Kokemuksia Ram vanista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja wuokila, 15.8.2004.

  1. wuokila

    wuokila 1st gear

    Jompaa kumpaa olen tässä etsiskelemässä jahka saan vanhat alta pois ja niin edelleen.

    Ystävällisesti pyydän jos kokeneemmat toverit kertoisivat hyviä ja huonoja puolia toisiinsa nähden, ruisku- ja kaasarimallien väliset edut ja haitat, mitä kannattaa ostotilanteessa tutkia mahd. tarkkaan, kalleimmat rempat yms. Yritin etsiä vastaavantyyppistä aihetta vaan ei silmään sattunut.


    Kiitän.
     
  2. wuokila

    wuokila 1st gear

    Lähestytäänpäs asiaa uudella tavalla.

    Jostain syystä Dodge kiehtoo enemmän ja näyttää olevan edullisempikin kun tulevat käyttövarat on max 4000 euron luokkaa.

    Löytyykö jostain tarkempaa suomenkielistä infoa näistä?

    Hyviä ja huonoja puolia 3.9 V6 ja 5.2 V8-koneiden välillä?
     
  3. Matrix

    Matrix 1st gear

    No itse olen ajellut nyt hieman yli vuoden Dodgen Ram Vanilla, 5.2l moottori, ja vuosimallia 90. Dodge on minulla ympärivuotisena käyttiksenä, ja sillä olen kaikki ajoni hoitanut.
    Kannattaa tarkistaa kaikkien ovien alalaidat, tahtovat ruostua aika herkästi. Toinen on vaihdelaatikko, jonka toimivuus on hyvä tsekata ylivaihdetta myöten. Se on kallis paukku jos se leviää.
    3.9l kutosesta en osaa sanoa sen kummempaa, muutakuin sen että mitä minä olen kuullut, niin kulutus ei juuri poikkea kasin lukemista. Itte olen nyt ajellut tämän vuoden n. 15l keskikulutuksella.
    Ja omasta kokemukseta vielä vinkkinä, talvirenkaat kannattaa olla hyvät.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Osta Dodge ja ihastu. Kilohinta on halpa. Pikkurahalla saat koko kasan kaikkea arvokasta, mallista riippuen A-500 vaihteiston, hienon Chrysler tietokoneen (jos siis päädyt 88-91 TBI-malleihin), kivan moottorin, joka käynnistyy ja vie sinut vaikka Muonioon kunhan jaksat tankata.

    Bensiinimoottorin ylläpito on halpaa ja yksinkertaista. Vaihdat tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankannen, pyörijän ja hall-anturin silloin tällöin ja taas meno maittaa.

    Alustaa voit "virittää" vaihtamalla iskarit ja kallistuksenvaimentimen (-vakaajan?) päätyhelat.

    Luotettavuutta voit parantaa vaihtamalla bensantäyttöputken tiiviste (grommet) ja se letkun pätkä (kotimainen BENSIINIletkukin käy).

    Voisin kirjoittaa novellin, mutta siitä minua on joskus Overdrivessä kritisoitu, joten laita vaikka privaviesti.

    Lyhyesti: Ainakin vm 89 5,2 l + A-500 on kiva ja luotettava, mainettaan kestävämpi auto. Meidän perhe on ajanut dodgella kolmessa vuodessa 60000 km. Lapissa on käyty (siis talvella, koska siell ei voi kesällä hiihtää) kolme kertaa ja viikottain päristelen hki-tku-väliä ns. työn merkeissä.

    On meillä fordfocuskin, mutta dodgella lähden mieluummin maantielle.
     
  5. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    mua kiinnostas kyllä lukee se novelli. ku oon tos kuiruillu yhtä dodge vania mut kun on noi moparit vähän outoja ni en oo viä uskaltanu ostaa. mikä toi a-500 aski on? 3 vai 4 pykälää? tuos on vaa 3.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    A-500 on loikkariloota (vähän niinkuin TH 700 R4 tai TH 200 R4). A-500:sen neljä vaihdetta on toteutettu siten, että kolmivaihteisen A999:n perään on laitettu overdrive unit. Ihan toimiva vaikka ei sitä loikkaria paljon tarvi.

    Mikä kolmivaihteinen siinä sun kuikuilemassa dodgessa on? Jos se on A999 niin osta heti. A999 olisi ideaaliloota 5 forward clutchin kanssa ja siitä puuttuu se "heikko lenkki" eli loikkari. Jos TF727 niin et sitä ajamalla rikki saa, bensanmeno lienee suurempaa tuolla vahvemmalla lootalla.

