Laskuidun ja pellin yhdistäminen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja janiluo, 19.2.2011.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nyt vaihteeksi tekninen kysymys johon tarvitaan asian ymmärtämistä.

    Kun peltiä ja lasikuitua liitetään yhteen niin että kuidutetaan osittain pellin päälle niin pelti on hyvä reijittää että kuitu tarttuu paremmin mutta kannattaako pelti pohjamaalata vai huonontaako se liitosta?
    Mietin vaan sitä että onko pelti sittenkin parempi jättää kuidun alle puhtaana vai alkaako se sitten siellä kuidun sisällä ruostumaan? Näkyvä osa pellistä maalataan joka tapauksessa asianmukaisesti.

    Onko teillä minkälaisia kokemuksia?
    "Näin on tehty aina eikä ole ollut ongelmia"-kommentteja ei jaksasi taas lukea.
    Mitä sanoo teidän järki, kokemus ja ammattitaito jos niitä on?
    :odroll:
    - Jani -
     
  2. rapis

    rapis 1st gear

    eipä ole kokemusta mutta,, rautahan ruostuu jos saa A- kosteutta ja B - happea eli jos tuosta saa vesi/ilma tiiviin niin ei järjen mukaan pitäis ruostua. Toisekseen maalihan on aina "irti" pellistä niin että olisko tuo paljaalla pellillä lujemmassa. Tämä on tosiaan pelkkää järkeilyä eli kokemuksen puutteessa voin olla väärässäkin.
     
  3. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Eipä ole kokemusta mullakaan, mutta mainitussa tapauksessa pelaisin varman päälle ja maalaisin. Sama homma kuin kittausten, massausten jne. kanssa, jos väliin pääseekin kosteutta niin on turhan hyvä paikka ruosteen muhia. Tokko se lasikuitu hirveästi elää, mutten silti luottaisi ihan 100-prosenttisesti siihen.

    Ja jos pelti on maalattu kunnolla, niin eikai sen pitäisi irtoilla tai heikentää tarttuvuutta merkittävällä tavalla.

    Tilanne 1-1, lisää mutua! :lol:
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mun järki sanoo et hio se pelli karkeeks, ver siihe paksulti epoxii, anna kuivuu pari viikkoo, hio seki karkeella ja kuiduta. Näin järkeilin koska jos kuitu käsketään maalaamaan epoxilla niin miksei sit näinki päin toimeis. :wink:
     
  5. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Paras olisi jos siihen voisi jättää näkyvän sauman ja liimata ne toisiinsa. Rallimiehet voisi tietää miten tehdä tuo parhaiten saumattomasti.
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pelti-lasikuituliitoksen ongelma on erilainen jäykkyys ja erilainen lämpölaajeneminen, jolloin saumat aukeavat helpommin ja kosteus pääsee väliin.

    Pelti-lasikuitu nimityksenä on vähän harhaanjohtava, koska lasikuituhan on se pelkkä kuitu joka sidotaan paikalleen erilaisilla väliaineilla. Tämän väliaineen ja pellin liitoksen onnistumisesta on sitten kiinni kaikki korroosio- ym. asiat.

    Yleensä lasikuidun kanssa käytetään joko polyesteriä tai epoksia. Polyesteri on pehmeämpää, helpompaa hioa, haisee pahemmalle, ei omaa kovin hyviä sidosominaisuuksia kuin itseensä kuivuu nopeammin mutta on myös myrkytöntä, pois lukien kuivumisvaiheessa haihtuva styreeni, jolta voi suojautua halvahkollakin hengitysmaskilla. Epoksi taas kuivuu hitaasti, on todella kovaa, liimaa hyvin ja hiontapöly on todella myrkyllistä. Hiontapölyltä suojaukseen tarvitaan ihan amatöörikäytössäkin ja pienissäkin määrissä ainakin maski, kumihanskat ja silmäsuojat. Ammattilaiset suojatuvat paremmin kuin automaalarit. Epoksilla pilaa myös hyvin työkaluja, eli puuseppäfaijan perinnöksi saatua talon parasta viilaa tai lakkapensseliä ei kannata kokeilla epoksin kanssa.

    Useimmat autokitit joissa on lasikuitua, sisältävät epoksi- polyesteriseoksen, jolla on leikattu molempien aineiden huippuominaisuuksia ja saatu aikaiseksi keskiverto cocktail, joka on ennen kaikkea helppokäyttöinen, läpäisee vettä huonommin ja kuitenkin pysyy kiinni riittävän hyvin eikä ole kovin myrkyllinen hiottaessa. Polyesteri jää myös jonkin verran huokoiseksi ja läpäisee näin pikkuhiljaa kosteutta. Veneissä asia on hoidettu vetämällä pintaan joku tiivis pinnoite, esim gelgoat tai maali. Epoksi taas on huomattavasti tiiviimpi, eikä tarvitse kosteussulkua.

    Jos pitää liittää peltiä ja lujitemuovirakennetta, niin mä tekisin seuraavasti:

    Reiät peltiin, pelti karkeeks ja asetonilla rasvat pois, pohjalle kunnon epoxiprimeri.

    Sitten riippuen siitä mitä peltiin kiinnitetään joko polyesterillä ja lasikuidulla tai epoksilla. Jos on joku kolhupaikkaus, niin laittaisin polyesteriä, koska hionta on helpompaa ja ruostesuojaus hoitui juuri epoksilla. jos taas tarvitsee hakea lujuutta, niin epoksilla.

    Joskus juniorina paikkailin yhden Baijerin tuotteen sivuhelmaa epoksilla. Tulos oli kaunis, maali kesti ja eikä kupruillut, kunnes potkaisin helmasta lumia pois, jolloin koko helma ropisi alas. Kosteus oli päässyt koteloon pellin takapuolelle ja "vamma" oli nätisti epoksin alla piilossa kunnes koko komeus romahti.
     
  7. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Weijarilla tulikin tuossa hyviä pointteja. Itse tekisin tuon liitoksen pelkästään laadukkaalla koriliimalla joka pysyy hieman joustavana. Näin saadaan ne lämpölaajenemisista johtuvat ongelmat eliminoitua. Tällä liimalla saadaan myös tiivis sauman pellin ja kuidun välille. Pelti voidaan myöskin pohjamaalata ennen liimausta, tosin maali pitää muistaa karhentaa kunnolla jotta liima tarttuu kunnolla.
    Uskallan olla sitä mieltä että oikeastaan millään muulla tavalla peltiä ja lasikuitua ei saa kiinnitettyä toisiinsa täysin elämättömästi. Varsinkin jos päälle tulee jokin tumma maali joka oikein imee lämpöä itseensä kesän helteissä.

    Jos ei oo liimaa käytettävissä tekisin juuri kuten Weijari, peltiin reikiä ja mahdollisuuksien mukaan pellin taustapuolelta reikien läpi hartsia ja myös pellin taustapuolelle laajalle alueelle reikien ympärille. Ulkopuolelle pellin ja kuidun sauman kittaisin joustavalla puskureille tarkoitetulla polyesterikitillä.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo olihan tuossa paljon pointteja kiitos kaikille.

    Olen tekemässä oven runkoja pellistä kaikkine tukineen ja jäykisteineen ja oven "pintapelti" on lasikuitua enkä haluaisi liimata sitä millään joustavalla tavaralla koska ovea paiskoessa se antaa kuitenkin periksi ja rupeaa sauma irvistämään. Aion reijitää koko oven kehyksen ja vetää ensin kerroksen kuitua peltiä vasten ennen kuin kuidutan valmiin kuidun siihen kiinni. Lopuksi vedän kuitua molemmin puolin peltiä niin että se jää väliin.
    Sori jos on epäselvää tekstiä kun en ole pahemmin kuidutellut enkä tule sitä juurikaan jatkossa tekemään. Aion pysyä pellin muokkauksessa kun se on niin monin verroin järkevämpää mutta kaikkea typerää on aina kokeiltava.
    Maalin jätän kyllä nyt välistä pois sotkemasta kun pulverimaalaukseenkaan ei ole mahdollisuutta.

    - Jani -
     
  9. samip

    samip 1st gear

    oikea koriliima täysin kuivuttuaan ei ole joustavaa mutta sen tarttuvuus lasikuituun pitäis varmistaa kun se on tarkoitettu kahden pellin toisiinsa liimaukseen... liima vedetään puhtaalle pellille. on melko tyyristä ainakin 3M:llä ja liimatuubi vaatii oman puristimensa joten kallis kokeiluhan tuosta ainakin tulisi.
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Sää oles varmaan ammattimies tällä saralla mut yhen asian tekisin toisin nimittäin rasvat kannattaa postaa rasvanpoistoaineella eikä asetonilla koska rasvanpoistoaine jota silikoninpoistoaineeksikin käsittääkseni haukutaan muuntaa rasvan koostumuksen sillee ninku epärasvaiseks jolloin riski rasvajäämästä on olematon. Asetoni vissiin ainoastaan liuottaa rasvan jolloin pintaan saattaa huolimattomal pyyhkimisel jäädä rasvaa. :wink: Tää oli kyl mututietoo... :-?
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Oot oikeessa. Pellistä lähtee rasva parhaiten rasvanpoistoaineella. Jos taas korjaa lujitemuovia, rasvanpoistoaine jää helpommin epätasaisuuksiin ja huokosiin, mistä asetoni haihtuu.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    3M:n koriliimalla pysyy kyllä taatusti... Pelti pitää olla kirkas,ei maalattu siis.Silloin paras kiinnitys syntyy. Lasikuitu kovana materiaalina ja pelti toisena sopivat koriliimalle loistavasti. Ainoat ongelmat syntyvät kun auto on maalauskammiossa jolloin lämmitysvaiheessa peltipinta elää erilailla kuin lasikuitu. Ei siis rankasti lämpöjä tai nopea lämmitys vain. Ihan jokusen liimauksen tehneenä...
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    (kallis) 3M koriliima on pikaisesti googlaamalla epoksipohjainen 2-komponenttiliima, eli Vesi ei pääse väliin, primeria ei tarvitse ja liimaus ei varmasti jousta. Ovipanelin kiinnitystä varmaankaan tarvi ylilaminoida jos siellä on tarpeeksi liimapintaa. Tarttuvuus "lasikuituun" on riittävä, oli lasikuidun sideaineena vaikka sitten betoni. Ainoo mihin epoksit ei tartu kunnolla, on öljyiset muovit, mallia PVC ja polyeteeni.
     
  14. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Koriliimalle täältä ääni. Ei oo viälä yksikää levike liimauksista lähteny. . . Ja niitä on kyllä nypitty.
     
  15. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Juu vaikka laminointi onkin kivaa että sitä pitäis päästä vähän tekemään vaikka joka päivä, niin jos ymmärsin oikein sulla on kuituiset pinta"pellit" valmiina ja rungot tekemättä, niin kyllä mä lähtisin kanssa suunnittelemaan niitä yhdistettäväksi liimalla. Joku muukin laadukas 2 komponenttiliima käy, tosin toi koriliima on kyllä ainakin varma valinta. Ja ne pintapellit on kuitenkin polyesteriä? et sä halua tolla polyesterillä kuitenkaan niitä saumata, vaan valintasi olisi kuitenkin epoksi.
     
  16. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Tosiaan, tuota liimaa ei kannata joustavana laittaa ovipelteihin, jotenkin kuvittelin että kyseessä olis levikkeiden liimaus, niihin kannattaiskin joustavaa liimaa laittaa.
    Ja kuten Jakke ja Sepi tuossa mainitsivatkin oikein tehtynä koriliima puree kiinni kuin tauti. Kerran piti kaksi teollisuuden saumasliimalla toisiinsa kiinnitettyä pellinpalaa saada irti toisistaan ja kyllä sai kauan lämpöä ja sorkkarautaa antaa ennenkuin lähtivät irti.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo, kyseessä on omavalmisteprojekti jota silloin tällöin aina puuhastelen:

    [​IMG]
    [​IMG]
    http://www.kolumbus.fi/garage/omavalmiste.htm

    - Jani -
     
  18. Buddy

    Buddy 1st gear

    Perkele! "suicide doors" :D
     
  19. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Itsellä kävi tällainen mielessä, että olisikos mahdollista kiinnittää lasikuitu uppokantaniiteillä? Väliin vaikka elastinen liima, niin kosteus ei pääse muhimaan. Ei ainakaan tarvitsisi huolehtia liiman kestävyydestä. Uppokantaiset niitit voisi sitten peittää kitillä, hartsilla, tms. Mitäs muut on mieltä moisesta?
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Edelleen koriliiman kannalla olisin...
     

Kerro tästä muillekin!