TBI:n bensaputken liittimien koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SK, 16.12.2005.

  1. SK

    SK Gearhead

    Mikä on TBI:n ruiskuyksikköön tulevien bensan tulo- ja paluuputkien liittimien tyyppi ja koko? Karkeasti mitattuna ne ovat n. 14 ja 12 mm, mutta mikä jenka ja ovatko millisiä vai tuumaisia?

    Mistä ko. nippeleitä kannattaa etsiä, esim. US-Partsista ei löytynyt. Hydrauliikkaliikkeet, autotarvikeliikkeet; kait niitä nyt muualtakin löytyy kuin Metro Autosta?

    Miten ko. bensaputkien ja auton oman bensalinjan kytkeminen pitää tehdä, että liitos kestää ruiskupumpun paineet? Paineenkestävää bensaletkua, mutta letku-putki -liitos: kestääkö tavan bensaklemmareilla vai tarviiko jotain muuta, esim. putken pään pokkaamisen kuten noiden ruiskun liittien kohdalla.
     
  2. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Olikohan nyt niin, että autoilmastointi huoltoa tekevistä liikkeistä löytyisi liittimiä? Onko ne nyt sitten niitä AN-liittimiä, viisaat täsmentää.

    Mutta tuohon letku->putki liitoksen tekoon kelpaa kyllä ihan kunnon klemmari. Rautasahalla putkipoikki-> purseet pois->letku putken päälle>klemmarilla tiukkaan. Ei ainakaan 4bar vuotanut.
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    En osaa sanoa lliittimen tyyppiä, mutta ne ovat samat kuin GM:n tehostetussa ohjaussimpukassa. Simpukoita voi kai olla eri liittimillä, mutta ainakin yksi malli osuu kohdalle. Tämä siis sellainen, jossa on tiivisterengas.

    Niitä liittimiä saa siis tarvikkeina vauhtikaupoista. Osassa tulee mukaan valinnaisen mittainen pätkä putkea ja päässä valmiina liitin tiivisteineen. Kysy esimerkiksi Part Cornerista, tietävät siellä. Tämä on yksi vaihtoehto, jos haluat liittää putken. Jos TBI:hin tulee suoraan letku, niin en osaa auttaa.

    Mä olen tehnyt putki/letku liitännät tyssäämällä putkea hiukan kaksoiskartiotyökalulla. Nailonputkelle olen käyttänyt letkunippaa helmiliitoksella tukiholkin kanssa.
     
  4. höylä

    höylä 1st gear

    Hydrauliikkaliikkeestä kävin hakemassa liittimet, jotka oli käsittääkseni prässättävän hydrauliletkuliittimen osat. Toiseen menee muistaakseni 10 ja toiseen 8 mm letku päälle.

    Äh. nyt en olekkaan varma, että menikö ne niiden tbi:n välinippojen tilalle vai jatkoksi. Täytyy tarkistaa.

    Tbi:n paine kuitenkin senverran pieni (n. 1 bar?) että varmasti pitää hyvällä klemmarilla.
     
  5. Z

    Z 1st gear

    Moi,

    Oli sen verran mielenkiintoinen ja läheltä liippaava aihe, että piti käydä hakemassa Carter TBI:n mukana tulleet osat ja mittailla ne.

    Minulla on näiden suhteen työpaikka-etu kun olen mm. hydrauliikkaa myyvässä liikkeessä töissä.

    Mun omassa nuo kierteet ovat millisiä-hienokierteitä; MF14x1,5mm ja MF16x1,5mm.
    Normaalit pulttikierteet ovat M14x2 ja M16x2.

    Hyvin varustetuista hydrauliikka liikkeistä löytyy monenlaista nippaa ja letkukaraa noilla mitoilla.

    Itse aion tehdä itselleni ko. letkut niin että laitan ruiskuun kiinni teräksiset kaksoisnipat ja letkuun sisäkierrepään jossa on irtomutteri.
    Tuolloin irroitus tapahtuu letkukaran ja kaksoisnipan välistä, eikä ruiskun alumiinikierteet vaaraannu.

    Letkuna käytän Teräs-teflon-letkua jossa teräskudos suojaa ja tukee teflonista sisäputkea. Em. tunnetaan myös lentokone-hydrauliletkuna.

    Toiseen päähän letkua laitan leikkuurengasliittimen, tunnetaan myös helmi- ja ermeto-liittimenä. Leikkuurengasliittimellä saa letkun kiinni putkeen niin että se kestää esim. hydrauliikassa yli 200 Bar paineen.
    Eipähän tarvitse funtsata onko letkut kiinni vai ei.....
    ....bensa palaa hyvin ja liitos on lähellä headerseja.....

    Molemmat päät letku-asennelmasta luonnollisesti prässätään holkeilla kiinni, jolloin saadaan letkun halkaisijasta (3/8" tai 1/2") 110-140 Bar
    paineen kesto.

    Tuollaisen asennelman (L: 1m) + nipan ulosmyyntihinta on noin 25€ paikkeilla, lyhyempi on tietysti halvempi....
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    TBI yksikön liittimet ovat milliset.

    Tulo 16mm ja paluu 14mm.

    Earls valmistaa adabteriliittimiä jotka muuttavat nuo milliset 6 AN liittimiksi...eli voit rakennella letkut metallipunosletkusta normaaleilla 6 AN liittimillä.

