Aina vaan GM vs Cummins

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JD4430, 7.12.2004.

  1. JD4430

    JD4430 1st gear

    Aiheeseen kehnosti perehtynyt noviisi murehtii paljon vatvottua aihetta
    edelleen,eli:Onko tosiaan niin,että GM:n kiisseli-tekniikka on täysin
    kelvotonta Dodgen käyttämän cumminssin rinnalla?
    4x4 pickuppi tarttis hankkia,mutta epätietoisuus on suuri.
    Nättiä GMC/Chevyä olis tarjolla n. 15 - 22 t €rkkimerkkiä ja on
    4-ovista kajuuttaa ja paripyörät takana.Sitten kun selataan Dodge-
    osastoa niin hinnatpa pompsahti 10t €rkkiä ylöspäin välittömästi.
    Eihän kymppätonni äkkiseltään hirveeltä tunnu,mutta onhan se
    sentään liki 60 tonttua esihistoriallista valuuttaa.Ja se on aika paljon se!
     
  2. No ei niitä kannata edes verrata keskenään.Ne on ihan eri planeetalta ja eri käyttötarkoitukseen alunperin jo suunniteltu.GM halus kevyen jonka voi esim. laittaa myös henkilöautoon jne. Cummins taas teollisuusmoottori traktoreihin ja pyöräkuormaajiin yms.Noista hinnoista,ota jenkeistä suoraan itse.Saat ainakin edullisemmin kuin jotain 30000 euroa.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Voortin (=internationalin) diisseli lienee noiden välimalli?
     
  4. illi

    illi Gearhead

    Keltasesta pörssistä pongattu halvin oli 19800e, kunnosta en osaa sanoa mitään. Tämä oli se pitkä 4x4 ja parifillarit, vaikka olen enempi gm mies :lol: niin onhan noi aivan eri planeetalta. Aina on mahis että upotat sen cummarin gm:n tekeleeseen.....
     
  5. JD4430

    JD4430 1st gear

    Mitä Jenkeistä uittamiseen tulee,niin aika loppuu kesken.(tilikausi katkeaa,
    alv:n palautukset siirtyy jne.)
    Nykyinen paku meni myyntiin ja uutta tarviis saada ennen vuodenvaihdetta.(verotekniset syyt)
    Koska minkäänlaista merkkiuskollisuutta ei ole (vielä):lol:
    niin merkillä sinänsä ei ole väliä,kysymys on lähinnä
    budjetin asettamista rajoituksista.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Parhaat verohyödythän sitten saat , kun ostat niitä 35kiloeuron autoja :rotfl:

    Juuri äsken kuulin kun eräs huonoon mutta kalliiseen laitteeseen kypsynyt oli todennut :
    " Se kone teki suurimmat työnsä verotuspuolella" :lol:

    Verottajahan vie vain puolet , mutta kauppias vie kaikki ( wanha wiidakon sanonta )
     
  7. Isäukko ajeli pari vuotta tommosella -91 F-350 Crew Capilla.Työmatkaakin tuli 120 km päivässä.Eipä siinä ollut mitään ihmeempiä murheita.Noissa on ongelmana kavitaation aiheuttama syöpyminen sylinteri putkissa.Tai se ongelma on siinä että sama kone Internationalin vehkeissä niin niissä on jäähdytysjärjestelmän suodattimessa valmiina se lisäaine joka estää kavitaation.Fordissa ei sitä suodatinta ole ja sen lisäaineen tarpeen maininta oli jotenkin päässyt jäämään pois kaikista huolto-ohjeista.Kavitaatio sinänsä ei ole ainoastaan Internationalin vika,se on monissa isoissa teollisuusdieseleissä ongelmana.Cumminssissa ei tämmöisiä lisäaineita tarvita 8) .
     
  8. JD4430

    JD4430 1st gear

    Totta toki tuokin :rotfl: ,mutta budjetti asettaa hieman tiukemmat raamit.
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mikä on kavitaatio? tyhmä vanimies kyselee, koskeeko se muakin? ei ole vasta kun 450tkm rullattu, kait sen pitäs vaikuttaa? mut mikä se kavitaatio on?
     
  10. Kavitaatio yleisesti esim. pumpuissa kun pumpun imupuolen paine laskee liian alhaiseksi vesi tai mitä nestettä nyt onkin höyrystyy. Kun höyrykuplat "räjähtävät" painepuolella pumpun rakenteiden pinnalla se on kuin pienillä vasaroilla hakattaisiin.Ja tässä moottori tapauksessa,työtahdin aikana sylinterin seinämä tekee joustoliikkeen ja se aiheuttaa semmoisen paineen muutoksen siellä jäähdytysnesteessä että tämä kavitaatio pääsee tapahtumaan.Ne kuplat poksahtelee siellä sylineriputken seinämille ja ennen pitkää on puhki.Lisäaineilla saadaan se höyrystymispiste muutettua.Ja toi ei varsinaisesti ole vika se täytyy vain tietää.Ei taida olla Chevyn ongelma(vai oliko sulla Chevy) kun en ole koskaan kuullut siitä puhuttavan.

    Edit:Ne lisäaineet tekee pinnoitteen sinne sylinteriputkeen.
    Tossa kuva semmosesta putkesta mikä on syöpynyt.
    [​IMG]
     
  11. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    joo, chevystä puhe, kiitos tyhjentävästä vastauksesta, onko muutes
    6.2 d detroit dieselin tekosia, kun tuolla käyttiksessä vähän siihen viitattiin?
     
  12. finmower

    finmower 1st gear

    Kyllä se ohje on ihan selevällä amerikankielellä vielä -01 mallinki
    ohjekirjassa, kuten oli -89 ja 97 mallinkien kirjoissa.
    Täs lukoo käännettynä, lisää FW-15 lisäainetta 24 000 km välein
    3 desilitraa jäähdytysjärjestelmään. Tehtaalta lähtiessä aine on lisätty
    mutta jos nesteet vaihtaa täytyy uusi neste täydentää (1,89 litraa).
    Tätä ei ole sanottu varsinaisessa käyttiksessä vaan 7,3 diesel ohjekirjassa
    joka on erillinen vihkonen. Ikävä kyllä tämä varmaan jää huomaamatta monelta.
    JH
     
  13. Joo,lueskelin muistaakseni DieselStopin sivuilta tuosta.Ne oli siihen Owner`s manuaaliin kopsannut ne huolto-ohjeet suoraan Natikalta.Niillä taas ei mainittu asiaa koska jäähdytysjärjestelmässä oli suodatin mikä oli kyllästetty lisäaineella.Fordissa suodatinta ei ole.1995 tuli siihen Owner´s manuaaliinkin maininta asiasta.Tuosta se on kai saanut sitä mainetta että olis herkkä kavitaatiolle.Käytetyn ostajan kannattaa olla tarkkana.Tuota ei tosiaan moni tiedä.
     
  14. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Hetkinen...kyllä ainakin niissä Cumminseissa, joita muutaman vuoden huolsin, oli lisäainepatit. Muistaakseni Fleetguardin nro joku? Puhun nyt LTA10 jne koneista joita oli Sisu/Kalmar konttikurottajissa.
     
  15. Joo,mä tarkoitin tota B-sarjan 5.9 pienokaista.Noissa oikeesti isoissa moottoreissa vaatii.Se taitaa olla siitä kiinni onko märkä vai kuiva sylinteriputki rakenne kyseessä.C 8.3 Cumminssissa on märkä jä pitää olla aineet.B 5.9 Kuiva putki ja ei aineita.Taitaa olla tuo lisäaineen tarve tavallisempaa kuin se ettei vaadita?Pakko kysyä muuten, oletko sama Ahti joka on ollut Länsisatamassa töissä.Jos olet niin terveisiä konekorjaamolta :wink:
     
  16. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Jep, CS:n murskaamolla olin 95-00..
    laitan yv:tä.
     
  17. JD4430

    JD4430 1st gear

    Elikkä kiisseliVoorttikin vielä menettelis mikäli Dodgea ei löydy.
    Fordsonien tarjonta ei ole runsasta,mutta hintataso on kohtuullinen.
    Vihdi suunnalla näkyy olevan paripyörällistä Ramia kaupan
    ei-hirveän-pahaan hintaan,onko ko. yrityksestä kokemuksia?
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noita foortteja on rapakon takana runsaasti tarjolla, hinnat suth samoja kuin GM:llä eli aika paljon alle Ramin hintojen.
     
  19. Sen Fordin ukko osti Vihdistä Usa-Classic Carssilta.Ei mitään valittamista niiden systeemeissä.Hintakin oli kohtuullinen,se oli vielä sitä aikaa kun jos näki Dualie pick-upin jossain oltiin monttu auki.Huono puoli Fordissa on se että tarttee melkein lentokentän kääntymiseen.Meinaan jos tarttee ajella ahtaissa paikoissa.
     
  20. finmower

    finmower 1st gear

    Keväällä kun itse ostin 350 foortin, oli hinnat kyllä toisinpäin. Dodgeja sai alle 20k valita aika monta mutta Foortien hinnat oli kaikki yli.
    (vert n. 50k ajettu vuosimalli -01, dually, crewcab,350,3500 diesel)
    Cheviä ei oikeastaan ollut tarjollakaan. Foorteja on hyvin tarjolla koska
    se on kaikkein yleisin siellä. Moottori on kyllä varmatoiminen niinkuin
    cumminssikin (molemmista kokemuksia). Kyllä tuo 01 foortti kääntyy
    melkein yhtä pienellä säteellä ku naapurin hailuksi.
     

Kerro tästä muillekin!