Ruostekukan oikea hoito?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Stone, 11.1.2005.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Tätäkin on jo hiukan joskus spekuloitu, mutta kysympä taas:

    Eli mikä on ammattimainen tapa korjata pieni ruostekukinto pellissä, jos ei aio (viitsi) maalata koko osaa (ovi, lokasuoja, pelti) vaan tekee paikallisen korjausmaalauksen? Käyttölinttaan ei kertakaikkiaan vaan voi tehdä koko korin hiekkapuhallusta + maalausta vain puolen kämmenen kokoisen kuprun takia, mutta paikkaus täytyy kuitenkin olla (jonkun helkkarin pikkumaisuuden takia) niin hyvä, että sitä ei erota ilman lähempää tutkimista. Ja oletetaan nyt siis että paikattavat kohdat eivät tarvi hitsattavaa peltipaikkaa, vaan ovat todellakin pelkkiä kupruilevia maaleja ym.

    Niinpä, kun ruostekohta on hiottu paljaaksi, niin miten edetään, että paikkaus ei ole yhtä hirveä rupi kuin ruostekohta? Panenko MetalReadyä
    -> Por15 pohjamaaliksi -> kittikikkare (mitä kittiä?) hionta tasaiseksi -> spray pohjamaali -> pintamaali häivyttäen?
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Korjauksen pitkäikäisyyden kannalta on tärkeää,että saat kaiken ruosteen pois. Kätevä on ollut halpahalleissakin myytävä edullinen pistepuhalluslaite, joka kierrättää hiekkaa. Täysin ruosteesta puhdas pinta hiotaan epiksellä samalla viistoten ympäröivään maalipintaan. Tiukka kittikerros voidaan levittää suoraan tasaten korkeus maalipinnan tasalle ja täyttäen huokoset. Kitiksi käy normaali hienompijakoinen kitti. Kitin päälle ruiskutetaan 2komponenttinen hiontapohja ohentaen terveen maalin päälle. Hiotaan tuella. Pinnan häivytystä helpottaa kun myllytät ympäroivän maalipinnan ennen pintamaalia. Korjausmaalaus sulautuu pintaan paremmin kun ruiskutat varovasti ohennetta sumureunoille. Lopuksi pinnan hionta esim p1500 ja myllytys.
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Kerrotko vielä tuotenimiä hyviksi havaituille aineille:

    -kitti?
    -hiontapohja?
    -ohenne? käykö mikä tahansa tinneri?
    -myllytysaine? Käykö rättilaikoissa käytettävä kiillotustahna vai olisko Autoglym parempi? Entäpäs onko noita myllytyslaikkoja (vaahtomuoviako?) yleisesti pingpong-liikkeissä saatavana porakoneelle/rälläkälle?

    :oops:
     
  4. Se pistehiekkapuhallin on muuten tosi kätevä vehje ja sanokoon muut mitä sanoo niin ainoa oikea ruosteen poistotapa on hiekkapuhallus!!!
    Itse käytin kyseistä laitetta capriseni ruosteen poistoon 3-vuotta sitten eikä ole ruostetta tullu läpi.Kyseisellä laitteella on myös kätevä puhaltaa kiveniskuja puhtaaksi,koska siihen saa erillaisia suuttimia.Suosittelen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paalauta autosi, ruostekukat häviävät samalla.
     
  6. Jasse

    Jasse 1st gear

    Jesh hyvä nimetän amish... :soosoo:
     
  7. roku65

    roku65 Gearhead

    En sen kummemmin osaa mainostaa mitään tiettyä tuotemerkkiä. Itse olen käyttänyt dupontin tuotteita maaleissa, varmaan muutkin käy yhtä hyvin esim ppg,sikkens ym.Käytä kuitenkin ehdottomasti 2komponentti hiontapohjaa, sprayllä ei saa kunnon täyttöä eikä kestävyyttä.
    Kitit hieman makuasia, noitahan on hyvinkin erilaisia koostumuksiltaan, mitään muurauslaasti tyylistä ei tuontyyliseen hommaan tartte.Kysy automaaliliikkeestä kuten maaliakin. On olemassa erityistä häivytysohennetta mutta toimeen tulee välttävästi maalin omallakin ohenteella.
    Käsittääkseni rättilaikkojen vaha on tarkoitettu sulavaksi lämmöstä metallin pintaan eikä maalipinta sellaista kestä. Esim glymin fine tai ultrafine toimii, älä kuitenkaan vahaa pintaa ennen maalausta. Vaahtomuovilaikkakin toimii, mutta pora/rälläkkä pyörii liian nopeasti-maali voi palaa. Ja sit rasvapesu kiillotuksen jälkeenkin.
    Jos vähemmän ammattimaisen korjauksen haluat tehdä niin paukkupullosydeemeilläkin saa kohtuu jäljen-kiillottuukin helpommin-mutta kestävyys hieman heikkoa.Ruosteen täydellinen poistaminen on tällöinkin erittäin tärkeää.
     
  8. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Jos millään kehtaat, nii kertositko kyseisestä laitteesta hiukka enemmän :) en ole moisesta ennen kuullutkaan :oops:
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Siitä minäkin tiedän jonkin verran, eli on pistoolimainen laite, jossa peltiä vasten painettava neliskanttinen/pyöreä kaulus estää puhallettavaa hiekkaa pöllyämästä ympäriinsä, vaan se valuu keruupussiin jne uudelleenkäyttöä varten. Kaulus painetaan tiiviisti peltiä vasten ja aloitetaan suhuuttaminen hiekalla, tuloksena on pieni puhdas alue. Vaatii kompuralta jonkin verran litratuottoa toimiakseen. Esim. Bilteman verkkokaupassa oli tommonen pyssy 16,50. Tiedä sen laadusta sitten...
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mul on just tuo Bilteman vekotin, toimii hyvin mut kannattaa ekaks raapaista "nee*erintukalla" paksuimmat maalit ja ruosteet pois. Tuolla voi puhallella vaikka autotallissa sisällä eikä pölise. Tekee tosin varsin pienen alueen puhdasta kerralla joten ei sovi hätäisille tai muuten urakkatahtiin tottuneille.
     
  11. Stone

    Stone 3rd gear

    Kuinka iso alue tulee kiiltävää peltiä kerralla? Tuleeko 10c kolikon verran vai vähemmän? Kuinka kauan tollasta yhtä länttiä täytyy jurnuttaa että tulee valmista...toisinpäin kuinka kauan menee esim yhden neliösentin kokosen alueen puhaltamiseen?
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kuminokasta riippuen puhdasta tulee kerralla n. sentin halkaisijaltaan oleva läikkä. Ohjeen mukaan laitetta ei sais liikuttaa kun puhaltaa, nokka kuluu ja pöly pyrkii pakenemaan pellin ja kumin välistä. Tuollaisella puhallus-siirto-puhallus... systeemillä tekee kyllä reilummankin ruostekukkasen parissa minuutissa.
     
  13. Yogi

    Yogi Gearhead

    Ei siinä yhteen ruosteläikän poistoon mene kuin hetki aikaa. Kylänmies Asseri esitteli ko.laitetta minulle syksyllä ja pienet ruosteläikät muuttuivat puhtaaksi peltipinnaksi muutamien sekuntien puhalluksilla.
     
  14. xtremer

    xtremer 1st gear

    tommonen värkki kuulostaa hyvältä !

    Miten kitin kanssa pitäs toimia
    kitin käytäjiä on ainakin 2 ryhmää
    1 ryhmä ensin pohjamaali sitten kitti
    2 ryhmä kitti ja sitten pohjamaali

    itte oon tehnyt ekalla mainitulla tavalla, kun olen hionut jonkun tekemiä virityksiä, joissa on ollut ensin kitti ja sitten maali niin aina on ollut ruostetta kitin alla.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    joku on jättäny ruostetta kitin alle :mad:
     
  16. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Hittolainen, toi laitehan pitää ostaa kerran se tommottine on :D helppo puhaltaa ruosteet pois pikku hakkautumien pohjalta...toivottavasti!
     
  17. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mutta mutta. Ihan ekaan kommenttiin on pakko mainita, että kun olen harrastanut nimenomaan ruosteisia autoja viimeset kymmenen vuotta, ja olen auto alan hommissa muutenkin ollut, niin olen kyllä todennut että "puolenkämmenen kokoisen kuprun" alla on 90% varmuudella pakkelia ja reikä. (mikäli siis kyse on maali kuprusta)

    Omasta mielestäni hiekkapuhallus ei ole ehdottomasti ainut tapa poistaa ruostetta.
    Toinen melkolailla yhtä varma tapa on leikata vain koko ruosteinen alue REILUSTI pois, ja tehdä uusiks. Sillä tapaa voi saada korjauksen kestämään taas vuosia vaikka sen tekisi "ameriikkalaisittain" alumiini verkon, halvimman pakkelin ja halvimman spray maalin avulla...
    Sitä tapaa en tosin suosittele kantaviin rakenteisiin saatikka harraste autoon koska sen joku kuitenkin vielä joskus aikoo maalata ja pettymys on melkoinen vanhoja sotkuja hiottaessa. :mad:
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo toi pistepuhallin on ihan näppärä, jos kompura on käytössä niin kannatta ostaa, ei ole niin iso investointi... Mä en ole mikään alan asiantuntija mut ite laitan maalin kitin alle, pohjamaalina olen käyttänyt Spies-Heckerin 1-K Haftgrund happophjaväriä, ihan hyvää kamaa. Maksaa tietty vähän enemmän kun halpahallien ruosteprimerit...
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ruosteen saa parhaiten säilytettyä nättinä, pyyhkimällä rakkaan auton öljytyllä rätillä. Synteettinen- tai hydrauliöljy ei edes haise auringossa. Oliivioöjy jätti ruman vaalean pinnan ja härskiintyi nopeasti. Paklaukset ja muu meikkaus ynnä kaikenlainen killuttimien ripustelu on naisten touhuja. Kevät tulee, kaljaa karjuille ja kuset renkaille.
     
  20. Stone

    Stone 3rd gear

    Onko kokemuksia POR15:sta päälle maalaamisesta? Ohjeissa neuvotaan vetämään joku "TIE Primer" PORrin ja pintamaalin väliin, mutta menestyykö tavallinen pohjamaali sen päällä? Kuplimista ei POR:in kanssa pelatessa pitäisi tapahtua...
     

Kerro tästä muillekin!