Bilteman hallinosturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 28.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Biltemassa myynnissä hieman alle sataan euroon kolmen tonnin hallinosturi:

    "Vakaa rakenne takaa parhaan vakauden ja voiman. Valmistettu korkealuokkaisesta teräksestä. Kääntyvät pyörät. Kääntyvä nostosatula, Ø 120 mm. Alin korkeus 140 mm.
    Ylin korkeus 530 mm. Pituus 660 mm. Nostovarren pituus 1010 mm.
    Paino 39 kg. "

    Onko tuo ollut kuinka hyvä, saanko jostain vastaavan halvemmalla? Vai löytyykö vielä parempia?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin ja nosturin kaveriksi meinasin kahta paria tälläisiä pukkeja:

    AUTOPUKKI 4,0 TONNIA, 2KPL

    Korkeutta helppo ja nopea säätää. Kymmenen kiinteää asentoa. Myydään pareittain.
    Alin korkeus 410mm, suurin korkeus 620mm, paino 7,1kg.
     
  3. Essex

    Essex Gearhead

    Minulla on ollut tommonen noin puolentoista vuoden ajan. Maksoi muistaakseni 98 euroo. Olen kyllä tyytyväinen siihen, toimii ja on ok, paitsi että sulkuventtiili helposti vuotaa vähän mikä kuuluu pieninä naksahduksina kun auto on nostettu. Sen saa kylläkin pitämään kiristämällä, mikä vaatii turhan paljon voimaa.
    Tuntuu ehkä hieman leikkikalumaiselta kun vertaa verstaiden kunnon 1,5 tonnin hallitunkkiin. En tosiaan tiedä mitä semmoinen maksaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites ton nostosatulan halkaisija, onko sillä minkään valtakunnan merkitystä. Siihenhän pitää ostaa vielä se läpyskä päälle vai?
     
  5. VRC

    VRC 1st gear

    Mulla on semmoinen Löytötavaratalosta ostettu 3 (muistaakseni) tonnin tunkki, maksoi viime talvena 69 €; siinä on jalalla pikapumppaus jolla saa ensin löysät pois (pienemmän auton peräpää nousee kyllä pelkällä jalkapumppauksella kokonaankin). Sulkuventtiilin käyttö on vipuvarresta, josta voi myös raahata tunkkia pitkin tallia. Olen siihen ollut varsin tyytyväinen, nopsa käyttää, ei irto-osia ja riittävästi nostomomenttia.

    Hyviä juttuja minusta ovat siis:
    - pikanosto jalalla
    - ei irto-osia
    - nostovarresta myös sulkuventtiilin käyttö
     
  6. VRC

    VRC 1st gear

    Mulla on semmoinen Löytötavaratalosta ostettu 3 (muistaakseni) tonnin tunkki, maksoi viime talvena 69 €; siinä on jalalla pikapumppaus jolla saa ensin löysät pois (pienemmän auton peräpää nousee kyllä pelkällä jalkapumppauksella kokonaankin). Sulkuventtiilin käyttö on vipuvarresta, josta voi myös raahata tunkkia pitkin tallia. Olen siihen ollut varsin tyytyväinen, nopsa käyttää, ei irto-osia ja riittävästi nostomomenttia.

    Hyviä juttuja minusta ovat siis:
    - pikanosto jalalla
    - ei irto-osia
    - nostovarresta myös sulkuventtiilin käyttö
     
  7. Fargo

    Fargo Gearhead

    Meillä on Pilipaliteman 3 tonnin tunkki, ikää noin 8 vuotta. Paskahan se jo on mutta hintaansa nähden aika kestävä, olen ylikuormittanut sitä aika rajustikin. Öljyvuotoja alkoi olla parivuotiaana ja nykyään jo miltei roskiskamaa. Harrastekäytössä kestää varmasti.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    keskiseltä tuurista ostin kesällä ja maksoi 69€
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nyt mä kävin äsken motonetissä katsastaan tarjonnan, siellä paras tunkki oli tasan satkun, mut en päässy kokeileen ja katseleen millanen se on, ne oli kaikki pahvilootissa ja siinä luki vaan että korjaamomalli? Olikohan siinä metallipyöriä, osassa on muovipyörät, niihin ei vissiin kannata sortua..
     
  10. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Meillä on ollut jo monta vuotta se Bilteman olikohan se nyt 2,25 tonnin tunkki joka taitaa maksaa nykyään 79 euroa. Hyvä on ollut, parasta mitä tuosta putiikista on koskaan ostettu. Sen sijaan joku halpa sininen pukki meni rikki eli monentasoista tavaraa tuolla myynnissä.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Kolmatta vuotta tollanen ison B:n 2.25 tonnin vehje käytössä, ei vikoja eikä ole säälitty (eikä huollettukaan :oops: ) koskaan. AC:n siniset tunkit on hyviä, mutta kalliita.
     
  12. Wesku

    Wesku Gearhead

    Minusta noissa tunkeissa, joita myydään Biltemassa, Motonetissä ym. on liian äkkipikainen laskusysteemi(varresta käännettävä). Muutaman kerran on pelottanu laskee autoo pukeille, kun tunkin venttiili on mallia on/off. Vartta käännettäessä auto tulee alas kuin kivi, eli varren välitys vois olla mielestäni vähän hitaampi. AC:n tunkeissa on huomattavasti fiksumpi laskusysteemi. Lisäksi AC:n 2t tunkki on tukevampi rungoltaan kuin tuo "halpis" 3t-tunkki. AC:n miinuksena on hinta: 2t karvalakkimalli maksoi vuosi sitten liikkeestä riippuen Tampereella 220-250€.
     
  13. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Samaa mieltä, itsellä on tämä Bilteman oranssi tunkki, tosi tyytyväinen ollut siihen mutta laskusysteemi on tosiaan aika hätäinen. Varsinkin jos olet vääntänyt venttiilin turhan tiukkaan, niin avauksessa voi tulla kiire. Itse olen jo tottunut siihen mutta oudokseltaan voi yllättää.

    En ole koskaan "laatutunkkia" kokeillut, joten en osaa verrata kyseistä ominaisuutta onko se jotenkin erilainen, mutta muuten kyseistä tunkkia voi kyllä suositella.
     
  14. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Aivan totta! Itselläni on se Bilteman 3-tonnin (98€) tunkki ja molemmin käsin saa vääntää maholllisimman varovasti (eli todella hidasta touhua) auki, ettei vaan rysähdä auto alas. Kun on aikaisemmin tottunut kunnon tunkkiin, niin äärimmäisen vi***mainen vika. Kauaa en ole vielä tunkkia omistanut, mutta vaikuttaa muuten olevan kunnon peli.

    Jos jollakulla on vinkki kuinka tuota liian nopeaa laskua voisi korjata, kertokaa ihmeessä...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    ostin Motonetistä sinisen 2,25t nostavan hallitunkin hintaan 64e ja olen ollut tosi tyytyväinen. Nyt sama tunkki on Motonetissä tarjouksessa 59e. Tunkki on tukeva, kevyt käyttää ja siinä on metallipyörät.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo mä räpelöin sitä kanssa eilen, koe seisoin siinä päällä, ei ainakaan minun painosta vielä hajonnut :p
     
  17. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mulla on ollut vajaan kuukauden se motonetin 100€ "korjaamomalli" 3t tunkki pikanostopolkimella. On mielestäni ihan tukeva ja hyvä, ainoo on toi että varovasti saa laskea ettei rysähdä, mutta taitaa olla sama juttu näissä halvemmissa. Olen ihan tyytyväinen.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan metallipyörät? Paljonko on nostokorkeus min max? Vehkeen painoraja tais olla jotain 3.25T tai jotain.
     
  19. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joo kyllä metallipyörät on. Nostokorkeuksia en muista, mutta silloin kun noita vertailin, ei siinä ollut merkittävää eroa noihin bilteman vehkeisiin. Etuna tuo pikanosto.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa et bilitsun 98€ vehkeessä ei ole pikanostoa? Sit käyn hakeen tuon motonetin tuotteen..
     

Kerro tästä muillekin!