Car Culture Online

Overdrive.fi


6.2D alahihnapyörän kumin korjaus

Moottorit ja apulaitteet. Kysymyksiä ja vinkkejä.

14 viestiä

Sivu 1/1

 

Jussi289 27.02.2005 22:13 (6.2D alahihnapyörän kumin korjaus)
Aktiivijäsen, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1537

Onko kukaan yrittänyt korjauttaa sitä kumirenkaalla vaimennettua kampi-
akselin hihnapyörää? Nyt kun sen vulkanointi petti, niin pitää aika ikävää
rominaa tyhjäkäynnin tuntumassa. Tässä minun -90:ssä on moniurahihna,
mutta rakenne taitaa olla samantapainen niissä vanhemmissa perinteistä
kiilahihnaa käyttävissäkin. On luultavasti juuri sen tyyppinen osa, jota ei
kannata lähteä käytettynä etsimään, on kuitenkin yhtä huono jos yleensä
löytää... Saa nähdä kauanko kestää kasassa tuossa kunnossa, pitäähän
se keskilaakeri sen ainakin hetken suorassa ja veto välittyy rajoitintappien
kautta. Kunnes se kumi lähtee kokonaan :(

Vinkkejä uusista?

J

Vieras 27.02.2005 22:32
Käyttäjäjostain

turussa usapower myi joskus itse teettämiään alahihnapyöriä ainakin kiilahihnamallisiin en sitten tiedä mitä vaikutusta koneen kestoon kun pyörä on kokometallinen mötti ei siis enää varsinaista värinänvaimennusta.mulla ainaki on viä kone nipussa ja noi hihnapyörät oli aika edullisia

Vieras 27.02.2005 23:24 (hihnapyörä)
Käyttäjäjostain

aikoinaan hitsasin oman dieselini hihnapyörän jumiin ja hyvin toimi monta vuotta. se oli kiilahihnamalli. dampperi hoitaa värinänvaimennukset ja hihnapyörän kumi vaimentaa kuormaa esim ilmastoinnin kytkeytyessä päälle ja vähentää näinollen hihnojen vinkaisuja...

Jussi289 28.02.2005 10:39
Aktiivijäsen, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1537

Ne maininnat tuosta, mitkä pikaisesti Googlettamalla löysin, sanoo sen kyllä
osallistuvan joidenkin harmonisten tappamiseen ja sitä kautta kampiakselin
suojaamiseen. Mutta aivan erityisesti lisää hihnan kestoa. Pitää kai etsiä
uusi.

J

4x4_76 28.02.2005 15:10
Aktiivijäsen, Lappeenranta, Rekisteröitynyt: 26.12.2002 01:00, Viestit: 1435

Rapakon takana varoittelivat että jos 6.2deen dampperi on paskana niin se on kampiakselille bye-bye.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Dodge Ram CTD 4x4 CCLB -95, KDP'd, AFC mods, #100 plate, Autometer Z-series pyro, boost, trans temp, DSS, T-steering

illi 28.02.2005 15:23
Vakiokävijä, jyväskylä, Rekisteröitynyt: 25.02.2004 01:00, Viestit: 518

Katson löytyykö ja ilmoitan sit, siis jos käytetty kiinnostaa, vaikka -94 vanista.

Jussi289 28.02.2005 15:26
Aktiivijäsen, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1537

Selvyyden vuoksi, varsinainen dampperi on erikseen ja siinä on kiinni tämä
kyseinen hihnapyörä. Hihnapyörässä on dampperiin verrattuna huomattavan
paksu tämä kuminen välirengas, pari senttiä noin. Se kumi on lisäksi jotenkin
ontelorakenteinen, eli ei umpikumia.

Hitsausta on nyt suositeltu, mutta uskaltaakohan? Onko hihna ainoa
varsinainen kärsijä siinä tapauksessa...

J

illi 28.02.2005 15:32
Vakiokävijä, jyväskylä, Rekisteröitynyt: 25.02.2004 01:00, Viestit: 518

Tonginta tuotti jo tulosta kato yv

Pertti K 28.02.2005 17:28
Aktiivijäsen, Laukaa, Rekisteröitynyt: 05.08.2002 00:00, Viestit: 3800

Itse korjautin Oldsin 394:n damperin Kumiapu Oy:ssä. Museoautossa ei kilometrejä hirveästi kerry, joten vaikea sanoa kestävyydestä (paitsi tietysti jos rikkoutuu jo noilla ajoilla...)

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
Oldsmobile 98 '49
Fiat Solifer '00
VW Passat '04

Jussi289 01.03.2005 01:15
Aktiivijäsen, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1537

Hitsaus kokeiltu, ei vaikuta järkevältä ratkaisulta. Nyt se kiristysrulla vatkaa
tyhjäkäynnillä aivan horkassa. Romina kyllä loppui. Tuolla menolla se rullan
varsi tai jousi antautuu varmasti aika nopsaan.

J

Vieras 01.03.2005 15:33
Käyttäjäjostain

Whurt:n liima tiivistemassa väliin sekä 5 mm poraus hihnauranpohjalta kumiin asti. Teroitut 5 mm langanpätkät painetaan reikiin ja hitsataan kevyesti kiinni. Hihnan ja hitsinöölien väliin on jäätävä rakoa ettei hihna kulu. Tämän korjauksen edellytyksenä on jotta kumi on irti ulommasta osasta hihnapyörää.
Ei aiheuta sen kummenpaa katastrofia irrotessaan kuin nytkään.
Tyhjäkäyntikolkutus tuhoaa ajan kanssa myös muita laitteita joten kannattaa korjata pikimmiten.

SM 01.03.2005 23:07 (Viisastelua)
Satunnainen kävijä, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 12.08.2003 00:00, Viestit: 233

4x4_76 kirjoitti:Rapakon takana varoittelivat että jos 6.2deen dampperi on paskana niin se on kampiakselille bye-bye.


Rapakon tällä puolen varottelen, että jos mistä moottorista tahansa on dampperi paskana (edellyttäen että sellainen löytyy), niin se on kampiakselille bye-bye. Aikanaan...

Ford Mustang Sportsroof '69
Ford Capri II 1600 L '74
Honda CB 350 '74
Honda XRV 750 Africa Twin '98

anttikristus 19.04.2006 16:41
Satunnainen kävijä, Karvia, Rekisteröitynyt: 12.12.2003 01:00, Viestit: 491

Meikäläisellä on se vanhempi kiilahihnamalli. Ei kolise eikä rämise, ja käteen tuntuu hihnapyörä jämäkältä. Hihnapyörän laturia käyttävä iso kehä vatkaa ja vemputtaa hullun lailla, mutta pienempi, tehostinta ja kompuraa pyörittävä osa pyörii ihan nätisti. Liekö se iso sitten jostain syystä vääntynyt.. Koostuuko tuo pyörä osista, vai onko yhtenäinen? Kai se olisi viisasta vaihtaa uuteen

illi 02.05.2006 19:56
Vakiokävijä, jyväskylä, Rekisteröitynyt: 25.02.2004 01:00, Viestit: 518

Joka ukollahan se isopyörä vähän heittää..... ohjaamossa.

14 viestiä
   

Sivu 1/1

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi