dodge

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rytari, 25.2.2005.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, nyt tarvis viisasta tietäjää, dodge ram cumminssin dieselillä ei suostu lataileen vaikka vaihdettiin uusi laturikin, laturi tekee kyllä yli 30v jännitteen, ja se jatkaa matkaansa vielä siitä mustasta "mokkulasta" laturin kyljessä eteenpäin, mutta akulle asti se ei tule, mittailin releboxistakin että siellä oleva 120a Alternato sulake on ehee, onkohan tossa laitteessa jossain erillinen rele lataukselle vai mitä?

    nimi. tarvis saada auto ajoon
     
  2. Sillä välin kun odotellaan sitä viisasta tietäjää,mä voin vastata jotain.Lataussäätimen tehtävät hoidetaan PCM:ssä (Powertrain Control Modulessa).Harvinaista jos vikaa olis sinne tullut.Se mokkula on siellä ilmanputsarikotelon takana firewallissa kiinni.Kato ainakin ne liittimet siitä että on kunnolla kiinni.Sitten kuskinpuolen sisälokkarissa siinä rele/sulakeboxissa semmonen kuin automatic shutdown relay,muistaakseni laturin magnetointi menee sen kautta.Tarkista sen toiminta.Jos PCM on mennyt rikki silleen että toi laturi ei lähde pelaamaan siihen pystyy kyllä laittamaan perinteisen säätimen.
     
  3. Vielä yks juttu,moottorin pyörintänopeusanturilta menee inputti PCM:lle.Ei alkaa lataamaan jos ei saa tätä tietoa.Mutta sitten kyllä on kierroslukumittarikin pimeenä yms.
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, kiekkamittari toimii, ja siinä laturin perseessä kun on se pikkumusta laatikko, niin toiseen sen napaankin tulee virta ja pientä väkivaltaa suorittaen mittasin että siitä lähtevässä johdossakin kulkee sen reilu 30v... en vain ole vielä päässyt seuraamaan että mihin se johto siitä, vika on semmonen että ei tosiaan volttimittarissa jännitteet nouse, mutta vasta 100m ajon jälkeen syttyy latauksen merkkivalo... eli voisko nyt olla kummiski niin että se vika olis siä PCM:ssä... mitäs sitte tehdä?
     
  5. Kentän magnetointi, + tulee akulta shutdown relayn kautta.Tätä relettä ohjaa PCM pinni 51 kunhan se on saanut nopeusanturilta tietoa.Eli kun sulla kiekkamittari toimii ainakin anturi on OK.Mutta tarkista että sille releelle tulee ohjaus ja releen kärkien kautta menee sähkö.Tarvittaessa voit vaikka jumpata navat yhteen.(30 ja 87?)

    Kenttäkäämin toinen pää menee suoraan PCM:lle pinni 20.Täältä tulee se varsinainen latausjännitteen säätö eli - merkkistä sähköä annetaan kentälle tarpeen mukaan.Jos sulla on akut kohtuu tyhjänä kenttäkäämien päistä mitattuna pitäis näkyä yli 10v.

    Jos pinnistä 20 ei tule mitään siihen laturin kenttäkäämiin,piuhat on ehjät liittimet ok,ASD reley vetää yms. niin kyllä se sitten on PCM paskana.Sitten täytyy viritellä se vanhanmallin säädin siihen.Se 30 volttia kyllä vähän ihmetyttää...

    Muistaakseni niistä PCM:n liittimistä olisi ollut recall 96-98 mallisissa,olikohan tiiviste unohtunut välistä tai jotain.Kantsii ihmetellä sieltä

    Pitää katsella tarkemmin sähkökuvia kunhan pääsen työmaalta joskus vielä kotiin.

    Edit:pCM tarttee myös akkujännitteen vertailujännitteeksi pinni 3
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    täytyy huomenna päivän valossa vähän kattella uudestaan... kiitos jo tähän mennessä tullesta tiedosta...
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    ton asd releen toiminnan tarkistin, ohjaus tulee, rele vetää ja virta liikkuu, eikä hyppyjohtokaan auta asian.... nyt kun oli akut yön laturissa niin koneen käydessä kun mittasin siitä laturita sulekeboksiin tulevasta vahvasta piuhasta, vaihtelee 11.5 ja 12.5v välillä semmosella kolmen neljän sekunnin syklillä, ihan niinku joku yrittäis tehdä jotain :) tämä kaapeli oli myös kuulemma pari viikkoa sitten hankautunut kuorestaa puhki ja osui silloin tällöin etuakselin palkkiin? ei häirinnyt eikä aiheuttanut mitään. massauksessa olivat huomanneet että on rikki, eli se varmaan aiheuttanut tän ongelman näin jälkikäteen, että mitähän se pääsee sieltä hajottaan... en päässyt vielä sinne pcm:n liittimelle asti että olisin voinut sitä katsoa.
     
  8. Eli se mikä puuttuu on se magnetoinnin - puoli mikä pitäis tulla sieltä pinnistä 20.Syystä tai toisesta.Lueskelin tuota korjaamokirjaa,siinä kerrottiin että se PCM ottais huomioon paitsi sähköisen kuorman niin moottorin lämpötilan,imuilman lämpötilan,ajoneuvon nopeuden,onko ilmastointipäällä yms. tuota magnetointia säätäessään.
    Oletko vikakoodeja yrittänyt ottaa.3 sekunnin sisällä virta-avain 0N OFF ON OFF ON ja sitten katsoo minkämoista valoshowta check engine valo pitää.
    Outoa kyllä jos se PCM olis mennyt rikki niin että kaikki muu toimii.
     
  9. Rytari

    Rytari Gearhead

    jotenki hämärästi se sen antaa.... pari kertaa tarkistin, ja aina sama...

    3 4 2 4 2 4 7 5 5...

    eli 55 loppuu, 47 on Battery charging system voltage too low

    42 on An open or shorted condition detected in the Auto Shutdown Relay circuit

    mut mikäs sitte toi 3 jää ilman kaveria?...
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, löysin ton jo ittekkin... ja toi kolmonen on vissii kummiski ehkä jopa 12, eli akku ollut irti... mutta mitäs sitte... noi ei mulle oikeastaa valaise mitään... 42, avoin tai oikosulussa oleva virtapiiri? sillä pirun releellä...
     
  11. Rytari

    Rytari Gearhead

    ei perr... nyt löyty vika, ja sain jo korjattuakin... se laturilta tuleva virtakaapeli jossa oli eristevikaa oli yhdelta kohtaa palanut kokonaan poikki, luultavasti ton hankaumasta johtuneen heikentymisen ja yli parinkymmenen asteen pakkasen vaikutuksesta... kiitoksen CIS:lle hyvistä neuvoista, ilman niitä olis taas ollut tekemätön paikka.
     
  12. No perkeles,hieno homma että vika löyty.Mietittiin vähän turhan vaikeita vaan...
     
  13. Rytari

    Rytari Gearhead

    nimenomaan... mutta kun on sokea niin on soikea... aina tulee katteltua sitä pahinta vaihtoehtoa
     
  14. Kaalepi

    Kaalepi 1st gear

    Nyt tarvis viisaammilta apua dodge ram 2500 -95 automaatti, lopetti lataamasta eikä kierrosmittari toimi eikä vaihda 3isompaa vaihdetta siinä kärryn veto napissa pallaa valo ei vaikuta vaikka sitä painaa. Auttakee joku
     

Kerro tästä muillekin!