    Sitten, jos tutkailemasi auto on varustettu 3,9 l koneella, kolmivaihteinen on A998 (4 forward clutches). Siis jos kyse on tehtaalta tulleista yhdistelmistä.
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Höpö höpö.... on ollu ja tulee toistaseksi olemaan, tollanen 3,9L mopokoneinen lyhyt ja ytimekäs -91 mallin Dodge-vani, enkä ole kuullutkaan mistään surkeista lootista, noi on voittopuolisesti valmistettu tehtaalla tolla isommalla 727 laatikolla, joka kestää vetää perässä vaikka tuomio-kirkon tai muut normaalit kuormat ...

    Eli tolla on nyt ajettu noin 200 tKm ja mitään vikaa ei ole koskaan ollu ja auto on olluna liki uudesta, malliltaan bensa V6, eli laiska se on ja joskus sais olla sillä pidemmällä akselivälillä muta hyvin ollaan pärjätty, väittävät jotta noissa joissakin on sitä sähkövikaa ja se on satua, no yhden tiedän josta se boxi oli kuulemma rikki ja merkkihuolto sen kanssa touhus aikansa, valmista siitä ei tullut kunnes löyty kaveri joka niistä jotain tiesi ja vika oli sitten kaikkialla muualla kuin moottorin ohjauksessa ...

    Laatikot ja perät kestää jos ne huolletaan, tossa on kaverilla nyt peräremontti edessä kun osti auton johon ei todenäköisesti ole ikuna vaihdettu peräöljyjä, omaan vaihdetaan lisämömmöjen kera 2 vuoden välein, samoin kuin lootaan, kun noita tulee alle 30tKm / Vuosi, takalehdet ollaan vaihdettu järeämpiin, noissa lyhemmissä versioissa ne on kolmi-lehtiset ja pitkissä neljä, eli laiton pitkän lehtijouset, tuppaa oleen noi kuormat välillä aika rajuja, kulutusta en ole pahemmin laskeskellut mutta se ei niin paljoo heitä verrattuna diesel hiaseen jotta kannattas vaihtaa, kääpiö versio ja pikku kone ei paljoo Efillä bensa läpi puhalla, onhan se sentään vani eikä läpi-mätä nissani, perässä on vedetty kaikki minkä laki sallii ja välillä yli, koskaan ei ole Chevy ongelmaa tullu, eli ylikuumenee, ja loota hajoaa, Dodge on mitotettu alunperin sen verran reilulla kädellä työkaluksi jotta jos sen saa normaalia huoltoa ja käyttöä ei ongelmia tarvi pelätä, chevy oli mutta ei tule enään, sen verran oli vikoja, paitti aivan tulen uuden vois ... ehkä joskus ???


    8) 8) 8)
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Höpö höpö???

    Onko 3,9 l veekuusimallia saanut TF-727 vaihteistolla? Tehtaan korjaamokäsikirjan mukaan ainakin 89 malleissa vaihteistovaihtoehdot ovat seuraavat:

    A-998: 3,9 l
    A-500: 3,9 l & 5,2 l
    A-999: 5,2 l
    A-727: 5,2 l & 5,9 l

    Eihän tällä maalaisen viisastelulla ole merkitystä, sillä dodgen hanskalokerossa on lätkä "engineered ram tough".

    Mutta tuosta "heikko lenkki" jutusta sen verran, että loikkari on sama sekä A-500 että A-518 malleissa (A-518 taas perustuu 727:aan). Ja se loikkari on se osa, joka saattaa ottaa nenäänsä. Muutoin torqueflite-vaihteistokonstruktio on hieno, 904:stakin saa Alan Mies tehtyä varttimaililootan autoon, jolla ajetaan aikoja 10 sec pintaan.
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Töröt ...

    Juu-u niinpäs onkin, se A-500 siinä, no on sen verran tuota isompaa kokoa jotta noiden kanssa voipis näköjään männä entistä enemmän sekasin, eli kovasti muistuttaa 727 lootaa, joka on allekirjoittaneen kirjoissa parhaimpia mitä koskaan on tehty, ja niin näyttäs olevan tämäki uudemman sukupolven tekele, noista 727 lootista vielä sen verran jotta niitä on ollu noissa mönkiöissä ja parissa raskaamman painosessa katu kikkareessa eikä ongelmia ole tullu ...

    Tällä kokemuksella ja näillä kilometreillä, tai tavalla ajaa välillä turhankin raskasta tavaraa koukussa, voin huoletta suositella tätäkin versiota ???

    Jokupäivä avaan sen käyttöohjekirjan ja luen ...

    8) 8) 8)
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Sen verran sanon, että kun suomen vanikanta on murskaavan GM-voittoinen, niin yhtä hajonnutta dötsin väniä vastaan kuullaan viidestä sevyn vänistä. Ja taas riittää esson baariin perättömiä puheita siitä, kuinka GM:n vänit hajoaa useammin.

    Ihan niinku sanottiin, autoja pitää huoltaa ja osata asennoitua siihen että se reilu pari tonnia tyhjänä painava kaappi ei ole urheiluauto vaikka kuinka yrittäisi. Huollon puute ei näy heti, se tulee sitte vastaan kun peli on reilu kymmenen vuotta, jotkut parikymmentä, vanha ja olet just laittanu viimeset lanttis kiinni siihen "hyvään diiliin halvalla" . Sillon niitä loota-, jarru-, sähkö,- ruoste- ja peräremontteja saa harrastaa sillon ku pitäis tehdä jotain muuta.

    Hyviä vehkeitä ne on, kun sisäistää sen että autot on jo vanhoja ja alun perin tehty ja käytetty työkaluina, firmojen työautoina joista ei juuri kukaan välittäny uutena.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Pari vuotta ajaneenani "mopokoneisella" kutosella ja 3+lukko lootalla rankkaa työajoa,painoa ollut parhaimmillaan yli 3tonnia perässä ja lukemia mittarissa nyt liki 300tkm...voin sanoa ettei murheen sijaa..kun..dodgella ajaa,varma sijoitus.
    Kulutus tipahtaa kun tajuaa sijoittaa sen 200EUr siihen happianturiin kun kilsoja yli 200tkm.Omassa nyt noin 13,5l/100km ja bensaa en säästele.Ja mopokoneesta sen verran että on pomminvarma,kuten myös loota.
    Koneeseen kunnon mineraaliöljyä ja huollot jotensakin ajallaan niin pelaa kyllä.ND-laturi hajoaa niin että kuoret murtuu,etupään kaikki nivelet kaipaa rasvaa,jos 3-lovinen loota ei mitään huolta(vaihtaa öljyä etc.)Simpukka alkaa vuotamaan,50EUR osat ja yksi ilta.Käsijarru ei tietenkään toimi ja vaijerit maksaa kuten myös muutkin jarruosat,jos siis laadukasta osaa ostetaan,kardaanin nivelet väljistyy(uudet halpoja)
    Perustekniikassa ei mitään ongelmia ole ilmennyt(paitsi se laturi).Omassani pelaa tekniikassa kaikki vaikka on-89 mallinen ja siis todellakin rakennusliikkeen arkisessa työkäytössä....Ongelmana on lähinnä ovet ja niiden alareunat,ruostuu puhki,Orkkismaali on surkea ja lentää tuulen mukana pois,ovien saranat väljistyvät ja ovat v-mäisiä vaihtaa,osa ei jurikaan maksa mitään.Jos hyväkorisen löytää kannattaa ostaa.
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ja jos haluaa tiedustella 3,9kutosen kanssa elämistä ja kaikki sen kimurantit temput olen käytettävissä oman knowhowin puitteissani,omaan myös kirjallisuutta ja mielelläni autan Mopar-ylivoiman luomisessa tähän geeämmän luvattuun maahan :lol:
     
  13. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Juu, osta vaan Rami. Kuten huomaat, täältä löytyy tukea josta olen itsekin hyötynyt niin teoria- kuin käytäntöpuolellakin. Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta löytyy minultakin muutaman opuksen verran.
     
  14. wuokila

    wuokila 1st gear

    Mukavaa huomata, että jostain löytyy vielä näin ystävällistä ja auttavaista porukkaa! Kiitoksia vinkeistä, vielä kun joku ostaisi ton pärrän pois, niin pääsisi itse asiaan.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vanha aihe mutta kertokaapa pojat, että mikä on Ram Vanin pulttijako, kun kyseessä on jotain 80-luvun puoliväliä (oisko ollut '85) ja viisipulttiset akselit.
    Ja samalla voisi kertoa ne ruostuvat kohdat yms. mitä kannattaa tarkistaa kun tuollaista pentastar tuotetta lähtee katsomaan. Koneenahan tietysti 318.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Pulttijako on 5,5 tuumaa (vuosimallit 1984 ylöspäin). Vanteiden hankkiminen varsinkin käytettynä on työlästä.

