gm tbi johdotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jorkki107, 7.11.2010.

  1. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    meinasin laittaa rodiin ton ruiskun :oops: ostin sitten koko auton josta voi purkaa piuhat irti.
    osaako joku kertoa (mielellään kaavion/kuvan kanssa) että mitä johtoja jätetään?
    vanin nippuhan tossa ois odottamassa.
    moottorin johdotuksissa ei oo ongelmaa vaan siintä(poksille) yms.
    selviäähän toi kyllä mittailemalla ,mutta siihen menee niin paljon aikaa(lue kaljaa) :rotfl:
    taitaahan näihin saada valmiin piuhasarjankin??sellai noi isot pojat kertoi,etteivät vaan kusettaneet???? :wink:

    eihän tuo mikään raketti insinöörin keksimä järjästelmä ole,ni aattelin että onhan täälläkin joku näitä viritellyt.
     
  2. ragari

    ragari 1st gear

    itse suorittamassa samaa operaatiota. boksi tarvitsee muistaakseni neljä johtoa toimiakseen. 2jatkuvaa virtaa ja kaksi virtalukon kautta menevää. multa meni nelisen tuntia kun selvittelin mitä johtoja tarvii säästää.

    http://www.ih8mud.com/tech/tbi/wireTBI-1990a.gif
     
  3. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    no hjyvä.sittenhän meitä on kaksi samassa veneessä. :poff:

    muistatko ulkoa niitä johtoja?
     
  4. ragari

    ragari 1st gear

    juuri nyt en muista. voin katsoa kun käyn pajalla.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Mä tein toissatalvena omavalmisterodiin johtosarjan vanin sarjasta.
    Ei se nyt ihan pelkistä virran syötöistä kiinni ole että sen saa toimimaan oikein. Ja jos ei ole ennen perehtynyt niin joutuu vähän ihmettelemään. Sitten kun sen on kerran tehnyt ja itselleen selvittänyt niin muistaa melkein joka johdon värin ulkoa ja vianhakukin onnistuu helpommin.
    Kaavio riippuu siitä mistä autosta ja vuosimallista sarja on.

    - Jani -
     
  6. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    g20 -90(eli valmistettu varmaan 89?)
     
  7. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    koneen johdot on "selvät",polttoainepuolen kanssa(ainoastaan pumppun valinta on hakusessa)kunhan puran ton johto nipun pois autosta ni sitten pääsee selvittelemään tarkemmin. :lol:
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tossa on 1990 G -Van kaavio.

    Suurin ero 1989 malliin on DRAC-moduli kuvan alalaidassa keskellä (sähkönen nop.mittari).
    Vanhemmissa VSS on mittarin takana ja vaijerimittari.

    Bensapumpuksi käy melkein mikä vaan ruiskun sähköpumppu, joko bensalinjassa tai tankissa kunhan tuotto litroissa on riittävä...paineet TBI:ssa vain 9 - 13 PSI (n. 1 bar) eli ei tarvi olla korkeapainepumppu.
    Ylimääräset palaa kyllä tankkiin regun läpi ja regu rajaa paineen sopivaksi...itelläkin tällä hetkellä tankissa Walbro 255 120 psi tehopumppu "vakioruutassa" kiinni ja toimii ihan ok 10 psi paineellakin.
    Onhan tuo pumppu tietty rajusti ylimitotettu, mutta... :lol: ...kaikkea ei voi kertoa julkisella foorumilla.
     
  9. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Itse tekisin/teen näin: siivoan orggis johtosarjan, jätän egr:n pois. Laitan ulkoisella bensapumpulla (biltemasta a 50E). Valitsen nopeuden missä turbiinilukko kytkeytyy. Sit laitan janiluo:lle viestiä et tekee uuden prom:n missä noi otetaan huomioon. Ei ole vaikeeta. Läppärillä sit kattoo et kaikki pelaa.

    Tein yhden 63 oldsin käytetyllä painless wiringin tbi johtosarjalla. Siinä oli melkein enempi hommaa. Ja siinä tuli tuo ulkoisen pumpun paremmuus huomattua.
     
  10. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    arvasinhan mie että täällä on näitä "kylä"seppiä. tuo ruutta on nimenomaan vaijeri vetoinen.kyllähän mie sen egr venttiilin meinasin heittää naapurin koiralle ja pumppuhan miulla jo onkin.joten selvittelen noi piuhat "lähipäivinä".
     
