12 sek käyttöauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Millaisesta aihiosta lähtisitte rakentamaan 12sek käyttöautoa ??
    Aikaisemmin oli reilu 13sek aikoja kulkeva turboeuro,voiman puutetta ei ollut,mutta sillä alusta geometrialla ei autoa juuri kulkemaan saanut,eikä mitän radikaaleja muutoksia viitsinyt tehdä,kun auto oli kuitenkin joka päiväisessä käytössä ympäri vuoden.
    Kymysys kuuluukin,mistä autosta olisi moottorin,alustan ja ajettavuuden kannlata helppo tai kohtuullisen helpohkoa tehdä auto,jolla pääsee tarvittaessa 12sek vartilla ??
    Sanotaan vielä selvennykseksi,että lompakon koosta johtuen ferrarit,porchet ja tuplaturbo suprat voidaan unohtaa..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nii`i sanoppasse
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    valiant 340-360 koneella,maltillisilla virityksillä näyttää kulkevan 12sek puolelle t.monesti hävinnyt
     
  4. HEMI

    HEMI 1st gear

    Juu pahan pistit :odroll:

    Tollannen mopsin isolohko a-koppa manuaalillahan ja kohtuuhinnalla on myynnissä täällä od:een sivulla (josta varmaan sais meniän ihan pikkukikoilla).........mutta ei taida soveltua käyttöautoksi, siis meinaan että varmaan ihan varmatoiminen ku muistaa huoltaa pikkasen välillä mutta se kulutus onkin ehkä jokapäiväseen ajoon liikaa tai no jos sä asut keskustassa ja pisimmät siirtymät on jotain 15km päivässä niin eipä siinä pitäs köyhyys iskeä :odroll: ja talvella vois olla tietysti luisut herkässä.

    Sitten jos haluu jonkun euron tai japsin joka kykenee tohon aikaan niin hinta on ehkä kovempi mitä tohon aikaan pystyvillä jenkeillä ja ehkä niitä on tarjollakin vähemmin. Tai sitten jos löytyy halpa euro tai japsi joka siihen pystyis niin on varmaan aika "lauletussa" kunnossa ulkoisesti.

    Mut tää on kyllä paha.

    Mikä sun budjetti on? Ja paljon auto sais kuluttaa?
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ajatusta oon itsekkin miettinyt ja käyttöauton kriteereistä riippuen valintahan vaihtelee.
    Tällähetkellä kohtuullisen uusista autoista 12sek puolelle pääsisi helpoiten 90-luvun puolivälin LT-1 Camaroilla ja Firebirdeillä, tai vast. ikäisillä GT Mustangeilla.
    Itellä on tekeillä kokeilumielessä 1994 Z-28 Camaro. Sillä on tarkoitus kokeilla miten kovaa pääsee avaamatta noin 100 000mailia ajetulla LT-1:stä.
    Kylkeen tietysti pulttaan peltisarjat ja kaikkea muuta bolt on osaa. Loppu rutistus ilokaasuilla.

    Noissa em. autoissa on se hyvä puoli, että vauhtiosaa on saatavilla ja paljon. Lisäksi ne toimivat ja käyttäytyvät kuin nykyautot.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kyllähän corvette lt1 ja siihen ahdin niin aika helposti lähtee 12s puolelle ja sopii varmasti käyttöautoksi.Vakiona tollanen kulkee 13,6s ja ahtimella 12,5,esim procharger valmis sarja 4500$ ,ahdot 0,6bar.Ja auton saa n.25000e,sit onkin kaikki mausteet ja ruostevapaa auto alla.äänet hiljaiset,päästöt ok.
    Tää nyt vaan yksi vaihtoehto.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tuplaturbo leppäkylki?
    Ei tarttis edes mielettömiä ahtopaineita.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Niin, mikä on mieletöntä. Vakio leppäkylki n.17-18s vartilla, siitä sellanen 5-6s pois ahtimilla, että päästään 12s puolelle... ehkä 2bar ahdot ja avaruusbensaa!!! Onha sellanen nyt niin perkuleen painava, ettei ihan vähällä liikahda tollasia aikoja.

