Car Culture Online

Overdrive.fi


bmw harrastajat kysymyksiä teille

Yleisesti rakentelusta ja aiheita, jotka eivät sovi muihin tekniikka- ja rakenteluryhmiin.

25 viestiä

1, 2 Seur.

Sivu 1/2

 

MR Speed 29.08.2011 22:48 (bmw harrastajat kysymyksiä teille)
Tulokas, Viiala, Rekisteröitynyt: 20.04.2011 20:49, Viestit: 11

kysyn täältä koska en ala joka foorumille kirjautuun.

elikkäs onkos noi 90 luvunpuolivälin 518 ja 520 bemut kuinka persoja bensalle.
onkos koneet kuinka kaliita ylläpitää? onko ne muuten ketjulla vai remmillä?

kiitos vastauksista jo etukäteen :D

Opel Vectra A 2,0
Opel Vectra B 2,0

Menneet jenkit:
Chevrolet Impala stw
Mercury Marquis stw
Chevrolet Corvette C4

JayJay 29.08.2011 23:18
Satunnainen kävijä, MoonPeilSki, Rekisteröitynyt: 13.04.2006 06:25, Viestit: 124

Vanhoja koneitahan nuo jo ovat, joten tuurissahan se koneiden kestävyys aina on. Ja tietty riippuu millaista huoltoa ja hoivanpitoa ovat saanneet edellisiltä omistajilta. Itselläni on nyt ollut -91 mallinen 520 käyttiksenä nelisen vuotta, kilometrejä tullut sinä aikana noin 80tuhatta, eikä koneeseen ole tarvinut vaihtaa kuin öljyt pari kertaa vuodessa ja tulpat, moniurahihna ja vesipumppu kerran...sis omistusaikan, ei vuodessa. Ketjulla nuo koneet ovat. Ehkä mulla on ollut vain hullun tuuria, tiedä häntä, mut toi oma on ainaskin osoittautunut luotettavaksi peliksi tekniikan puolesta, eikä bensankulutuskaan ole ainakaan vielä viennyt työtöntä konkurssiin. :D
Ainoa miinus on ollut noi etupään nivelet...niitä kului vähän turhankin tiuhaan, ennenkuin tajusin olla ostamatta niitä Mätänetistä...niiden myymät nivelet kun kuluivat loppuun alle puolenvuoden :rotfl:

On vaikea tehdä mitään idioottivarmaksi, koska me idiootit olemme niin nerokkaita....

440Mag 30.08.2011 00:40
Aktiivijäsen, Pirkkala, Rekisteröitynyt: 24.08.2009 15:51, Viestit: 1265

90luvun puolenvälin kutoskoneet e34 korissa, mm. 2litrainen, on jo 24v "m50" moottoreita jotka on nähneet välillä hyvin huollettuina yli puolta miljoonaakin kilometriä. Moottorin+tekniikan kunnon kyllä huomaa kunnon koeajolla kun tarkasti kuuntelee ja ihmettelee. Vanoksethan noissa yleensä rallattaa jos ei huollettu, sekä hydraulinostajat saattaa olla pilattu mm. öljynvaihtojen laiminlyönnillä tai älyttömällä revittämisellä ajossa. Molemmat kuulee kyllä koneen käyntiäänestä selvästi jos lopussa.

Tuon ikäisessä 1,8:ssa on jo uudempi m43 ketjukone, sikäli ihan järkevä ja huollettuna&oikein käytettynä kestävä moottori. Aivan liian pienihän se on kuitenkin tuohon koppaan, ja kuluttaa varmasti lähes saman kuin 20i tai 25i.

Itse ottaisin ehdottomasti tuon 525i:n. Kulutus ei eroa 2 litraisesta juuri ollenkaan, joissain olosuhteissa uskallan väittää että menee samaan ellei vielä vähemmällä(!). Lisäksi potkua on ihan mukavasti liikuttamaan tuonkin kokoista autoa.

Viimeisin oma käyttis oli 525i, tosin vanhemmalla m20 12v koneella. Kulutus pyöri aika tarkkaan kympissä yhdistetyssä työmatka+kauppamatka-ajossa. Ja ajotyyli välillä melko reipasta. Ehjä uudemman mallin 2,5 vanoskone ei ainakaan enempää kuluta. Tosin saahan ne viemään vaikka mitä jos kokoajan lappu lattiassa rallattaa.

nimim. mm. jokaisen em. moottorin omistanut

1970 Dodge Charger 500 MR-rek
500cid+727

11.304/198km/h
Myyn
Hemin nokka+nostajat
http://overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=18&p=2742630#p2742630
Ostan mopar 383 osia http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=284246

jan13 30.08.2011 00:47
Satunnainen kävijä, Espoo, Rekisteröitynyt: 02.06.2011 21:30, Viestit: 136

Noi moottorit M20 pohjaiset eli 2.0 ja 2.5 12 tappisena on aina hihnakoneita. tehoa 130 ja 170hp. Näissä tyyppiviat yleensä kierot kannet sekä katkeilevat keinuvivut.

M50 ja M52 on samankokoiset kuin edelliset mutta 24 tappisena, näissä on ketjulla jakopää. Tyyppivikoja en näistä tiedä. Tehoa parikyt heppaa enemmän kuin edellisissä.

Sit noissa 500srj. löytyy myös varteenotettavia malleja isoilla M30 sarjan kutosilla. 3.0 ja 3.5 (3.4) litraiset 12 tappiset. Tehoa 190 ja 211 hp. Näissäkin tyyppiviat samat kuin M20 koneissa.

Ylläpidosta sen verran että bmw merkki osissa maksaa... Yleisesti ottaen kaikkiin yllä oleviin moottoreihin pelkät tulpanjohdot, jakajan kansi sekä pyörijä maksaa uutena yli 200e muiden kulutusosien hintojen ollessa "normaalilla" tasolla.

440Mag 30.08.2011 01:21
Aktiivijäsen, Pirkkala, Rekisteröitynyt: 24.08.2009 15:51, Viestit: 1265

jan13 kirjoitti:Noi moottorit M20 pohjaiset eli 2.0 ja 2.5 12 tappisena on aina hihnakoneita. tehoa 130 ja 170hp. Näissä tyyppiviat yleensä kierot kannet sekä katkeilevat keinuvivut.

M50 ja M52 on samankokoiset kuin edelliset mutta 24 tappisena, näissä on ketjulla jakopää. Tyyppivikoja en näistä tiedä. Tehoa parikyt heppaa enemmän kuin edellisissä.

Sit noissa 500srj. löytyy myös varteenotettavia malleja isoilla M30 sarjan kutosilla. 3.0 ja 3.5 (3.4) litraiset 12 tappiset. Tehoa 190 ja 211 hp. Näissäkin tyyppiviat samat kuin M20 koneissa.

Ylläpidosta sen verran että bmw merkki osissa maksaa... Yleisesti ottaen kaikkiin yllä oleviin moottoreihin pelkät tulpanjohdot, jakajan kansi sekä pyörijä maksaa uutena yli 200e muiden kulutusosien hintojen ollessa "normaalilla" tasolla.


M50 ja 52 koneissa ei ole perinteistä jakajasytytystä vaan suorasytkä ollessaan jokaiselle tulpalle oma tietokoneohjattu puolansa.

Tosin nämä puolat maksaa n. 50€ kappale ja tuppaavat meneen/oleen rikki noista vanhemmista aina välillä.

1970 Dodge Charger 500 MR-rek
500cid+727

11.304/198km/h
Myyn
Hemin nokka+nostajat
http://overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=18&p=2742630#p2742630
Ostan mopar 383 osia http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=284246

JayJay 30.08.2011 16:24
Satunnainen kävijä, MoonPeilSki, Rekisteröitynyt: 13.04.2006 06:25, Viestit: 124

heh, kuten tuolla aijemmin sanoinkin, niin mulla on vissiin ollut hullun tuuria, kun ei oo vieä yhtään puolaakaan mennyt...jännityksellä odottelen koska tulee eteen sekin.. :roll: Nii, tosiaan, mulla on tuo M50 kone, mut niitä ekoja, missä ei viel oo tuota Vanosta.

On vaikea tehdä mitään idioottivarmaksi, koska me idiootit olemme niin nerokkaita....

RaiRai 30.08.2011 22:04
Satunnainen kävijä, Tusby, Rekisteröitynyt: 21.08.2009 08:37, Viestit: 353

JayJay kirjoitti:heh, kuten tuolla aijemmin sanoinkin, niin mulla on vissiin ollut hullun tuuria, kun ei oo vieä yhtään puolaakaan mennyt...jännityksellä odottelen koska tulee eteen sekin.. :roll: Nii, tosiaan, mulla on tuo M50 kone, mut niitä ekoja, missä ei viel oo tuota Vanosta.

M50 ja M52 on hyviä motteja, niitä ei tartte pelätä. Viime vuonna katsoin yhden M52:n tulpat niin kaikki puolat oli alkuperäisiä vm. 96. Eiköhän tuokin ratkaisu ole pätevämpi kuin perinteinen puola-jakaja-pyörijä-jakajankansi-tulpanjohto -hässäkkä.

MR Speed 01.09.2011 23:11
Tulokas, Viiala, Rekisteröitynyt: 20.04.2011 20:49, Viestit: 11

vastauksia tulikin mukavasti, kiitos kaikille vastanneille. mitenkäs noi bemun automaatit onkos ne kuinka kestäviä? kaikenhan saa tietysti polkemalla rikki jos haluaa...

Opel Vectra A 2,0
Opel Vectra B 2,0

Menneet jenkit:
Chevrolet Impala stw
Mercury Marquis stw
Chevrolet Corvette C4

Griffon 17.09.2011 23:02
Tulokasjostain, Rekisteröitynyt: 08.02.2009 23:26, Viestit: 55

Joo, BTCF on ihan perseestä.

;)

Mikkis 18.09.2011 00:04
Yliaktiivinen jäsen, BoozeHill, Rekisteröitynyt: 11.12.2005 17:33, Viestit: 6688

Griffon kirjoitti:Joo, BTCF on ihan perseestä.

;)



Tää on kyllä ihan totta... Siellä tiedon hankkiminen on vielä vaikeampaa kuin täällä :wink:

Hei mut nythän mä keksin!

silirimpsis 18.09.2011 07:22
Satunnainen kävijä, Kuhmo, Rekisteröitynyt: 16.11.2008 19:45, Viestit: 352

Kysytäänpä tässä samalla että onko kellään tarkempaa tietoa tai kokemusta noista bmw:n kasikoneista? Eli M60 moteista.

Motor & Parts 18.09.2011 08:31
Satunnainen kävijä, Länsi-Suomi, Rekisteröitynyt: 16.06.2010 15:33, Viestit: 335

Ammatikäytössä olleesta vm 2004 BMW 525 mallisesta autosta hajosi vaihdelaatikko niin että peruutusvaihde ei toiminut enää. Kyseiseen autoon vaihdettiin uusi vaihdelaatikko takuuseen. Kyseessä siis BMW 525 6 sylinterinen diesel ja automaatti taksikäytössä.

Tuollainen kokemus ainakin.

elcamino0365 18.09.2011 10:38
Aktiivijäsen, Lahti, Rekisteröitynyt: 06.10.2008 16:20, Viestit: 2127

Väittää moni että jos menet vaihtaa Öljyt laatikkoon niin hetken päästä hajoaa.... Ja on myös kaverin kautta kokemus tästä. Mut liekö sitten sattumaa että hajos melkein heti öljyn vaihdon jälkeen..... :roll: Faijalla taas pelannut hyvin samanlainen ja myös vetänyt asunto vaunua kiinteillä vaihteilla. Niin Ja autona milemmissa tapauksissa 530d noin 2000vm.

No more small blocks....

Batmobile 18.09.2011 10:47
Näppäimistöjen suurkuluttaja?, Pöljä, Rekisteröitynyt: 22.01.2004 01:00, Viestit: 12701

Motor & Parts kirjoitti:Ammatikäytössä olleesta vm 2004 BMW 525 mallisesta autosta hajosi vaihdelaatikko niin että peruutusvaihde ei toiminut enää. Kyseiseen autoon vaihdettiin uusi vaihdelaatikko takuuseen. Kyseessä siis BMW 525 6 sylinterinen diesel ja automaatti taksikäytössä.

Tuollainen kokemus ainakin.


Onkos se e34 kopan 3.0 V8 tuota mallisarjaa? Monta kuskinreissua heitetty tuollaisella koneella olevalla bemulla... Voimaa on tarpeeksi (200+jotaki heppaa), ja kulutus ei päätä huimaa. Maantieajossa 8-9 litraa satkulle oli kulutus.

† Texas Rockabilly Rebel †
KUVIA1
KUVIA2
Kuva

Motor & Parts 18.09.2011 11:05
Satunnainen kävijä, Länsi-Suomi, Rekisteröitynyt: 16.06.2010 15:33, Viestit: 335

Huollot tuohon kyseiseen 525 Bemariin tehtiin merkkiliikkeessä huolto ohjelman mukaan. En tiedä kuuluuko huolto ohjelmaan vaihteiston öljynvaihto ja jos kuuluu niin missä kilometrilukemassa? Autolla oli ajettu 80.000km silloin kuin vaihdelaatikko hajosi.

25 viestiä
  1, 2   Seur.

Sivu 1/2

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi