Car Culture Online

Overdrive.fi


männänrenkaiden välys ongelma

Moottorit ja apulaitteet. Kysymyksiä ja vinkkejä.

15 viestiä

Sivu 1/1

 

POIKAmies 02.03.2010 19:36 (männänrenkaiden välys ongelma)
Tulokasjostain, Rekisteröitynyt: 17.02.2010 21:23, Viestit: 11

http://www.summitracing.com/parts/SLP-E-301K030/
tuommoiset renkaat tuli.
Ylemmän renkaan päiden välys on 0.35mm ja alemman 0.20mm.
Ylemmässä renkaassa kromireuna ja alemmassa viiste alaspäin.
Ohjeen mukaan tuossa järjestyksessä.

Valmistajan sivuilta en löytänyt päiden välyksistä tietoa.
http://www.federalmogul.com/en/Aftermar ... ly-Chrome/
Olen ymmärtänyt (taas väärin :) ) että ylemmässä olisi isompi välys?

http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf kaavan mukaan
ylempi olisi 0.47mm ja alempi 0.57mm

Voiko valmistajien renkailla olla noin paljon eroa?

elcamino0365 02.03.2010 20:08
Aktiivijäsen, Lahti, Rekisteröitynyt: 06.10.2008 16:20, Viestit: 2096

eikös ylemmässä kuuluisi olla piemempi välys?? eikö paketin mukana tullut ohjeita?

elcamino0365 02.03.2010 20:18
Aktiivijäsen, Lahti, Rekisteröitynyt: 06.10.2008 16:20, Viestit: 2096


POIKAmies 02.03.2010 20:59
Tulokasjostain, Rekisteröitynyt: 17.02.2010 21:23, Viestit: 11

Ohjeissa ei välyksistä mittoja ollenkaan.
Näin olin aikaisemmin antanut itseni ymmärtää,
että ylemmässä olisi pienempi välys.Toisin kuin näissä nyt on.

http://www.aa1car.com/library/ring_info_speedpro.pdf
Ton linkin mukaan kummatkin renkaat ois liian pitkät.Samoja mittoja antoi kuin Wisecon ohje
.
Millä noita oilisi hyvä viilata?

elcamino0365 02.03.2010 21:04
Aktiivijäsen, Lahti, Rekisteröitynyt: 06.10.2008 16:20, Viestit: 2096

mäkin jouduin omaan koneeseen viilaa kaikista renkaista pois vaikka piti olla suoraan käyvät 030 ylikoossa. ostin sellaisen litteän noin 1mm paksun "jonkun moottorisaha viilan" ja sillä lähti ihan hyvin.

Tee Koo 02.03.2010 23:20
Satunnainen kävijä, Kiikka, Rekisteröitynyt: 04.01.2004 01:00, Viestit: 118

POIKAmies kirjoitti:Millä noita oilisi hyvä viilata?

Dremelin "katkasu laikalla" lähtee komiasti..

Chevrolet Camaro -69 454cid
Buick Wildcat Convertible -68 455cid
Dodge Ram 2500 4X4 -03

kime2 03.03.2010 00:41
Jätkä taitaa asua verkossa, Kokkola, Rekisteröitynyt: 11.10.2005 01:20, Viestit: 11114

Vanhat koneistaja gurut sanoo et 0,1mm:ä jokaista porauksen tuumaa kohti eli tuonne ois hyvä laittaa ainakin se 0,45mm jos muuta parempaa ohjetta ei löydy?

Mäntien tyyppikin vaikuttaa sitten asiaan...

vipottaja 03.03.2010 09:12
Jätkä taitaa asua verkossajostain, Rekisteröitynyt: 12.07.2006 12:49, Viestit: 10000

Aikasemmin ylimmässä renkaassa käytettiin suurinta välystä. Parhaimmillaanhan toi renkaan toiminta on silloin kun välys on nollassa, ja välystä jätetään lämpölaajenemisen takia. Mäntätyyppikin sitten vaikuttaa siihen kuinka kuumana ylin rengas käy, siks vaikkapa hypereutectisilla männillä vaaditaan isompaa välystä. Pyrkimys kuitenkin siis on, että kuumana se välys on lähes kiinni. Jos välys on liian pieni seuraukset on usein katastrofaaliset, kone hirttää jumiin ja yleensä joku paikka pettää, sylinteri, mäntä tai kaikki. Sitte aikasemman ajattelutavan mukaan toi seuraava rengas ei joudu ihan yhtälailla lämmölle alttiiks, joten siinä voi olla pienempi välys samalla lopputuloksella. Viimeaikoina kuitenkin ollaan keksitty, ettei noi renkaat tykkääkään aina niiden väliin muodostuvasta "pullosta", ja siks tota tokan renkaan välystä on tarkotuksella ruvettu hiukka avaamaan, että ylimmän renkaan ohivuodolla olis paikka "valua pois", eikä jäis painetta noiden kahden puristusrenkaan väliin. Samaa asiaa yritetään kompensoida myös joissain männissä kahden ylimmän männänrenkaan välissä oelvalla ylimääräisellä uralla, "expansion groovella". Tän mullistavan keksinnön ansiosta moottorit sitten nykyään toimii ja kulkee niiiin paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ainakin kunnes keksitään jotain muuta uutta. Samasta syystä joskus kovasti rummutetut "gapless" renkaat ovat vaihtaneet sen gaplessin tokasta urasta ylimpään, ja taaskin maailma pelastui. Eli tavalliselle tallaajalle on enimmäkseen kutakuinkin sama minkä ohjeen mukaan tekee, kunhan muistaa, että enempi välystä on paljon pienempi paha kuin liian vähän välystä, ja sit ton, että erilaisilla männillä voi olla erilaisia vaatimuksia ton rengasvälyksen suhteen. Siit vaan sitte valitsee mitä filosofiaa haluu seurata. Väittäisin, et 99.9% ihmisille ei minkään valtakunnan väliä.

F-body 05.03.2010 12:03
Vakiokävijä, Pori, Rekisteröitynyt: 14.10.2006 23:48, Viestit: 968

kime2 kirjoitti:Vanhat koneistaja gurut sanoo et 0,1mm:ä jokaista porauksen tuumaa kohti eli tuonne ois hyvä laittaa ainakin se 0,45mm jos muuta parempaa ohjetta ei löydy?

Mäntien tyyppikin vaikuttaa sitten asiaan...


Wisecon takomännillä oli tollaiset ohjeet tehtaalta, tosin tuumina. 4,03"=0,50mm välystä.

pikkupoika 23.02.2011 22:14
Satunnainen kävijä, kangasniemi, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 264

morot! aihetta lainaten niin teenkö välykset minkä ohjeen mukaan näihin mäntiin?
männät:http://www.kb-silvolite.com/icon/icon.php?action=details&P_id=349

tehtaan riston antamia arvoja
välys taulukko:http://www.kb-silvolite.com/icon/clearance_pop.php

renkaat:http://www.jegs.com/i/Total-Seal/901/CR9090-35/10002/-1?parentProductId=750296

renkaiden mukana tuli ohje lappunen mutta enemmänkin hypereitä sivuten.jos vähänkään osasin tulkita tuota kb taulukkoa niin välys ylimmässä olisi ollut 0.66-0.7mm,olenko paljon metsässä?kuis toinen rengas?samalla vai pikkasen isommalla ja jos niin .05-.1mm?ja vielä olisi öljyrengas,nyt näytti olleen suoraan paketista 0.4mm välystä,pieni vai sopiva? tarviiko öljyrenkaiden välissä olevaa aaltorautalanka juttua viilailla päistään kun tuntuu että on niin pirun turvoksissa mahtuakseen pyttyyn nyky kuosissaan

isoa ei tarvitse hävetä ja pientä ei tarvitse peitellä...
lyhyt mutta ohut...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?

kylänmies Asseri 24.02.2011 23:15
Satunnainen kävijä, söörmarkku (sörkkä), Rekisteröitynyt: 16.10.2003 00:00, Viestit: 236

Jos sulla on hyperteettiset männät, niin ylimmän renkaan välykseksi 0,65-0,70. Jos pistät sen 0,40 jota monesti suositellaan, niin todennäkösesti, mäntä leikkaa kiinni, kun annat kunnolla jenkaa. Hyperteetti männät vaativat ylenpään renkaaseen isomman katkosvälyksen kuin tavalliset. Syynä se, että se luovuttaa enemmän lämpöä pois itsestään.

Dont mess with country boys!!
Chevrolet caprice 388 Stroker,Th-700 STW!!

pikkupoika 25.02.2011 17:27
Satunnainen kävijä, kangasniemi, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 264

no jees eli ylin olis siellä minne ajattelin mutta mites toinen ja öljy rengas?niitä kun ei kb sivuilla varsinaisesti mainita.laitanko toiseen kympin enemmän kun ylimpään ja öljysen sit rengas valmistajan ohjeella?

isoa ei tarvitse hävetä ja pientä ei tarvitse peitellä...
lyhyt mutta ohut...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?

RAIVO 25.02.2011 18:01
Vakiokävijä, Espoo, Rekisteröitynyt: 08.09.2004 17:33, Viestit: 513

pikkupoika kirjoitti:no jees eli ylin olis siellä minne ajattelin mutta mites toinen ja öljy rengas?niitä kun ei kb sivuilla varsinaisesti mainita.laitanko toiseen kympin enemmän kun ylimpään ja öljysen sit rengas valmistajan ohjeella?


Toinen rengas ei tartte ylimääräistä välystä eli vähempi siihen ku ylempään.


elcamino0365 25.02.2011 18:03
Aktiivijäsen, Lahti, Rekisteröitynyt: 06.10.2008 16:20, Viestit: 2096

ja mä en ainakaan ite ropannut öljyrenkaiden välyksiä ja hyvin on pelannut!

RAIVO 25.02.2011 18:31
Vakiokävijä, Espoo, Rekisteröitynyt: 08.09.2004 17:33, Viestit: 513

elcamino0365 kirjoitti:ja mä en ainakaan ite ropannut öljyrenkaiden välyksiä ja hyvin on pelannut!


Ei tarvinnu munkaan muita ku ylintä viilailla. En muista jaksoinko edes tarkistaa. Hyperit oli siis kyseessä.


15 viestiä
   

Sivu 1/1

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi