A Fordin laatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja cubic_inch, 1.3.2003.

  1. cubic_inch

    cubic_inch 1st gear

    Millainen vaihdelaatikko on a fordissa, onko se samanlainen kun käytettiin uudemmin sivuventtiliveekasin kanssa?!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cubic_inch 2003-05-18 18:53 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minua kiinnostaisi myös tietää käykö 30-luvun puolivälin fordin laatikkoon esim keulille GM v8 ja laatikon jatkoksi vaikka 10 pultti... tai GM v8 + autom. ja vanhan fordin taka-akseli. Mitkä ovat suurimmat ongelmat ko. tapauksissa??
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    A:n laatikko on samanoloinen kuin lättäpääkasin mutta kuitenkin erilainen. Mielestäni laatikkoja ei voi vaihtaa ristiin ellei sitten tee itse jotain adapteria. Kelpais itsekin A:n oman koneen perään lätyskäkasin loota, sais synkronoidut 2 ja 3 vaihteet. A:n vaihteiston rattaat on suorahampaiset kun kasin laatikossa ne on vinohampaiset. En sitten tiedä onnistuisiko joku ralliautoihin erikoistunut firma koneistamaan semmoiset rattaat joiden avulla pystyisi sysäämään vauhdikkaammin pykäliä sisään. Alkuperäisellä laatikolla ehtii käymään kaffella vaihtojen välissä (vaikka käytänkin kytkimen kaksoispolkaisua ylöspäin vaihtojen nopeuttamiseksi. Tietysti se alaspäin vaihtaminenkin onnistuu paremmin (tai sanotaan suoraan että ainoastaan) välikaasulla.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    8-lättisten laatikon perinteinen parannuskeino on vaihtaa Lincoln Zephyrin rattaat tilalle. Parantaa vaihtoa just kiihdytyskäytössä ja muutenkin.

    Tässä periaatekuva: [​IMG]

    Ja niitähän saa sitten esimerkiksi tuolta: http://www.reds-headers.com/html/go_fast_gears.htm
     
  5. dirty

    dirty 1st gear

    No aakkosen koneen perään saa sivuventtiili kasin rattaat seuraavalla konstilla: B-mallin laatikko pulttaa A-mallin koneeseen ilman mitään adaptereita. Ja sen sisään voipi taasen laittaa samat sisuskalut kuin näissä V8 laatikoissa. Paras kombinaatio myöhäinen -39 hlö malli (paremmat synkat lyhyemmät vaihdevälit ja vielä päältä vaihdettava) tai 40-luvun pickupit joissa tosin ulostuleva akseli on avokrdaanille mutta vaihdettavissa sekin jos umpikardaani miellyttää...
     
  6. dirty

    dirty 1st gear

    Tuota Chevy 53 vastausta hieman ihmettelin. Mitenkäs ne Lincin rattaat parantaa itse vaihtamista kiihdytyskäytössä ja muutenkin.... Eiköhän kyse ole lähinnä ykkösen välityksistä? Lincin ryhmäpyörässä on 26 (pidempi ykkönen) hammasta kun taasen Fordilta löytyy 28 ja 29 hampaisia. Jos joku noita Lincin rattaita vaihtelee ja ehjiä Fordin ryhmäpyöriä jää yli niin yksityisviestiä vaan tänne päin....
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jep, kiitos kun korjasit. Välitysten vaihtaminen parantaa tietystikin kiihtyvyyttä, ei vaihtamista... :smile:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse asiassa Lincolnin rattaat eivät mielestäni paranna kiihtyvyyttä, koska niiden avulla ykkösen (ja kakkosen?) välitys pitenee, eli se fordin oman ykkösen älyttömän tiheä välitys saadaan muutettua ystävällisemmäksi kevyelle Roadsterille yms. kilpurille. Tämän avulla ykkösen, kakkosen ja kolmosen välityssuhteet saadaan lähemmäksi toisiaan (köyhän miehen close ratio vaihteisto siis.)
     

Kerro tästä muillekin!