-35 - 39 foortien takapään madallus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja tzei, 21.6.2005.

  1. tzei

    tzei Gearhead

    vinkkejä ja kuvia foortin takapään madallukseen jos löytyis niin olis kiva... Mitä immeiset on käyttäny. Coil-overit, nelilinkit, pitkittäiset/alkuperäinen lehtijousi, jne jne... Kun etupää tippuu sen 4 tuumaa niin takapää pitäs kanssa saattaa samalle tasolle ja tyylejä on monia mitä olen katsastellut. Valmiita settejä löytyy, mutta enemmän kiinostaa mistä kävis lehtijouset tai jotain muuta halvempaa kuin kiiltävät coilikat jenkeistä kromatuilla nelilinkeillä. Hienothan ne on mutta jos nyt joitan muuta ainakin aluks... Tietysti pikkulohkon "valtavat" voimavarat ja ajo ominaisuudetkin vaikuttaa asiaan mihin päätyy? Vihjeitä ja kokemuksia...
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    En mää mistää mitään tiedä, mutta toivottavasti jotain saat irti...

    Jos laitat pitkittäiset lehtijouset, niin lyhyttä norraparia voi katella romuttamolta, tai sit teetät uudet toiveiden mukaan.

    Jos käytät poikittaista lehteä, käännetyllä norralla saa sen 1-2 tuumaa tippumaan, siihen pääsee vaikuttamaan myös jousen riipukkeiden kiinnityspisteillä suhteessa akseliin.

    Coil-Overit olis hienot (ja ajo-ominaisuuksien suhteen ehkä paras vaihtoehto), mutta en itsekään ole vielä malttanut sijoittaa niihin.

    Runkomuutoksia tuommoisen Fordin takapäähän joutunee jokaisessa vaihtoehdossa tekemään enemmän tai vähemmän, sen mukaan kuinka paljon madaltaa ja kuinka paljon halua joustovaraa. Ja kaikenlaisia tukivarsia löytyykin sitten osamyyjien nettisivuilta pilvin pimein!

    MK
     
  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    ...mutta org. alusta on rusakkoystävällisempi ja neitojen on kapeissa hameissa helpompi kiivetä kyytiin... :soosoo:
     
  4. tzei

    tzei Gearhead

    Mistähän vehkeestä vois löytää suht sopivat pitkittäiset lehtijouset? Tosin näkyy olevan myytävänä lehtijousiakin valmiina settinä. Hinta alkaa olla tosin samoissa kantimissa kuin halvimmat coilikat.
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    38-Chevroletiin laitoin etupäähän 20-luvun lopun auton jouset. Puupuolaiset pyörät oli olleet niin isot, että jouset oli melkein suorat. Ja pituus oli noissa aika hyvä myös. Eri asia on sitten kannattaako laittaa noin vanhoja jousia vai teettää uudet. Takapäähän laitoin hatarien muistikuvien mukaan jotkut romuttamolta löytyneet tuntemattomaksi jääneet jouset tai sit ne oli 36:sta. Onkohan nimim. IMPALA 58:lla tuoreempaa muistikuvaa...?
     
  6. tzei

    tzei Gearhead

    mites paljon eroa noissa coil-overeissa on? Mistä tietää oikean jäykkyyden ja miten paljon niitä voi säätää. Näitäkin on tietysti mualima täännä, niinku sawossa sanotaan. Voisko tommoset toimia jos tekaisis siihen nelilinkit rinnalle?

    siis tommoset:

    http://161.58.79.191/cgi-bin/SoftCart.e ... .cfg+AS654
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jos jatkan vaistailua kun kerran aloitin niin näyttää ihan hyviltä ja toimii varmasti nelilinkkien ja panhard-tangon kanssa. Jos käytät orkkista putkikardaaniperää (tai tietysti muutenkin) niin kannattaa miettiä geometria kohdalleen. Koska nelilinkeistä kyselet niin taitaa avokardaani olla suunnitelmissa?

    Kun itse painin linkkiasioiden kanssa, oli tämän sivuston ohjeista hyötyä:
    http://www.artmorrison.com/

    http://www.google.com/catalogs?dq=&hl=e ... view=thumb
     
  8. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Sain just pussihousut jalasta.... Viimekesänä näin Ruotsissa yhen -39 Fordin jossa oli se nyt jo muodista poistunut Jaguarin taka-akseli. Eí ollenkaan pöljempi ratkasu!!! helppo säätää ja mukavasti taipuu mutkiin.

    Vastaavia löytyy Alfa-Romeosta ja Corvetesta.
     
  9. jzl

    jzl 1st gear

    ja bmw:stä.
     
  10. tzei

    tzei Gearhead

    hienojahan ne nuo jaggen ja veten perät on mutta kalliita pirulaiset. Toisekseen ajattelin eteen jättää jäykän akselin joten ei paljon ajo-omituisuuksia paranna veten perä takana. Jäykkään akseliin taidan päätyä takanakin. Jos alkais noita coil-overeita suunnittelemaan jos ei jostain putkahda muuta systeemiä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eivät ole niinkään huonoja nuo jäykät etuakselit: olihan jonkin aikaa sitten jossain arvovaltaisessa jenkkirodilehdessä (Rod& Custom tai Street Rodder, voisi löytyä netistäkin?) vertailtu jäykkää ja erillisripustettua keulaa. Erot jopa mutka-ajossakin olivat marginaalisia. Tietenkin lokasuojien alle voi piilottaa melkein mitä vain.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  12. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Tästä muistinkin että Tuunaajan kirjat on mulla edelleen, vaan kun herran autoi ei juuri pihalla näe niin ei o tullut tuotuu..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ne on tiellä! Ei vaa, ostettii toinen paikka! Pistän YV:n. Sori, että karkaa varsinaisesta aiheesta.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  14. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Pitkittäiset lehdet = halpa ja yksinkertainen. Jos linkit laittaa, niin siitä ei olis ehkä enää pitkä matka prrrrrrrrrrr/pshhhh- sarjaan? Riippuu tietty mitä hakee, joo
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    prrrrrrrrrrr/pshhhh- sarja :rotfl: :rotfl:
     
  16. lake ender

    lake ender Gearhead

    Mulla on tosi budjettiversio 36:sessa, eli hiacen perä jousineen. Tosin lehdistä nappasin puolet pois. Muuten akseli käy jousineen leveyden puolesta just fordin runkoon. Kiinnikkeet vaan latasta eteen ja riipukkeille paikat takarunkoon. Korkeutta jää tosin vähän liikaa, mutta pieneillä laskupaloilla senkin korjaa. Sitäpaitsi kun koppaa on channeloitu 4", niin ei tartte pahemmin alustaa laskea... :wink:
     
  17. tzei

    tzei Gearhead

    Juuri aamulla ajelin töihin ja katselin edessä olevan hiasteen alle liikennevaloissa. Kävi mielessä, notta kävisköhän tuosta jouset alle. Siis käy. Vois olla ehkä tosiaan se halvin vaihtoehto jos niissä on pituus suht sopiva. Ei sulla sattuis olemaan kuvia sovituksesta?
     
  18. lake ender

    lake ender Gearhead

    pistä yv:llä sähköpostiosote, niin pistetään kuvia tulemaan.
     
  19. tzei

    tzei Gearhead

    katselin tuossa kaverin -35 foortin jousia ja totesin, että jos laittaa lehtijouset taakse niin ne pitää olla käytännössä suorat ja silti pitää vielä laittaa madalluspalat väliin. Eli jos löydän sopivan pituiset jouset romikselta niin kuka ne takoo suoraks? Vai onnistuuko itse takominen suoraks? Tai onko kellään ylimääräisenä lyhkäsiä jousia jotka on melekeen suorat?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    On mullakin yhdessä häksättimessä suoraksi taotut jouset& 100mm akseliin hitsatut "alkuperäiset" laskupalikat.

    Takominen onnistuu kyllä itseltäkin- kylän miehet on neuvoneet piirtämään lehdistä ensin kuvan/ mallin takomattomana ja kuva siitä mihin pyritään. Isolla lekalla alasinta vasten takoen ja välillä kuviin verraten homma onnistuu. Rankkaa, mutta halpaa.

    T:Alustan Tuunaaja
     

Kerro tästä muillekin!