Car Culture Online

Overdrive.fi


Valuraudan hitsaus?

Yleisesti rakentelusta ja aiheita, jotka eivät sovi muihin tekniikka- ja rakenteluryhmiin.

21 viestiä

1, 2 Seur.

Sivu 1/2

 

Custom Caddy 14.01.2004 21:15
Tulokas, Salo, Rekisteröitynyt: 01.04.2002 00:00, Viestit: 79

Miten moinen onnistuu? Minkälaisilla työmenetelmillä? Kaikki kyseiseen työhön liittyvät neuvot otetaan vastaan. Joku jostain esilämmityksestä joskus??? Siis käytännön neuvoja kyseisestä operaatiosta.
Tack..


janiluo 14.01.2004 21:30
Aktiivijäsen, Vantaa, Rekisteröitynyt: 11.10.2003 00:00, Viestit: 2939

Custom Caddy kirjoitti 2004-01-14 20:15:
Miten moinen onnistuu? Minkälaisilla työmenetelmillä? Kaikki kyseiseen työhön liittyvät neuvot otetaan vastaan. Joku jostain esilämmityksestä joskus??? Siis käytännön neuvoja kyseisestä operaatiosta.
Tack..



Joku on sanonut joskus että halkijäätyneen lohkon voi pikakorjata hitsaamalla rosteripuikolla. Se kuulemma tarttuu paremmin kuin musta???
Ehkä tää jotain kirpasee! Kiinnostais myös itseäni tietää lisää!
- Jani -

JouniK 14.01.2004 21:45
Vakiokävijä, Lahti, Rekisteröitynyt: 01.03.2002 01:00, Viestit: 702


Vieras 15.01.2004 01:30
Käyttäjäjostain

certaniumin puikot on hyviä.

Mopuristi 15.01.2004 10:53
Aktiivijäsen, Joutseno, Rekisteröitynyt: 11.12.2002 01:00, Viestit: 2432

Esilämmitys (en muista monta sataa astetta)
hitsaus valurauta puikoilla(sisältää paljon nikkeliä) ja hidas jäähdytys. Muistaakseni

RivO 15.01.2004 11:14
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 25.08.2003 00:00, Viestit: 210

tai tigillä rosterilisäaineella, + lämmitys ja hidas jäähdytys

Hyytiäinen 15.01.2004 23:19
Vakiokävijä, Åbo, Rekisteröitynyt: 16.10.2001 00:00, Viestit: 622

En omaa kokemusta, mutta mulle on koulussa opetettu, että valurautaa ei voi hitsata. Valuterästä sen sijaan voi.

4d sedan 17.01.2004 10:55
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 26.07.2003 00:00, Viestit: 2722

Eutenticin valupuikko on hyvä ja kallis. Navat vaan väärinpäin eli hitsaat miinuksella ja plus runkoon. Noi rosteripuikot ym. ei tahdo oikein pelata koska sauman vierestä aine hapristuu ihan mössöksi. Ainakin tälläisellä puikolla voi hitsata ihan kylmänäkin mutta silloinhan saattaa jäädä niitä jännityksiä reilummin->ongelmia. Vasarointi lienee aina paikoillaan. Ennen hitsausta on kuitenkin syytä lämmittää ainakin hitsattavaa kohtaa sen verran että rasvat ym. paskat palaa pois. Itsellä kyllä hyviä kokemuksia kys. puikosta. Ja jos vaikka paikkaa lohkoa, niin tällä ensin reiän ympärille kierros saumaa, jonka jälkeen tekee ihan normaalista teräksestä reiän kokeisen paikan ja hitsaa sen vanhan sauman päälle esim. kronipuikolla. Ja taas vasarointia. Tämä siis yksinkertaisiin ja sellaisiin kappaleisiin joilta ei edellytetä suurta lujuutta, en uskaltais syl.kantta tai muuta vaativaa kohdetta kokeilla. Metalliruiskutus hyvä konsti myös, mutta ammattilaisen heiniä.

<font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4d sedan 2004-01-17 10:03 ]</font>

Vieras 17.01.2004 11:36
Käyttäjäjostain

Pakko kehaista, onpa tullut hitsattua ihan tavallisella migillä ja langalla isolohko Chevyn kannen palotilasta halkeama josta tihkui vettä pyttyyn. Pieni avarrus ensin halkeamaan ja lanka palaan pienissä pätkissä. Ajettiin ainakin yx kesä 9.90 luokkaa ja hyvin toimi, mahdollisesti useampikin kesä.

Vitosen sauma, kolme kuonasta ja kaksi roiskeesta!

sami 17.01.2004 12:06
Aktiivijäsen, Sipoon sademetsä, Rekisteröitynyt: 07.11.2002 01:00, Viestit: 1012

Meillä on ton Jonin kanssa suunnitelmissa tuoda myyntiin Tig lankaa valuraudan hitsaukseen, tällä hetkellähän tilanne on aika surkea tig puolella.
Lisätietoa tulee kun ite tiedetään lisää.

<font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: sami 2004-01-17 11:08 ]</font>

5670 12.04.2004 14:04
Satunnainen kävijä, vaasa, Rekisteröitynyt: 05.08.2003 00:00, Viestit: 230

noin se nyt ainakin on tähän mennessä onnistunut.

http://community.webshots.com/album/133457122iDOzoZ

Beauville 12.04.2004 15:02
Vakiokävijä, Rovaniemi, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 862

Haljenneen pakosarjan saa hitsattua migilläkin, kun ensi kuumentaa hitsattavan kohteen vaikka sillä nestekaasulla punahehkuiseks. Lohkoja ei ole vielä onneks tarvinnut tinailla.

Tweek 12.04.2004 15:56
Aktiivijäsen, 51m², Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1434

Mäkin hitsasin pakosarjan migillä, oli se putken kiinnityspultin korva rapsahtanu irti. Käytin kans esilämpöö ku sattu pillit olemaan lähellä.
Putkea kiristäes raksahti uudestaan irti.
Eikä siin muuta ku homma uusiks ja pistin kolmiopalat (nekin mustaa) tukemaan sitä korvaa.
Sit rupes kestämään.

herrakani 12.04.2004 18:12
Yliaktiivinen jäsen, Helsinki, Rekisteröitynyt: 08.12.2002 01:00, Viestit: 6810

tigilläkin pitää esi- ja jälkilämmittää?
Riittääkö leivinuunikuumuus vai pitääkö olla ns. helvetinkuuma? Miten pitkä jälkilämmitys? vai laitetaanko uuni kiinni, ja sit hitsataan, ja sit laitetaan osa ta(tissit)kas uuniin, ja otetaan pois, seuraavana päivänä?

Mopuristi 13.04.2004 10:32
Aktiivijäsen, Joutseno, Rekisteröitynyt: 11.12.2002 01:00, Viestit: 2432

herrakani kirjoitti 2004-04-12 18:12:
tigilläkin pitää esi- ja jälkilämmittää?
Riittääkö leivinuunikuumuus vai pitääkö olla ns. helvetinkuuma? Miten pitkä jälkilämmitys? vai laitetaanko uuni kiinni, ja sit hitsataan, ja sit laitetaan osa ta(tissit)kas uuniin, ja otetaan pois, seuraavana päivänä?


Kaikilla pitää esilämmittää, valuraudassa on paljon hiiltä jonka takia se karkenee helposti ilman tuota esilämmitystä. IMO leivinuuni ei riitä, eli lähempänä helvetin kuumaa. Kannatais varmaan katsoa jostain opuksesta tai kysellä asiantuntijoilta noi lämpötilat ja ajat.

21 viestiä
  1, 2   Seur.

Sivu 1/2

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi