Mitäs alakautta koneesta selville

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pjtk, 29.9.2011.

  1. pjtk

    pjtk Gearhead

    Pitäs vaihtaa Moparin 360:seen öljypohja. Samalla kertaa sit pääsiks käsiks kampuran pukkeihin ja veivien alapäihin. Koneessa harmina huonot öljynpaineet lämpösenä. Pystyyko noita alakerran laakereita kuinka mittaileen (plastigage??) vai meneekö vaan visuaaliseksi tarkistamiseksi?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pystyy alakautta pohjan irroittamalla vaihtamaan kaikki laakerit, etummaisesta ja takimmaisesta runkolaakerista en varmaksi osaa sanoa saako pukit irti paikallaan..
    Voit myös kevyesti kiilloittaa alakautta laakeripintoja jos on tarvetta.

    Riippuu myös autosta saako pohjan miten helposti pois.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos jotain ropleemaa näkyy laakereissa niin välysmittaus kannattaa suorittaa uusilla laakereilla. Visuaalisella tarkistuksella kuitenkin jo näkee paljon että missä mennään, naarmunen akseli on todennäköisesti kulunutkin pois mitoista.
    Tyypillisesti huonot paineet on isoista välyksistä johtuva mutta joskus kai ollut pumppukin syyllinen? Paljonko ne huonot paineet sit on?
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tässä lähestytään asian ydintä, ne muutamat moparin pikkulohkon pumput mitä olen nähnyt on olleet ns. gerotor tyylisiä, eli ei jenkeille perinteistä 2 hammaspyörää pyörii vierekkäin, vaan että 1 hammaspyörä pyörii toisen sisällä mikä on paljon parempi ratkaisu joka suhteessa. Pumppu on kestävä ja suurituottoinen jo tehtaalta (tosin mä en muista, minkä näköinen on alkuperäinen).

    Muutaman tapauksen olen nähnyt, jo9ssa huono öljynpaine oli syytä liiallisesta välyksestä painelaakerissa, jossa itseasiassa tilanne oli se että kampuran painelaakeri oli rauta rautaa vasten, ja kampura pilalla.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos huono paine johtuu väljyydestä, niin väittäisin että pelkkä laakerien vaihto ei enää auta. Ne saa kyllä ihan kaikki vaihdettua alakautta ja kampuran takatiivisteenkin saa alakautta vaihdettua.
    Kaikissa muissa jenkkikoneissa on se ei perinteinen pumppu. Mopar käyttää erilaista.
    Painelaakeri? Päittäislaakerissa ei ole erilaista erillistä voitelua kuin muissakaan laakereissa.
     
  6. pjtk

    pjtk Gearhead

    Ostin koneen keväällä ja siihen on tehty pari vuotta sitten remppa. Uspartsin kuitissa näkyy seuraavia lakru tietoja:
    TRWCB481P KK-LAAKERI MOP 27
    TRWMS1266P R-LAAKSRJ MOP 360
    Sekä öljypumpusta:
    SP224-4166 Ö-PUMP MOP SB 62

    Samalta kuitilta löyttyy uudet nokan laakerit sekä itse nokka ja nostajat.
    Samoin kampura on sillon käynyt hiomossa.

    Joten periaatteessa kaiken pitäs olla ok.
    En just nyt muista minkälainen paine siellä kuumana on, mutta ihan mittarin alapäässä ollaan. Kylmällä koneella onkin sit painetta tosi reilusti.
    Otan nuo lämpösen ja kylmän paineet ylös kunhan auton luona käväsen.
    Tilaa roplaamiseen on hyvin, kun kyseessä neliveto pickup.
    Kiertokangen kaulat kampurasta varmaan mittaa helposti, mutta ite runkolaakerit onkin sit eri juttu.
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä kattoisin ihan ekana öljynsuodattimen, sinnehän se laakerimetalli ja muukin moska kertyy. Onkohan bypass tukittu?
     
  8. pjtk

    pjtk Gearhead

    Kylmällä koneella paineet nousee tyhmäkännilläkin yli 60psihin. Lämpösenä joku 5psitä. Mittari tuskin mikään tarkkuus vehe on, mutta kyllä se vanhalla koneella näytti säädyllisiä lukemia. Öljynä 15-40w kun halusin tutkailla paksumman kaman vaikutusta öljynpaineisiin. Ei ollut suuren suurta vaikutusta

    Niin öljypohjahan tuossa on mallia itsetehty (ei mun) ja sitä kautta tilavuus normaalia pienenpi. Saattaahan ne öölit oikeasti olla turhan kuumat, johtuen pienestä tilavuudesta. Siksi Ö-pohjan auki otankin, että saan tehdas tekosen tilalle.

    Hmm, kyllähän koneen vanha suodin jossakin on. Täytyypä tehä kirurginen operaatio sille.
    bypass???
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ainakin racekoneissa aika usein tukitaan öljynsuodattimen bypass (jousi ja kuula ainakin jossain), jolloin kaikki öljy menee suodattimen läpi. Silloin ei tietenkään kannata kauheesti polkea kylmänä, ettei suodatin räjähdä. Ja käyttää racemallin vahvempaa suodatinta.
     
