Pick-up ja perävaunu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Comrad, 9.12.2005.

  1. Comrad

    Comrad 1st gear

    Visio olisi seuraavanlainen.

    Jos tekis tuollaiseen normaaliin lava chevyyn helposti irrotettavan lavan ja asentaisi tilalle pienen vetopöydän ja rakentaisi auton kokoon nähden sopivan kokoisen puoliperävaunun.

    Tai jos sopivan pieniä pöytiä ei löydy niin ainakin olen nähnyt jossakin kevyt kuorma autossa pienen vetokidan niin jos tekis sitten täysperävaunun.
    Tietysti jos auto on rekisteröity pakettiautoksi niin saako niin pientä kärryä tehtyäkään että sinne saisi laittaa vielä kuormaakin että vetoauto täytyisi olla ilmeisesti rekisteröity ainakin kuorma autoksi??
    Tämä on tietysti lakien puitteissa mahdoton toteuttaa mutta ajatus tuntuisi kyllä mielenkiintoiselta jos ei joku ole jo toteuttanut vastaavaa?? Vai taitaa olla aivan toivoton ajatus saada tälläistä laillisesti tehdä??

    Mutta minkä takia tälläinen pitäis sitte saaha tehtyä?? :eek:
    Noh, eipä aina kaikenlaista harrastelua ja rakentelua voi järkisyillä perustella :rotfl:
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vähän ton suuntaisia ajatuksia on meilläkin ollut mut toistaseks ajatus ei oo vielä kehittynyt kovin pitkälle suunnittelussa. Mut ideana olis näppärä ja enpä tiedä etteikö olis toteutettavissa kuorma-autoks rekisteröidyn esimerkiks Chevy-pikupin kanssa. Mut hieman ton suuntaista on kyllä siis käynyt mielessä että josko joku päivä. . . :wink:
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Taannoin oli keskustelua "rekkaveturi" pikkareista ja joku kirjoitti niiden olevan hupikilvillä. Olis kyllä komee näky jos onnistuisi täällä pykäläviidakko maassa.
    Tai tämmönen veturiksi ja rekka perään. -95 Camp Pleson romutarhalla kuvattu.
    [​IMG]
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kattokaapas tuolta http://www.classiccoe.com/oldcoetrucks/Custom.htm etusivua kun selaa vähän alaspäin. Siellä on Amerikasta just tollanen '85 dually chassis eli järeämmälle pikuppirungolle ja alustalle tehty laite (punanen "1954" GMC COE) Toi on vielä silleen hieno että siihen on päälle leivottu vanhan mallinen koppa ja pikkusen hauska tekniikka vai miltä vaikuttaa:
    Ken's 1954 GMC COE on a 1985 Chevrolet dually chassis, with tilt bed. Power is from a Chevrolet Next
    Generation 502 cid engine with 540 hp and 540 foot pounds of torque at 2200 rpm. Transmissions,
    Turbo 400 (set up for 600+ hp), US Gear Auxiliary 2 speed overdrive.

    Totakin kun kattelee niin kovin kyllä tekee mieli alkaa tosissaan selvittää olisko tollanen mitenkään mahdollinen tehdä täällä Suomessa joko ihan semosella vaikkapa 80-luvun omalla kopilla tai vielä hienompihan se olis kopanvaihdolla johonkin vanhempaan. Mitenhän muuten kuorma-autoks rekisteröidyissä menee noi korinvaihdot, jotenkin vois olla ettei välttämättä edes olis samoja rajoitteita kuin henkilöautoissa. Tekniikanhan saa ainakin vapaammin vaihtaa.
    Vaan vaihteeks on taas sellanen tilanne että harrasteautokiintiö on maksimissaan (3 rottosta) joten kovin pikaisesti homman toteuttamista ei pääse yrittämään vaikka tarvettahan tollaselle olis kyllä, esim. ens kesänä olis aika kiva kuljetin sille meidän prostreet-pikupille :wink:
     
  5. Olikos se kuorma-auton muutoskatsastaminen niin että kuorma-autossa ei lasketa prosentteja. Ja jos en väärin muista niin kuorma-auton tehoista sanotaan ainoastaan" tehon tulee olla riittävä tms". Eihän kuorkista mene autoveroakaan jos tuot esim. saksasta. Tuskin tuollaisen tekeminen vaadi muuta kuin pokkaa konttorilla. Ei taida piirturia ja muita hilujakaan tarvita.

    Entäs ne huolto / erikoisajoneuvo säännöt sitten, jollain tietoa??

    Kyllähän tollasia virityksiä olis kiva värkätä..
     
  6. vile

    vile 1st gear

    Itse nähny jotain näyttely pelejä semmosia. Ja miettiny itekki esim. asuntovaunu tai muuta. Ja näin kun ajan ammatikseni ni ois kiinnostava tietää miten jarrut toteutetaan. Normaalisti puoliperässä on paineilmajarrut, mutta miten pick upissa.
     
  7. olli_n

    olli_n 1st gear

    Mä näin helsingissä viime kesänä WorldSkills "kilpailujen yhteydessä" tommosen "puolikkaan" joka toimi vissiinki asuntovaununa se vaan oli muistaakseni sveitsin kilvissä "veturi" oli tehty uuden karheesta MB sprintteristä, tosin semmosesta missä on takanakin ykköspyörät. Ihmetytti miks eivät ollu tehneet paripyörällisestä. Vaunu oli varmaankin koko lailla itte tehty, en vaan piru kerenny nähä minkä moinen vetokita siinä oli kun parkkipaikalla linjuriauton ikkunasta näin.
    Pirun komee se oli kun oli huolella tehty
     
  8. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Noinhan se suurinpiirtein oli, kuorma-autoissa ei ole tuota prosentti pelleilyä 8) tehdäänhän noihin "ansiotyössä" oleviinkin kuormureihin aikas paljon muutoksia ja osien vaihtoja palvelusaikanaan, yhtenä esimerkkinä tulee mieleen yksi Scania 143, maitoauto, joka mällättiin ja myytiin toiselle omistajalle, tämä seuraava teki siihen kohtalaisen ison remontin elikkä lyhensi sen puoliperän veturiksi, vaihtoi suoran ja ryhdissään olevan mökin ja viimesilauksena vielä vaihtomoottorin :lol: elikkäs ihan kohtalaisen paljon olisi nuo prossat paukkuneet yli, tärkeinhän noissa on tuo runko, että runkonumero pysyy samana katsastuksesta toiseen.. tuosta piirturi hommelista en osaa sanoa mitään, mutta eikös nyt ihan lähiaikoina tuo muutu jollain tapaa, olikohan jotenkin niin, että se pitää olla noissa kaikista pienimmissäkin kuorkeissa :odroll: voin tietysti muistella omianikin, enkä ala kenenkään tietävämmän kanssa kinaamaan siitä :odroll:
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mulla taas on sellanen mielikuva ettei toi piirturihomma koske, eikä tulis koskemaankaan kuin ammattikäytössä olevia kuorkkeja. Mut enpä minäkään ala tosta kinaamaan kun itelläkin toi on vaan jostain mieleen jäänyt muistikuva :wink:
     
  10. vile

    vile 1st gear

    Muistaisin tosta piirturista että ei ongelmia, mutta rajoitin tulis jostain vuos mallista takautavasti pakolliseks. en ihan varma, mut noin muistelisin. Mut edelleen kiinnostaa toi jarru homma, miten toteutettu, ku ite ei keksi.
     
  11. Comrad

    Comrad 1st gear

    Tuohan olikin mielenkiintonen ongelma mitä en muuten ole vielä tullut ajatelleeksikaan. Mutta eiköhän joku tähänkin ongelmaan kertoisi ratkaisun??
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on kaikki kamat ton rekkayhistelman tekoon jo ollu hyllyssa vuodenpaivat
    Toi mun crewcab dually letukkassa on gooseneck vetokuula joka taittuu lavan alle kun ei ole kaytossa, kun on tallanen ratkaisu eika vetopoytaa, saa autossa olla kappaletavaralava paikallaan puoliperaa vetaessa.
    Mikali on vetopoyta ,pitaa kappaletavaralava poistaa
    Karry mulla on 9m umpi autonkuljetus karry, 3-akselinen keinuteli joka jatketaan parimetria pokkakarryks ja muutetaan gooseneck vetokytkimelle,
    Karryn nestejarruja ohjaa sahkojarruyksikko joka tekee jarrujen kayttopaineen sahkoisesti ohjattuna.
    Homma toteutetaan kun aikaa saadaan jarjestettya :odroll:
     
  13. vile

    vile 1st gear

    Toi oli mielenkiintoista. Ite en ole kuin näiten raskaankaluston kans pelaillu tossa merkeis. Oon kyl nähny kuvassa pikku Suzukilla ns. puolperä päällä ja viel muistaakseni oli kilvis. ei tainnu kyl olla jarrullinen eli alle 750kg. Mut kiinnostais tietää miten sais kytkettyy noihin vanhempiin. Kun ei noi rahat ihan kaikkeen riitä vaikka kuinka yrittää. Eli vanhempi Pick up ja siihen sit kärry.? :odroll: En ehkä kyl tainnu itekkä kaikkee ymmärtää mitä yritin kertoo, mut siihen suuntaan. :eek:
     
  14. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Jeah, eihän tuo piirturi/rajoitin homma mikään ongelma ole, kyllähän kaikkiin aina ratkaisu on olemassa, tavalla tai toisella :lol: Mielenkiintoisia projekteja kaikki tyynni, ei muuta kuin tsemppiä ja uskalla aloittaa :D
     
  15. vile

    vile 1st gear

    Itellä G30 vani -94 ei tarvii viel kumpaakaan. En muista sitä vuoslukuu. Monta muuta kyl, ku noitten raskaitten kans on tekemisis melkeen päivittäin. Jotain hyötyy kyl siitäkin. ehkä :odroll:
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Piirturit/ rajoittimet tulee asentaa vm '01 ja uudemmat vuoteen 07 mennessä. jos ajetaan ulkomaan rahtia niin oltava vuoden 06 alusta lähtien. Kiva tulee olemaan, ajatelkaa suomalaista lomareissulla Hummerilla Saksassa autobanh 88 Km/h :rotfl:

    Kuorma-auton runkomuutoksista tulee olla lujuuslaskelmat ja jos asentaa pickarin lavalle gooseneckin niin ensinnäkin tulee vuotuinen vetopöytä-vero ja kappaletavaralava poistuu otteesta. Suomen laki ei tunne lavan alle käännettävää kuulaa, YLLÄTYS SINÄNSÄ. Itse otin kuulan pois...



    Oletko ottanut selvää mitä inssi tykkää suunnitelmastasi...

    Onhan kaikilla C1E- ajokortti ajettuna jos meinaatte edes muulia kuorkilla vetää? Ajokorttisäännös sanoo:

    C1E : Jos vetoauton omamassa ylittää 3500Kg ja yhdistelmän kokonaispaino jää alle 12 Tonnia.. C-kortti tulee olla ollut vähintään 12kk ennenkuin pääsee ajaa C1E:tä..

    K.Räikkönen kävi käräjillä kun veti Subbarilla 4-tiellä kelkkakäryy ja ei ollut korttia eikä lisäpeilejä...Sakkoa: Riittävästi

    HYVÄ EU!! :mad:
     
  17. nixu85

    nixu85 1st gear

    muistaakseni kuorkilla saa vetää jarrutonta kärryä eli O1 luokan vaunua ilman e merkkiä läpykässä. mutta kuka kehtaa vetää isolla autolla pikkukärryä? kerran näin uuden fleedsiden perässä jonkun näitä muotipikkukärryjä :lol: oli muuten näköstä kun se yritti peruuttaa sitä yhdistelmää; vaikka kuinka joka suunnasta kuikki niin kärry näky vasta kun se oli linkussa :lol: olen ittekki miettiny tuota puolikashommaa, ois paljo näppärämpi ja komeampi ku nykynen canter :odroll: kävis ajopelistä ja työvälineestä. onko kukaan muuten värkänny pikkariin nousuteliä? kerran kuulin juttua lantikasta johon oli lisätty akseli että saivat kok.painoa lisättyä venetraileria varten
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ite joskus tiedustelin, että voiko puoliperäkärry olla nestejarrullinen, mutta säännöt ei kuulemma sellasta vaihtoehtoa tunne. Tulee siis hieman monimutkaseks toi ilmajarrun väkertäminen johonkin crew cabiin.

    Alkupään viesteissä joku mietti myös täysperää.
    Markkinoillahan on ihan kaupallisia työntöjarrullisia täysperäkärryjä 50mm kuulalle. Tää meinaa sitä, että tarvittavat komponentit on saatavilla ja maksimi kokonaispaino kärrylle olisi 3500kg.
    Näitä mainostettiin alkuvuodesta uuden Cantterin kanssa 6999kg kokonaispainon yhdistelmä Be kortilla. Eli paku vetoauto alle 3500kg ja 50mm kuulan maksimi 3500kg painoinen kärry.
     
  19. vile

    vile 1st gear

    Itse muistan intist mm. vesikärryt. Vittumainen peruuttaan. Nykyään täysperä ja kapee kärry ja levee vetäjä ei paljon parempi. Mut on pärjänny ainaki viel.
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä ,olin väärässä. Saat vetää BC:llä max.750 Kg

    Käykääs muuten katsokaa ajokorttiluokkia BC ja C1E ,huomaatteko te ristiriitaa?

    http://www.autokoululiitto.fi/default.asp?id=7

    Toinen sanoo toista ja toinen toista (nimenomaan kevyistä kärryistä)
     

Kerro tästä muillekin!