Kuka muistaa Suomi-Dragrace -historiaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 22.3.2005.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onkos kenelläkään vanhemman polven harrastajista muistikuvaa 70-80 -luvulla Suomessa olleesta dragrace-kilpurista, jossa on ollut tummansininen, hieman violetihtava 20-luvun lopun Moparin Coupe/Roadster-kori tai ainakin korin takapää? Kaikki historiatiedot ja kuvat kiinnostaa!
     
  2. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Onkohan mahdollisesti sama,josta tuli vuosia sitten tv:stä dokumentti. 8) Vai onkohan nää niitä dementian oireita,saatan muistaa ihan väärinkin. 8)
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Varmaan juuri edellisen kaverin mainitsema Esko Aholan Chrysler-Roadster. Oletan että olisi ollut juttu kasissakin aikoinaan?? Markku Veijalainen siitä teki dokumentin nimeltänsä "Vain muutaman sekunnin tähden". Ohjelmanahan se ei ollut mikään helmi mutta klassikkoarvon vuoksi olisi kiva nähdä uudestaan. Chrysler meni sitten etiäpäin (Pitkä-)Pekka Penttilälle, jossain V8-speciaalissa on kuva mattamustana keskiaukeamalla varikolta lämmityskäytössä hajoavasta moottorista?? Esko taitaa ola nykyään enemmän veteraani-mp-kavereita.
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    -28 Chrysler roadster alkujaan Aholan Eskon, sittemmin Pitkä-Pekka Penttilä joku kolmas oliko ennen vai jälkeen Pitkän Pekan.
    Siit onniin pirun kauan...



    HÖ, jo kerkes joku ensin :rotfl:
     
  5. tcb62

    tcb62 Gearhead

    faija & kundi, Jouni und Esko Ahola SA-ryhmän 28,puoli Chrysler 440cid+automat V8 - drag team 1981
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitokset tietäjille. Täytyypä kaivella vanhoja lehtiä jos löytäisin kuvan. Vai olisko jollakin laittaa kuvaa tähän esille? Onkos loppuauton kohtalosta mitään tietoja? Korin takapää on mulla.
     
  7. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Eikös tuo korin takapää korvattu reprolla jossain vaiheessa, oli aidosta avosta, näin muistelisin kerrotun.
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Selailin vanhoja kaseja ja löytyyhän sieltä vuoden -81 lehdistä kuvia ja tietoa. Hienoa! Kiitos tcb62:lle vuosiluvusta!

    Onko tietoa takapään alkuperästä ennen kisakäyttöön päätymistä?
     
  9. xp

    xp Gearhead

    Näin ulkomuistista ei kai siinä muuta aitoa 20- luvulta ollut kuin korin takapää ja maski. Lasikuitu (?) etulokasuojat, kori osittain itse tehty, lie runkokin omatekoinen.

    V8 special hajoavasta moottorista kirjoitettiin: "..nurmikon kastelulaite, kasteltavan alueen kokoa säädellään ahtopainetta ja kannen halkeaman kokoa säätelemällä..."
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Vuoden -81 Kaseista löysin kolme kuvaa ja 5/82 lehdestä myynti-ilmoituksenkin. 6/82 Räyskälä: Moottori rikki... Nostalgiaa...? On muuten samat värit vielä tuossa takapäässä tallella. No pääseepä kadulle vihdoin tuokin pelti.

    Tulipa vaan mieleen noita vanhoja lehtiä selatessa että jonkun pitäisi tallentaa nuo 80-luvun Suomen alkudragracet nettiin myös täällä Suomessa, niin kuin USA:n www-sivuilta löytyy jo vaikka mitä historiallisia kisoja.
     
  11. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Laitoin yyveen.
     
  12. xp

    xp Gearhead

  13. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Kyllä toi korin takaosa on Suomi-autosta. Muistan kun Esko oli tuonut sen kotiin, ja ihmeteltiin sitä. Se oli pelkkä pintapelti. Eskon mielestä se riitti roadsterin rakentamiseksi. Ja riittihän se. Historiasta kummittelee sellainen ajatus, että se olisi jäänyt pula-ajan pickupin teosta lojumaan kuusen alle. Voi olla, että sekoitan omaan senaikaiseen '32 Ford projektiin, joka myös oli lava-autoksi muutettu henkilöauto. Olisin halunnut ostaa takaosan Eskolta, jolloin olisi saatu peltinen roadster. Oli tyydyttävä lasikuitukoppaan, mutta meni maku, ja projekti meni eteenpäin. Joku teki kopasta ainakin kolme jäljennystä.
    Nurmikonkastelukuvassa ei muistaakseni tapahtunut isompaa haaveria No Stress -tiimin autolle, olisiko ollut vesipumppu tai -proppu.
     
  14. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    - Puhutaan "ekasta virallisesta drag kisasta" Keimolassa mutta ekat kisat olivat jo VUOTTA aiemmin.
    - Oli aika hurjaa hommaa...oli vyo pakko mutta kukaan ei niita katsastanut. Pantiin vaan 4-piste voiden paat penkin valiin ja siita menoksi - loppunopeudet parhailla Saunalenkissa lahella 200km/t... ja rumpujarrut joka kulmassa!
    - Tosiaan; harmittaa kun FHRA eika kukaan muukaan ole paljoa naita vanhoja kuvia sailyttanyt/julkaissut.
    - Enta jos tanne avataan "Nostalgia" tms. paikka jonne voi kaikki julkaista vanhoja kuvia ja juttuja?
    - Mullakin on kahdesta ekasta kisasta muutamia kuvia. On mm. 4-5 Funny Car kuvaa (ne tosiaa on "Funny" nykyaikaan verraten), pratkista ym. Kiva niita on katsella kun horsmien valissa ajettiin! Ei ollut rypyt kenenkaan otsalla - tosi rentoa hommaa... ja vahan vaarallista.
    - "It was a time when racing was dangerous and sex was safe - now it's otherway around!"
     
  15. 340cid

    340cid Gearhead

  16. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Hyvin muistan nuokin kisat. Silloin ajelin itse Rellu 8 Gordinilla ja erityisesti jäi mieleen noiden Simca Rally kakkosten ripeä poistuminen. Kadulla tuli omalla sinisorsalla testailtua jenkkien liikkeellelähtöä valoista ja toiseksihan ne tapas jäädä silloisilla renkailla ja noilla hienoilla ajoasennoilla perä taivaissa ja paino etupyörillä. Savua kyllä syntyi kiitettävästi. Oi niitä(kin) aikoja...
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän FHRA myy vaikkapa videoita noista alkuaikojen kisoista.
    Eikös tuo Keimolan '75 kisa kuitenkin ollut eka virallinen kisa, yhdessä FHRA:n ja Vauhdin Maailman kanssa järjestetty näytösluonteinen juttu ja sitten varsinainen kisa FHRA:n jäsenille. 200 loppuvauhdit tais jäädä tuolloin haaveeks, paitsi jos niitä mittarista katteli. Toki mm. Vuosaaren sillalla käytiin jonkinverran epävirallisia kisoja, niitäkin tuli koti-ikkunasta ja paikan päälläkin skidinä kateltua.

    Käsittääkseni Penttilän aikana roadsterin peltitakaosa lähti hyötykäyttöön "oikeeseen autoon" ja korvautu lasikiutusella. Roadsteri siirtyi uusille omistajille SG- luokkaan, kuskin nimeä en muista.....Rauno Leppä tais olla. Seuraava omistaja Raunon jälkeen sen sitten lippaskin alastarolla ja auto tuhoutu/jäljelle jääneet kamat meni varaosiks muihin vehkeisiin.

    Markku Veijalainen teki auton rakentamisesta MTV:lle dokumentin "vain muutaman sekunnin tähden", se tais olla osasyy koko auton rakentamiseenkin? Se esiteltiin myös mm. Tuulilasi-lehdessä suorituskykymittausten kera.
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitokset kaikille muistelijoille, ihan hyvää juttua. Hain takaosan mobilistilta Tampereen läheltä. Ei ole koskaan ollut autossa sen jälkeen kun poistettiin kisa-autosta. Sen verran lasikuitujäämiä on kyllä että on varmaan jotain muottejakin tehty.
     
  19. 440

    440 Gearhead

    KYSEINEN AUTO OLI KOKOLLA JA TORISEVALLA JA MUISTAAKSENI SEN JÄLKEEN LOIMAALAISELLA AUTOKORJAAMON PITÄJÄLLÄ (NIMEÄ EN MUISTA) DRAG RACE KÄYTÖSSÄ.VIIMEISIN MOTTI OLI 396 AHTIMELLA.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    MOPEMAN: "Kyllähän FHRA myy vaikkapa videoita noista alkuaikojen kisoista."


    Oliskohan Keimolan kisoista ja sen ajan katuautotouhuista olemassa DVD-levyjä? Vaikka ukkojen kotivideoista koostettua materiaalia.

    Olisi aika nostalgista katsottavaa.
     

Kerro tästä muillekin!