  10. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mullakin on öljynpaineongelmia, mutta toisenlaisia... Mulla paineet romahtaa kun vedättää pitempään isoilla kierroksilla. (5000 rpm voi vetää vaikka maailman tappiin ja paineet siinä 60 psi, 6000rpm/siitä ehkä vähä yli, niin paineet romahtaa sekunneissa...) Ja epäilyksenä on että viime talvena laitetut täysuraiset runkolaakerit (jollaiset noi sun MS1266P käsittääkseni on) ei oikeen pelaa vakio öljypumpun kanssa, vaan kaipais hv-pumppua.

    Tossa sun tapauksessahan vois olla kyseesä myös että ainakin osanumeroista vois kuvitella että runko- ja kk-laakerit on std koossa. Kampi hiottu?? ja std laakerit?? Eli todennäkösimmin vaan kiillotettu kampi, joka voi helpostikin olla jonkun satasen kauloilttaan pieni ja jää laakerivälys hiukka suureksi...

    Mutta jokatapauksessa moparin jo vakiona pientä öljytilavuutta tuskin kannattaa pienentää että se vähintään se vakiopohja sinne.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuli vaan mieleen ettei öljy loppuisi "kesken" eli ei ehdi valumaan takaisin öljypohjaan ja pumppu imee ilmaa.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Yksi 360 mylly tuli rikottua öljyn puutteeseen vakio öljypohjalla ja HP-pumpulla. Eivät kerinneet litkut tarpeeksi nopeasti pick-upille. Iloisesti kiersi aikansa, mutta surullista jälkeä tuli motin alakerralle. Kiertävät osat menivät kaikki vaihtoon, mutta stroukkerikin on mukava.
     
  13. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Onhan tuokin käynyt mielessä. Etenkin kun tossa menee nyt toistaseksi öljyä kansiin sekä työntötankojen että vippa-akseleiden kautta. Tosin kyseistä ongelmaa ei ollu edellisvuonna, paitsi vähän rajummassa mutka-ajossa kurvista ulos kiihdyttäessä saattoi hiukka imasta tyhjää. Josta johtuen nyt on öljypohjaa levennetty, eli reilu litra enemmän öljyä. En sitte tiiä oisko jääny imuputki turhan korkeelle öljypohjasta. Täytyy yhet kemut käydä ajelemassa reilun viikon päästä, ja sitte osiksi niin sekin selviää.
     
  14. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Asiasta toiseen eli alkuperäiseen aiheeseen:
    Epäilen ettei Plastigaugella mittaaminen alakautta (siis jos tää on tarkotus tehä kone paikallaan) oikeen oo toimiva ratkaisu kun makaa se akseli sitte niitten nauhojen päällä.
     
  15. pjtk

    pjtk Gearhead

    Joo saattaahan se olla, että on kiilloteltu vähän liikaa ja sitä kautta liikaa välystä. Alikoossa akseli ei voi olla ja kasattu normi stanu laakereilla, siittä lähtis varmasti hälyttävämpääkin ääntä. Äänistä puheen ollen. Koneen ku heittää seisonnan jälkeen käyntiin niin mun mielestä nostajat rapisee/naputtaa sen aikaa, että ö paineet nousee. Vikkelästihän ne paineet nousee, mutta eihän sen noin pitäs olla, että käyntiin lähössä melutaan.
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kiillottamalla on kyllä vaikea irrottaa liikaa tavaraa, kampiaksila on niin kovaa tavaraa. Saa sillä varmaan kaulojen suoruuden pilattua jos ei tiedä mitä tekee, mutta kyllä pitää 400:lla nauhalla tuntitolkulla hinkuttaa, että saa edes pari satkua pois.
     
  17. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Käytin dieselöljyjä ja kone veti puhtaasti alhaalta. Alakerta ei tykännyt 500 - 1000r ajosta, iso suora 6 on suunniteltu 1500r ->. Äänteli pari kk. käynnistäessä ja alkoi naputtaa 2500 - 3500r.

    Jaahasta, öljypohjan tiiviste hajalla takaa, luulin kampuran takatiivisteen vuodoksi :), 4:ssä kierokangessa laakerilehti halki, kuparia näkyy yhdessä, aluminijälkiä kampiakselin pinnassa 2:ssa. Kiillotin, putsasin ja kasasin liukupinnat öljyten momenttiin 57Nm.

    Lopulta helppo homma, koneen kiinnitys löysälle, apurunko löysälle ja pullotunkilla kytkimen kohdalta kone ylös jotta tilaa hommalle syntyy. Aikaa ensikertalaiselta kului 6t ja osat sis. tiivisteen 60€.
    Eikös tämä kannattaisi tehdä 200tkm välein ja enemmän ajettuihin?
     
  18. pjtk

    pjtk Gearhead

    Otin öljypohjan auki ja sit kurkkasin muutamia kiertokangen laakereita ja yhtä runkolaakeria. Kuluneet näyttäs laakerit olevan ja enempi/vähempi kuparia näkyvillä laakeri liuskoissa.
    Taidan nyt alkuunsa kokeilla uusilla laakereilla. Kiertokankien laakereiden vaihto ei nyt suuren suuri ongelma ole, mutta mites runkolaakerien vaihtaminen?
     

Kerro tästä muillekin!