    Ovien alareunat siinä happanee, muuten koppa on mulla kestänyt saariston ruostutuksessa ikäisekseen hyvin.

    Sitten se ikuisuusaihe eli vaihteisto: kysy pokkana, kuinka monta kertaa vaihdettu/korjattu. Eihän se tieto mitään lohduta, mutta jos myyjä ei paljoa tiedä, tingi ihan sorkkaeläimenä.

    Noista ei tarvi paljon ihmisrahaa enää maksaa; hyväkin lähtee parilla donalla.

    Jos tuollaiseen sotkeudut täältä löytyy eternal-perpetual-menttaalitukihenkilö, but You already knew that (sori rock-siteeraus, sinähän olet tanssimusiikki-ihminen :) )
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jees, viikonloppuna pitäisi käydä katsomassa moista härveliä. On kuulemma alunperin joku retkeilykäyttöön tehty malli, vessa ja jotain muuta retkeilyvarustetta mutta Suomessa pakettiautossa ei moisia saa olla kiinteästi asennettuna, joten ne on irrallisena mukana. Tosin kuulemma takapenkkikin on alkuperäinen joten rupesin miettimään, ettei kuitenkin olisi maxiwagon ja kuorma-auto vaikka pakuksi kyllä väittää. No se nähdään.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei jaksanut odottaa viikonloppuun piti käydä tänään. Vuosimalli oli 1985 ja koneen 318 ja 3-lovinen loota, mikä lie. Koriltaan aikalailla siisti. Ruostetta oikeastaan vain niissä takakulmakappaleiden saumoissa ylhäällä, niissä on jotkut laput räystäskourun kohdalla. Ja sitten siinä alakulmassa puskurin alla. Reikiä ei ollut. Ovet ehjät.

    Ilmeisesti ollut ameriikassa bussimalli tms. sivussa teltanpaikka. Penkki ei todellakaan ollut alkuperäinen mutta hälläväliä. Vaaleanruskeaa sisältä ja päältä. Kääntyvät etupenkit ja kattokonsoli. Zephyr-tarrat kyljissä.

    Ei lähtenyt yrityksistä huolimatta käyntiin (seissyt talven pihalla).

    Lätkät oli 150 Custom Ram. Ja VIN-koodi tulkkia dodgeen yritin netistä löytää mutta ei oikein noihin löytynyt. Sen verran selvisi, että Kanadassa tehty. Mailimittarilla.
    Takapenkkiä lukuunottamatta siis aivan alkuperäinen. Bensalämmitinkin löytyi mutta sen pa-pumppu on kuulemma rikki.

    Voi v...u, enää ei puutu kuin rahaa. Tämä kuukausi menee jo muutenkin 200€ miinukselle.
     
  19. venkula

    venkula 1st gear

    vanteet + renkaat

    "Pulttijako on 5,5 tuumaa (vuosimallit 1984 ylöspäin). Vanteiden hankkiminen varsinkin käytettynä on työlästä. "

    Nyt olis tarjolla...

    Oma rami lähti käsirahaksi autokauppaan, nyt olis myynnissä kesärenkaat hienoilla raskasmetallivanteilla, olleet 89 ram vanissa kiinni, viis pulttiset. Renkaat parikesää ajetut hankookin 835.



    nettiauto.com id 262090
     
  20. rasalo

    rasalo 1st gear

    Onneksi löysin nämä sivustot.Viestiketjusta sain paljon vinkkejä ja rohkaisua ostaa kaverin Dodge Ram Air -90. Vissiin 5.2L
    Itsellä ei ole koskaan ollut kuin joitain Japanin ja Saksan nipponeja.
    Nyt kun tuota perhettä tullut mukavasti alkaa tuo tila autossa olla tarpeen.
    Jos vielä tulee jotain mieleen mitä kannattaa autoa ostaessa tarkistaa ja mitä
    kannattaa heti ensialkuun tehdä jos kaupat syntyvät noin niin kuin perushuoltoa ajatellen?
    Olen ajanut aika paljon kyseistä autoa ja oli auto meillä kesänä jopa hääautonakin ja oli kyllä loisto valinta hääautoksi.
    Ainoa mitä itse olen autosta löytänyt vikaa on virtalukko jota saa runksuttaa jokusen tovin ennenkuin saa virran väännettyä päälle.
     

Kerro tästä muillekin!