  11. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    no nyt on johdot irti :D
    mites toi rintapellin liittimen johdotus menee? niitä virta johtojen järjestystä yms.... tieto kaipailisin.
     
  12. lake ender

    lake ender Gearhead

  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Listatkaas kun tuli taas mainituksi että mitä hyötyjä ja haittoja tuosta Megasquirtista saa jos orkkisboksin semmoiseen vaihtaa? Lähinnä asiallista kommentointia ajattelin tällä kertaa jos siihen kuka pystyy.
    Itse tekeminen on tietysti plussaa ja sanomattakin selvä mutta onko teknisiä ominaisuuksia/parannuksia jos ajatellaan myös toimivuutta jne eikä vain tyypillistä lisää kakkua jeejee-osastoa.
    :odroll:
    - Jani -
     
  14. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tuskin suuremmin mitään hyötyä, ainakaan jos pysyttelee vakioissa osissa. Harrastamisen riemua korkeintaan :)

    Taustaa: mulla ei ollut orkkisboksia käytettäväksi ja muutenkin on tulevaisuudessa tarkotus squirttailla muitakin ruiskuvirityksiä. Tollasen vakiohkon TBI:n kanssa on helppo lähteä harjottelemaan
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Olisi kiva verrata jos olis vakiot koneet ja samallaiset autot muutenkin mitä eroa tulee ruiskusta vai tuleeko. Taitais kyllä suurimmat erot tulla säätämisestä, tuskin kukaan jaksaa hieroa kaikkia kartastoja yhtä huolella kun tehtaan poksiin on tehty?
     
  16. lake ender

    lake ender Gearhead

    korjataan ny senverran lausuntoa, että mulla on koneeseen vaihdettu nokka, kannet, peltisarjat, putsaria ja läppärunkoa modattu ja tehty säädettävä bensapaineensäädin. Varmasti vakioboksia modaamallakin sais noi muutokset huomioitua. Säädettävällä boksilla plus laajakaistalambdalla luulis nyt jotain etuja kummiskin saavan
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin nää keskustelut siirtyy mukavasti aina seuraavalle tasolle kun joku kertoo mitä on kokeillut ja siitä todennut mutta MegaSquirt/GM-ECM väittelyssä on keskustelut aina jääneet vähän uskomuspohjalle. Tai sitten joku tokaisee sen vakiokommentin että mulla on ollut se ja se ja ihan hyvin on toiminut, en ole huomannut mitään ongelmia...
    Mäkin olen aina ollut siinä käsityksessä että jotain lisäetuja Megalla saadaan vakioboksin virittämiseen verrattuna mutta kun ei ole kokemusta niin kysyn että mitä?
    :odroll:
    - Jani -
     
  18. puna niska

    puna niska Gearhead

    Ei oo henk koht kokemusta megasta,mutta viime kesän perusteella väittäsin että ite oppivalla ruiskulla (afr learn)tällänen tollo ku minäkii saa seos kartat kohilleen aika nopiaan.Sain kylllä messevät bensan kulutukset aikaseks (30l/100km)ku räpläilin afr targetteja iha mutulla ja liika kerrallaan.Ja minun käsittääkseni mega lukkee anturia usseemman kerran sekunnissa kun gm boksi esim.pyssyy paremmin laajakaista lambdan singnaalin mukana.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikös sulla ollut tuollainen EBL Flash vai muistanko väärin?
    http://www.dynamicefi.com/EBL_Flash.php
    Siinähän pitäisi olla nuo samat mainitsemasi ominaisuudet vai oletko vertaillut?

    Mä hommasin tommosen ihan piruuttani monipisteruiskutustestailuja varten mutta saa nähdä koska pääsee testaamaan kun on aika niin kortilla.
    :odroll:
    - Jani -
     
  20. puna niska

    puna niska Gearhead

    Joo ebl on itellä ja siinä taitaa olla suunnilleen samat ominaisuudet/työkalut perus moottorin säätöihi ku megassa.mutta ei sitä rakentamisen iloa.Sillo ku olin tuota hommaamassa ni harkitsin megan värkkäämistä mut toi oli nii helppo vaihto ehto että päädyin siihe.Megan boksiin sais ympättyä muutakii ohjausta jos tarvii oliko siinä laatikkon ohj. luiston estoo ja varmaa muutakii en muista ennee.
    Minkä moiseen ruisku kombinaatioon tota ebl:lää meinasit.
     

Kerro tästä muillekin!