Valiant yläpallon irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja timppa, 17.1.2005.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Varmaan tästäkin ollut juttua mutta en löytänyt...

    Mitenkä tota kierteellistä palloniveltä olisi paras käydä irottamaan?

    Tarvitseeko sen "virallisen" hylsyn tai tee-se-itse avaimen vai kelpaako isot putkitongit ja jatkovarsi? Tarvitseeko / saako antaa pillillä kuumaa tukivarteen?

    Aukeaako myötä- vai vastapäivään? Miten tiukkaan uusi vedetään kiinni?

    Entäs kartion irrotus olka-akselista, leka ja lämpöä vaiko ulosvetäjä?

    Niin 9"-rummuilla on mikäli sillä nyt on väliä...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tarvi virallista hylsyä muttei siitä haittaa ole, sillä ton osan tarttumapinnat on pienet ja se on kireessä. Joskus edellinen omistaja on heftannut pallon kiinni ettei vaan putoa nivel vauhdista, kannattaa katsoa.

    Muistaakseni kierteet aukeaisi tossakin vehkeessä "väärin" päin. Uusi kiinni niin kireelle kun saa, muttei jenkoja pyöreeksi tai pitää hitsata kiiinni, eikä ole hyvä, että katsuri löytää hitsejä tukivarsista.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tehtaallahan noi on kasattu kiertämällä nivel "kierteettömään" ylätukivarren reikään. Pitäisi saada uusi nivel kierrettyä samoille kierteille niin että se pohjaa. Loppukiristyksen momentti on min 125 jalkapaunaa. Jos ei mene tai pyörähtää niin sitten pitäisi uusia molemmat! Alunperin on tarkoitettu, että myös ylätukivarsi vaihdetaan uuteen. Mutta itse kiertäisin nivelen pohjaan ja sitten vähän kiristäisin. Kuumaa välttelisin irroituksessa tai ainakin lämmittämästä olka-akselia.

    Kartion irroitukseen olisi paras ulosvetäjä ja vasara: asenna ja kiristä ulosvetäjä, löy vasaralla (pallopää) napakasti kartioreiän kohdalle. Jos sulla ei ole ulosvetäjää niin pitäisi lähteä kahdella vasarallakin, ei vaan ehkä yhtä helposti: paina toisella (mielellään painavahkolla) vasaralla kartioreiän takapuolelta vastaan samaan aikaan kuin terävästi napautat toisella vasaralla etupuolelta. Älä kuitenkaan tao reikää soikeaksi! Riittää vähän sivumpaakin naputtelu.
     
  4. timppa

    timppa Gearhead

    No hain semmosen "kahenmarkan" ulosvetäjän varaosaliikkeesta ja hyvin lähti kaikki kartiot niin ylhäältä kuin alhaaltakin.(joutui vain pari millia isontaan sitä ulosvetäjän hahloa) Koko ylänivel lähti kevyesti putkitongeilla ja kiristyikin hyvin...
     
  5. V200

    V200 1st gear

    Kumpi oli kierre? Oikea vai vasen, kun tässä on ollut tietäjää kummastakin vaihtoehdosta.
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    "Normaali", eli myötäpäivään kiristyy, vastapäivään aukeaa(kun katsotaan kannan puolelta, eli ylhäältä). Vasen ja oikea on samalaiset (varaosakirjan mukaan)
     

Kerro tästä muillekin!