225 sammuu tyhjäkäynnillä kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jebulis, 16.3.2011.

  1. Jebulis

    Jebulis Gearhead

    Kesä lähestyy ja täytyisi saada viime kesänä Dodge Darttia riivanut vika kuntoon.
    Eli vikana on kun auto sammuu tyhjäkäynnillä moottorin ollessa kuuma, etenkin helteillä ruuhkassa ajettaessa tilanne on pahin. Tyhjäkäynti heikkenee ja moottori alkaa täristämään, kunnes sammuu.
    Mistähän vikaa lähtisi etsimään?

    Moottori on 225, joka on muutettu ns. super sixiksi kaasuttimen ja imusarjan vaihdolla.
     
  2. ktech

    ktech 3rd gear

    käynnistyykö uudestaan heti? miten toimii muuten? kuluttaako paljon..? tulpat minkä väriset?

    itselle tuli mieleen että polttoaineen pinta liian korkealla kaasuttimessa, jolloin joutokäynnillä seisoessaan tukehtuu bensaan.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oliko orggis bensapumppu?? Vai sähköinen konehuoneessa...
    Bensapinta kohillaan?? Neulaventtiili ehjä/pitävä?? Ryyppy kykeytyy täysin pois??

    Tahi päinvastasia, imuvuotoa?? Seos laihalla??
     
  4. bp74

    bp74 1st gear

    Tarkasta katkojan kärkiväli. Ei välttämättä pysy välys oikeana vaan menee kärjet "kiinni". Välys pitäs olla .017-.023, ainakin ohjekirjan mukaan. Tänään justiinsa yhtä säädeltiin.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    '75 Dartista jos kysymys, niin sytkä on kärjetön. Olen itse jonkin verran jumpannut loppuunkuluneen supersix Carter BBD kaasarin kanssa ja arvelen, että sieltä se vika löytyy. Korjaussarja kehiin ja tarvittaessa läppäakselin puslitus. Esmes kulunut läppäaxel tekee sen että läpät sulkeutuvat "joka kerran eri asentoon". Korjaussarjassa tulee uusi neulaventtiili, myös vaihteleva bensapinnan korkeus eliminoituu pois. Sökö PCV venttiili lopettaa myös tyhjäjäynnin juuttuessaan auki. Jos kone on huolella väljä, huohotus PCV venttiilin kautta saa myös tyhjäkäynnin pilalle.
     
  6. Bat

    Bat 1st gear

    Mulla oli kans aikanaan 74 Valiantissa sama ongelma. Siinäkin oli toi super six-muutos ja kyllä se kaasari vaan pirun väljä oli, ei pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan lämpösenä, vaikka laitoin kaasariin korjaussarjan, tietty toi läppäakselin puslitus olis saattanu auttaa. Lopulta kone alko käymäänkin vajailla pytyillä, kun alko syömään tulppia, kun meni jatkuvasti tosi pahasti rikkaalle, eli epäilys on, että kyseessä olisi bensaongelma. Ei vaan ikinä oikein selvinny toi vika, kun auto meni kiertoon, toivottavasti sun tapauksessa vika löytyy!
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Nämä kannattaa tarkistaa ainakin:
    -Lataus jännite tyhjäkäynnillä vaihde päällä pitäis olla siellä 13-15V, orggis laturit tarvii jonkin verran kierroksia, että lataavat.
    -Ennakko, matalat kierrokset--> ennakko laskee--> kierrokset laskee jne.
    -Kipinä, eräs tapaus oli sellainen, että motti toimi normaalisti ajossa hyvin, kävi tyhjäkäyntiä nätisti. Mutta esim. valoissa seistessä vaihde päällä pitempään alkoi rykiminen, loppui kaasua painamalla. Strobolla selvisi kipinän pätkivän välillä. Puolan vaihto auttoi.
     
  8. Jebulis

    Jebulis Gearhead

    Vika korjaantui kaasuttimen säädöllä 8). Auto käyntiin, moottori kuumaksi, käsijarru päälle ja vaihde D:lle. Säätelyä, kunnes kunnes kävi nätisti.
     

Kerro tästä muillekin!