"Dead" FMX

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja JVN-63, 11.8.2011.

  1. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Laitetaan nyt tänne asiantuntijoiden osastollekin sama kyssäri jonka jo tuonne voimansiirto-osioon postasin, kun ei ole vielä sinne kukaan kommentoinut... ELI

    "Saatiin viimein pojan 66 Faikku tulille, ja kaikki tuntui toimivan ok, kunnes kokeiltiin vaihteistoa samalla kun laitettiin sinne öljyt; ei tapahdu mitään millään pykälällä, loota on aivan kuollut. Kyseessä 70-luvun alkupuolen FMX joka aikaisemmin toiminut mulla toisessa autossa moitteetta.

    Kone käytettiin lämpimäksi ja vaihteita sohlattiin edestakaisin vaikka kuinka, tyhjäkäynnillä Parkilla mittatikku näyttää täyttä (sinänsä outoa koska laitettu vasta n. 6,5 litraa tyhjään lootaan), lauhdutinputket kylmät.

    Vastaavaan ilmiöön olen törmännyt kerran aikaisemmin kun Moparin 727:sta meni öljypumppu pimeäksi. Onko siis mahdollista että FMX:ni öljypumppu ei nyt jostain syystä toimi/pyöri?

    Mieleeni tuli myös mahdollisuus, että pystyykö C6:n turbiinin tökkäämään erehdyksessä FMX:ään ja jos pystyy niin voiko se vaikuttaa edellä kuvatulla tavalla? Varastossani tämän lootan vierellä oli kaksi turbiinia joista tiesin toisen olevan FMX:n ja toisen C6:n. Ovat vaan niin samannäköisiä että kokeilin ensin toista ja kun en saanut sitä lonksahtamaan oikean tuntuisesti riittävän syvälle, niin kokeilin toista ja se meni mielestäni asianmukaisesti paikoilleen. Silti nyt tapahtuneen johdosta aloin miettiä että olenko sittenkin laittanut sinne väärän turbiinin... Pystyykö noita erottamaan päältäpäin mitenkään?

    Joka tapauksessa pitänee huomenna jumpata loota irti ja tutkia missä mahtaa vika piillä... "
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Laitappa YV tolle sbf nimimerkillä kirjailevalle kaverille. Sillä on aika hyvä tieto noista lootista ja osannee neuvoa.
     
  3. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Onko mahdollisesti se C6 turbiini arvuuttelun kohteena jonka multa joskus ostit? Siitä mulla on pari kuvaa jos auttais tunnistamisessa.
    Muuten ei ole tullut vertailtua miten eroaa FMX ja C6 turbiinit, lähinnä kaula ja sisäiset osat jotka kytkeytyy siellä varmaan eroaa toisistaan. Molemmanlaiset löytyy tallin nurkasta jos tarvii mittailla tai kuvata.

    Edit: laitoin sulle ne turbiininkuvat emailina, jos niistä nyt yhtään apua on.

    t.Aatu
     
  4. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Noniin tänään saatiin loota irti. Turbiini oli oikea mutta jostain syystä mennyt särki, eli kun kaula-aukosta kurkkasi sisälle niin siellä näkyi ennen ekoja booreja sellainen kuparinvärinen shimmiprikan tapainen levy jossa oli sisäkehällä jotain koloja, mikä lie nimeltään ja tarkoitukseltaan mutta en ole sellaista ennen nähnyt. Siellä se liukui minne milloinkin kun turbiinia käänteli. Miksi mennyt rikki, se tässä eniten askarruttaa, väärä vetolevy?

    Nyt joka tapauksessa tarvittais uusi FMX-turbiini ja vetolevykin varmuuden vuoksi. Koneen ja lootan välipeltikin olis nyt näppärä vaihtaa jos sellainen joltain löytyisi (edellinen kun on jonkin verran "customoitu")... Niin ja koneena on -69 351W.

    Edit: Ai niin uus turbiinikoppakin olis kiva kun tässä on ylempi startinpultinkorvake murtunut ja "korjattu"...
     
  5. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Mulla ei ainakaan sopinut FMX C6n vetolevyn(B&M tekele) kanssa, C6n vetolevy työntää FMXn turbiinia liiaksi taaksepäin, tarvittavaa välystä ei mun tapauksessa ollut lainkaan, hyvä kun pyöri ollenkaan. Pahimmillaan turbiini syö pumpun rattaat ja kai siinä turbiinikin ottaa itteensä.
    Tuolla oli joskus aiheesta asiaa, muistaakseni 2009 kesällä http://www.network54.com/Forum/260730/
     
  6. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    OK, tollaista vähän ounastelinkin... Todennäköisesti vetolevyni on C6:n, ja tuo välyksen puute ilmeisesti ko. prikan laittanut "kiertoradalle".... Kyllähän sieltä jotain outoa kahinaa kuului kun kone saatiin käyntiin!
    Saas nähdä miltä pumppu näyttää kun saan sen tänään irrotettua?!?!?

    Tarttis varmaan jatkossa merkata noi turbiinit ja vetolevyt jotenkin ettei aina tarttis arvailla... Sunnuntaina laskeskelin että varastossa on neljä C6:sta ja kuusi C6:n turbiinia, sekä epälukuinen määrä erilaisia vetolevyjä, muttei yhtään FMX:ään sopivaa!
     
  7. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Tuossa vielä toi keskusteluaihe mistä mainitsin
    http://www.network54.com/Forum/260730/m ... +%21%21%21
    Vetolevyissä 1/4" ero offsetissa, jotain sellasta 6mm luokkaa mäkin taisin muistaakseni mitata eroksi.
    Jos sulla on syöny pumpun rattaita tai muualta, taitaa edessä olla laatikon läpikäynti riippuen paljonko tavaraa on lähtenyt öljynkiertoon :(
     
  8. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Eilen sain hommattua "uudet" kilkkeet, mukana tuli mm. kaksi vetolevyä joista toinen AOD:sta ja toinen satavarmasti -68 302 ja FMX:n välistä. Kaivelin varastostani vielä kaksi SBF:n vetolevyä ja irrotin tuon 351W:ssä paikallaan olleenkin.

    Mittailin näitä viittä vetolevyä jotka siis kaikki olivat SBF:n ja kaikissa sama hammasluku. Suurin ero (kampiakselin kiinnityspinnan ja turbiinin kiinnityspinnan välisessä mitassa) noissa oli n. 4,5 mm eli n. 3/16". Tuo satavarma FMX:n levy oli kaikkein "matalin" ja AOD:n toiseksi matalin (ero n. 1,5 mm). Koneessa kiinni ollut oli "välimalli" n. 3,5 mm:n (=n. 1/8") erolla. "Korkeimmat" 2 kpl 4,5 mm erolla lienevät "varmuudella" C6:n mutta tämä "välimalli" askarruttaa... Ja tosiaan yhtään 1/4" eroa ei noista löytynyt. Mitkä lienevät tehtaan toleranssit...???

    Pumpun kun irrotin niin täynnä harmaata mönjäähän se oli, ja tuota mönjää näytti olevan casen aukoissakin... Tänään yritän ehtiä ottaa toosaa sen verran enempi auki että näkee onko mönjä edennyt kuinka laajalle.

    Ostamassani kasassa tuli mukana myös täydellinen loota joka on ollut -68 302:n perässä. Se on tosin lyhyemmällä hännällä eli kardaani menis taas uusiks jos tuon laittaisi, ja aika mustaa näytti sieltä valuva öljykin olevan että taitaisi rempan vaatia sekin...
     
  9. galaxie 68

    galaxie 68 1st gear

    Jos meinaat rempata niin Jn-trading myi FMX lootaan masterkitin jokunen vuosi taaksepäin muistaakseni alle 100€ siinä oli kytkin pakat ja kaikki tiivarit, eikä ole kovin vaikea loota korjata jos on joskus jonkun laatikkorempan tehnyt. Ainoa ongelma on servojen tiivisteiden vaihto, vaikka on prässi käytettävissä on siltikin tosi v:mäinen saada takas ehjänä pakettiin uusilla tiivisteillä (en suosittele avaamaan ollenkaan) sit shift kit on ihan ehdoton tohon lootaan, on sen verran helppo ja halpa laittaa, muistaakseni 30€. Muutoksia tulee ainoastaan venttiilikoneistoon joka on puhdistettava ja purettava joka tapausessa.. vaihdoista tulee sopivan napakat. vaikka olis ihan vakio kone niin suosittelen muuten se on aika kuminauha laatikko ja kytkimet kuluu ihan turhan takia..ja ko shift kitin pystyy laittaan alakauttakin laatikon ollessa autossa paikoillaan. Ja sit vielä FMX:n pannoista sen verran että en suosittele vaihtaan uusiin ellei ole ihan pakko tai sitten jos saat jostain uudet valurautaiset vanhojen valurautapantojen tilalle. Itse laitoin joskus oikeen heavy duty merkinnällä olevat pannat :rotfl: olivat peltiä ja hyvin sopivat paikoilleen, mutta ensimmäisen 100km jälkeen loota alko luistaan koko ajan enemmän ja enemmän, eikun auki ja todettiin että pelti on peltiä ja panta oli venynyt käyttökelvottomaksi.. Kaivoin romulavalta vähän ajetut orkkispannat (n.300tkm) ja pitävät hyvin edelleenkin..
     
  10. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Kiitokset infosta ja tuosta kohtuuhintaisesta osakasasta "galaxie 68":lle! Vaikka melkein kaikkee muuta remppaa on aikain saatossa tullut tehtyä, niin yhtään lootaa en ole vielä tehnyt, joten nyt on korkea aika tehdä sekin. Ja näytti tosiaan sen verran yksinkertaiselta laitokselta tuo FMX että onnistunee aloittelijaltakin...

    Otin tuota vaurioita kärsinyttä pitempihäntäistä -72 lootaa eilen ehtoolla auki sen verran pitkälle että sain todeta öljypohjassa ja suodattimessa olevan ihan riittävästi kaikkea shittiä, ja jotain (ilm. pannan) kitkapinnan tapaisia palasia löytyi sieltä täältä, ja ainakin takapanta taitaa olla pinnaltaan entinen... Katotaan nyt kun ehtii pitemmälle mitä vielä löytyy!

    Pitänee se master kit hommata ja shift kitiä olin kanssa aatellut itsekin, kolmessa edellisessä projektissani on kaikissa ollut FMX ja olen myös tuon lievän kuminauhamaisuuden todennut... Jos tuon -72:n pannat on sököt pitänee ottaa tuo -68 myös auki ja tsekata löytyisikö sieltä käyttökelpoiset valurautapannat.
     
  11. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Eilen kun sattui olemaan muutenkin asiaa turkuun, niin kävin Kaarinassa JN-Tradingiltä hakemassa Masterkitin 82 e ja Shiftkitin 52 e. Etupannan olisi saanut hintaan 27 e, jätin vielä ostamatta kunnes näkee noiden vanhojen kunnon. Takapantaa ei kuulemma tahdo oikein saada tätänykyä mistään...
     
  12. galaxie 68

    galaxie 68 1st gear

    Siitä shift kitistä ei tod näk mahdu se uus kara pesäänsä (tarkotettu varmaan johkin 70-luvun lootaan..) mut shift kit toimii ihan yhtä hyvin sillä vanhalla karallakin kun vaan noudattaa orjallisesti muuten asennus ohjetta niin hyvä tulee. Niin tais olla jo sillonkin että takapantaa ei saanut ja uus etupanta oli se peltinen. eipä ne pannat kauheesti yleensä kulu jos ei oo paljon luistavana (rikkinäisenä) ajettu. niissä pannoissa on uutenakin melko ohut se pitopinta että ei kannata luopua niistä valurautaisista jos vaan se pinta on ehjä. ja nythän ne vedetään aikas lähelle rumpua kun sulle tulee shift kit. Ei muuta kun auki vaan ja kirjoistahan löytyy kuvia ja ohjeita jos unohtaa miten kasataan takasinpäin..
     
  13. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Joo onneks on hyllyyn kertynyt vuosien varrella mm. -70 ja -72 Voortin Shop Manualit, niitten avulla pitäis hyvinkin onnistua tuo remppa. 8)

    Purin eilen -72 lootan loppuun. (Orggis tagi oli vielä tallella joten siitä varmistuin että on vm -72). Takapanta oli valurautaa, pinnasta oli toisesta päästä n. 15 cm matkalta reunasta irronnut tavaraa n. 2 cm levyinen kaistale, muuten oli vielä suht ok:n oloinen. Etupanta oli peltiä, pintaa ei kovin paksulti ollut, mutta jos ei niissä uutenakaan paljon ole niin kai tuokin vielä menettelis. :-?

    Kun vauhtiin pääsin niin purin sitten tuon -68 lodjunkin kokonaan. Tagia ei ollut enää, mutta jos mitään noista valumerkinnöistä (0K22) ymmärrän niin case on valettu 22.11.1970, eli ei olekaan -68? :eek: Enivei, sieltäkin löytyi valurautainen takapanta jossa pinta oli lähes täydellinen! Sen sijaan etupanta oli totaalisesti ilman pintaa, oli ollut aivan rauta rautaa vasten, harmi sikäli että tuokin oli kuitenkin valurautainen... Pinnoittaakohan noita kukaan, tuskin Suomessa? Äkkiä tutkien ko. loota oli saanut muutakin damagea, ainakin "one way clutch" näytti kärsineeltä. (Hitto kun ei tiedä puoliakaan noiden osien nimistä suomeks... :odroll: )

    Mites, saakohan näihin kuinka varaosia, esim. kytkinsylinteri/rumpu (oli muistaakseni aika urilla tuon pinnattoman etupannan alla). Entä helat (bushings), painelaakerit ja päittäisvälysprikat, ja onko noita yleensä ollut edes tarpeen kovasti uusia?
     
  14. yfreak57

    yfreak57 3rd gear

    Tästä ei kummemmin tietoa, mutta jollei muuta niin Kitkaliimaus Oy:stä kannattaa kysellä.

    http://www.kitkaliimaus.fi/palvelut.htm
     
  15. galaxie 68

    galaxie 68 1st gear

    Ehkä tekisin ton -72 lootan peltipannalla, jos siinä rumpujen pinnat suht sileät, eipä niissä pari naarmuakaan mitään haittaa (vrt. vaikka jarru rumpu) mut onhan se aina parempi mitä parempi kuntoinen.. pannan pinnasta jotain käsitystä vois saada tosta http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-FMX ... 5645b8d6af ja saahan niitä uusia rumpujakin ainakin ebayssa näytti olevan 50 taalaa+posti http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-FMX ... 27afdd4114 . voi olla että se -72 FMX on jo peltipannalla alunperinkin mustaakseni jouduin omaan -68 FMX lootaan tekemään pidemmän säätöruuvin peltipannalle kun se oli rautaselle alunperin suunniteltu ja jäi näin ollen lyhyeksi, siinä voi myös olla jotain eroa servoissa ja muutenkin paineissa tms. koska siinä venttiilikoneistossa on se kara ainakin erilainen kun vanhemmassa. takapanta taitaa olla aina valurautaa. laitoin tohon ed viestiin ehkä vähän väärin sillä ei mullakaan se itse panta venynyt, vaan se pokkaus mistä se painaa sitä pantaa kiinnipäin alkoi antaan periksi vahvistin sitä hajoamisen jälkeen jotenkin hitsaamalla mutta en saanut siitä ikinä kestävää. tod.näköisesti orkkis peltipanta on parempilaatuinen eikä anna periksi mistään vaikka shift kitin takia se panta viedään aika lähelle rumpua..vaihdoin sen peltipannan pois öljypohjan kautta ottamatta laatikkoa edes pois. auto oli tosin nosturilla joten se vähän helpotti asiaa.. sit noi päittäisvälykset on mitä ne on tehtaalta tullut jos sitä ei ole muutettu en usko että päittäis paljoon käytössä muuttuu. laittaa vaan samat prikat samaan lootaan niin se on tehtaan välyksissä. TCI lootissa joskus ollut useampi milli tota päittäistä ja on kait nekin jotenkin pelannut. eikös siinä masterkitissä ole uudet pronssi laakerit (bushings) ja eikös toi one way clutch ole planeettapyörä.
     
  16. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Joo kirjan mukaan toi one way clutch on siinä planeettapyörästön rummun etureunassa oleva rinkula-jousi-rulla-hässäkkä.

    Masterkitissä tuli vain tiivisteet ja kytkinpakat, ei niitä pronssiheloja.

    Kyllä mäkin aattelin tehdä ton -72 lootan... Jos taas tänään ehtis jatkaa, ja kasata noi kytkimet uusiks.
     

Kerro tästä muillekin!