Coiloverit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja spede, 19.5.2004.

  1. spede

    spede Gearhead

    Mitä hyvää on coilover iskareissa, ja onko ne tarkotettu johonkin tiettyyn toimintaan? Missä hinnoissa tollaset on, käytetyt ja uudet?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    coiloverit on suunniteltu niin,että iskarit ja jouset on samassa paketissa.coilovereissa jousto on pitempi ja joustoliikkeet hitaampia,vakaampia,ja tasaisempia
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin ja voidaan käytää erillisjousitusta etu-ja takapäässä.koska coilit tartee ylätukivarret ja olka-akselit(eessä)siinä on enemmän vaurioituvia osia.jokatapauksessa hyvä ratkaisu
     
  4. J

    J Gearhead

    Tärkein ominaisuus normijousitukseen verrattuna lienee se, että saat ruuvattua kopan justiin sille korkeudelle kun tykkäät. Sarjasta riippuen siin on sitte vaimennuksen säätöä toiseen tai molempiin suuntiin. Ja se tietty nostaa hintaa. Tarkempaa speksiä löydät kun haeskelet vaikka googelilla. Esim. tollanen tuli heti ensimmäisten joukossa.

    Nykyään alkaa olla saatavuutta jos johonki autoon, ja hinnatkin on tullu kivasti alas. Ihan jopa ns. normikuluttajan tasolle... Tuli itekkii ostettua käyttökinneriin sellai edullinen coilover sarja ja tosi hyväksi se on osoittautunut. Haittapuolena tietty se, että kun on mahdollisuus säätää korkeutta, niin "pakko" on sitte ruuvat se ihan kenttään ja ryystää koppaa maahan... :grin:



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J 2004-05-21 20:27 ]</font>
     
  5. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Mites ne katsastuksessa suhtautuu näihin ? "Virallisesti" ottaenhan pitäisi muutoskatsastaa,jos korkeus muuttuu ?
     
  6. J

    J Gearhead

    Joo, kyllähän ne pitäis muutoskatsastaa. Tuoreemmissa autoissa se onkin itestäänselvyys että ne katsastetaan, jos ei itse aio hommaa hoitaa niin osaavat kyllä kontturilla vaatia muutoskatsastukseen jos huomaavat korkeudenmuutosvieterien olevan paikallaan. En sitte tiedä että miten suhtautuvat vanhemmissa autoissa oleviin juttuloihin. Ainahan voi sanoa että tälläset tähän kuuluukin... :grin:
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onko ylimääräisiä kenelläkään? 040-5300587
     
  8. timppa

    timppa Gearhead

    Eikös coilovereilla tule sama ongelma kuin ilmaiskareilla korkeutta muutellessa, että voi ratketa iskarin kiinnityskohdat irti?

    Osa coilovereistahan tulee vanhan iskarin tilalle, osalle tehdään uudet paikat runkoon ja akselistoon.

    Puhutaanhan nyt samasta asiasta :-? Eli jäykkä etu-/taka-akseli lehti- tai kierrejousin, johon lisätään jämäkkyyttä coilovereilla (Tai erillisjousitettu etuakseli.) Korkeus pitäisi säätää varsinaisilla jousilla ja noilla jäykistetään. Vai?
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    coiloverien hyödyksi laskettanee myös se että, ne menee pieneen tilaan, monasti kun kikottimeen pitää saada leveät popot ja kapea akseli,niin tila menee tiukille.
    loppujen lopuksi coilovereissa ei ole mitään muuta miinusta kun hinta ja asennuksen vaiva.

    kannattaa ostaa uudet jos ei ole tietoa missä kaikkialla pamput on pyörineet.
    katselin racerspleissin sivuilta Hal? tms. alumiinisia kahteensuuntaan säädettäviä, ne oli siinä 200e kpl.
    tavan rautaisia saa toki halvemmalla ja used tietysti jollain muulla.

    onko kellään käytännön kokemusta noista alumiinijutuista?
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kuinkahan mahtais käydä dartin ajettavuudelle ja katsastettavuudelle jos ottaisin takaa ylimmääräset lehdet pois niin että perä tippuu oikein kunnolla, ja sit ruuvailisin perän vain hieman ylemmäs "oil covereilla"?

    Alkaisko taka akseli elää sen verran sivuttais suunnassa että radalle ei olis mitään asiaa, vai joutuuko sit jo rakentaan kunnon tukivarret joita ei tietenkään meinaa millään saada muutos katastettua?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuollainen ratkaisu tuottaisi takaripustuksen, jossa on kahdet erilaiset jouset ja niiden jousivakioiden pitäisi olla hyvin toisiinsa sopivat, etteivät ne resonoisi. Onhan huomattava, että jos sulla on kahdet erilliset jouset, pitää myös iskareiden kyetä vaimentamaan värähtely, jonka ne voi aiheuttaa yhdessä ja erikseen.

    Siispä ajettavuuden kannalta parempaan tulokseen pääsee, jos takoo jousipakan oikealle korkeudelle, lisää jämäkät iskarit ja kallistuksenvaimentimen. Tulee se halvemmaksikin, eikä inssikään heti ala vinoileen.
     
  12. X-Speedy-X

    X-Speedy-X 1st gear

    Ei siinä muutoskatsastuksessa ole mitään ihmeellistä..
    Ajaa konttorille ja katsastaa.

    Ainakin uudemmissa autoissa pitää olla tuv todistus mukana. Sellainen toimitetaan kyllä yleensä paketin mukana.

    Sarjojen yhteydessä on yleensä ilmoitettu max. madallus määrä esim.30-70mm. Pyöränkulmat siinä muuttuu ja käsittääkseni pitää olla myös todistus katsastukseen mentäessä pyöränkulmien säädöistä?? (en aivan varma) :odroll: ..vaihtelee varmaan katsastajan mukaan.. :rotfl:

    Eri asia tietysti jos meinaa jousitustyyppiä muuttaa..
    Lehti>Kierrejousi..
    Sitten voi tulla jo ongelmia..
    Siinä kyllä tarvii jo keskustella pidempää konttoristin kanssa ainevahvuuksista ym. ym.. En tiedä tarviiko jousitustyypin muutos nykyään jopa luvat?? :eek:

    Mutta kyllähän noita ainakin etupäähän voi vääntää, valtaosaan jenkeistä.. 8)

    Varmaan osittain tuon takia, kun osa tulee "iskarin" kiinnikkeisiin kiinni
    on myynnissä alumiinisia/vahvistettuja ylä-/alatukivarsia.. :D
    Ja saahan noilla aluosilla kevennettyä amerikanrautaa.. :rotfl:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    AteV8, laita siihen darttiin eteen coiloverit. Siihen löytyy sovituspalikat että saat orkkis iskarin tilalle coiloverin ja pääset sauvoista eroon.
    Sen jälkeen sopii vaikka minkälaiset motoorit ISOLLA öljypohjalla ja
    suolillekin jää hyvin tilaa.
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    QA1 on siirtänyt tuotantonsa jenkeistä Kiinaan. Alkaisikohan hinnat putoamaan? Tosin "laatumerkkiä" ei voi myydä halvalla, vaikka olisi tehty Kiinassa...
     

Kerro tästä muillekin!