454 vireeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 18.11.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Antakaahan resepti 454:n virityksestä katukäyttöön.
    Auto on 69 Chevelle,th-400,stall speed 2200,perä 12 bolt 3.55 ruuvilla.
    Kone on -73 454 oval kansilla,stanukoossa ja vaatii kunnostuksen.
    Budjetti on n 2500e.
    Mistä osat,täältä vai suoraan Usa:sta?
    Kiitos jo etukäteen.
     
  2. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Moikka Mr. nimetön

    Hehheh, melkoinen kysymys. Sama kun joku heittäis että "Mistäpäin suomee saa parhaat ranskalaiset perunat?"

    Näillä palstoilla liikkuu semmosia hemmoja jotka kasaa sulle aivan uskomattoman Virtuaali Top Fuellerin, kun ne näkee moisen kysymyksen.
    Pidähän hatustasi kiinni, kohta mennään :odroll:

    Mä kuitenkin epäilen että kyseessä oli siis ihan tavallinen katukäytössä oleva harrasteajokki. Toi stall speed viittaa ainakin siihen.
    Kokemuksesta tiedän, että Chevyn isolohkoa kasatessa toi 2500 on erittäin pieni määrä fyrkkaa. Jos myös koneen alakerta kaipaa kunnostuksen, niin rahaa palaa jo pelkkiin koneistuksiin iso tukku rahaa ja tosta ei paljoo viriviri osiin enää liikene.

    -73 vuosimallisiin koneisiin laski puristukset 8,5 pintaan eli puristusten nosto olis ihan ekana, mut kysäise ensin koneistamosta, että mitä tulee maksamaan kaikki alakertaan tarvittavat koneistukset. Jos tarvii porauksen ja kampuran hionnan ym. ni laske sen mukaan paljonko sulle jää rahaa viripalikoihin.
    Puristusten nostoon tarvittavat männät ei ole ihan ilmaisia isolohkoon, vaan tavallisen kuolevaisen lompakkoon tulee julma lovi. Voin kertoa, että hernekeitto on yleinen ruokalaji muutaman kuukauden. Samaan kategoriaan kuuluu rullanokat ym. eksotiikat. (Kokemusta on)

    Katuajoon pitäisin hyvänä semmosta stanu LS-6 kopiointia. Puolen tuuman nostolla oleva mekaaninen nokka ja 10 - 11 puristusta. Mausteeksi peltisatsit, kunnon imusatsi ja kaasari, niin riittää voima kadulla.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Männiksi vois olla hyvä vaihtoehto KB-Silvolite sarjasta, sopii erittäion hyvin katukäyttöön ja kestää sen 6000-7000 rpm mitä kadulla tarvii kierrättää.

    Summitilla oli niitten hinta alle 300$ eli tollaset 500e Suomessa.

    Closed chamberille mallia .133" solid dome ja open chamber kansille .250" hollow dome. Noilla saa puristukset ilman plaanauksia sinne hiukan alle 10 mikä on mun mielestä aika optimaalinen katukoneelle.

    http://www.kb-silvolite.com/page36.htm#SECT3
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Laitappa privaattimaili SS-454:lle jos hän ei satu huomaamaan tätä aihetta, alkaa löytyä faktaa 454:n piristämisestä :smile:
     
  5. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Toi Triniemi mainitsi ton sanan "plaanaaminen". Hypätkää toi sana huolella yli sillä 8-koneisiin se on sama kun kusis omaan keittoonsa.
    Plaanaamista käytetään rivikoneissa puristusten nostoon ja sopii vain rivikoneille, ei kaseille. Ei siis missään nimessä.
    Oikaisuplaanaus on ihan eri juttu, mutta ei siis materiaalin poistoa kansien laskemiseksi!

    Miksi?
    - Koska jos lohkosta tai kansista (ihan kuinka vaan) otetaan materiaalia pois, niin tämän jälkeen ei mikään tehdastekoinen imusarja sovi kansien väliin ilman käyntiä koneistamossa ja sen jälkeistä kanavien kohdistusta (mikä on erittäin maukas homma sillon kun pata istuu jonkun auton keulalla).
    - Kun ja jos saadaan imusarjaa myös laskettua, tulee ongelmia imusarjan päällä istuvan virranjakajan kanssa. Sen pitäisi pystyä laskeutumaan myöskin, mutta ... Jakajaa pyörittää imusarjan alapuolelta nokka-akselin ratas, jonka hammaskosketus ei mielellään saisi mennä vitulleen.
    Jakajan akselin alapää pyörittää taasen öljypumppua ja myöskin sen ja ölj.pumpun käyttöakselin kohdistus menee vituiksi jos jakajaa lähdetään pudottamaan.

    Ihmisen rakentamia vehkeitähän nämä kaikki on ja toki saahan 8-koneen puristuksia nostettua plaanaamallakin, mutta onko mitään järkeä tehdä koneesta semmoista, ettei siihen käy enää mikään kaupasta ostettu osa?
    Viimeistään auton seuraava omistaja vaihtaa siihen kuitenkin imusarjan ja kaasarin, jolloin ongelmat alkaa kasaantua ja koneen rakentajan maine kasvaa.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos meinaat rempata sitä mottia, niin toi on kyllä luvattoman pieni budjetti. Summitilla maksaa remppasarja sellanen 500 taalaa takomännillä, sillä sais puristukset sopiviks ja alakerran rempattua. Koneistuksiin vois varata sellanen 1000 euroa. Siihen sitten jakopää ja kiertokangen pultit sekä hyvä miedohko virinokka + nostajat ja budjetti alkaa olla silee. Noilla kuitenkin pitäis saada perusasiat kuntoon ja seuraavaks vois ruveta sitten hakemaan sitä tehoa. Teho löytyy helpoimmin ja halvimmalla hengitysosastolta. Jos kannet on aidot oval portit eikä mitään peanutseja, niin niitä vois hyödyntää. Kevyt kairaus ja isot venttiilit, sekä vaadittavat remontit ja venttiilijouset jne olis ohjelmassa. Rahaa palaa ehlposti aika reippaasti. Toinen vaihtoehto olis uudet kannet vaikkapa world productsin rautaset tai Edelbrockin alumiiniset. Kannattaa pyytää kansipajalta kustannusarviota; nyrkkisääntönä vois pitää, että siinä vaiheessa kun kansitouhu uhkaa maksaa puolet uusien hinnasta, kannattaa ennemmin laittaa uudet ja paremmat. Tohon sitten vielä keinuvipua, ehkä työntötankoa, pulttia, mutteria, imusarjaa, kaasaria, sytkälaitteistoa, pakosarjaa jne niin aletaan olla siellä mitä haetaan. Ja rahaa on kulunut 2-4 kertaisesti budjettiin nähden. Enemmänkin saa menemään jos ei käytä budjettiosia. Jos toisaalta väehmmänkin, mutta silloin ei lopputuloksesta ja sen pitkäikäisyydestä juuri ole takeita.
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tosta plaanauksesta vielä...

    ei kai tollaset milli ja sitä pienemmät oikaisut lohkoon ja kansiin yhteensä vielä tarvi imusarjaan muutoksia? Aika usein näissä lehtien artikkeleissa ne hioo zero-deckheight lohkon hyvä quench mielessä eli noin puoli milliä ja sitten kymmenyksen, pari matalampi kansipahvi ja ehkä saman verran kansista oikaisumielessä pois? Eli noin milli, ehkä vähän vajaa, on kannet sen jälkeen matalammalla. Luulis nyt imukannen sen jälkeen vielä sopivan ilman muutoksia ja jopa olevan samalla korkeudella kuin ennenkin?
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin, jos nyt tehdään normaaliviritys níin kyllä tuo 15t vanhaa rahaa riittää aika pitkälle. Oma impalassa kokeiltu resepti on seuraavanlainen (hinnat hatusta):
    -puristukset 10:n pintaan tai vähän yli, mäntäsarja 5000,-
    -hydr. nokka 220-230@.050 ja .500-.520 nosto, 2000,-
    -kansien kohdistus ja valupurseiden poisto itse
    -peltisarjat, 2000,-
    -imusarja performer tms. (kaytetty käy hyvin), 1000,-
    -holley 750cfm, (käytetty), 1000,-
    -kipinäpuoli 500,-
    -tiivisteet 500,-
    Koneistuksiin jäisi siis 3000,-, riittääkö se riippuu paikasta ja tarpeista mutta ei kamalan paljoa yli kuitenkaan mene.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä tein 318 koneeseen rengastuksen ja laakeroinnin ja pikkuvirittelyä kaikennäköstä ilmasta työtä / swappi kamaa käyttäen jos mahdollista ja kymppi meni siihenkin projektiin kun piti oikein kirjaa kustannuksista. 3000:lla markalla ei ainakaan täällä päin koneisteta just mitään, alakerran koneistuksiin menee liki tuplasti ja kannet on vielä koskematta. Mutta laiminlyömällä tiettyjä asioita ja käyttämällä heikompilaatuisia osia pystyy toki kustannuksia pudottamaan. Vaaan kannattaako siinä vaiheessa sitten kuluttaa ensimmäistäkään markkaa jäää jokaisen itsensä arvioitavaksi. Mä ainakin olen vuosien saatossa todennut, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Ne tulee kuitenkin kaks kertaa ostettuna kalliimmiks kun ostamalla heti suoraan se mitä pitää. Vaikka oikee tapa tietysti olis nostaa puristuksia männän laen korkeutta muuttamalla, niin ei mun kokemukseni mukaan tossa höyläämisessäkään ole budjettitapauksissa juuri ongelmia. Tossa 318:ssa mm. höylättiin 2.2 milliä kansista jotta saatiin vakio huikee 7.5:1 ruttu nostettua melkein 8.7:1:n Kansien imusarjatasosta häylättiin vastaavasti ja koska oli mopsi kyseessä nostajien preloadit korjattiin lyhentämällä vakiotönäreitä. Millin höyläämistä tuskin kukaan huomaa sopivuuksisssa; jenkit ei varmaan edes tunne niin pientä mittayksikköä. Ne voi tehtaaltakin olla ihan mitä sattuu lohkokorkeudet, imutasot, imusarjan leveydet jne. Pahimmassa tapauksessa joutuu pikkasen suurentamaan imusarjan pultinreikiä ylöspäin ja pikkasen sovittamaan kanavia.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kansien höylääminen 2,2 millillä tuskin sekään onnistuu koneistamossa vähänvajaailmaiseksi. Lienee maksaa painokelvottoman summan verran. Ja jos sillä saa puristuksen vaan alle ysiin, niin kannattaisko se kansien höyläämiseen, tönäreiden & imusatsin & mahdollinen jakajan viilailuun uppoova raha sijoittaa mäntiin? Kerralla kunnollista, kun kerran hommaan ruvetaan.
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    mun mielestä 2500€ ei riitä mitenkään tollasen koneen virittämiseen. voisin heittää jonkinlaisia perustelujakin. teetin syksyllä omaan vastaavanlaiseen motin alakertaan koneistukset ja samalla siihen tuli uudet laakerit sekä männänrenkaat, hintaa kertyi jo lähes puolet tosta 2500 eurosta. tosta kun lähdetään rakentamaan eteenpäin viritysmielessä, niin rupee rahaa palamaan. kerkesin selvittää joitain osahintoja ennen ku laitoin homman jäihin ja rupesin miettimään muita vaihtoehtoja. elikkäs alumiinikannet ostopaikasta riippuen 2200-3500€, virinokat alk.300€, imusarjat alk.500€, kansien porttaus n.1000€... eiköhän noista voi jokainen ruveta laskemaan miten toi 2500€ muka riittäis 454:en virittämiseen. minimi summa olis luultavasti jossain 5000€ hujakoilla
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mopeman on niin oikeassa noissa kustannuksissa !!! Kannattaa muistaa ettei sitä konetta voi tehda(HYVIN!!) suoraan summitin luettelosta .Kustannuksiatulee mm kiinnikkeet(pultit tms), laadukkaat liimat ,puhdistus aineet,pesut ,roudaaminen ja koneistus joka on kallista jos edellyttää hyvää=tarkaa työtä.
    Viivan alle tulee yllättävän iso summa vauhdilla. Kannattaa mielummin jättää tekemättä kuin säästää väärissä paikoissa.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ei se ilmaista ollut toi höyläys. Neljä tasoa (kansi + imu) teki hintaa hiukka reilut 300€. Toi oli sellanen "terapia projekti" missä tarkoituksena oli tehdä mahdollisimman pienellä rahalla kelpo motti, ja ihan hyvä siitä tulikin. Järkevää se ei välttämättä ollut. Muut "koneistukset" tein kaikki ite kun aikaa oli. On aika huomattava ero 7.5:1 ja 8.7:1 motin välillä, enemmänkin olis saanut olla mutta höyläämällä toi oli about maksimi mihin "turvallisesti" pääsi.

    Noista hinnoista vielä. Aika harvalla joka noita ei ole tehnyt taitaa olla käsitystä kuinka paljon noi roippeet maksaa kun niitä ynnäilee yhteen. Sama näkyy tietysti käytettyjen ja vähän ajettujen palikoiden hinnoissa. Ihan perus täysremppa pikkulohkokasiin maksanee liki parikymppiä vanhaa rahaa, isolohkoon kympin enemmän. Sitten kun rupee asentamaan jotain herkkuja, niin hinta nousee vääjäämättä, käytetyistä kamoista riippuen paljonkin. Viime vuonna tein yhden 350 letukan, suunnilleen 400 heppaa, ja se tuli maksamaan noin 40 000 mk eikä siinä mitenkään pröystäilty. Vähänkin pidemmälle viritetty isolohko (kunnon alsakantta, rallimäntää, aftermarket veivejä jne) ja hinta lähentelee 100 000:tta ennenkuin huomaakaan.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sen verran lisäystä perus moottoriin että siinä on rpm performeri,750 vac holley ja hei jakaja.
    Täytynee jostain kaivaa lisää hilloa budjettiin tai ruvettava etsimään niitä ranskan perunoita.
    Mr Nimetön.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin, tai sitten teet vain sen mikä on välttämätöntä etkä pekkaleinona kaikkea kerralla. Sitten seuraavana talvena taas vähän lisää jne.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siinä tapauksessa, että noin tekee, kannattaa saattaa ekana "vaikeet" perusasiat kuntoon, eli sellaset joissa ei tarvi panna taas kaikkea lihoiks ennenkuin pääsee toteuttamaan seuraavaa vaihetta. Eli vaikka ekaks alakerta ja öljysydeemit temmiin, ehkä nokkaa, jakopäätä. Kansia, vvenakoneistoa jne on sitten helpompi parannella jälikäteen. Suosittelen kuitenkin, että niille jutuille joita meinaat myöhemmin parannella et tee nyt mitään. Se on sitten myöhemmin hukkaan heitettyä rahaa.
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tässähän alkaa huimaamaan kun katselee noita hintoja. Meillä on 67 pickuppiin tulossa ylikokoon porattu 402:nen. Kone on tekeillä täysin ralliosilla eli takomännät ja -veivit, akselit, nokat, nostajat, jakopäät, öljypumput, imu- ja pakosarjat, kaasari, sytkäjutut, koneen pultit jne. jne. on kaikki virivirikamaa mallia TRW, Holley, Accell, Edelbrock, CraneCompCams, Rhoads, Fel-Pro yms. ja ARP:n pultit, Cleviten laakerit...Öljypohjaa on suurennettu, loiskelevyt ja suurtehopumputkin kuuluu varustukseen.
    Vielä se on kuiteskin täysin levällään, pieniä koneistuksia ja kasaamista vaille. Ainakin toivottavasti näin, kasaamisvaihe näyttää sitten millainen soppa syntyy ja alkaako kone laulaa niinkuin pitää.
    Koneistukset ajateltiin teettää Lahden Kansityöllä, hinta kohtuullinen ja olen kuullut kehuja työn laadusta. Onko kellään täällä kokemuksia?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2002-11-19 14:45 ]</font>
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yks isolohkovelho teiltäpäin pitää paikkaa hyvänä.
     
  20. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Oman 454:ni ostin rempattuna, eli omaa kokemusta hinnoista ei ole. Vanha omistaja muistaakseni jutteli jostain 29000mk:sta. Tosin ainahan kannattaa suhtautua noihin vanhojen omistajien "siihen on laitettu miljoona markkaa"-juttuihin varauksella.
    Koneessa ei ole mitään järjettömän eksoottisia osia, eli lähinnä Chevyn tehdasosia ja Cranen nokka. Remontti on tehty vanhalle omistajalle "pakettina" eli hinta on sisältänyt kaiken lohkon ja muiden osien hankinnasta asennukseen ja säätämiseen saakka.
     

Kerro tästä muillekin!