    Kyllä mä lähtisin siitä että mahdollisimman isoo konetta ja kevyttä koppaa. Että pystyy pitää viritysasteen maltillisena. Ja ahdinta kylkeen jos mahdolista.
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead


    oliko tuo eurovekotin etuvetokiulu? vai mikä rajoitti alustan tekoa?

    onhan 12 sekuntia ajettu vakiotyyppisellä alustalla, nelos vaparilla, eise siis tarvia välttämätä olla kasidartti tms.

    takavetoinen turbo nelikolla oleva tonnin painava huussi on melko käyttöystävällinen, vaikka sen 12 sek meneekin.

    jonniinsortin hirviö olisi kyllä alle 12sek menevä stw lintta, siinä olisi ikään kuin asenne kohdallaan. aihioita ainakin löytyy, ja yleensä huokealla.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    alkujärkytyksen ja pienen pohtimisen jälkeen tuo saattais olla lähimpänä
    noita vaatimuksia , jos ei turhia ujostele sitä mitä muut ajattelee sun kulkuneuvostas :odroll:
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onhan niitä muitakin moottoreita kun vakio 307. Ajattelin semmoista vaihtoehtoa vaan, että laittaa matalapuristeisen 70-luvun saastemoottorin ns. kunnolla, mutta jättää vaan kannet ja lohkot vakiokorkeudelle, että puristussuhde pysyy alhaalla. Sitten tekee alustan ja jarrut vastaamaan vauhdintarvetta. Tuskin monikaan auto menee alle 12sek avaamatta moottoria ja vakioalustalla ylipäätään.

    Toki järkevempiäkin virityskohteita on, mutta mahdotonta se ei pitäis olla.
     
  13. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Kevyt kori.
    Suuri moottori -> paljon vääntöä.
    Se on siinä...
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Nopeimmat kuplat taitaa mennä alle 12sekkaa, mut niistäkään ei taida olla siinä kunnossa enää käyttöautoks. :)

    Tuli vaan mieleen tosta kevyestä korista.
     
  15. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Noh, niitä 60-luvun loppupuolen jenkkejä itse ajattelin, sellaisia joita sai tehtaalta isolla koneella. Kupla nyt ei käynyt mielessäkään...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    90-luvun turbo Audit, A4 jne..

    Ei tarvitse paljon viilata, ja 12 sekuntiin suhahdetaan. Eivätkä nykyään maksakaan enää kovin paljon.
     
  17. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Esimerkkejä ???

    Laskukaavani näyttäisi, ettei ihan pikku viilailulla menisi?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Herättääpä keskustelua,mielenkiintoisia ideoita teillä..
    Eurokinneri oli cossu sierra ja tehoista suurin osa meni sutimiseen :x
    Olen noita cossujen aikoja katsellu,niin ei ne oikein muutkaan tahdo irrota,vaikka monissa tehoa aika helvetisti..

    Sille ketä kyseli kulutuksesta,niin siitä en olisi huolissani,vähän kertyy kilometrejä ja on aikasemmatkin autot tahtonut hörppiä runsaasti.
    Valmiiksi rakennetun osto ei oikein sytytä,vaan se tarvii tehdä itse,niin tietää,mitä se kone on syönyt.
    Lähinnä nyt kyselen ideoita,ehdotuksia aihiosta,kun ei oikein ole mitään merkkikammoa tai fanaattisuutta,niin kaikki oikeastaan käy.
    Siitä voitaisiin lähteä liikkeelle,että n 10k€ autoon ja 10k€ rakentamiseen tai vastaavan summan variaatioita..
    Toi nakumersu oisi aika cool,toki koppa voisi vaan olla hieman virkeämpää mallia :lol:
     
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos kerta budjetti on tuo 20k€ niin ostapa nettiautossa myynnissä oleva 79 cobra pois(ei minun kun myynnissä oleva on automaatti) siihen alusta kuntoon ja 302 tai vaikka 331 remmiahtimella ja ruiskulla, saa kulkemaan 12 ja allekin.
     
  20. Muki

    Muki Gearhead

    Annettujen reunaehtojen puitteissa ; ja jotain first hand kokemustakin on - niin sellainen 80-luvun kanttikorinen Audi 80 SEDAN quattro 5-pyttyisellä.

    Oliskohan sitä myyty jossain välissä mallina "90".

    Joka tapauksessa, kanttikorinen, 4D sedan. 2.2 10-venttiilinen pata mieluummin kuin 20v.

    Ulkoasu 100% vakio viidenkymmenen euron kasikymppisen malliin.

    Mutta !

    Raikasta kulkua kesät talvet ! Ja hyvä ajaa, väkivahva voimansiirto, halvat osat.

    Olen saanut riittävästi urkki-quatroa maistella jotta tykkään kovasti - vaikka ei siitä nyt mitään supertykkiä saa, mutta

    ..annettujen reunaehtojen mukaisesti.
     

Kerro tästä muillekin!