeseen...Muistan jonkun Karpon ohjelman 80-90-luvun vaihteesta jossa esiteltiin piilofarmareiden leimaamista pakettiautoksi ja siinä joku Puputti esitteli neljää tuomaansa piilofarmaria ja niiden väliseiniä ja kovia penkkejä. Lineekö sama Puputti?

    - Jani -
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mun pointti on se että autontuojat ry edustaa 99% alalla toimivia, kun päätöksiä sorvataan ja kuunnellaan eri intressiryhmiä, ei tarvi kuulla kuin autontuojia kun se on 99%
    Jos harrasteauto-motoristeilla olis laaja kattojärjestö johon saataisiin mukaan kaikki mopoista tuuninkeihin ja peitto olisi 99% olisi ehkä mahdollisuus vaikuttaa asioihin jotka koskettaa meitä monenkirjavia harrastajia.
    Kuukle ei muuten löyda SHAL haulla ... :odroll:
     
  9. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Mitenkäs tuonne autontuojat ry:hyn voi liittyä jäseneksi? Täältähän löytyy autontuojia vaikka kuinka paljon.
     
  10. spinneri

    spinneri Gearhead

    Ei ollut sama mies. Kyseessä ei tuolloin ollut Pekka Puputti, vaan Olli-Pekka Puputti. Kaksi eri henkilöä, vaikka nimet ovatkin hyvin lähellä toisiaan.

    P.S. SHALin sivut eivät tuntuneet ainakaan aamulla toimivan: www.shal.fi on ainakin ollut osoitteena.


    Tietoa jälleen tarjoili

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Arvaan että johtunee juuri siitä yhteishengen puutteesta, nettisivujen ylläpito maksaa vaikkei siellä kukaan kävisikään... :-?


    Oho, tulipas tieto nopeasti... :eek:
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei ole SHAL:in sivut toimineet aikohin...

    Ja tähän minun mielestä koko SHAL:in idea kaatuukin. Miksi ei voi olla henkilöjäseniä? Pitää ensin liittyä johonkin rekisteröityyn kerhoon ja yrittää sitten saada sen pj:tä ymmärtämään, kuinka tärkeää kerhon olisi liittyä SHAL:iin. Taitaa monesti olla noilla kerhojen vetäjillä ihan riittävästi puuhaa sen oman kerhon pystyssä pitämisessä. Mitäs jos harrastat jotain merkkiä, jolle ei ole sopivaa merkkikerhoa? Itse olisin henkilöjäsenenä valmis maksamaan ihan kohtuullistakin jäsenmaksua toimivalle harrasteajoneuvoliitolle, joka pitäisi jengin puolia.

    Kaikista paras olisi, jos SHAL:iin voisivat liittyä sekä kerhot, että yksityisjäsenet. Ei siihen mitään jäsenlehtiä yms. tarvittaisi. Joku (puoli?)vuosittainen email riittäisi, missä kerrottaisiin missä mennään.
     
  13. RPO

    RPO 1st gear

    Juuri näin. Ja sit pitäis olla samalla tasolla mukana vaikuttamassa/lobbaamassa/voitelemassa kuin Autotuojat Ry ja vastaavat. Muuten ei auta vaikka minkälaisia järjestöjä perustettaisiin.
     
  14. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Autotuojat ry 31 jäsentä! jotka tekee kaikkia harrastajia koskevia päätöksiä! Harrastajia mun käsittääkseni löytyy paljon enemmän kun mitä eri yhdistyksien ja kerhojen jäsenlistoilta löytyy. Tästä tultiin siihen että henkilöjäsenyys pitäisi myös hyväksyä, en itsekään tällä hetkellä kuulu ns. kerhojäseniin ja meitä on varmaan muitakin ns. villejä harrastajia jotka vois tukea henkilöjäsenyydellä yhteistä asiaa.
    En tiedä kuuluuko nämä suuret autojärjestöt FHRA, autoliitto yms. ja sitä kautta heidän alaisuudessaan olevat jäsenet SHAL:iin. Mutta kuten joku sanoikin olisiko aika aloittaa yhteistä asiaa koskeva vuoropuhelu jolla saadaan pienenkin ihmisen ääni kuuluviin.

    Kyllä se siitä lähtee... ku vähä potkii[/b]
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Joo 31 jäsentä, tosin kaikki autoja maahantuojia firmoja.. Että siinä se juttu onkin...
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kukapa siihen SHAL:iin kuuluu, kun ei kait sitä ole olemassakaan enää? Löytyykö vapaaehtoisia nostamaan se jaloilleen, vai jatketaanko netissä rutisemista niin pitkään kun viimeinenkin harrasteauto on määrätty paalattavaksi? (se päivä voi tulla piankin)

    Pitäis pitäis pitäis... Onnistuiskohan nykyporukalta FHRA:n kaltaisen järjestön aikaansaaminen? Nykypäivänä pystyttäis järjestämään videoneuvottelut ja kaikki. Ei tarvisi olla edes samoilla paikkakunnilla.

    Oikeasti nyt, kenessä olisi miestä alkaa vetämään hommaa? Minussa ei ole, ei perkele pysty kun nytkin on liika monta hommaa levällään pitkin maailmaa. Auttaa voin, jos sitä minulta pyydetään. Ideoitakin olis jo päässä muutama.

    Yhteishenkeä porukasta löytyy, tarvittaessa. Näkihän sen tuosta Luppen perheen auttamisestakin, että vielä osataan puhaltaa yhteen hiileen. Moni ei pysty.
     
  17. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    On SHAL olemassa vaikkei sivuja tai toimintaa olekaan tällä hetkellä.

    Se tarvitsisi sääntömuutoksia ja uudet puuhamiehet, mutta oma näkemykseni on ettei kannata perustaa uutta kattojärjestyöä, vaan ottaa tuo SHAL-luuranko käyttöön, koska se on jo olemassa ja viranomaistenkin listoilla se yhä huomioidaan. Säännöt pitäisi uusia ja korjata ne epäkohdat mihin liiton toiminta aiemmin on kaatunut - en lähde tässä erittelemään syitä, mutta niitä on useita. Kuitenkin fiksumpaa ja helpompaa olisi toimia jo vuonna 1990 perustetun järjestön kautta kuin alkaa rakentaa kokonaan uutta. Ikä, brändi ja perusajatus ovat hyvät kuitenkin.

    Yhtenäinen lobbausjärjestö, joka keskittyy vain ja ainoastaan edunvalvontaan eikä puuhaile muuta olisi kyllä ehdottomasti tarpeen. Se vaan tarkottaisi sitä, että ensin harrastakenttä pitäisi saada yhtenäiseksi ja koottua tuon etujärjestön taakse. Muuten se on vaan tyhjä kulissi. Ja suurin ongelma onkin se, että harrastajakenttä on niin hajanainen.
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Sama vika. Olisin valmis laittamaan pennit jonoon ja jonkinlaisen jäsenmaksun maksamaan, kun olis vaan joku/joitain joka ottaisi autoharrastajien edunvalvontajärjestön hoitaakseen.
    Ittellä ei paukut enää firman pyörittämisen jälkeen riitä jatkuvasti pyörittämään/johtamaan mitään laajempaa toimintaa, mutta apua olisin valmis tarjoamaan jossain sopivassa kohtaa, eli tekemään "nakkihommia"

    Kukaan ei varmaan kiistä tälläisen edunvalvontajärjestön tarpeellisuutta.
    Muutamia epäkohtia joihin tulisi mm. puuttua:
    - harrasteajoneuvorekisterin luonti käyttömaksusta vapaille harrasteautoille.
    - harrasteajoneuvojen prosenttisäännökset uusiksi (lähtökohtana että prosenttisäännöt pois)
    - Piensarja-valmisteiden hyväksyntää koskevat pykälät kuntoon, siten että maassamme voitaisiin rakentaa esim rodeja tai replikoita tai vaikka jotain omaa paikallista erikoisuutta, ja saada laitteet vielä kilpiin kohtuu kustannuksin.
    - yksittäiskappaleiden maahantuonti.
    Homman juju tietenkin on että pitää saada kaikki mukaan, eurot, japsit, jenkit, kustomit, muskelit ja tuninkit.
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ai se on olemassa vielä. No hyvä kuitenkin, ettei ole tyystin kadonnut. Toi harrastekentän hajanaisuus on ongelma, mutta se pitäisi ehkä kääntää mahdollisuudeksi. Ja se onnistuisi (minun mielestä taas) sillä, että pelkät henkilöjäsenetkin sallittaisiin. Tästä olisi seurauksena se, että kun pääsee sisälle järjestöön, niin se "oman edun tavoittelu" alkaisi kiinnostaa enemmän ja painostus SHAL:iin liittymisestä merkkikerhojen (yms.) vetäjiä kohtaan kasvaisi. Ymmärsiköhän kukaan, mitä tarkoitin...

    Rautalankaa: Eli jos SHAL:iin kuuluu pirusti GM-harrastajia ja niiden kerhoja ja sitten jonkin verran MOPAR-harrastajia, muttei yhtään niiden kerhoa, niin ne MOPAR-harrastajat alkavat hiillostaa kerhojaan tahoillaan, että miksi ette kuulu SHAL:iin, :poff: Erittäin kärjistetty ja yksinkertaistettu esimerkki. :rotfl:
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Häneele tuli täyteen se ikä, missä on mahdollista jää viettämään eläkepäiviään.
     

Kerro tästä muillekin!