Rodin lattia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Bätmobiili, 2.2.2004.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Olen tehnyt 20X40 putkesta kehikon ja aloittanut pellityksen. Mutta oletteko hitsanneet pellit ympäri kiinni vai vaan hepeillä ja tiivistäneet alapuolelta esim. sikalla?
     
  2. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Tämähän on henk. koht valintani, mutta linjani on aina, kaikissa hitsauksissa: ilmarako, päittäisliitos ja läpi asti sauma, eipä tule ruoste läpi.

    En usko, että teet -37:aasi talviajoon :wink:, joten millinen sähkösinkitty pelti ja n. 10-15 mm peltien reunat päällekkäin. Varmista, että pellit ovat varmasti kiinni ja käyttöön Olds-homonkin joskus näyttämä kikka: suurella virralla pisteitä molempien peltien läpi (ei niin suurella virralla, että läpi-läpi...) ja hyvä ruostesuojaus molemmin puolin. On muuten sairaan kestävä, tukeva liitos tuo kaksinkertainen pelti kera pistehitsauksen. Ainoa haittapuoli lienee tuo ruosteherkkyys. Voisiko joku kertoa noista (kalliista?) peltien väliin siveltävistä, hitsauksen kestävistä maaleista?

    Itse pyrin aina vähintään nailon- tai teräsharjalaikkaamaan hitsaussaumat, jos ei ole mahdollista hiekkapuhaltaa. Käsitykseni mukaan saumasta noussut kuona ei tee hyvää maalin alla.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse tekisin pätkä / pistehitsinä kaikki lattian pellit 10-15mm limityksellä. Sen jälkeen hyvä pohjamaali, joka imeytyy peltien väliin, sikamassa ja pintamaali.
    Toimii, eikä vetele niin paljon. Pintapellit ehdottomasti puskusaumana ilmaraolla ja läpihitsattuna.
    Lattiassa tulee yleensä pitkiä saumoja ja läpihitsattuna ne helposti vetelevät rajusti.
    Pahimmillaan nätisti tehdyt lattiapellit menevät tässä vaiheessa pilalle.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Totta taas toinen puoli ja tyylejä on yhtä paljon kuin tekiöitä ...

    No itte tein tyyliin Cossu, hällä kun on tota kokemusta, ristikko joko latasta, putkesta jne, jotta hitsattavat palat on max noin 1/2 m2, ovat helpompia käsitellä, sikkikoneella jäykkärit ja saa tuolleen pohjan paloista kasaamalla nätin kuvion, kiinnihitsuun tein pisteillä ja tihentämällä jotta tulee liki täys sauma ja alta kans, eli auto kyljelleen ja milemmin puolin sama metodi on varmasti kiinni ja sauma hyvä, teettää pikkasen töitä mutta ei paljon vetele ja kestää, saumat ajan vielä jossain vaiheessa yläpuolelta tinapohjusteella, no keskenhän se vielä on mutta mopar - kerhon sivuilla pitäs olla havainne kuvaa ...

    Ruoste suojaus on pikkasen auki mutta meinaan käyttää vene tarvikkeita eli jotain kestävää ja rakoihin ryömivää Epoksi / Harzi - väriä, sitten normaali massa ...


    Teettää vähän töitä mutta vastaavasti tehtyjä olen kattellu ja eivät ainakaan ole lattiasta ruosteessa ...

    :-o :-o :-o
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Edellisiä jatkaen...
    Yleensähän lattia ruostuu yläpuolelta eika alapuolelta koska kosteus haihtuu hitaasti maton alta.
    Mä olen yleensä maalannut pohjan peltitöiden jälkeen "happo"-pohjamaalilla (Sikkens-musta), vetänyt saumoihin sikaa ja maalannut jollain akryyli 1-kerros värillä. Kuivan maalin päälle olen liimannut pikimattoa ja lämmittänyt sen kuumailmapuhaltimella pehmeäksi jotta se painuu joka kuoppaan. Kun kosteutta on sitten päässyt lattiamaton alle ei se ole päässyt ruostuttamaan peltiä vaan jäänyt pikimaton pintaan.
    Näin ajatellen tärkein asia lienee se että hitsisaumat ovat tiiviit olivat ne sitten pusku tai päällekkäissaumoja, vai...?

    Pitäisikö päällekkäissauman silti olla toiselta puolelta auki jotta kosteus pääsee myös pois?

    - Jani -
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Niin juu aivan ...

    Meikäläinen on aina pikkasen vierastanut noita päällekkäisiä, se kun tuppaa kait oleen vähän sitä jotta jos ei ole aikaa tai tapana tehdä viimoisen päälle mm, sovituksia saa jäädä tekemättä, eli vanhaan propagandaan kuuluen kunnon pelli sovitukset jne, kyllähän te tiedätte tehdään puskusaumalla, vai ???


    Toinen jonka tossa omassa äheltämisessä huomasin on jotta, tais olla turhaa tehdä moinen koko lattia pellitys, tolla ohuella latta-raudalla, no tulee siitä kestävä ja hyvä mutta turhankin järee, noita pokkauksia käytettäessä on yhtä hyvä ristikon tekoon vaikka 6-8 mm pyörötanko tai vaikka sopivalla, eli yli 1 mm seinämä paksuudella oleva putki, se kun on sirompaa ja tulee ikäänkuin vielä viimeistellymmän näköinen lopputulos joka on huomattavasti kevyempi ja yhtä kestävä ...


    :-o :-o :-o
     

Kerro tästä muillekin!