    [​IMG]

    Tuolla Earls -> http://www.holley.com/types.asp?type=227

    Earls numerot liittimille:

    Paluuliitin : -6 AN Male to 14mm x 1.50 Male Part #: 991954ERL

    Tuloliitin : -6 AN Male to 16mm x 1.50 Male Part #: 991955ERL

    Myös Russel valmistaa vastaavia liittimiä.

    Russel numerot 16mm liitin RUS-648060 ja 14mm liitin RUS-648070

    Kyseisiä liittimiä voit tilata ainakin Racers Place Kerava...Make tietää kyseiset liittimet.

    Mukana tulevien O-renkaitten pitäisi kestää bensaa...tiedä sitten kestääkö,mutta helppohan sinne on hommata nitriilikumista valmistetut rinkulat jos epäilyttää...tai sitten GM:n alkuperäiset sellaiset oranssit.
     
  7. SK

    SK Gearhead

    Kiitokset vastauksista, tarvikkeet löytyivät hydauliikkaliikkeesta. Otin lähdöt helmiliittimillä ja siitä putkilla koneelta pois + letkuilla auton omaan putkistoon.

    Anssi: miten tuo nylon putkistosi on toiminut? Muistaakseni Spinnerissä oli n. vuosi siten juttua ko. putkimateriaalin käytöstä - jäi vaan jälkikäteen harmittavasti ko. numero ostamatta. Onko sinulla liitännät siten, että heti tankin jälkeen putki muuttuu raudasta nyloniin helmiliitoksella ja se sitten koneen läheisyydessä bensaletkuun? Miten vaikeisiin mutkiin nyloniin saa taipumaan?
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Hyvin on putkisto pelittänyt, ei ropeleita. Mulla on tankin putket yhdistettu letkuilla nailoniputkiin. Motin päässä myös letkut välissä. Toi mun käyttämä putki on 10mm halkaisijaltaan. Se taipunee about 5 cm säteelle ihan mukavasti.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Minkälaisia liittimiä nuo hydrauliikkakaupasta ostetut ovat kun käyvät TBI:n ?

    Tuleeko ne suoraan TBI:n alumiini runkoon vai niihin metallisiin adabtereihin jotka ovat kiinni ruutan kyljessä, 14 ja 16 mm?

    Aikanaan kiersin varmaan kaikki hydrauliikkapuljut uudellamaalla läpi mm.Hi-flex ja Nestepaine,TBI-ruutta kainalossa kysellen sopivia liittimiä.

    Kaikkialla sanottiin ettei ole KOSKAAN NÄHTY moisia liittimiä ?

    Sama oli vastaus vauhtikaupoissa ja samoin kyseli kaverikin omaansa saaden lopulta teetettyä letkut ilmastointilaite firmassa...

    Myöhemmin löysin oikean tyypin liittimille ja niitä rupesikin löytymään melki jokaisen AN-liittimiä myyvän yrityksen luetteloista mm. Russel/Edelbrock ja Earls/Holley.
     
  10. SK

    SK Gearhead

    Nämä tulee kiinni niihin metalliadaptereihin. Toiseen päähän tulee putki helmiliittimellä kiinni. Kierre lienee tuo 14 ja 16 MF, kaupassa (Kymen porakopale, Kouvola) niihin suhtauduttiin ihan rutiininomaisena hyllykamana. Kävimme keskustelun näiden ostamieni liittimien tiivistymisestä TBI:n omiin adaptereihin, ja myyjä vakuutti bensan kestävän tiivisteteipin ajavan asian.

    Olisi muuten pitänyt ottaa niihin letkut kiinni, putket vaativat aika monta mutkaa.

    Miten muuten TBI:n ilmanputsari, poikkeaako se jotenkin olennaisesti kaasarin putsarista? Lähinnä huomasin että tuo TPS:n liitin tulee suoraan putsaritasoon kiinni; onko orkkis putsarissa vain reikä siinä kohtaa vai joku muu ratkaisu?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Metallisiin,niin arvelinkin...siis niissä sun liittimissä ei siis ole noita O-rengas tiivisteitä...toivottavasti tosiaan pitää.

    Tossa mun laittamassa Earls:n liittimen kuvassa oleva tiiviste rengas tiivistää liittimen kuten alkuperäisessä liittimessäkin.
    Sama liitin käy muuten alkuperäiseen TBI/TPI:n bensanputsariinkin.

    TBI:n vakio ilmanputsari ei poikkea mitenkään kaasarimallista,reijän halkaisija 5 1/8 tuumaa kuten valtaosasssa kaasarien putsareissakin.
    Henkilöauton putsarissa lisänä IAT-anturi putsarin pohjassa mittaamassa imuilman lämpötilaa,mutta truck-versiossa sitä ei ole.

    TBI:n alkuperäisen putsarin ja ruiskun välissä on alunperin sellainen noin tuuman( 25mm) korkea erillinen rinkula,josta lähtee putki vasemmanpuolen venakoppaan.

    Tätä putkea pitkin johdetaan puhdasilma moottorin huohotusjärjestelmään.
    Imu tapahtuu vastaavasti oikeanpuolen venakopasta siihen ruiskun jalkaan etupuolelle,se isompi liitäntä.

    Jos sulta puuttuu tuo rinkula,niin TPS-anturin liitäntä tulee aika lähelle putsarin pohjaa...ellei ole sitten sellainen TPS jossa liitäntä sivulle.

    Tiivisteenä putsarin ja ruiskun,sekä ton rinkulan välissä käytetään ihan 5 1/8"universal-tiivistettä,samaa kun kaasarimallissa.
     

Kerro tästä muillekin!