Kaappariovet laillisia!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 14.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaappariovet saa nykyään tehdä kunhan auto on vuosimallia 80 tai vanhempi.
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jaa....

    Mihinkähän tietoon tämä väite perustuu?
    Kaikki info otetaan vastaan, siis virallinen fakta eikä Esson baarin jutut....
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jäi vöhän vajaaksi tuo aikaisempi kirjoitus aamu-unisuuden vuoksi, joten tässä lisää:


    Olisiko ollut paranormaali ilmiö AKE:ssa?
    Soitin sinne ja kyselin lupia "kaappari-oville" ja heti kerrottiin että: saa tehdä. Olin ja olen edelleen mykistynyt. En kuitenkaan uskonut puhetta vaan soitin toisen kerran tunnin sulattelun jälkeen ja silloin jatkui jo aikaisemmin tutuksi tullut linja: Erikoisluvalla saattaa saada tehdä mutta ei ilman. Ja lupaan pitää olla pätevä syy.
    Syyksi sanoin selkävian: Autoon on helpompi mennä selkävikaisen sisään peruuttamalla istuimelle. Ja tähän vastattiin että näinhän se varmaankin on. Jatkoin tivaamista ovien mahdollisesta muutoksesta ilman hankalaa lupamenettelyä ja puhelinherra lupasi lopuksi ottaa asiasta selvän ja soitella minulle myöhemmin.
    Iltapäivällä puhelin soi, ja AKE:n edustaja varmisti vielä vuosimallin (-73)
    ja totesi että tee vaan. Hän oli varmistanut asian ajoneuvotekniikan pomolta (Pasi Paavola) joka oli sanonut että muutos ei tarvitse erillislupia.

    Soitin vielä paikalliselle katsastuskonttorille (Outokumpu) ja selitin asian inssille joka ei uskonut puheitani ja lupasi ottaa selvän asiasta. Parin tunnin odottelun jälkeen inssi soitti ja kertoi että saa tehdä. Saranat täytyy piilottaa, ulokkeita ei saa olla.
    Sovin vielä että nyt kun saan kaappariovet tehtyä niin menen näyttämään inssille toteutusta ja hän lupasi merkata rekisteriotteeseen muutoksen välittömästi vaikka auto on keskeneräinen projekti. (auto on kupla-73)
    Kuvia muutoksesta tulossa parin viikon kuluttua.
    t: seppo
    www.mantykivi.com/kupla/
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Kaikkea saa tehdä mutta kaikki ei välttämättä kannata ....


    Tuo vuosi -80 viittaa vahvasti siihen jotta sitä ennen ei tarvinnu autoille olla lujuus luokituksia tai korille vaatimuksia, olihan ne silloinkin jo olemassa, nuo kolari ja turva yms kaikki vaatimukset ja standardit mutta, ake on perinteisesti antanu noille ennen -80 valmistetuille rungollisille korinvaihto luvan, jota ne muuten jakaa vieläkin kun osain vaan perustella, sillä periaatteella jotta -80 ja vanhemmat korit saa muttaa sen korilujuuden pysyessä vastaavana tai parempana, sillä edellytyksellä ettei -80 ja vanhemmista tarvi tehdä kolari testejä tahi lujuuslaskelmia korista, vaan riittää kunhan rakenne vastaa alkuperäistä, jonka arviointi jää konttorille ....

    8) 8) 8)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites toi muutos vaikuttaa lujuuksiin/korijäykkyyteen?
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead



    ...ja käytetään alkuperäistä oviaukkoa. Näin sanoi mulle kun soitin vuos sitten. En sit tajunnut kysyä tarkoittaako toi sitä ettei sitä sitten enää saa sopata :odroll:
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mietityttää tuo "saa nykyään tehdä..."
    Koska muutos on tullut, mihin tuo vm raja perustuu jne ???

    Vai onko niin, että se on ollut aina sallittua, mutta sitä ei ole vain huomattu?

    Kaipailen edelleen lakifaktaa......
     
  8. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    meneekös silloin 4-ov muutos 2-ov kaapparimalliseks vaihtamalla keskitolpat päittäin niin saadaan saranakuviot takaovista ja site ovien & kylkien jatkos, kuulostas äkkinäiselle liian yksinkertaiselta
     
  9. dumb

    dumb Gearhead

    mitenkähän on lokinsiipiovien laita?
     
  10. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    onko kukaan tehny keskitolppien vaihtoa päittäin
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asian vierestä ja hieman aiheestakin eli :Uusimassa GTi.ssä oli jollain sivulla kuvassa adabterit jolla sai tehtyä ovista "Lämbörtsiini" malliin aukeavat...oli oiken jotain TUV hyväksyttyä kamaa...no oisko nuo enemmämkin eurobiileihin tarkoitettuja ? :lol:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minun nähdäkseni kuka tahansa saakoon tehdä mitä tahansa, jos vaan viranomaiset sen kykenee päissään sulattelemaan, mutta ihan henkilökohtaisena mielipiteenä sanoisin, että noista kaappariovista lienee aikanaan luovuttu ihan vaan turvallisuuden nimissä.

    Mutta onhan myös vaarallista nousta aamulla vuoteesta, ylittää katu ja työntää naamansa tuulettimeen, Frank Drebiniä vapaasti mukaillen...
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Ja eikun kaikki ovia sahailemaan ...

    Niin tuo ovien muuttaminen 4d:stä 2d:ksi käy kuin tanssi vaan ja lupaa tai muuta ongelmaa ei tarvi kun sellainen malli sitten on tehtaan puolesta jonnekkin vinku-intiaan tai äkäslompoloon tehty, miksei sitten kaappariovia sais tehdä vastaavasti ....

    Mutta kuten kaikki tietää on noissa kaiken mailman piilo-kikka-vitt... jemattuna joka käänteeseen jolla tehdään kiusaa innokkaalle peltiheebolle, elikkäs juts nämät, käytä org pintapeltejä ja säästä prossa sieltä ja toinen täältä jne, ja vastaisen varalle ja katsastus hemmon oikkuja varten työ-kuvia joka vaiheesta yms, temput, veikkaan jota jos jostakusta löytyy aussien versio tai vastaava ihmetys jolla perusteella saa tehdä vaikka -88 sierraan kaapparit niin jollakin keinolla sen saa konttorilla kuitennii torpattua ...

    Kattelin lehden lokisiipi ovi juttuja ja ne hyväksynnät jne, onhan noita joo, eli joka jamppa vois periaatteessa jolla on jotain järkeä päässä ja hyvä laskukone moisen paperin tai laskelman laatia, kirjasto ja kaupat on sopivia kirjoja pullollaan, eli jää tosta vähän sellainen maku jotta kunhan oviaukko on toiminnaltaan ainakin yhtä hyvä ja nykyaikaisilla ja turvallisilla lukoilla, saranoilla jne, eli käyttää org tavaraa, varustettu pitäs mennä läpi kunhan rakenne on ainakin yhtä kestävä ja turvallinen kuin alkuperäinen tietysti mielummin parempi, toimivuudesta jossain lokinsiipi ovissa voi olla montaa mieltä mutta jos oviaukko on ainkin yhtä iso kuin org on se jokseenkin saman verran toimiva ellei parempi, vai kuin ...

    Eli tuolla perusteella ei noita kaappari ovia voi torpata mistään ennen -50 lukua tehdystä, tai mikä se tarkka vuosi raja on, niissä kun saa olla noita puskuri ja keula tai muita TM tyyliin vaarallisiksi luokiteltuja himmeleitä paikat pullollaan, jotka sitten rikkoo ihmisen kun ajaa tuhatta ja sataa väkijoukossa kaahaten, kuten tapan on harraste peleillä ollunna, kaappari ovet kun on samaan kastiin laskettavia, eli tekee yhtäpaljon jälkeä kuin keula koriste kun läjähtää takalistoon, sinne vaan perusteleen konttorille ja kyseleen, mitä vanhempi sen helpompi ???

    8) :lol: 8)
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Minä kyllä vieläkin eppäilen...

    Ote lakitekstistä:
    20 §

    Ovimuutokset

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton ovien ja kattopylväiden lukumäärän muuttaminen mallisarjan puitteissa. Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa esikuvana olevaa versiota. Versioiden eroista on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys.


    Jos mallisarjassa on kaappariovilla oleva, niin sitten ei ongelmia.
     
  15. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    No mutta, tuossahan puhutaan vain lukumäärästä, ei siinä oteta mitään kantaa oven aukeamissuuntaan. Tarkkana pitää olla, on NEki meitä kohtaan...

    NE ja ME, heh, mielenkiintoiset ryhmät... :odroll:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tälläi vastattiin kun kyselin, mutta prosenteista kun kyselin tähän vastaamalla niin vastausta ei ole 2kk:n kuulunut;

    Ovin aukeamissuunnan kääntäminen on mahdollista tehdä ovien vähentämisen yhteydessä ilman poikkeuslupaakin, mutta korin rakenne tulisi muuttaa mahdollisimman paljon alkuperäisen kaksi-ovisen mallin kaltaiseksi (muotoerovaisuuksia sallitaan tietysti jonkin verran, mutta kantavat rakenteet tulisi toteuttaa esikuvan kaltaisesti). Katon voi tietysti madaltaa samassa yhteydessä, mutta 10 cm taitaa olla hieman liikaa. Tuulilasin korkeus saa madaltua korkeintaan 16% (a-pilarin suunnassa). Taaksepäin aukeavien ovien lukkojen tulisi olla turvalukkoja (vaikka alkuperäiset olisivat kielityyppiset).

    XXXXXXX XXXXXX
    Ajoneuvohallintokeskus
     
  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Lukumäärästä puhutaan joo, mutta puhutaan myös mallisarjasta.
    Molemmin tavoin ajateltuna oikein, eli normaalia lakitekstiä; jätetään tulkinnat niin saadaan lihavia riitoja :D

    Minä tulkitsen niin, että verrataan vastaako muutos mallisarjaan kuuluvaa esikuvaa. Jos kaappariovia ei ole mallisarjassa, se ei silloin voi sitä vastata.

    Oli miten oli.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oli miten oli, kyselin taas tänään konttorilta kaappariovi mahdollisuutta.
    Jälleen sain myöntävän vastauksen.

    Meinaan yrittää keväällä leimata.

    Saranat tein itse, jenkeistä tilattuna olisi ollut 275 - 350 taalaa pari. Itsetehtynä 13 euroa / pari.

    Kuva saranasta: www.mantykivi.com/kupla

    t: seppo
     
  19. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    jos saat lukoista tai koko muutoksesta jonkinlaista vastausta paperille niin voisitko jakaa tietoa

    sen turvalukkoasia kun saa selvitettyä niin paketti alkais olemaan kasassa

    toi aiempi ake-kysely on mun peruja
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laitan kaikki paperit näkyville.
    Noista lukoista sen verran, mulle sanottiin ake:ssa että muuten saa tehdä, mutta ulkopuolisia saranoita ei saa käyttää, ja kielilukko on kielletty.
    Laitan kuplan omat lukot, luulisin että kelpaa.
    t: seppo
     

Kerro tästä muillekin!